Waarom zou je een 3S pakken ipv een 2S?
Spanning moet toch terug naar +/- 5.5V
Ja 2 of 3 maakt weinig of niets uit hé..
Blijven doordraaien over onbelangrijke dingen heeft ook geen zin..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Waarom zou je een 3S pakken ipv een 2S?
Spanning moet toch terug naar +/- 5.5V
Ja 2 of 3 maakt weinig of niets uit hé..
Blijven doordraaien over onbelangrijke dingen heeft ook geen zin..
Je moet e.e.a. natuurlijk niet ridiculiseren. Na meer dan 35 jaar reparatie-ervaring en het aanhoren van de meest gruwelijke modelvlieg-ervaringen durf ik met gemak vast te stellen, dan 99% van alle storingen in de piloot zitten. Bij die ene 1%, waarbij de apparatuur de schuldige is, komt weer 99% voor rekening van de ontvanger-voeding. Dit betreft dus de accu, de bec, de kabels en de stekkers.Gooi dan die elektronische regelaar, ontvanger en afstandsbediening ook maar gelijk in de vuilnisbak
Allemaal elektronica, kan allemaal stuk gaan.
Lipo plus BEC werkt prima.
Welkom in 2021
Zeker! Onmiddellijk vervangen door xt30! (Erg corrosie-gevoelig, heeft me een Hydro 2 outrigger gekost en de rest!)De volgende bottleneck wordt dan dat oranje stekkertje...
Ik zou me nog meer zorgen maken om dat schakelaartje ...De volgende bottleneck wordt dan dat oranje stekkertje...
Je moet e.e.a. natuurlijk niet ridiculiseren. Na meer dan 35 jaar reparatie-ervaring en het aanhoren van de meest gruwelijke modelvlieg-ervaringen durf ik met gemak vast te stellen, dan 99% van alle storingen in de piloot zitten. Bij die ene 1%, waarbij de apparatuur de schuldige is, komt weer 99% voor rekening van de ontvanger-voeding. Dit betreft dus de accu, de bec, de kabels en de stekkers.
De meest betrouwbare voeding vind ik nog steeds een gepuntlast of gesoldeerd 4-cellen Ni-pakket met een zo kort en dik mogelijke kabel naar de ontvanger. Vanaf daar krijgt elke servo via z'n eigen kabel rechtstreeks stroom uit die accu. Een normale servokabel (0,14² of 0,15²) is berekend op zo'n 2,5 ampere en is dus al snel ontoereikend als accukabel. In de tijd, dat er nog led-testertjes werden verkocht om de ontvangeraccu spanning te bewaken had ik als stelregel: als 1 servo beweegt mag bij een (tamelijk) volle accu de spanning op de ontvanger maximaal 0,1 volt dalen en als alle servo's tegelijk bewegen is 0,2 volt nog normaal. Wordt dit 0,2 tot 0,4 volt, dan ga je snel sparen voor een nieuwe accu want deze is matig. In de praktijk klopte dit wel ongeveer. Als de spanningsvariaties groter worden krijg je, dat servo's elkaar gaan staan pesten. Onze 2,4 GHz ontvangers werken intern op 3,2 volt, dus die hebben niet snel last van spanningsinstabiliteit. Daarnaast kunnen ze, net als vroeger de pcm-ontvangers, uitsluitend kiezen tussen het volgen van de zender of hold/failsafe mode aannemen. Foutieve pulsen naar de servo's sturen is er niet bij. Servo's vereisen echter wél een zo stabiel mogelijke spanning en als dat niet zo is worden ze nerveus, gaan brommen of trillen en dit resulteert vaak in een sneeuwbal-effect. Eén servo trilt en neemt dus meer stroom op, de voedingspanning wordt nog wat instabieler en de volgende servo's beginnen ook. Vaak resulteert dit uiteindelijk in ongecontroleerde servo-uitslagen. Bij een hogere voedingsspanning treedt e.e.a. eerder op, dus bij een 5 cellen Ni-accu heb je hier eerder last van.
Bij een ontvangervoeding met een bec-systeem heb je enerzijds een stukje elektronica, dat probeert zijn uitgangsspanning zo stabiel mogelijk te houden en anderzijds een beperking in het aantal amperes, dat het kan leveren. Als dit laatste wordt overschreden heb je grote problemen en wordt het model onbestuurbaar. Voor een standaard-configuratie met zo'n 6 tot 8 standaard-servo's (= circa 3 á 4 ampere max.) is een bec vanwege de gewichtsbesparing tamelijk ideaal. Bij grote modellen, waarbij je servo's gebruikt, die krachtiger zijn en dus meer stroom opnemen zou ik toch eerder kiezen voor één of twee 4-cellen Ni-accu's.
Wat je ook in de gaten moet houden is, dat servo's een groot deel van de vliegtijd stil staan. Een grote stroomopname krijg je alleen als om één of andere reden alle servo's tegelijkertijd gaan bewegen. Het kan dus zijn, dat je gedurende langere tijd probleemloos kunt vliegen en dat er opeens problemen optreden. Door vooraf even rond te poken met meerdere servo's tegelijkertijd kun je vaak een ontoereikende ontvangervoeding opsporen. Servo's, die normaal nooit brommen of trillen moeten dat op dat moment ook niet gaan doen.
Absoluut. Ook slechte ervaringen mee (MicroMagic, "waterdich" en binnen een tel kaduuk). Afknippen, onmiddellijk weggooien. De xt30 (of xt60) is de "schakelaar".
Zonder BEC geen werkende ontvanger en servos, toch? Het maakt in deze weinig uit hoeveel stroom die schakelaar moet voeren, ze zijn gewoon heel gevoel aan storing (er is slechts 1 contact) en dat gaat een keer fout. Ik heb in mijn F3J modellen enkel MPX stekkerschakelaars met drievoudige goud contacten.Volgens mij schakelt het schakelaartje niet de ontvangerstroom, maar schakelt de BEC uit, dan is het geen probleem
Vol, dus niet op storage voltage weggelegd. Sommige LiPo’s (en een enkele LiFePo) heb ik al ruim tien jaar. Zorgvuldig mee omgaan en je hebt er decennia plezier van.en 2 accu's stonden na een winterstop bol....
Ik heb er ook op storage weggelegd en komen na de winterstop hoogzwanger uit de opslag.Vol, dus niet op storage voltage weggelegd. Sommige LiPo’s (en een enkele LiFePo) heb ik al ruim tien jaar. Zorgvuldig mee omgaan en je hebt er decennia plezier van.