De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk eens wat ik gevonden heb......
een Willie trekpop

5C4016DB-D308-4E58-99D8-4922F42999A4.jpeg

De expo op de de ailerons teruggebracht naar 25% en mechanisch op de ailerons 1 gaatje verder naar buiten.
Nu vliegt hij minder fel, maar ook weer niet te soft.

Toch mijn advies opgevolgd..
Je kan nog even proberen naar 20% expo te gaan, dan gaat ie meer aan je knuppel hangen.
Als dat niet bevalt dan ga je weer terug.
Stond expo de verkeerde kant op, zoals ik liet zien?

Wat betreft sleepgas, soms wel soms niet.
Ik geef de voorkeur aan een stilstaande prop, of bij een brandstofkist een stationair lopende motor.
Het model remt dan en ik kan hem dan exact plaatsen waar ik wil.
Met sleepgas gat ie altijd net even verder dan ik hem in gedachten had.

Het is gewenning en ligt aan het model, gewicht, profiel, zwaartepunt.
De Curare is vrij zwaar en zet behoorlijk door.
Ik weet niet hoe hij zich gedraagt als je langzaam vliegt, overtrekt ie snel dan zou ik hem niet te veel uitmelken en met sleepgas binnen vliegen, dat is dan het veiligst.

GJ

Laatst bewerkt:
Het prettige aan een remmende prop (langzaam draaiend) is dat je veel korter (van grotere hoogte dichter bij de baan) "duikend" binnen kunt komen.
Tenminste, dat vind ik.

Ik heb van lang geleden geleerd een landing ruim op te zetten, en uit gewoonte doe ik dat over het algemeen nog steeds, gewoon omdat het er "echter" uitziet, maar dat houdt wel in dat ik een haartje sleepgas moet houden. Maar als je te lang onderweg bent in die laatste poot van het circuit, dan duurt de spanningsboog ook langer. Voor makkelijke kisten, geen enkel probleem overigens. Maar met de pittigere, meer overtrekgevoelige kisten, kan het een behoorlijke extra moeilijkheidsfactor opleveren.

Een beetje testen met hoe steil je ongeveer naar beneden kunt met langzaam (stationair) draaiende prop, en je kunt vaak verrassend steil naar beneden komen, en dat maakt landen vaak wel makkelijker.

Met die grote zware Focke Wulf 190 is het zelfs de enige manier om consistent veilig aan de grond te komen, want met landingskleppen vol uitgedraaid een gestrekte aanvlucht, dan vergt het in de gaten houden van je snelheid echt HEEL veel aandacht, ben je continue bezig te voorkomen dat je overtrekt in de aanvlucht.
Daar heb je met de "remmende prop, flink aanduiken" geen last van, want een overtrek is min of meer onmogelijk zolang die neus maar duidelijk naar beneden wijst.

• Like
Reactions: Cnn
Het prettige aan een remmende prop (langzaam draaiend) is dat je veel korter (van grotere hoogte dichter bij de baan) "duikend" binnen kunt komen.
Tenminste, dat vind ik.

Ik heb van lang geleden geleerd een landing ruim op te zetten, en uit gewoonte doe ik dat over het algemeen nog steeds, gewoon omdat het er "echter" uitziet, maar dat houdt wel in dat ik een haartje sleepgas moet houden. Maar als je te lang onderweg bent in die laatste poot van het circuit, dan duurt de spanningsboog ook langer. Voor makkelijke kisten, geen enkel probleem overigens. Maar met de pittigere, meer overtrekgevoelige kisten, kan het een behoorlijke extra moeilijkheidsfactor opleveren.

Een beetje testen met hoe steil je ongeveer naar beneden kunt met langzaam (stationair) draaiende prop, en je kunt vaak verrassend steil naar beneden komen, en dat maakt landen vaak wel makkelijker.

Met die grote zware Focke Wulf 190 is het zelfs de enige manier om consistent veilig aan de grond te komen, want met landingskleppen vol uitgedraaid een gestrekte aanvlucht, dan vergt het in de gaten houden van je snelheid echt HEEL veel aandacht, ben je continue bezig te voorkomen dat je overtrekt in de aanvlucht.
Daar heb je met de "remmende prop, flink aanduiken" geen last van, want een overtrek is min of meer onmogelijk zolang die neus maar duidelijk naar beneden wijst.
Daarom daal hoek aanhouden met sleep gas. Ik doe het met alle motor toestellen .

• Like
Toch mijn advies opgevolgd..
Je kan nog even proberen naar 20% expo te gaan, dan gaat ie meer aan je knuppel hangen.
Als dat niet bevalt dan ga je weer terug.
Stond expo de verkeerde kant op, zoals ik liet zien?

Wat betreft sleepgas, soms wel soms niet.
Ik geef de voorkeur aan een stilstaande prop, of bij een brandstofkist een stationair lopende motor.
Het model remt dan en ik kan hem dan exact plaatsen waar ik wil.
Met sleepgas gat ie altijd net even verder dan ik hem in gedachten had.

Het is gewenning en ligt aan het model, gewicht, profiel, zwaartepunt.
De Curare is vrij zwaar en zet behoorlijk door.
Ik weet niet hoe hij zich gedraagt als je langzaam vliegt, overtrekt ie snel dan zou ik hem niet te veel uitmelken en met sleepgas binnen vliegen, dat is dan het veiligst.

GJ

De expo is negatief.

Sleepgas of niet, ik had meer of eerder up moeten geven.
Ik zet wat eerder de motor uit, dat is voor mij al weer wennen.

Dat heb ik ook wel eens gehoord.

sterker..
ik heb een kist met een belachelijk grote prop erop.
20x8.
Als ik dat toestel volgas in een duik zet, en halverwege de duik trek ik mn gas dicht naar stationair, hoor je de prop fluiten en zie je het toestel gewoon remmen.
dit is me bij andere kisten, (sport of acro) nooit echt opgevallen.
het gebeurt wel. maar gewoon minder zichtbaar.

Bijkomend voordeel van sleepgas: er blijft wat meer lucht over de stuurvlakken stromen.
is de boel wat minder gevoelig voor turbulentie.
Is ook heel erg afhankelijk van het toestel.
ik heb er zelf een aantal die gewoon gas dicht (brandstof, dus stationair) willen landen.
ik heb er ook wat waarbij het gas wat open moet blijven, omdat ie anders heel vlot gaat fladderen dicht bij de grond. en dat wil je niet.

dus inderdaad: gas gaat niet helemaal dicht, tot je de grond raakt.

2e, wat brutus ook aangeeft, pak de ruimte waar je hem hebt.
maak je laatste draai lekker ver weg.
heb je heel de route omlaag en naar het veld om hem recht te zetten, en op hoogte te komen.
dan moet je wel wat gas houden, anders staat hij voor het veld al op de grond.

3e: geen schaamte.
vaak niet benoemd.
vaak wel een factor.
oefen je aanvlucht met een toestel.
kom gewoon 1000x in een vlucht laag over.
test dingen uit.
dan weet je op een punt wat het toestel lekker vind, wat het meest ontspannen werkt.
veel mensen doen het niet.. want straks denken de anderen dat je niet kan vliegen..
schijt.
jouw toestel. jouw manier.

ik vlieg met een toestel, zeker als ik de eerste keer in een tijd met het ding vlieg, of als de wind ff een beetje raar doet, ook makkelijk 10 of 20 keer over.
wil niet zeggen dat ik een geweldige piloot ben.
misschien juist niet.
maar het ding komt wel heel op de grond, zonder al te grote zweetplekken (bij mij en de omstanders )

Laatst bewerkt:
  • Like
sterker..
20x8.
Als ik dat toestel volgas in een duik zet, en halverwege de duik trek ik mn gas dicht naar stationair, hoor je de prop fluiten en zie je het toestel gewoon remmen.

Bijkomend voordeel van sleepgas: er blijft wat meer lucht over de stuurvlakken stromen.
ik heb er zelf een aantal die gewoon gas dicht (brandstof, dus stationair) willen landen.
ik heb er ook wat waarbij het gas wat open moet blijven, omdat ie anders heel vlot gaat fladderen dicht bij de grond. en dat wil je niet.

Deze gaat niet fladderen en heeft nauwelijks last van de wind/turbulentie. Dat komen anderen met lichte schuim kistjes vragen.

JVE heeft er inmiddels al vaak mee gevlogen. Hij zegt, gas tevoren dicht en op het laatst weer licht aan.
Voor mij is dat dan weer lastig, want dan moet ik weer ergens extra op letten.

Wat ik wil proberen is het volgende;
ruim voor de landing al terug gaan naar sleepgas en dat zo laten tot hij geland is. Is dat de moeite waard?

Wil, het kan beide, net wat je lekker vind.
Maar als je die hotliners en speedkisten gaat vliegen dan kan je niets met sleepgas.
Je moet dus leren zonder gas te landen en goed in te schatten hoeveel ruimte het model nodig heeft in de laatste poot.
Zo leerden wij het beginners, op een bepaalde hoogte de laatste bocht draaien en dan rustig het gas eraf en als je net even tekort kwam een beetje gas erbij en dan weer gas dicht.
Een electrozwevertje is ideaal om dit mee te leren, bij een zwever moet je veel beter inschatten hoe je landingcircuit moet worden.
Wij moesten op de seconde, op de meter landen, dan leer je wel hoe hoog je moet zitten en hoever je model doorzweeft en met hoeveel hoogteverlies.
En dan kan je ook niet even je motor aanzetten.
Ander ding is, met een brandstofmotor had je wel eens dat ie in de lucht uitsloeg, dan kan je al helemaal niet met sleepgas landen.
Dat kan ook met een electromotor gebeuren, als de regelaar ingrijpt bij een te lage accuspanning.

GJ

Wat ik wil proberen is het volgende;
ruim voor de landing al terug gaan naar sleepgas en dat zo laten tot hij geland is. Is dat de moeite waard?
Dat was nou exact waar ik op doelde met die suggestie voor een schakelaar die een bepaald stationair toerental vastlegt...
Dat toerental moet zodanig laag zijn, dat je er onmogelijk hoogte mee kunt houden, maar wel goed een langzaame dalende vlucht kunt uitvoeren zonder dat de snelheid oploopt.

Laatst bewerkt:
Ander ding is, met een brandstofmotor had je wel eens dat ie in de lucht uitsloeg, dan kan je al helemaal niet met sleepgas landen.
Dat kan ook met een electromotor gebeuren, als de regelaar ingrijpt bij een te lage accuspanning.
Ja, maar dat is duidelijk een andere situatie...
Bij het ene vliegtuig de procedure voor andere vliegtuigen toepassen "omdat er wel eens iets kan gebeuren" is in principe een verkeerde benadering. Dat is net zoiets als redeneren dat het beter is om je auto iedere avond voor huis tegen een lantaarnpaal te parkeren omdat dat onverhoopt overdag ook wel eens zou kunnen gebeuren, dan weet je alvast hoe dat is.

Een motorkist (en zeker een met wieltjes) is een motorkist. Die land je normaliter met draaiende motor. Een hotliner is een hotliner, die land je zonder motor.
Twee verschillende dingen, die je verschillend moet benaderen.

AL mijn kisten landen in principe anders, en ik benader die landingen ook in principe individueel.

Maar wat ik dan gevaarlijk vind met zo'n schakelaar is dat je kan vergeten hem om te halen na de touch down.
Dan komt het model kwartgas richting pits en vliegt iemand aan.

En Wil wil met modellen zonder wielen vliegen.
Dus moet ie nu leren landen zonder motor.
Ik had ook modellen met wielen die met draaiende motor gewoon niet te landen waren, dan vlogen ze te snel.

GJ

Dan komt het model kwartgas richting pits en vliegt iemand aan.
Geen kwart gas... dat is veel te veel...

We weten verdorie toch nog wel wat "stationair" is? Of is de ver-onnozeling van de sameleving al te ver gevorderd?

Ik had mijn bericht aangevuld met
Dat toerental moet zodanig laag zijn, dat je er onmogelijk hoogte mee kunt houden, maar wel goed een langzaame dalende vlucht kunt uitvoeren zonder dat de snelheid oploopt.
Dan gaat die kist ECHT niet "onstopbaar over het veld... AL mijn vliegtuigen komen vanzelf tot stilstand met stationair draaiende brandstofmotoren. Waarom zou een electrokist dat niet doen? OK...asfalt baan, mischien. Maar ik had begrepen dat Wil op gras vliegt (iets met hele grote wielen onder zijn Curare?)

je moet de kist gaan "lezen"

hou je vanaf het begin sleepgas, houdt dit in dat je een stuk vlotter aankomt dan wanneer je het gas dicht doet.

je zet het gas dicht, om snelheid te verliezen.
je neus gaat omlaag, dus je toestel pikt snelheid op.
door je gas dicht te zetten, verliest het geheel gemiddeld misschien wat snelheid.

Toch, kom je wat steiler omlaag, pikt ie alsnog snelheid op.
Kom je vlak, remt ie af.
Dat is het spelletje.

En dat is waar je jezelf op moet trainen, "lezen" of de kist wat extra gas nodig heeft of niet

We weten verdorie toch nog wel wat "stationair" is? Of is de ver-onnozeling van de sameleving al te ver gevorderd?

Weinig regelaars kunnen de motor vergelijkbaar met stationair bij een brandstofmotor laten draaien.
Dan heb ik het over 1000-1500 toeren.
Je zit eerder als minimaal toerental bij de setup die Wil heeft op 3000 toeren, dat is kwart gas bij een brandstofmotor.

En wat Student klopt zegt.
Je moet de kist lezen, of zoals ik het noem, je moet hem leren kennen.
Je moet hem met sleepgas en zonder sleepgas binnen kunnen halen.
Het verhaal dat je met sleepga wind over de roeren houd klopt maar deels.
De prop zal het hoogte en richtingroer aanstromen maar niet de ailerons.
Op rol zal je dus gewoon afhankelijk blijven van de luchtsnelheid.
Dus dan heeft sleepgas geen zin.
Je moet een bepaalde minimale snelheid houden en die verschilt per model, per gewicht en ligging zwaartepunt.
Vanaf het begin hamer ik er al op, kijk op hoogte hoe langzaam je je kist kan maken voordat ie uit de lucht valt.
Je merkt ook dat ie minder direct op de roeren word.
Als je dat weet dan kan je dat ook dicht bij de grond doen, dus in de landing.

GJ

• Like
sterker..
20x8.

dus inderdaad: gas gaat niet helemaal dicht, tot je de grond raakt.

2e, wat brutus ook aangeeft, pak de ruimte waar je hem hebt.
maak je laatste draai lekker ver weg.
heb je heel de route omlaag en naar het veld om hem recht te zetten, en op hoogte te komen.
dan moet je wel wat gas houden, anders staat hij voor het veld al op de grond.

3e: geen schaamte.
vaak niet benoemd.
vaak wel een factor.
oefen je aanvlucht met een toestel.
kom gewoon 1000x in een vlucht laag over.
test dingen uit.
dan weet je op een punt wat het toestel lekker vind, wat het meest ontspannen werkt.
veel mensen doen het niet.. want straks denken de anderen dat je niet kan vliegen..
schijt.
jouw toestel. jouw manier.

ik vlieg met een toestel, zeker als ik de eerste keer in een tijd met het ding vlieg, of als de wind ff een beetje raar doet, ook makkelijk 10 of 20 keer over.
wil niet zeggen dat ik een geweldige piloot ben.
misschien juist niet.
maar het ding komt wel heel op de grond, zonder al te grote zweetplekken (bij mij en de omstanders )

Er zit wel wat psychologie achter;
Ik heb een brevet.
Ik ben daarna nog blijven lessen.
Ik denk dat er nog maar weinig fout kan.
Vervolgens land ik met de neus te ver naar beneden. Ik was teleurgesteld in mijzelf.

Ik had mijn bericht aangevuld met

Dan gaat die kist ECHT niet "onstopbaar over het veld... AL mijn vliegtuigen komen vanzelf tot stilstand met stationair draaiende brandstofmotoren. Waarom zou een electrokist dat niet doen? OK...asfalt baan, mischien. Maar ik had begrepen dat Wil op gras vliegt (iets met hele grote wielen onder zijn Curare?)

Als alles meezit, kan er volgende week gemaaid worden. Dat vind ik niet erg. De gewone wielen gaan er dan terplekke weer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back