Hout vs schuim

Schuim is om de zolder te isoleren...

Schuipies zijn leuk maar in mijn optiek heeft het niks meer met modelbouw te maken..

Ga jij dan dit draadje maar eens doorlezen en aantonen dat je beter kunt o_O

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2314961-C-5-Galaxy-Build
Om maar één van de voorbeelden te noemen.

En wie gaat hier zeggen dat de klassieke Holiday 280 (gewoon uit ordinair piepschuim) een pruts is?

Als je het goed toe past is schuim perfect en als je Balsa verkeerd gebruikt wordt het ook niets.
 
Ramy Rc op YouTube bouwde ook prachtige jets gemaakt van schuim.

Tegenwoordig veel van carbon.

Er was vandaag ook een havok racertje. Ging best rap. Ook van foam. Met rappe bochten bogen de vleugels behoorlijk haha. Maar vloog verder goed.







Screenshot_20210301-000334_Chrome.jpg






Dit overleeft hij alleen niet, houten toestel ook niet:

 
Laatst bewerkt:
Ik denk overigens als je over materiaal wilt discussie"eren, je naar de eigenschappen van de diverse materialen moet kijken.
Piepschuim lijkt me buigzamer dan hout en hout weer buigzamer dan glasvezel en carbon.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Tering ............. Op ProWing heb ik dat een iets grotere kist eens zien doen.
Dat was zo onwerkelijk en ongelooflijk. Ik dacht: dit kan gewoon niet. Maar het gebeurde wel.

Wat is hier zo speciaal aan?
Met de F5B modellen (2 meter span) deden we dat ook.
Wolf Fickenscher heb ik ooit op een demo iets zien doen.
Ik dacht dat mijn ogen niet meer werkten, hij maakte een looping maar dan steeds up en down in de looping, dus je zag het model op en neer gaan in de looping, met 350 km/u.
Beetje stroboscopisch effect.
En dan ook aankomen met 350 en dan een vierkante looping maken, met de motor aan, dus nog steeds versnellend.
Ook een keer voor een wedstrijd iets gezien, met een gewoon wedstrijd model, dus niet extra versterkt voor demo's.
Christian Ulbricht had iets veranderd aan zijn aandrijving en ging even testen.
De F5B modellen hebben een limiter die de motor uitschakelt na verbruik van 1750 W/min.
Dus dan stuurt ie een signaal van 850 uS naar de regelaar, die staat dan uit.
OK, Chris gaat vliegen en op een gegeven moment gaat ie in de limiter.
Maar om de een of andere reden had ie dat verkeerd geprogrammeerd, dus ipv dat ie uitgaat gaat ie volgas.
Tja, dan moet je dus je accu leegvliegen, en dan duurt dat lang.
Ik denk dat ie 3 minuten lang aan het vechten was om zijn model volgas in de buurt te houden, loopings, cirkels, alles om maar het model bij zich te houden, en dat allemaal met 350+.
Toen eindelijk de accu leeg was landde hij hem, motor was bloedheet, accu was gewoon plat (lipo) alsof ie vacuum gezogen was.
En Christian stond trillend als een rietje op het veld.
Maar het model had het wel overleefd.

GJ
 
Beiden was op een electromeeting in Aspach waar ik toen ook gevlogen heb. Peter Alofs crashte toen ook zijn colt tegen de rotswand van de groeve die naast het vliegveld was.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Maar dit is niks speciaals hoor.
HJK Speedwings maakt er reclame mee maar elke competatieve F5D kist kan dit, en die zijn nog goedkoper ook.
Die Avionik ram je ook makkelijk haaks door de bochten, en die vliegt nog eens een tandje harder ook.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Wat is hier zo speciaal aan?
GJ

Dat ik dit maar zelden zie. Niet iedereen vliegt F5B wedstrijden. In Nederland is het maar een heel klein groepje.

Het vierkanten vliegen, dat is wat ik op ProWing zag. Het was een soort hotliner met lange smalle vleugels.
En hij ging gigantisch hard. Zeker wel 300-400 km/uur.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Maar dit is niks speciaals hoor.
HJK Speedwings maakt er reclame mee maar elke competatieve F5D kist kan dit, en die zijn nog goedkoper ook.
Die Avionik ram je ook makkelijk haaks door de bochten, en die vliegt nog eens een tandje harder ook.

GJ

Monster, Crocoblade, toestellen van 1000 euro zijn voor mij niet haalbaar. Mijn vrouw ziet me aankomen.
De bestelde Avionik is zo'n beetje het maximum haalbare. En er moet ook nog een set up in.

Binnenkort de IonPro eens van stal halen. Hij zit al in een mooi houten koffertje.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Wat is hier zo speciaal aan?
Met de F5B modellen (2 meter span) deden we dat ook.
Wolf Fickenscher heb ik ooit op een demo iets zien doen.
Ik dacht dat mijn ogen niet meer werkten, hij maakte een looping maar dan steeds up en down in de looping, dus je zag het model op en neer gaan in de looping, met 350 km/u.
Beetje stroboscopisch effect.
En dan ook aankomen met 350 en dan een vierkante looping maken, met de motor aan, dus nog steeds versnellend.
Ook een keer voor een wedstrijd iets gezien, met een gewoon wedstrijd model, dus niet extra versterkt voor demo's.
Christian Ulbricht had iets veranderd aan zijn aandrijving en ging even testen.
De F5B modellen hebben een limiter die de motor uitschakelt na verbruik van 1750 W/min.
Dus dan stuurt ie een signaal van 850 uS naar de regelaar, die staat dan uit.
OK, Chris gaat vliegen en op een gegeven moment gaat ie in de limiter.
Maar om de een of andere reden had ie dat verkeerd geprogrammeerd, dus ipv dat ie uitgaat gaat ie volgas.
Tja, dan moet je dus je accu leegvliegen, en dan duurt dat lang.
Ik denk dat ie 3 minuten lang aan het vechten was om zijn model volgas in de buurt te houden, loopings, cirkels, alles om maar het model bij zich te houden, en dat allemaal met 350+.
Toen eindelijk de accu leeg was landde hij hem, motor was bloedheet, accu was gewoon plat (lipo) alsof ie vacuum gezogen was.
En Christian stond trillend als een rietje op het veld.
Maar het model had het wel overleefd.

GJ
Tsssss wat een mietje![emoji1787][emoji1787][emoji849][emoji56][emoji56]

Ik ben maar een oude opa daarbij vergeleken[emoji2957]
 
  • Like
Reactions: Cnn
Wil, als jij een Hacker B50-6L met 6.7 gear in je Ion zet dan gaat dat ook als een speer.
Alleen vouw je je vleugels dan bij de eerste bocht op.
Dat zijn schuimen vleugels, met een laagje abachi.
Luc (Belgie) heeft er een F5B wedstrijd mee gevlogen, had er iets van 4000 Watt inzitten en na de vlucht had ie wat meer V-stelling.

GJ
 
Wil, als jij een Hacker B50-6L met 6.7 gear in je Ion zet dan gaat dat ook als een speer.
Alleen vouw je je vleugels dan bij de eerste bocht op.
Dat zijn schuimen vleugels, met een laagje abachi.
Luc (Belgie) heeft er een F5B wedstrijd mee gevlogen, had er iets van 4000 Watt inzitten en na de vlucht had ie wat meer V-stelling.

GJ

I know. De Ion is op dit moment ook een soort van tussenmodel. Hij was ook niet extreem duur.
I meen iets van 270 euro.
Het wordt een uitdaging dit soort modellen aan de grond te krijgen. Ze zetten nogal door.
 
Nee hoor, als je butterfly zet op de Ion dan land je hem op de centimeter.
Dat moeten wij ook met die F5B dingen, op de centimeter en dan ook nog op de seconde.

GJ
 
Ik vind het wel indrukwekkend. Alle toestellen die dit kunnen. Incl bijbehorende piloten. F5b of speedkisten. Die HJK is ook nog eens vrij klein. Slag groter dan een voodoo.

HJK is wel gek op krachttermen inderdaad. Maar het gaat wel snel. Mooie kistjes. Er heerst een strijd op de OLC wie het snelste toestel heeft. Zo een kistje is dan wel grappig haha.

Weet jij die fabrikant nog van die mini klappropjes GJ? Wil graag mijn VooDoo de lucht in hebben. Maar om de kans op een fiasco iets te beperken moet ik een klappropje hebben. Ik had de fabrikant ooit eens gepost in het draadje van Wil. Maar kan het zo 123 niet terug vinden
 
Nee hoor, als je butterfly zet op de Ion dan land je hem op de centimeter.
Dat moeten wij ook met die F5B dingen, op de centimeter en dan ook nog op de seconde.

GJ
Hij heeft flaps, maar daar heb ik helemaal geen verstand van.
Die zitten ook niet aangesloten dacht ik.
Niet te hopen dat ik dat ook nog allemaal moet leren.
 
flaps naar beneden en de ailerons beiden iets omhoog en je krijgt een luchtrem effect..... that's all
met een interessant woord heet dat Butterfly of bij sommige zenders noemen ze dat Crow
 
Back
Top