Op de vliegersvergadering kwam de E-Res even voorbij gevlogen en toen werd het idee geopperd om een clinic te houden. Dus bij deze wil ik het idee op pakken gezien de Covid zal de clinic later dit jaar plaats vinden op een nog nader te benoemen locatie. Het reglement waarnaar gevlogen wordt heeft natuurlijk een paar aanpassingen ten opzichte van de RES zie hier onder. Start De start is na het begin van de frametijd met draaiende motor. Bij constructies die een veilige start met draaiende motor niet mogelijk maken (bijv. Vliegende vleugel met staartmotor), moet de motor zo snel mogelijk na de start worden ingeschakeld. De tijd begint dan wanneer de motor wordt ingeschakeld. De looptijd van de motor (30 sec) en de starthoogte (90m) worden beperkt door een geschikte logger (bijv. Altis V4). De instellingen van de logger worden voor de wedstrijd gecontroleerd door de organisator. De organisator kan de logger op elk moment na een vlucht controleren. Als de instellingen verschillen van de specificaties, wordt de vlucht beoordeeld als NUL. Evaluatie van vliegprestaties De timing begint met de start van het model (vliegende vleugel zie 15.2.6) met draaiende motor en eindigt a) met de stilstand van het model b) aan het einde van de frametijd De maximale vliegtijd is (6:30) minuten (390 s) binnen een frametijd van negen (9) minuten (540 s). Als de piloot meer dan (6:30) minuten (390 s) bereikt binnen de frametijd, wordt de overtijd afgetrokken van de (6:30) minuten (390 s). De vliegtijd wordt geregistreerd in seconden zonder afronding. Er worden twee (2) punten toegekend per seconde vliegtijd. Wat betreft het instellen van de logger je zet hem op de F5J stand en dan stel je maximale hoogte op 90 meter in. Het effect zal zijn dat als je binnen 30 sec de hoogte van 90m bereikt schakelt je logger de motor uit. wordt vervolgt ................
De F5J-instelling meet toch de hoogte 10 seconden nadat de motorloop gestopt is? Ik zie dat ze op wedstrijden de hoogte mogen controleren. Wat als er meer dan 90 op staat omdat ik thermiek heb gehad? Er is nu ook ERES-firmware voor de Altis Nano, heb ik geïnstalleerd maar ik kan de hoogte alleen uitlezen op de computer, niet op het display. Of werkt dit alleen op de Altis V4+? Verder heb ik de F5K-settings op de Altis Nano geprobeerd maar ik vermoed dat die ook 10 seconden na de motorstop de hoogte meet. Die is trouwens wel afleesbaar. Graag je hulp.
Het klopt dat de altis na 10 sec stopt met hoogte meeting daarom moet je zoals ik met de clinic al aangaf ook rekening houden met zoomen. Als het goed is is met de eres firmware dit opgelost en is dit helaas alleen nog met de externe device te controleren wat ik wel begrepen heb is de nieuwe update van de flight manager onderweg en daar kun je het ook zien.
Ik heb inmiddels via het Duitse forum begrepen dat eventueel zoomen geen probleem is. De motor moet uit op 90 meter, dat is alles. Dat is ook zo bij de ERES-modus. En die is op het display niet uitleesbaar omdat zoomen niet relevant is. Hallo Loet, Wie beim Gummiseilstart, gibts auch mit Motor den sogenannten „Schuss“ Wer einfach nur hoch fliegt, wird etwa 90-92m erreichen. Wer vor Ablauf der 30 sec Fahrt aufholt, dann gegen den Wind dreht und möglichst genau bei 30 sec die 90 m passiert, vielleicht noch direkt in die Thermik, der kann schon über 100m erreichen. Nur vorher nicht die 90 m überschreiten Alles Übungssache. Am einfachsten ist, im Training, die Telemetrie im Altis zu verwenden. Ein Blick, und du weißt, wie gut der Start war Viele Grüße, Georg
Ben ik niet met hem eens maar mooi dat ze er in Duitsland er zo over denken dan kunnen we daar mooi het F5J trucje toe passen en dan kun je zelfs boven de 100m komen
Zeer interessant dat E-Res. Het lijkt mij logisch dat de meting na 10 seconden plaatsvindt. Doe je dat niet dan heb je een extra stevig model nodig met een sterke motor die je 10 tallen meters extra hoogte geeft nadat de motor op 90 meter is uitgegaan. Wat zijn de strafpunten per meter wanneer je boven de 90 meter start ?
Het geeft keen strafpunten. Het geeft ook keen punten voor een staart onder de 90m. Je heb 30 seconden tijd om op 90m te komen en als je de hoogte goed kan zien dan heb je de mogelijkheid om bij 85m speed mee te nemen en boven de 90m te starten. De regels zijn eigenlijk gelijk de regels van het zweefvliegen alleen maar dat je met de e-Motor mag staarten. De regels uit Duitsland zijn eigenlijk de regels uit Zwitserland
Vraag, welke Eres modellen zijn er?? en welke res modellen zijn (gemakkelijk??) om te bouwen naar Eres. Gerard
Voor de E-res vliegers die wellicht een beetje competitie willen vliegen: Monique Wakkerman pakte met haar Purito een dikke 1000 in de F5j afgelopen weekend. Je hoeft geen full-house vol-carbon flappenbak te hebben om een lekker rondje te vliegen en 24 september zijn we in Dalfsen
hoi @trebor siuhyn, trek je de kar nog voor E-RES ? Er wordt al driftig gebouwd, en meer modellen zullen komende winter volgen.
Beetje late reactie maar: - Purito (via Hoellein te koop) - X-Dream (via Zeller modellbau te koop) - X-Res (via Zeller modellbau te koop) - Resilience (via https://www.heinemann-flugmodellbau.de/p/resilience-elektro-2m-e-res-elektro-segelflugmodell-bausatz) verder kan je, als je een beetje handig bent van iedere zweefromp een electro romp maken.
Net als LW & MW gekozen voor een E-Purito, HD gaat er waarschijnlijk ook voor. GvM kiest voor een X-dream in de E-versie. Mocht het een lange winter worden wil ik graag nog een e-romp voor mijn X-dream. Mooi dat Superior ook een E-versie krijgt. Een mooie eerste aanzet, en denk dat er nog wel een paar zullen volgen. Zeker wanneer er in 2022 ook mogelijkheden zijn om elkaar sportief of voor de gezelligheid ( beide lukt ook prima) te treffen.
Vraagje (uit oprechte interesse): wat maakt dat jullie naar e-RES overstappen? Bij f5k snap ik het als je last hebt van het gooien. Bij f3res snap ik het minder, want je beperkt jezelf vervolgens weer tot dezelfde starthoogte middels een altis o.i.d. Waarom dan niet gewoon lijnstarten en vol RES vliegen? Is het de moeite van het lijn uitleggen?