Ik heb een tweedehands Vampire gekocht, vermoedelijk een vroege versie van de Duitse firma Aeronaut. De vorige eigenaar is overleden dus ik heb er verder geen informatie over. Aeronaut leverde (en levert) het model zonder motor. Er zit een voor mij onbekende 90mm 6-blads EDF in mijn exemplaar. De motor is ingebouwd zonder motorluik en van buitenaf is geen typenummer o.i.d. zichtbaar. Dat geldt ook voor de regelaar. Zonder structureel sloopwerk kan ik er niet bij. Voor mij is de grote vraag hoeveel cellen ik kan toepassen. Het hoeft geen racer te worden. Zou 6S een veilige keus zijn?
Heel lastig.. ik zou het eerst op 4S proberen. Lijkt het in toerental nergens op, dan door naar 5 of 6S. Of wellicht nog meer. Kun je eventueel de temperatuur van de motor en of regelaar in de gaten houden?
En stroom meten! Als het inderdaad de Aeronaut fan is, moet je een beetje uitkijken voor teveel toeren. De fanbladen zitten maar met een klein pinnetje vast op de hub gelijmd. Deze fans waren uit de tijd dat je met NiCad vloog, dus relatief weinig vermogen en korte vluchten. Als het ook een motor uit die tijd is, heb je kans dat je met 3S (grofweg 10 cellen nicad) al aardig aan stroom en toeren zit
Inmiddels heb ik iets destructief onderzoek gedaan: toen ik een 3S lipo aansloot, hoorde ik geen piepjes, maar een zacht knetterend geluid. De regelaar vrijgemaakt: die blijkt te zijn overleden. 2 tot 5S staat erop, dus 6 was inderdaad wat over de top. Eerst maar eens met een nieuwe regelaar en 3S proberen.
Intussen de eerste tests gedaan. De regelaar had vermoedelijk de geest gegeven als gevolg van een servo die kortsluiting gaf (ca. 0 ohm, gemeten over plus en min). Nieuwe regelaar erin, 80A, en een nieuwe servo. Alles werkt. De eerste test was met 3S. Dit was de uitkomst: Toen op 4S: Het lijkt me dat 4S het maximale is, gelet op het Ampèrage. Vervolgens de thrust gemeten, zo goed en zo kwaad als dat kan: toestel op schuimrolletjes en verbonden met een digitale unster. Dat kwam niet boven de halve kilo uit en dat vond ik toch erg weinig voor een toestel van bijna 2kg. vlieggewicht. N.b. Ik weet dat deze methode niet ideaal is. Wat zou wijsheid zijn? Bungee launch en hopen dat het goed komt?
Ik denk dat dat niet goed gaat komen. Je hoeft echt geen 100% (de 2kg) stuwdruk te hebben, maar 25% is wel te weinig. Toch eerst 5S proberen. En ik zou voor een 150A regelaar gaan.
Er zat een 70A regelaar in. En het toestel had redelijk wat gebruikssporen, geen schade. Dus er is mee gevlogen.. Op 5S trekt hij nog meer stroom, toch?
Dan gaat de EDF zeker meer stroom trekken. Misschien lukt het vanaf een harde baan. Van gras denk ik van niet. Als je heel veel ruimte voor je hebt, om direct na de start weer te landen, zou je het met een bungee kunnen proberen. Eenmaal op snelheid zou je moeten kunnen vliegen met 25%, maar je moet de snelheid wel eerst hebben. Als je zeker weet dat het toestel gevlogen heeft met deze edf en regelaar, gewoon proberen. Maar dan dus op 4S. Op 5S trek je te veel stroom voor deze regelaar.
Mijn 6S EDF jet met retracts vliegt probleemloos vanaf gras. De verhouding gewicht model / trekkracht is 1:1. Wil je probleemloos vliegen en ook nog wat over hebben dan is dit wel nodig. Waarschijnlijk lukt verhouding gewicht model / trekkracht is 1:0,75 nog net maar dat houdt niet over voor een grasstart met landingsgestel. Grt, Arnoud.
Dan gaat de EDF zeker meer stroom trekken. Piloten: Volgens mijn bescheiden kennis zou hier de wet van Ohm om de hoek komen kijken. In ieder geval deze afgeleide ervan. P=U x I, dus bij gelijk blijvend vermogen in deze formule wordt de stroom kleiner naarmate de spanning hoger wordt. P= watt, U = Volt en I = Ampere Doe je voordeel ermee. Groet Hans
Je maakt hier een kleine denkfout. Het vermogen is een uitkomst van het product van spanning(U) en stroom (I) P=U x I, en geen vast gegeven. Het is de spanning die veranderd. De weerstand blijft gelijk(zeggen we nu maar even voor het gemak, immers de motor is ook een spoel). Dus de stroom wordt hoger als de spanning hoger wordt.
Zet het toestel eens met z'n neus op een weegschaal en meet dan de trust eens. Ik denk dat je al een stuk hoger uitkomt. Die oude EDF-jes zijn niet gemaakt voor 1:1 thrust/gewicht, maar voor veel minder. Het hoefde maar net te vliegen. Ik vermoed dat hij het op 4s echt wel gaat doen, beter dan vroeger op NiCd's omdat je een stuk lichter bent met LiPo. Bungy launch geeft je dan in ieder geval een goede start.
Hoi luitjes. Vlieg een Freewing T33 vanaf gras, in de aanloop gebruik ik dik 110 Ampère om los te komen. Tijdens de vlucht kan ik al op 15 Ampère vliegen. Ik vlieg deze kist met een 6S5000 LIPO. Deze kist zal wel vliegen maar dan zul je dit met een bungy moeten doen. Groet Hans