Topmodel Fox

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 5 jun 2021.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Tank was mooi snel geleverd, dus deze eens een plekje gegeven. Formaat is zo te zien 950 - 1000ml, waardoor hij mooi compact is. Hij is niet exact zoals ik gevraagd had, maar dat komt erg goed uit. Past qua formaat romp eigenlijk super goed en hangt heel mooi op 2 6mm carbon buisjes. Buisjes zitten los in de steunen en trek je er eenvoudig uit zodat je de tank eruit kan nemen. Alleen de vul opening zit net onder de vleugel buis maar drukt niet heel hard ertegen dus dat gaat wel. Het stoeltje past zo ook nog net. Ik denk dat het deel achter het zwaartepunt wel meevalt gezien dat deel maximaal 400gram is. Tijdens de vlucht mag het zwaartepunt ook iets naar voren als de tank leger wordt om het effect van de motor de compenseren dus ik denk dat het wel gaat kloppen. Bij 1/2 tank balanceer ik hem straks uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanavond de motor steun verlijmen zodat we een plek voor de aansluitingen kunnen vinden door de romp. Dat blijf ik een lastig moment vinden.... zeker met 3 kabels en 2 slangen.
     
    Berto vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Eens even snel de boel gewogen.... valt niet tegen. Vleugels zijn 3kg samen. Romp met motor en elektronica 5.3. Overal missen nog servo's, dus er komt nog een 500g bij aan servo's (6x full size, 2x mini), stangen en kapjes even grof gerekend. Dat is 8.8kg droog zonder balast. Hopelijk valt de hoeveelheid balast mee en blijft dat bij 1kg. Dan zou hij onder de 9.8 droog zijn :) 10.6 vol, en dat is niet verkeerd.
     
    Hans Rijkuiter en Berto vinden dit leuk.
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De laatste onderdelen voor de motor zijn ook geïnstalleerd en de motor is op zijn plek gezet. Zo'n oud type heeft wat meer.kabels dan anders maar dat is niet anders. Uiteraard even de motor gestart en dat liep prima. De staart wordt goed heet dus daar moet een super licht warmte schild op. Een alu plaat op afstand is veel te zwaar dus ik zit te denken aan een laagje balsa met alu tape erover. Dat moet de staart wel isoleren lijkt me.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Daar geven ze vooral aan wat warm wordt... Daar was ik al achter :)

    Romp is nu zo goed als klaar. Stabilo en richting zitten erop met aansturing compleet. Om de romp in balans te krijgen zit er nu 1150g aan lood voorin, zat ik niet ver naast. Met de vorige gewichten was ik de vleugel pen nog vergeten en kom nu op totaal 10.4kg droog uit, ook niet verkeerd. Morgen de vleugels eens voorzien van servos en alles nalopen. Dan rest er nog 1 ding.... Hopelijk is het weer zondag goed :)
     
    ik ben een vliegtuig.nl en Berto vinden dit leuk.
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Buiten eens gekeken of het zwaartepunt klopt en hij is prima met 1150g ballast in de neus. Totaalgewicht zal net onder de 10.4kg zitten droog, moet ik nog na wegen. De vleugels zijn ook voorzien van servos maar tijdens het testen op de romp was er geen reactie... De stekkers zitten veel te diep in de romp? Aan 1 kant los lijkt.me ook veel veiliger dus in de romp zitten ze nu los. Gek ontwerp...... Verstoorders zitten op een moment schakelaar en de rolroeren zijn ook als butterfly instelbaar op een slider gezet. Handig dat deze opgedeeld zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter en Huey vinden dit leuk.
  7. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Dit gaat super snel zo qua bouw.
    Dus morgen al vliegen.
    Veel plezier dan.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Leuke dag gehad met de fox. Ik vermoede al (ook uit berichten van een ander forum) dat het zwaartepunt naar voren zou moeten, dus voor de eerste vlucht in de neus een beetje extra lood geplaatst, motor getart en de kist omhoog gestuurd. Hij balanceerde op de grond al bijna door de stevige wind die er stond maar dat maakte het starten wel makkelijk. Hij kwam bijna vanzelf los met een klein beetje up. Dat is opzich gek gezien de motor die hem omlaag zou duwen. Je merkte het ook direct, hij wou aardig met de neus omhoog. dus de instelhoek en zwaartepunt werkte niet goed samen. Hij was ook erg gevoelig op up. De landing was te toen maar hij werd erg onrustig. Voor de 2e vlucht de uitslag op hoogte naar 80% gezet, 10% expo erbij en nog meer lood in de neus gestopt. Hij was inmiddels down getrimmed en met deze aanpassingen moest je hem echt los trekken zoals het hoort. Het was een hele andere kist nu en hij vloog strak en gleed mooi. In een bocht zakte de neus ook iets en bij een rol was er maar een klein beetje correctie nodig, dus dat was een stuk beter. Hadden ze toch gelijk dat de instelhoek te groot was, maar dat is helaas lastig aan te passen gezien het rudder vlak boven het stabilo zit en daar misschien net 1mm speling zit, als dat er al zit... Deze gaan we wel benutten om iets van de down trim te compenseren. 3e start was met veel minder wind en dan doet hij wat je verwacht, gaat mooi op de neus staan :) Klein duwtje en hij start dan ook mooi. De eerste 2 landingen waren met motor aan voor de zekerheid dus eens op hoogte wat rondjes op idle gevlogen om te kijken hoe erg hij zakt.... en dat is heeeel weinig. Met motor uit zakte hij merkbaar meer, maar nog niet veel. De landing was prima in te schatten en ook al denk je even, haalt hij het veld wel? toch staat hij pas halverwege stil. Butterlfy heeft een beetje down mix nodig en remt wel goed. Met verstoorders zakt hij mooi met de neus omlaag als je snelheid houdt, dus dat lijkt ook niet gevaarlijk nu. Deze staan max 3/4 uit vanwege de aansturing.

    Brandstof verbruik lijkt op een 4 minuten motor loop uit te komen als je leuk vliegt. 5 min als je rustig aan doet. Tank systeem werkt super. Motor hoek lijkt ook niet gek gezien hij tot 1/2 gas neutraal blijft. Daar boven heb je iets up nodig om te corrigeren. Al met al zeer tevreden. Ook nog even gewogen wat het totaal nu is en dat is 10.69kg met een restje kero in de tank maar dat zal niet meer dan 100-150 gram zijn.

     
    Hans Rijkuiter, Berto, Fladder en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Gefeliciteerd met de geslaagde vlucht.
    Zie bij tweede start dat je genoeg power hebt.

    Groet Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja hoor, motor is terug geschroefd en dit was nog niet volgas....
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Proficiat! Ik had ook al van het probleem van de Instellingshoek gehoord.. waar ligt nu jou zwaartepunt exact?

    Mvg
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Geen idee, moet ik nameten. Is wat lastig dus kost even tijd gezien de hele kist opgebouwd moet worden.
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Gefliciteerd met de geslaagde maiden!
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt, blijft altijd weer spannend :)

    Gisteren nog eens gekeken naar de instelhoek maar veel is daar niet aan te veranderen. Ik heb de voorkant iets verhoogd om de down trim te compenseren maar meer dan 1mm zal dat niet zijn.

    [​IMG]

    Ook is de aansturing achter aangepast zodat het hoogteroer eenvoudige te (de)monteren is. De kapjes op de servo's zitten er ook op en het tijdelijke lood is netjes gemonteerd. Vandaag nog eens getest en de kleine instelhoek aanpassing is toch goed merkbaar. Down trim is van 9% naar 3% gegaan en de kist voelt wat dynamischer, reageert lekkerder op hoogte. Bij de eerste start was dat nog even lastig gezien de down trim er nog in zat, maar de 2e start was super ondanks dat er bijna geen wind was. Motor vol moet je aardig corrigeren en vliegt niet lekker, maar de motor is ook meer om energie in de kist te stoppen en niet om mee te vliegen eigenlijk.

    De eerste landing was met volle butterfly mixing maar dan reageert hij niet lekker meer op rol. Ik heb de rolroeren minder up gegeven bij butterfly en dat lijkt een stuk beter. Het remt alleen niet echt af en de landing had het hele veld nodig..... Aangezien ik wat minder goed resultaat met de verstoords had gezien was ik daar wat terughoudend mee dus de 2e vlucht goed met de verstoorders gespeeld.... man die werken super goed :) De kist wordt helemaal niet gemeen of instabiel maar gooit gewoon de neus omlaag wat met hoogte prima te corrigeren is. Trek je de verstoorders weer in levelt hij en glijdt weer netjes door. De 2e landing naar het veld gedoken met de verstoorders erop en net boven het veld deze weer in, maar dat was een slechte keus. De kist blijft snelheid houden en zweeft zo het veld over... maar stond net voor het eind weer stil. Verstoorders zijn dus super bruikbaar en moet je er gewoon ophouden anders stopt hij niet met vliegen. De laatste ronde naar het veld dus ook wat meer hoogte aanhouden zodat je met verstoorders erbij genoeg kan zakken indien nodig, en anders zweef je naar het veld. Dat wordt weer even wennen. De volgende keer maar met iets meer wind wat meer wennen aan het landen.

    De standaard lock van de vleugels is alleen niet genoeg. Na de eerste vlucht zat er een kier van 5mm. Stukje plakband verhelpt dat voor nu. Bouten zijn een optie maar als je wel doorschiet kan dat ook voor een hoop schade zorgen. Breekbouten zijn wellicht de beste keus.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag weer met de Fox aan het spelen geweest. Het hoogte winnen ging steeds wat moeizaam. Je moet veel hoogte bij geven 1/2 - 3/4 gas en ik dacht dat dat kwam door de motor die de neus omlaag wil drukken. Toch eens gekeken wat hij met volgas doet en dat is een enorm verschil. Hij heeft maar een klein beetje up nodig dan en stijgt erg snel. Blijkbaar zakte eerder de snelheid er teveel uit en dan klimt het erg slecht. Nu is hij binnen 30 seconden rond de 300 meter :) Tank gaat op die manier wel snel leeg, timer staat nu op 2:30, maar dat betekend nog 5 keer stijgen met idle kunstvlucht vliegen tot hij beneden is. Totale vliegtijd is zeker niet te kort. Landen bleef wat lastig de vorige keer dus daar op gefocust deze keer. Up mix met verstoorders werkt super en hij voelt goed aan nu. Met motor uit is de trim ook zo goed als neutraal nu. Instelhoek en zwaartepunt lijken niet gek al wil hij bij meer snelheid wel iets klimmen nog, dus staat nog steeds iets positief. Landen is op deze manier prima te doen en met windstil weer lag hij na iets meer dan 1/2 veld stil. Alleen de 2e landing was iets minder en hij viel op 5cm hoogte met 1 vleugel omlaag en schoof was scheef over de grond. Dat kan hij door de goede constructie prima hebben. Hij zweeft ook aardig al zal hij niet snel thermiek pakken denk ik. Vandaag was er ook weinig thermiek dus dat viel niet te testen. Toch zakt hij niet heel snel.

    De motor start alleen nog wat slecht op gas. Het ontsteekt pas erg laat, of niet. Nu zag ik dat bij de 3e poging de gas klep ook open hing en daar zat blijkbaar een vuiltje in. Toch zou dat niet een probleem voor het ontsteken moeten zijn. Wellicht nog even spelen met de gloeiplug, want het begint soms wat vervelend te worden. Bus even op de kop helpt vaak wel maar moet niet nodig zijn. Als iemand nog tips heeft... of een losse kero plug te koop weet voor een normale prijs dan hoor ik dat graag ;)
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik had Gaspar van Xicoy / Jet Munt gemaild over het slecht starten en kreeg snel een antwoord terug. Veel heb je er niet aan want hij stelde voor de motor met de plug naar beneden te monteren, dat zou beter werken..... :hammer: Plug loopt vol kero en het probleem veranderd er niet door: De plug zit te ver van de gas inlaat. Dus de motor maar opengemaakt en het zelf opgelost. Dit is de standaard gas leiding:

    [​IMG]

    Deze zit onderaan en de plug zit bovenaan, dus dat ontsteekt gewoon niet. Ik had nog 2mm messing buis en heb daar een dubbele leiding mee gemaakt waarbij de 2e leiding precies naast de plug uitkomt. Dit start geweldig goed en zelfs met meer toeren ontsteekt het gas nog direct. Gewoon een ontwerp fout dus.

    [​IMG]

    Komende week eens kijken of hij nog goed draait op kero :) Er is weinig veranderd maar je weet het maar nooit. De pakking achter (tussen het huis en de NGV zit een pakking gek genoeg) is in een mindere conditie maar sluit nog wel goed zo te zien dus een echte test is wel nodig voor hij weer mee naar het veld gaat.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  17. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    kijk kwestie van nuchter boeren verstand gebruiken.
    Top oplossing toch
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja maar je denkt toch dat een fabrikant dit ook snapt?
     
  19. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    yep blijkbaar niet belangrijk genoeg voor ze anders staken ze er wel meer tijd in om een klant te helpen.
    En inderdaad zo moeilijk is het nou ook weer niet als je iets kennis van zaken hebt.
    Ze zijn super druk met de x45 x90 en x120 aan het maken denk ik.
    Wacht tijd 10 wkn voor de x90 nu dus het gaat te goed denk ik.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Weer bericht van Gaspar, de gasleiding die ik had was niet zoals het origineel zat? Heel vreemd.... Als je kijkt zie je bovenin de rode draad naar de gloeiplug en onderin de gele slang voor het gas. Gezien de alu front cover niet aangepast is moeten deze wel op de originele plek zitten. Dan zou origineel de interne gas leiding dus om de kamer heen gaan naar boven zoals ik nu heb? Gek dat iemand dit dan ooit aangepast zou hebben. De gasleiding die erin zat leek ook van hetzelfde rvs als de brandstof leiding. Hoe dan ook, het werkt nu goed.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina