Hout vs schuim

Nou geen discussie. Ik heb alleen electro modellen. Wel bekend met brandstof toestellen.

Maar zoals GJ zegt. Dat is wel het echte vliegen. Zal even kijken of ik het filmpje op yt krijg.

Vond het wel leuk om te zien. Begon wel te kriebelen
 
Veld van de OLC was ik.

Eerst buiten het terrein gaan staan. Wist niet hoe streng men de Corona regels hanteerde. Kon me de discussie nog herinneren toen GJ naar de club van Wil wilde gaan. Maar ik werd daarna gebeld dat ik wel het terrein op kon komen.
 
Excuses voor het afgrijselijk slechte filmen. Maar moest erg ver inzoomen. En keek vol tegen de zon in. Was meer gokken of ik het model in beeld had. Was mijn oude delta. Ik stuurde de piloot een foto van de landing. Toen belde hij.

Funcubxl staat er ook nog.

20210228_153959.jpg
IMG-20210228-WA0024.jpeg




 
Bedoel je dat omdat er het ea te doen was om het gebouw?

Het is wel een mooi clubhuis zeg. Mijn huidige clubje heeft een aftands nood gebouwtje.. leuke sfeer bij de OLC.
 
Laatst bewerkt:
Nog maar even over de zaagtandprop voor F5D en andere E-pylon modellen.
Ik heb deze nooit getest, of er in het kader van windmolens in Delft aan getest is weet ik niet zeker, maar in die toepassing is de functie en het doel volkomen anders. Bij Windmolens is het doel de geluidsproductie te verminderen.

De Pylon props voor motoren met vertraging hebben een héél grote spoed diameter verhouding van rond de 2½. In de vlucht zijn die waanzinning efficient, maar bij de start met geen of kleine beginsnelheid is een normaal blad voor het grootste deel overtrokken en is dus de trekkracht minimaal.
Door de zaagtand aan de voorrand van het blad ontstaan bij overtrek wervels alsof er een aantal deltavleugels op de voorrand zitten. Die wervels leveren flijk wat lift waardoor het model toch redelijk wegkomt.
Eenmaal op snelheid zitten de tanden netjes in de stroomlijn en doen ze niet veel meer, en dat is ook de bedoeling.
Ondanks deze truc komt een F5D met vertraging nog altijd een stuk langzamer op gang dan een direct aangedreven (kleinere) prop met een spoed diameter verhouding die in de buurt van de 1 zal zitten.
 
Rick, ik heb de man van de prop gesproken en het schijnt dat ze na 150 meter al de volle snelheid halen.
Die afstand trekt de aandrijving dan 120 Ampere op 5S en zakt dan terug naar 60A in de vlucht.


Het is wel een mooi clubhuis zeg. Mijn huidige clubje heeft een aftands nood gebouwtje.. leuke sfeer bij de OLC.
Nee ik bedoel dat ze een heel mooi clubhuis hebben, mooie after ski hut.

GJ
 
maar bij de start met geen of kleine beginsnelheid is een normaal blad voor het grootste deel overtrokken en is dus de trekkracht minimaal.
Ik weet niet meer wie het was of in welke discussie, maar ik heb nog niet zo lang geleden iemand horen beweren dat dat niet kan... Dat een prop niet KAN overtrekken...
 
@GJVO ja prachtig gebouw. Letterlijk après-ski inderdaad. Grote bar erin.

Enige wat me doet twijfelen om lid te worden is het verplichte knvvl lidmaatschap.

Verder alles wel dik voor elkaar daar, mooie omgeving. Zitten ook bekenden tussen, leuk clubje.
 
Back
Top