Zeker ik vloog de Venture 60 met een ASP .91 viertakt. Mijn beste prop een 14x6 bij 9600 toeren. Vliegt als een droom. Ik heb ook 13x8 geprobeerd, deze mist wat trekkracht. Mijn ervaring is een 14x6 prop. Ik vond de genoemde 12 inch al erg klein.
Je kan brandstof niet met electro vergelijken.
Een brandstofmotor levert onderin amper vermogen dus moet je een compromis sluiten.
Een electromotor trekt gewoon door en zal in trekkracht onderin ook veel beter zijn.
De diameter van de prop zorgt voor trekkracht, de spoed voor snelheid.
Als ik het model met dezelfde aandrijving bereken maar met een 14x8 prop ipv een 12x8 dan word ie langzamer.
Klopt ook wel want het toerental word lager vanwege de luchtweerstand van de prop, grotere diameter moet meer lucht opzij zetten.
Dus die 12x8 heb ik echt wel goed berekend.
En dat Wil het langzaam vind, tja..
Ik vind dat het model gewoon goed vloog, zoals ik ervan verwacht.
Alleen een beetje verkeerd gevlogen maar daar kan het model niks aan doen.
Dat is de bekrompenheid van de piloot.
Lekker klein vliegen, dan zie ik hem goed.
En een grotere prop.
Dat is energie opstoken in warmte.
Het opstijgen ging mooi, niet vreselijk overpowered, gewoon zoals het moet.
Voor de gein even wat props berekend.
een 12x12 horizontale snelheid: 124 km/u
Een 14x12 horizontale snelheid: 133 km/u maar dan zit je de motor heet te stoken, 1600 Watt, dat kan ie niet hebben.
Zelfs als ik er een 10x17 op zou zetten dan wil ie niet harder dan 130-140.
Het gaat alleen maar energie kosten.
GJ