Afbouw en perikelen van Willy zijn Venture

Ik kom zelf op een snelheidsverschil van 29 kmh bij gebruik van een 500 kv motor. (Dat zal het ongeveer wel zijn ?)

Grt,

Arnoud.

De kist heeft een paar enorme vleugels. Span is 182cm.
De kit heb ik circa 3 jaar geleden gekocht. Nu zou ik waarschijnlijk voor wat anders kiezen.
Maar het is een mooi groot toestel, dat je goed ziet.
Ik heb er 2 lipo´s bij, goed voor zo´n drie kwartier vliegtijd.

Het verschil in snelheid met de Curare en de X-Tra is heel erg groot.
Tja ik heb de Venture nou eenmaal! En kant en klaar heeft hij 400-500 euro gekost.
Je doet hem niet zomaar weer weg, voor een paar honderd.
 
Het is mogelijk ook een bepaalde vliegstijl.
Sommige vliegers vliegen rustig en langzaam. Ik vlieg zelf altijd wat vlotter en strakker.
Het is maar net wat je prettig vind en hoe het je is aangeleerd.

Grt,

Arnoud.

Daar komt bij, dat ik weer met slotracen ben begonnen. Daar zorgt de snelheid voor sensatie.
 
Zeker ik vloog de Venture 60 met een ASP .91 viertakt. Mijn beste prop een 14x6 bij 9600 toeren. Vliegt als een droom. Ik heb ook 13x8 geprobeerd, deze mist wat trekkracht. Mijn ervaring is een 14x6 prop. Ik vond de genoemde 12 inch al erg klein.

Je kan brandstof niet met electro vergelijken.
Een brandstofmotor levert onderin amper vermogen dus moet je een compromis sluiten.
Een electromotor trekt gewoon door en zal in trekkracht onderin ook veel beter zijn.
De diameter van de prop zorgt voor trekkracht, de spoed voor snelheid.
Als ik het model met dezelfde aandrijving bereken maar met een 14x8 prop ipv een 12x8 dan word ie langzamer.
Klopt ook wel want het toerental word lager vanwege de luchtweerstand van de prop, grotere diameter moet meer lucht opzij zetten.
Dus die 12x8 heb ik echt wel goed berekend.
En dat Wil het langzaam vind, tja..
Ik vind dat het model gewoon goed vloog, zoals ik ervan verwacht.
Alleen een beetje verkeerd gevlogen maar daar kan het model niks aan doen.
Dat is de bekrompenheid van de piloot.
Lekker klein vliegen, dan zie ik hem goed.

En een grotere prop.
Dat is energie opstoken in warmte.
Het opstijgen ging mooi, niet vreselijk overpowered, gewoon zoals het moet.

Voor de gein even wat props berekend.
een 12x12 horizontale snelheid: 124 km/u
Een 14x12 horizontale snelheid: 133 km/u maar dan zit je de motor heet te stoken, 1600 Watt, dat kan ie niet hebben.
Zelfs als ik er een 10x17 op zou zetten dan wil ie niet harder dan 130-140.
Het gaat alleen maar energie kosten.
GJ
 
Laatst bewerkt:
De kist heeft een paar enorme vleugels. Span is 182cm.
De kit heb ik circa 3 jaar geleden gekocht. Nu zou ik waarschijnlijk voor wat anders kiezen.
Maar het is een mooi groot toestel, dat je goed ziet.
Ik heb er 2 lipo´s bij, goed voor zo´n drie kwartier vliegtijd.

Het verschil in snelheid met de Curare en de X-Tra is heel erg groot.
Tja ik heb de Venture nou eenmaal! En kant en klaar heeft hij 400-500 euro gekost.
Je doet hem niet zomaar weer weg, voor een paar honderd.

Goed is goed niets meer aan doen. :D

De Curare zal altijd harder gaan, zeker met retracts.
Mijn Curare vliegt 180 kmh (piekmeting) gemiddeld 170 kmh, in flight gemeten over meerdere legs, zonder aanduiken. Daar voelt het model zich zeer prettig bij.

De Venture maar ook de Xtra zijn van ander caliber, die vliegen in een ander snelheidswindow.

Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is dat je best iets vlotter kunt vliegen dan dat je nu doet met de Venture. 12x8 is m.i. meer een prop voor .40 size model. (140 -150 cm spanwijdte) Mijn vader vliegt ermee op een Puma, die is echter veel kleiner en lichter dan de Venture.

Grt,

Arnoud.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Snelheid is niet alles..
doet de kist waar hij voor bedoeld is, dat is eigenlijk de echte vraag.
Dit is geen snelle kist, dit is een acro / sport vlieg kist.

Op het gemakkie vliegen.
en dan het gas erop, en alles figuren vliegen.
Juist omdat het misschien niet zo hard gaat, trek je hem veel mooier door alle figuren heen.
je kan dan zelfs gaan denken om hem te corrigeren halverwege..
uiteindelijk wordt je daar een betere piloot van.

figuur leren.
eerst gewoon doen, en als het fout gaat je redding al in gedachte nemen (en uitvoeren)
daarna doen, corrigeren, zodat het niet meer fout gaat.
aan het eind kun je het figuur doen, corrigeren, en goed uitkomen. of afbreken en meteen doorgaan zonder eerst een reddingsactie.

leercurve.
onbewust onbekwaam (dat stadium heb je gehad)
bewust onbekwaam (ook gehad)
onbewust bekwaam
bewust bekwaam
die laatste 2, veel vliegen. kom je vanzelf naar de laatste.
zeker zo'n kist als de venture
geeft geen hoofdbrekens of gekleurde stront in je broek bij normaal vliegen.
lekker spelen met figuren. spelen met landingen.
dan zijn de bijzondere verrichtingen bijzonder. en het normale vliegen niet.
zoals het hoort...

En geloof me, er is zat te vliegen met zo'n kist..
ga maar eens een echte, correcte looping doen.
immelmann
een langzame roll (5 sec of meer)
meerpuntsrol
stall turn
inverted vliegen

met al die figuren, ga je ook vanzelf een beter zicht op de kist ontwikkelen, en weet je op ervaring hoe hij ligt.
wat weer helpt bij alle andere kisten.
 
Even de filmpjes, dan kunnen jullie zelf zien hoe het vliegt.
De start


En de landing



Tja, ik zou er zelf redelijk tevreden mee zijn.
Ik ken het gevoel dat het langzaam lijkt.
Toen ik steeds met die F5B kisten vloog en daarna een trainertje in mijn handen gedrukt kreeg vond ik het eng, bang dat ie uit de lucht zou vallen omdat het zo langzaam gaat.
Maar het is gewoon wennen en lekker ontspannen rondtuffen".

En nu ga ik tanken want de benzine om de hoek is weer gezakt, 1,41.
Dan hoef ik niet het ritje naar Luxemburg te maken.

GJ
 
12x8 is m.i. meer een prop voor .40 size model. (140 -150 cm spanwijdte) Mijn vader vliegt ermee op een Puma, die is echter veel kleiner en lichter dan de Venture.

Grt,

Arnoud.

12x8 op een .40? enthousiast :D
op mijn fourstar 40 heb ik een .46ax met 11x7, en het ding gaat al als de brandweer..
ding is tegen de 3 kilo.. met 11x7 mis ik de grond mooi, met 12x8 denk ik dat ik alleen gras maai.
ik heb ook een puma 40, met een .46 la, 10x6, die vliegt ook goed, alleen niet overtuigend qua vermogen.
nu zijn beide toestellen in dezelfde range.. en officieel voor echt oude .40 of minder.
10x6 prop of lager. geen idee hoe ze toen loskwamen :D

of vliegt je vader met name 4 takt?
 
als je nou eens een paar latjes en plankjes Balsa haalt en je snijd een set vleugelribben die dunner zijn (sneller profiel) dan kan je er wellicht een compleet ander toestel van maken
en ja...... uiteraard de middenste ribben gelijk aan het huidige profiel anders past ie niet onder de romp :rolleyes:
 

Tja, ik zou er zelf redelijk tevreden mee zijn.
Ik ken het gevoel dat het langzaam lijkt.
Toen ik steeds met die F5B kisten vloog en daarna een trainertje in mijn handen gedrukt kreeg vond ik het eng, bang dat ie uit de lucht zou vallen omdat het zo langzaam gaat.
Maar het is gewoon wennen en lekker ontspannen rondtuffen".

GJ

dat is toch ook een mooie snelheid voor dat ding?
rustig als je wilt, en knallen als het moet..
 
Ik vlieg 2 kisten met een 475kv en een 16x8. Kisten (sukhoi)(strecker 475kv door dekker opnieuw gewikkeld)1.60 en (piper cub)2.10 meter(power 60 470kv)



Toerental met de 16x8 was 7700 rpm. Had ik GJ destijds nog gestuurd.
64 ampère
21.55 volt onder last

Maar ik denk dat GJ heeeel goed weet wat hij doet :)

Ik haal geen 10a15 minuten vliegen. Dus denk dat je wel goed zit
 
12x8 op een .40? enthousiast :D
op mijn fourstar 40 heb ik een .46ax met 11x7, en het ding gaat al als de brandweer..
ding is tegen de 3 kilo.. met 11x7 mis ik de grond mooi, met 12x8 denk ik dat ik alleen gras maai.
ik heb ook een puma 40, met een .46 la, 10x6, die vliegt ook goed, alleen niet overtuigend qua vermogen.
nu zijn beide toestellen in dezelfde range.. en officieel voor echt oude .40 of minder.
10x6 prop of lager. geen idee hoe ze toen loskwamen :D

of vliegt je vader met name 4 takt?

Die 12 inch prop is in combinatie met een Saito .62 viertakt.
 
Laatst bewerkt:
dat wil wel...
die van mij trekt hem net niet 100% verticaal door..
doet die fourstar 40 dat wel?
 
12x8 op een .40? enthousiast :D
op mijn fourstar 40 heb ik een .46ax met 11x7, en het ding gaat al als de brandweer..
ding is tegen de 3 kilo.. met 11x7 mis ik de grond mooi, met 12x8 denk ik dat ik alleen gras maai.
ik heb ook een puma 40, met een .46 la, 10x6, die vliegt ook goed, alleen niet overtuigend qua vermogen.
nu zijn beide toestellen in dezelfde range.. en officieel voor echt oude .40 of minder.
10x6 prop of lager. geen idee hoe ze toen loskwamen :D

of vliegt je vader met name 4 takt?
hier ook een 11x7 op de 46 ax en fx, heb een 11x7,5 geprobeerd maar krijg dan het idee dat dit te zwaar is voor hem, misschien met wat extra Nitromethaan
12x8 is een (2takt) 10cc prop

de 46AX gaat met de verse lagers in de Sundowner en dan probeer ik een 10x10.... en kijken wat dat doet
 
Voor de duidelijkheid;

Het is mijn vader niet maar het is een medelid van de HLC. Hij vliegt er goed mee maar het is geen raket. Zelf heb ik een GP Escapade 40 met zelfde combo die vliegt wat sneller. Kleinere vleugel minder dik.
 
Voor de duidelijkheid;

Het is mijn vader niet maar het is een medelid van de HLC. Hij vliegt er goed mee maar het is geen raket. Zelf heb ik een GP Escapade 40 met zelfde combo die vliegt wat sneller. Kleinere vleugel minder dik.

Helemaal waar Aad.
Echter, mijn vader vliegt eigenlijk nooit volgas. (Hij is reeds 80 jaar) zelfs een looping kan met halfgas.
De motor is een Saito .62 met een 12x8.
Ach, beetje vermogen extra kan geen kwaad. :D

Grt,

Arnoud.
 
  • Like
Reactions: Cnn
hier ook een 11x7 op de 46 ax en fx, heb een 11x7,5 geprobeerd maar krijg dan het idee dat dit te zwaar is voor hem, misschien met wat extra Nitromethaan
12x8 is een (2takt) 10cc prop

de 46AX gaat met de verse lagers in de Sundowner en dan probeer ik een 10x10.... en kijken wat dat doet

Bij mij op de club vliegt een electro Sundowner (>2000 watt) met een 12x12 brandstofprop. Vliegt 200 kmh horizontaal. (Vliegt precies zoals het hoort)
Voor de Sundowner brandstof kun je ook naar een .61 tweetakt (ca. 1500 watt) kijken, dan komt het in de buurt van een pylonracer.

Grt,

Arnoud.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top