Topmodel Fox

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 5 jun 2021.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Een Fox is toch een zwever? Wat doet deze in het turbine deel van het forum? Deze krijgt een turbine boven op :)

    Vandaag heb ik deze ongebouwde kist opgehaald en op de bouwtafel gezet. Ik zocht een model voor een Merlin. 90 en deze fox past daar heel aardig bij. Het is aardig klaar af fabriek maar er is nog een hoop te doen voor de turbine erop zit. De komende dagen eens bekijken hoe we een steun netjes in de romp krijgen. Als tank wil ik er een zak in plaatsen zoals je geen hopper nodig bent. De zak leeg vliegen is het idee zodat je mooi licht landt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2021
  2. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Dat is een serieuze kist.
    Wij gaan dit weer volgen natuurlijk.
    Succes met de bouw.
    Trouwens een prachtig inkijkje van je man cave.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben eens wat gaan passen en meten, maar het wordt niet zo eenvoudig. Ivm het zwaartepunt zou ik alles voorin willen plaatsen maar er zitten 2 stoelen bij welke het wel leuk aankleden. Ik wil ze er graag inhouden (en er straks een piloot in zetten) en probeer de elektronica eronder te plaatsen. Helemaal voorin de neus komt de accu en het ballast onder een triplex plaat. In die plaat komt ook de servo voor de sleepkoppeling en net onder het instrumenten paneel komt een schakelaar. Onder de voorste stoel komt een redundancy box voor de vleugel / staart servo's, een spanningsregelaar voor de ontvanger / servo's en gps telemetry sensor. Onder de achterste stoel komt dan de ecu, pomp en de kleppen voor de motor. De turbine elektronica komt op een plaat welke meteen het gat boven het hoofdwiel afdekt om gras buiten te houden. Tot zover lijkt het geen groot probleem.....

    [​IMG]

    Er moet ook een tank in, en dat is een grotere uitdaging. Het achterste stoeltje zit schuin tegen de vleugelbuis en het zwaartepunt zit op de vleugelbuis... dus een tank moet achter het zwaartepunt wat niet ideaal is. Ik heb geen ruimte voor een hoppertank en ivm het gewicht heb ik voor een brandstof zak gekozen. Deze kan je op maat laten maken in exact het volume wat ik nodig ben waardoor ik hopelijk zo weinig mogelijk ruimte naar achteren nodig ben voor de tank. Deze valt een stukje onder de vleugelbuis en zal op deze manier weinig zwaartepunt verschil op leveren. Ook is tijdens de motor loop een iets achterlijker zwaartepunt minder erg want de motor duwt de neus naar beneden. Het voordeel wat ik heb is dat het een zwever is dus na een minuut of 6 mag de motor uitvallen door een lege tank. Dit levert minimaal gewicht op tov de normale zweef uitvoering waardoor ik droog niet meer dan 1,5kg zwaarder hoef te zijn dan opgave, maar opgave haal je ook nooit dus we zien wel.
     
    Berto en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Leuk! Gaan we volgen!
    Meen me te herinneren dat jij al eerder een Fix met turbine hebt gehad?
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een iets kleinere fox gehad van Reichard, die was 3.5m. Die vloog ook leuk met turbine maar helaas was die motor slecht (was een prototype). Die was 7kg met een motor van 3.5kg, en dat ging prima. Deze fox word 12kg geschat en de motor gaat terug naar 7-8kg. Teveel vermogen drukt de neus alleen maar en dat vliegt niet lekker. Verbruik wordt zo ook iets getemd want er gaat maar 1 liter mee naar boven. Ideaal gezien zou ik er een K70 op zetten (scheelt 300 gram), maar deze motor heb ik nu eenmaal. Mocht iemand deze 95N motor willen ruilen tegen een K70 hoor ik dat wel ;)
     
    Berto vindt dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Jij knutselt ook maar lekker door :thumbsup:
     
    Huey vindt dit leuk.
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb er ook zo nog 1 liggen met Sleepkoppeling in.. nog niet mee gevlogen

    Deze heeft flaps en rollen hé..
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Nee, ik zie het als gedeelde rolroeren :) Je kan deze wel als flaps instellen uiteraard, ook als butterfly flaps bv. Ik weet nog niet hoe ik alles ga aansturen, komt later wel. Air brakes komen op de rem moment schakelaar waarbij de hoeveelheid instelbaar is via een potmeter. Teveel en de kist valt uit de lucht heb ik gezien. Zoveel opties..... eerst maar eens alles inbouwen.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Tja zoiezo, hoe zwaarder je hem maakt hoe sneller hij uit de lucht gaat vallen dus gewicht blijft wel wat een belangrijke factor..

    Het zal zoiezo een indrukwekkend toestel worden, acrozwever plus turbine is atijd cool :yes:
     
  10. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Wat is de spanwijdte van deze kist?
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    4 meter
     
  12. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Oké mooi formaat.. :thumbsup:

    Groet Jan.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja, al past 4.5m wat beter bij de motor. 4 m past erg mooi in de auto.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Aangezien je een piloot erin wilt. Is het niet mogelijk dat de piloot geopereerd wordt. Waarmee een deel van het achterste stoeltje weggezaagd kan worden en de piloot het gemaakt gat weer afdekt?
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja is zeker mogelijk, maar ziet er minder uit.
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Mee eens. Maar soms moet je een compromis sluiten.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Beetje voortgang. De meeste elektronica heeft een plek. Valt erg mee wat hier allemaal in moet. De voorste tray heeft de servo voor de koppeling, spanningsregelaar voor de ontvanger / servo's en de aan/uit schakelaar. Deze heeft zo'n laag standby stroom dat de accu hier permanent op aangesloten kan blijven. Daardoor kan de accu onder de plaat en hoef je er niet eenvoudig bij te kunnen. Een laadaansluiting naast de schakelaar is voldoende.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ECU weegt heel weinig en deze naar voren verplaatsen geeft alleen maar een gedoe met de turbine kabels dus de ECU zit niet ver voorin. De redundancy bus weegt nog minder en alle servo kabels verlengen zou dan meer gaan wegen dan wat het oplevert, dus die zit ook in het midden. De pomp weegt 45g maar als je die voorin bouwt moet je ook slangen en kabels verlengen en ook dat maakt heel weinig uit op het totaal en dan kies ik voor een nettere inbouw. Voorin komt een ontvanger en de 2e zal wat meer naar achteren geplaatst worden, maar waar weet ik nog niet. Met de stoeltjes erop zie je van alles heel weinig meer (ik ga er nog steeds vanuit dat de tank past met de volledige achter stoel)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  18. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Twee ontvangers!?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja, 1 als backup
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ook even met de motor montage wezen spelen. Een geglasde 4mm multiplex steun lijkt stevig genoeg. Van een oude motor steun een compacte houder gemaakt welke niet uitsteekt, past heel netjes. De achterste kap kan nog net open, motor moet nog een fractie naar beneden en naar voren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Peter À en Vale Ouwe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina