Wat is de beste ontvangeraccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door blaauwen, 15 mei 2013.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Tja, als je kijkt naar de spanning om te zien of ze bijna leeg zijn is lipo niet goed inderdaad. Ik weet dat er qua capaciteit voor 4 vluchten voldoende in zit, dus laad gewoon na 4 vluchten. LiOn heeft geen gewichts voordeel voor mij gezien ik 2P zou moet gebruiken en dan zijn ze zwaarder dan LiPo gezien in de capaciteit niet nodig ben. Leuk puzzel altijd :) Voor ieder wat te kiezen gelukkig.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Een beetje verouderd NiMh pakket laat ook spanningdrops zien bij grotere stroompieken. Ooit in verband met een LiPo ontvangeraccu een brugcel gebruikt als spanningsverlager. 2 diodes in serie is veelal genoeg voor 6v electronica en omdat je ook 2 diodes parallel hebt heb je een mindere spanningsval.

    Zeker in vochtige omstandigheden zou ik liever voor diodes gaan dan nog een extra stukje elektronica dat kan uitvallen.

    Maar uiteindelijk ben ik weer terug naar NiMh omdat LiPo als ook LiFe bij mij meer problemen dan gemak heeft gegeven in de vorm van korte levensduur en als ze de zomer overleven overleven ze niet de winterstop. En laat ik het maar niet hebben over het aan de baan verplicht laden in een laadzak waarvoor de accu en zijn kabel uit de auto moet waar het redelijk ver ingebouwd zit.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zie ik dat nu goed? het zijn geen weerstandjes.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Maar je verdeeld de stroom wel over 2, dus de drop is minder bij de halvering van de stroom.
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Tuurlijk, weet je ook hoeveel dat scheelt?
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Vast niet heel veel :) Daar ging het niet om toch? Stel je hebt normaal een variatie van 0.1V met 1 diode dan is het nu 0.05V met 2. De accu zal meer variëren dus maakt het uit? Niet veel. Je hebt wel redundantie en verdeeld te belasting over 2 waardoor de diodes koeler blijven, en dat merk je wel.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is inderdaad niet veel en het ligt er een beetje aan waar het qua stroom in de doorlaat karakteristiek gebeurd.
    In mijn test/meetopstelling verschillend bec's accu's en diode schakeling worden niet de meest gunstige dioden gebruikt 1N5408
    Dat scheelt bij 0,1 en 1A zo'n 30mV.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gelijkrichter of Graetz schakeling,
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter
    Staan de diodes niet in serie?
    De ene doorlatend in de plus en de andere doorlatend in de min.
    Voor mij 2 maal de spanningsval over de diodes, grofweg 2x 0,7 = 1,4V.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, In deze toepassing is de functie van de dioden om de spanning naar beneden te brengen en niet om gelijk te richten. De spanningsbron is gelijkstroom, maar met een te hoge spanning voor de servo's. Gr. Klaas.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaar mijn bijdrage omtrent twee diodes in serie.
    Maakt niet uit of gebruikt als gelijkrichter, de schakeling is een diode in doorlaat in de plus en een diode in de doorlaat in de min.
    Zie in het schema in de eerder bijgevoegde link: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals ik het uitgelegs heb en laten zien in de film staan er toch diodes in serie?
    Als er 1 staat te sperren dan gaat er niks doorheen.
    Of dat nou in de plus of minleiding zit maakt niets uit.
    Het is compacter om er gewoon 2 of 3 achter elkaar te solderen en dan aan het accupak te plakken.

    GJ
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Leuk schemaatje uit de reddingsboot Theodor Heuss.
    Hierin zat een 3V motor om de dokdeur te bedienen.
    De voedingsspanning was 6V.
    De motor moest met een spanningsverlaging, 3 diodes in serie op ca. 3V draaien, zowel links als rechtsop.
    Theodor Heuss, dokdeur motor.jpg
    Alleen de 2 x 3 diodes zitten nog op de print, de overige onderdelen zijn reeds overgebouwd.
    Op bijgaande link derde foto is de print te zien: https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/
    Ook een toepassing van gebruikmaken van diodes.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2021
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Even een oud draadje oprakelen.
    Meten is weten, een BEC presteert qua spanningsstabiliteit heel wat beter dan 3 diodes, ook de ruis valt reuze mee.
    Een BEC, geschakeld of lineair, heeft even tijd nodig om bij een variërende stroomvraag, de uitgangsspanning bij te regelen, dat korte en qua spanningsniveau klein rimpeltje is met een scope zichtbaar te maken.

    Het andere rimpeltje de spanningsvariatie m.b.t. de te leveren stroom, is ook met een scope zichtbaar te maken maar nogal lastig te interpreteren, een universeel meter (tafel model) kan dat, als de functie voor dat doel aan boord is, veel beter.
    Zoek de verschillen, 1A BEC, Eneloop en Lipo met 3 dioden, oh ja de universeel meter maakte 10 metingen per seconde, dat ding kan het nog veel sneller, maar dan is het voor mij eerst :rtfm::( voor dit soort metingen is dat niet nodig.
    De elektronische last stond ingesteld op 70mA en 1,1A elk gedurende 2 seconden en de stijg en daal snelheid stond op 1A/µs.
    Met gratis typo in het woordje "variërende" in elk plaatje.:D

    BEC 1A.JPG
    Eneloop.JPG
    Lipo3D.jpg
     
    Cnn en eric_laermans vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina