Emma Maersk 1:65

IMG_3901.JPG


Even een foto van de Emma tijdens het aanmeren zojuist
 
Hoi Ramon, dank je wel voor de foto, dat komt goed van pas want ik had nog wat onduidelijkheden over de achterkant.


Ik was niet helemaal tevreden met de ondersteuningen voor de containers. Van opzij ziet het er acceptabel uit maar eigenlijk wil ik meer diepte en detail zonder dat het allemaal erg kwetsbaar wordt.

Uiteindelijk heb ik een losse ondersteuning gemaakt die veel dichter bij de werkelijkheid zit maar toch nog robuust is.
Ik ben daarvoor begonnen met een 3D model. het idee was er dan 1 te printen en die met een siliconenmal te kopiëren want ik heb er 44 nodig.

full


Het 3D model maken ging nog wel maar de prijs bij shapeways werd een beetje te gek dus toen heb ik "ouderwets" maar een proto gemaakt van kunststof:

full


Vervolgens heb ik van siliconenrubber een mal gemaakt. door de complexe vorm en het feit dat ik wat railingstangen wil meegieten is het een nogal ingewikkelde mal geworden met 5 delen.

full


Daarna heb ik een eerste poging gedaan om een onderdeel van epoxy te gieten. Helaas verlies ik wel wat epoxy door alle naadjes maar uiteindelijk is het toch gelukt.

full


full


De eerste even los op het gangboord gezet. Ik vind dit er een stuk beter uitzien. Nu nog netjes schuren en in de juiste kleur.

full


Het wordt denk ik nog wel een hele toer om de mal 44 keer te gebruiken. Voorlopig ben ik wel even bezig met deze serieproductie. Wordt weer vervolgd....
 
Mooi gedaan.
Dat ziet er strak uit zeg.
Ik heb zelf geen ervaring met gietmallen ,maar moet dat ook eens gaan proberen.
 
prachtig werk, het is inderdaad wel een complexe vorm.
persoonlijk had ik ze in 2 afzonderlijke mallen gemaakt, maar 1 geheel is natuurlijk wel steviger.
succes met het gieten
 
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar,


De serieproductie van de ondersteuningen is in volle gang, ik zit op 20 stuks. Ik ben het inmiddels wel een beetje zat, maar goed, volhouden maar. De mal begint wel te slijten, het wordt steeds moeilijker om de mal te lossen, de onderdelen worden langzaam ruwer en de epoxy begint aan de siliconen te hechten. Ik maak de siliconen nu een beetje vet met vaseline, dat helpt maar ideaal is het niet. Ook beginnen de siliconen onderdelen iets minder mooi op elkaar te passen.


full



Zijn er ideeen hoe je de siliconen beter kunt laten loskomen van de epoxy?

Na een rondje in de afwasmachine en schuren krijgen ze een spuitbeurt.


full



Voordat de ondersteuningen in het gangboord gezet kunnen worden heb ik eerst het gangboord geplamuurd, geschuurd en gespoten, de Emma dus weer het dok in voor een spuitbeurt :)



full



full



De steunen zijn met 2 schroeven stevig vastgezet aan boord. Dat is een wat ruwe aanpak maar achteraf niet te zien. De steunen zijn op deze manier eventueel nog eenvoudig te vervangen mocht er een keer eentje sneuvelen. Daar reken ik wel op want het is allemaal vrij kwetsbaar ten opzichte van de zeer grote en zware romp. Dit model blijft toch een beetje zoeken naar het compromis van schaalbouw en robuust genoeg gezien het gewicht en de omvang. Om die reden heb ik de verschansing ook iets dikker gemaakt (1,5 mm) dat is op schaal te dik maar anders vrees ik dat het er na 1 keer transport en varen al niet meer uitziet.


full



Tot slot het plaatje met de opbouw en enkele containers op hun plek.


full



full



Wordt weer vervolgd...
 
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar,


De serieproductie van de ondersteuningen is in volle gang, ik zit op 20 stuks. Ik ben het inmiddels wel een beetje zat, maar goed, volhouden maar. De mal begint wel te slijten, het wordt steeds moeilijker om de mal te lossen, de onderdelen worden langzaam ruwer en de epoxy begint aan de siliconen te hechten. Ik maak de siliconen nu een beetje vet met vaseline, dat helpt maar ideaal is het niet. Ook beginnen de siliconen onderdelen iets minder mooi op elkaar te passen.


full



Zijn er ideeen hoe je de siliconen beter kunt laten loskomen van de epoxy?

Na een rondje in de afwasmachine en schuren krijgen ze een spuitbeurt.


full



Voordat de ondersteuningen in het gangboord gezet kunnen worden heb ik eerst het gangboord geplamuurd, geschuurd en gespoten, de Emma dus weer het dok in voor een spuitbeurt :)



full



full



De steunen zijn met 2 schroeven stevig vastgezet aan boord. Dat is een wat ruwe aanpak maar achteraf niet te zien. De steunen zijn op deze manier eventueel nog eenvoudig te vervangen mocht er een keer eentje sneuvelen. Daar reken ik wel op want het is allemaal vrij kwetsbaar ten opzichte van de zeer grote en zware romp. Dit model blijft toch een beetje zoeken naar het compromis van schaalbouw en robuust genoeg gezien het gewicht en de omvang. Om die reden heb ik de verschansing ook iets dikker gemaakt (1,5 mm) dat is op schaal te dik maar anders vrees ik dat het er na 1 keer transport en varen al niet meer uitziet.


full



Tot slot het plaatje met de opbouw en enkele containers op hun plek.


full



full



Wordt weer vervolgd...
Ziet er behoorlijk realistisch uit. Zeker als ze straks in het water ligt! Ga zo door...
 
Eindelijk een stap verder. Het gietwerk zit er op, ik heb alle steunen voor in het gangboord en ook alle steunen voor de achterkant. Gisteren heb ik die er op gezet. Ik merkte dat er verschillende foto's zijn van de achterkant met grote verschillen, blijkbaar is de achterkant een keer aangepast. Ik heb het gemaakt zoals ik het op de oudste foto's heb gezien. Nu verder met het lager gelegen dek aan de achterkant. Ik wil daar bolders maken waarmee ik een sleeptros los kan gooien.

full



full



full
 
Laatst bewerkt:
Na het achterschip nu begonnen aan de opbouw. Gelukkig kan ik sinds kort onderdelen op maat maken via 3D modellen. Helaas is de kleur van de hars niet zo stoer maar daar komt gelukkig nog een kleurtje overheen.
Eerst begonnen met het deel waar ik het lastigste bij kan komen, de beide trappenhuizen. Hieronder het trappenhuis aan bakboord.
full
 
Hoi,
Ik ben misschien wel wat laat maar er bestaat speciale lossingsspray/was voor gietingen.
Je kan ook polyvinyl alcohol gebruiken.(losmiddel PVA)
De mal volgieten en dan weer via een trechter in fles doen.
Droogtijd van spul is ongeveer een uur.
Te bestellen bij epoxy verwerkende bedrijven (ik bestel bij polyesthershoppen.nl)
Die kunnen je ook advies geven over wat te gebruiken in welke gevallen.
 
Hallo allemaal,

na enige tijd toch weer bezig met de Emma, tijd voor een update.
Ik ben bezig met het looprooster rond de brug en dergelijke. Toen ik aan de Emma begon had ik geen idee hoe ik dat ooit moest gaan doen. Gelukkig hebben we inmiddels onze 3D printers, toch ergens goed dat de bouw lang duurt, anders had ik die niet gehad.
IMG_20210909_215342.jpg
IMG_20210828_162241.jpg


Ook vond ik het wel leuk om een rookgenerator te bouwen. Eentje kopen kan ook maar de Emma vraagt om nogal een serieuze hoeveelheid dus zelf maar gemaakt van een oud broodrooster en een glazen bakje. Als ik die een paar minuten laat draaien staat de tuin blauw, genoeg rook dus. ben benieuwd hoe dat er op het water uitziet. Na een testrun van meer dan 20 minuten vond ik het genoeg. nu nog inbouwen

IMG_20210909_193121.jpg
 
Ik print onderdelen die nauwkeurig moeten en veel detail hebben met hars. Constructieve delen print ik met ABS of PLA.
Voor de rookgenerator gebruik ik babyolie.
 
Ik print onderdelen die nauwkeurig moeten en veel detail hebben met hars. Constructieve delen print ik met ABS of PLA.
Voor de rookgenerator gebruik ik babyolie.
Voor een modelbouwer op deze schaal is een SLA harsprinter fantastisch gereedschap!
Prachtig allemaal.

Babyolie, is dat het?
Goed om te weten nu alles elektrisch wordt. Een schoorsteen moet roken ;)
 
Inmiddels een stukje verder met de opbouw. Het is een beetje balanceren tussen detailniveau en robuustheid van alle onderdelen. Mijn ervaring tot nog toe is dat bij elke keer varen er wel iets kapot wordt gestoten. Het model is gewoon te groot voor de kwetsbaarheid en voorzichtigheid die nodig is. Een paar plaatjes van de huidige status.
IMG_20211016_175657.jpg
IMG_20211016_205233.jpg
IMG_20211016_175707.jpg
IMG_20211017_140826.jpg
 
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de masten, een combinatie van de 3D printer, handwerk en soldeerwerk.
IMG_20211023_201314.jpg


Vandaag de masten ook gespoten, nu de kleinere details plaatsen zoals de lampjes en ook de aandrijving van beide radars
IMG_20211024_182440.jpg


Ik ben trouwens wel benieuwd van welk materiaal iedereen zijn railing soldeert. Stafmateriaal messing is niet zo makkelijk meer verkrijgbaar en vrij kostbaar. Zelf gebruik ik verkoperd lasdraad (lekker stevig) of messing binddraad. Beide maak ik recht en stevig door het in de accuboor te zetten, andere uiteinde in de bankschroef en dan draaien. Zo kom ik aan relatief goedkope rechte draad en aangezien er nogal wat meters op de Emma gaan niet onbelangrijk :-)
IMG_20211024_182502.jpg

IMG_20211024_182611.jpg
IMG_20211024_182649.jpg


Tot de volgende keer.
 
De opbouw is weer een stapje verder en kan gespoten worden. Best wel een beetje spannende stap vind ik altijd. Zoals bij alles aan de Emma is ook de opbouw een groot onderdeel geworden. Het weer buiten werkt niet mee dus eerst maar een primitieve spuitcabine in de werkplaats gemaakt
IMG_20211102_145959.jpg


IMG_20211102_150009.jpg


De eerste laag zit er op:

IMG_20211102_194358.jpg


IMG_20211102_194429.jpg


Na de opbouw alle losse onderdelen als steunen voor de reddingsvlotten, kranen en davits spuiten, daarna kan alles gemonteerd worden op de opbouw.

Tot een volgende keer.
 
Dat kunnen we regelen Ronny,
hebben we trouwens al een paar keer gedaan, 4 slepers er omheen, een sleuren maar.
Zeker assistentie in de haven is eigenlijk altijd welkom/nodig. Bedenk wel dat je er een stevig gewicht achter hebt hangen (800 kg oid) en dat dat doorzet :-) of erger, je sleper om kan trekken.

Groeten, Marco
 
Back
Top