De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om het brevet te halen, moest ik uiteraard de verplichte figuren leren vliegen. En eerlijk is eerlijk, je gaat er beter door vliegen.
Maar eigenlijk heb ik niet zoveel met figuren.

En nu ga ik weer naar het veld.
Sla op het veld dan maar geen modderfiguur[emoji14]
Klopt, ik dwing mijzelf ook regelmatig tot het vliegn van figuren. Helpt!
 
Jawel Niels, ik neem aan, dat je de Curare en de Xtra bedoelt.
Ik besef steeds meer, dat het afstellen erg belangrijk is.

Dat was met slotracen niet anders. De body iets, korter of langer, of anders op het chassis plaatsen kon enorme verschillen geven.
Ik schreef altijd alles op. Op een gegeven moment wist ik hoe het moest. Als ik dan 4 auto's bouwde, waren er twee razendsnel, een gewoon goed en slechts 1 matige.
Daarbij ging het niet alleen om de topsnelheid, maar die in combinatie met wegligging. In de bochten kon je het meeste winnen.
Vliegen is zonder meer moeilijker, maar ik denk dat sommigen zich er op verkijken. Dammen is ook makkelijker dan schaken. Ja, maar probeer het maar eens.
In de herfst ga ik er weer mee beginnen. Met vliegen ga ik natuurlijk ook door.


Mooizo:).

Ik las laatst dat er vaak nog een vlieger naast stond. Maar top dat je het nu alleen durft!

Veel vlieg plezier!
 
figuren helpen gigantisch in de stuurkunsten...

cuban eight, immelmann, stall turn, roll (langzaam), 4 punts roll
kleine greep uit de mogelijkheden.
maar als je deze dingen gaat vliegen, zul je merken dat andere dingen ook steeds makkelijker gaan.
wel proberen met 1 toestel te vliegen.
als je iedere vlucht alles met een ander toestel doet, moet je steeds wennen aan de andere kist.
 
Komen jullie allemaal met sleepgas binnen?

Ver voor ik land zet ik de gas al dicht, maar op het laatst moet de gas weer aan.
Voor mij heeft het iets onnatuurlijks. Ik begrijp de bedoeling wel.
 
Komen jullie allemaal met sleepgas binnen?

Ver voor ik land zet ik de gas al dicht, maar op het laatst moet de gas weer aan.
Voor mij heeft het iets onnatuurlijks. Ik begrijp de bedoeling wel.
Hangt heel erg van de kist af.....sommige kisten moet je echt gas dichthouden, anders land je nooit[emoji51]
Andere laat je de motor iets aan. Vooral de kisten met veel weerstand hebben dat nodig.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hangt heel erg van de kist af.....sommige kisten moet je echt gas dichthouden, anders land je nooit[emoji51]
Andere laat je de motor iets aan. Vooral de kisten met veel weerstand hebben dat nodig.

Ik hield de gas ook dicht. Misschien had ik eerder en meer up moeten geven.
Normaal zet hij enorm door. Ik dacht door de harde wind nu minder.
Hij ging met zijn neus omlaag.

JVE adviseert altijd met sleepgas te landen. Door sleepgas te geven trek je hem weer recht.
Ik wilde ook te snel naar het gras.
Ik kreeg een groot compliment voor het perfect aan komen vliegen voor de landing.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Je klinkt als een tevreden mens!

Ja zeker.
Zoals te doen gebruikelijk, klopten de adviezen van GJ ook nu weer.

Ik vond onderstaande tekst van GJ zojuist;
Bij turbulentie, of eigenlijk valwinden in jullie geval, gewoon wat harder vliegen.
En dat landen met sleepgas helpt inderdaad, dan blijft er wind over de roeren waaien.
 
Nu nog ff uitvoeren, dan komt het goed!
En bij twijfel, doorstarten, niet laten gaan.

En idd, je landings traject was helemaal perfect, mooi 4 benen en je kwam perfect uit.
 
Ik hield de gas ook dicht. Misschien had ik eerder en meer up moeten geven.
Normaal zet hij enorm door. Ik dacht door de harde wind nu minder.
Het is en blijft een motorkist, he? Géén zwever. Dus een "stationair lopende" motor landt altijd beter.

Je kunt dat eventueel inprogrammeren dat je op een schakelaar het onderste gas iets open houdt. Je kunt dat desnoods zo programmeren dat het combineert met je Throttle cut. Schakelaar naar beneden: motor uit en reageert niet op het gas, schakelaar naar boven, motor begint met 1000 toeren te lopen en reageert verder normaal op het gas.

Dan heb je, wat een brandstofmotor ook doet, en dat is uiteindelijk wel waar de boel in principe destijds voor ontworpen is.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Het is en blijft een motorkist, he? Géén zwever. Dus een "stationair lopende" motor landt altijd beter.

Je kunt dat eventueel inprogrammeren dat je op een schakelaar het onderste gas iets open houdt. Je kunt dat desnoods zo programmeren dat het combineert met je Throttle cut. Schakelaar naar beneden: motor uit en reageert niet op het gas, schakelaar naar boven, motor begint met 1000 toeren te lopen en reageert verder normaal op het gas.

Dan heb je, wat een brandstofmotor ook doet, en dat is uiteindelijk wel waar de boel in principe destijds voor ontworpen is.

Dat is eens een keer hier besproken, kan ik mij herinneren. Men was het niets eens. Maar dat is normaal :D.

Uiteraard ga ik mij nu verder op het sleepgas toeleggen. Ik kies er voor om het zelf te doen en niet via een schakelaar.

Even terzijde: met deze kist heb je nauwelijks last van de wind. hij snijdt door de lucht, of zoiets.
 
Ik kies er voor om het zelf te doen en niet via een schakelaar.
Dat geeft niks, het is een keuze, een suggestie.
Zelf vind ik het prettiger om een "harde aanslag" te hebben, want ik vlieg mode 1, dus ik zou dan, met een beetje sleepgas, ook nog veel en vaak rolcorrecties moeten doen met diezelfde stick. Dan is het lastig om niet per ongeluk het gas te verstellen tijdens het kritieke laatste stukje van iedere vlucht.

Even terzijde: met deze kist heb je nauwelijks last van de wind. hij snijdt door de lucht, of zoiets.
Dat doen ze voor je gevoel inderdaad... heel weinig last van turbulentie.
 
Dat hangt uiteraard volledig van toerental, spoed en momentane vliegsnelheid af...
6" spoed op 1500 toeren remt af, 11"spoed op 2000 toeren een heel stuk minder....

Maar "sleepgas" betekent per definitie voldoende gas om een heel licht trékkende prop te hebben...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top