Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De mallen zijn niet zo duur, weet je waar ik destijds de Easyglider voor gekocht heb, compleet, direct van de fabrikant, want MPX maakt ze niet zelf.
20 Euro.
Te zwaar is hij niet. Wat je kunt doen is op Google zoeken naar greenley tow plane. Dit is een kopie van een paf trainer. Hier zijn de tekeningen openbaar van te vinden. Vleugels uit schuim met abachi. Is ook een bewezen concept. Als je materiaal rekent en tijd in 10 euro per uur arbeid dat je bezig bent om alles ruwbouw klaar te krijgen zit je niet ver naast een paf trainer.Paf trainer zou ook ideaal zijn als trainer, oersterk.
En ook een beetje duur voor een stukje piepschuim met balsa en een romp als een doosje.
Alleen wel een beetje zwaar denk ik, dan moet je wel naar 8-10S.
Dat maakt het allemaal een beetje duurder want regelaars tot 6S kosten bijna niks, daarboven moet je minimaal 100 Euro neertellen.
Of je moet er een benzinetorretje opzetten.
Maar bij veel clubs mag dat al niet meer,
GJ
En bij paf is de vleugel abachi ingedekt. Populieren romp met in de hoeken liggers ter versteviging. Beter dan welke arf ook geconstrueerd in deze klasse. (stick van hangar 9 is zoiets) mijn paf 260 vliegklaar is 1700 euro in materiaal. En dat is ie waard.
Als het as zondag droog is rijd ik er even langs.
Nou, over tot de orde van de dag.
Zoals beloofd vandaag met de Speeder getest.
Een 4S accu erin, hij zou met 6S moeten vliegen.
Bekijk bijlage 423793
Alles wat provisorisch erin gelegd, de achterkant laat ik even open.
Bekijk bijlage 423794
Zwaartepunt heb ik op een derde van de vleugel gelegd maar voor de zekerheid toch maar even een paar millimeter naar voren door middel van een loodje met plakband.
Een voorlijker zwaartepunt bij een testvlucht is altijd beter, voorkomt overtrekken en giftig stuurgedrag.
Bekijk bijlage 423795
Klaar om gegooid te worden.
Bekijk bijlage 423796
Helaas komt de wind niet uit het zuiden maar uit zuidoost, ik kan hem dus niet van de helling gooien dus moet ik vanaf een veldje dat er niet heel erg fijn uitziet.
Het is niet anders.
En dan de vlucht..
Ik zet het gas open, dit keer gewoon op de gasknuppel.
En dan gooien, ik verwachtte dat ik meteen iets up zou moeten geven maar hij vloog gewoon neutraal weg..
Dan wat snelheid maken en een bochtje, ailerons had ik op kleine uitslagen en hoogteroer op grote uitslagen.
De bocht ging ook mooi alleen iets te veel uitslag op hoogte, dus de dualrate omgehaald, dat vliegt een stuk rustiger.
Alleen hoogte had een paar tikjes up trim nodig maar verder vloog ie helemaal neutraal, kon de handen van de knuppels halen.
OK.. genoeg gezien, landen.
Motor uit.
Verrek, de snelheid wil er niet uit, en ik had ook geen flaperons geprogrammeerd.
Volgende poging, vanaf ongeveer 150 meter op 1 meter hoogte aankomen, en hij vliegt me gewoon voorbij, op nog steeds 80cm hoogte.
Dan maar tegen de grond aanvliegen.
Ik kom op denk ik 50-80cm hoogte vanaf 100-150 meter aanvliegen en ik vlieg hem iets van 30 meter van me af tegen de grond met ik gok 60-70 km/u, hij stuitert omhoog en vliegt verder.
Volgende poging, zelfde hoogte, iets verder weg en nu ga ik hem proberen uit te melken, dus achterover proberen te trekken.
Helpt een beetje maar nog steeds veel snelheid maar op een gegeven moment raakt ie een steen, het veld lag er vol mee, en draait de vleugel van de romp.
Wel wat kleine beschadigingen.
Bekijk bijlage 423797
Bekijk bijlage 423798
Maar het ding vliegt echt geweldig.
Snelheid schatte ik zo rond 150-170.
Maar hij heeft een 10x17 prop en dan duurt het even voordat ie komt, denk dat 200 er wel inzit.
Hij vliegt echt heel goed,heel neutraal, nu wat dingen repareren, misschien ook even een glasweefseltje aan de buitenkant, aan de onderkant van de romp.
En dan de uitslagen opmeten zodat Wil hem in zijn zender kan zetten.
Project meer dan geslaagd!
GJ
Dat is goed nieuws. Jammer dat er geen beter veldje in de buurt was.
Kun je ailerons als flaps gebruiken, om hem aan de grond te krijgen?
Ja, dan kan je hem beter achterover trekken en haal je de snelheid er meer uit, maar dat had ik niet geprogrammeerd.
Hij ligt nu uit te harden met een weefseltje.
Misschien dat ik hem nog een keer op het veld ga vliegen, bij die begrafenisondernemer.
Hij vliegt zo heerlijk, dat wil ik nog een keer vliegen.
En dan programmeer ik wel flaperons in, want zo heet dat, ailerons die als flaps gebruikt worden.
De vleugel verliest dan lift en dat compenseer je door wat up bij te mixen waardoor het model op de romp gaat remmen en achterover gaat hangen.
Maar op het veld liggen geen stenen, dus gaat er minder stuk.
Bekijk bijlage 423823
GJ
Beterschap!
Hopen dat de klachten niet verergeren
Binnen zitten is saaaaaaaai!
Kun je mooi (leren) bouwen!
Ja, je kan het op een schakelaar zetten of op die rollen.
Normaal zou ik zeggen zet het op de gasknuppel maar je wilt niet steeds volgas vliegen met dit ding.
Heb je het er nog met JVE over gehad, over die lintjes op paaltjes om te zien waar de wind vandaan komt op het veld.
GJ
Sterkte wil. De een ervaart het als een griepje maar dan anders en de ander denkt dat zijn wereld stopt. Kun je geen peil op trekken.