Emma Maersk 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MarcoB, 7 dec 2012.

  1. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Inmiddels weer een paar stapjes verder. Bezig met het plaatsen van alle onderdelen in, aan en op de opbouw.
    IMG_20211114_173611.jpg
    IMG_20211114_173553.jpg
     
  2. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Mooi hoor. Bouw je de kranen in ABS?
     
  3. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Ja, de kranen zijn geprint in ABS. De details erop zijn gemaakt met een SLA printer.
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Puur uit interesse, waarom ABS en niet PLA wat makkelijker print op een FDM machine?
    Vanwege de mogelijkheid met aceton het oppervlakte glad te maken?
     
  5. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Mijn ervaring met het lijmen van PLA is slecht, met ABS gaat dat prima. Daarnaast is mijn huidige printer (anycubic met volledig gesloten en warme behuizing) in staat ABS net zo netjes te printen als PLA.
    PLA gebruik ik vooral voor niet zichtbare constructieve delen die mechanisch ook belast worden.
     
    wimo100 en Unusual RC vinden dit leuk.
  6. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    De eerste paar keer dat ik met de Emma ben wezen varen hebben we gebruik gemaakt van een gesloten aanhanger waar ze maar net in paste. Resultaat: elke keer transport levert beschadigingen op. Afgelopen dagen bezig geweest met een andere trailer met meer ruimte. De trailer is bovendien hoger zodat we er in kunnen lopen bij het in en uitdragen van de rompdelen. Dat scheelt hopelijk ook een boel rugpijn.
    Het resultaat:

    Oude trailer:
    IMG_20211120_192143.jpg

    en de nieuwe trailer:
    IMG_20211120_202413.jpg

    zo, nu weer verder met de opbouw.
     
    Ronk, P Voogt, Eugène en 12 anderen vinden dit leuk.
  7. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Een klein stapje verder, de glaszetter is langs geweest, geen grote stap misschien maar het ziet er meteen een heel stuk beter uit. Waarom zitten er trouwens zoveel raampjes in zo'n opbouw ! IMG_20211123_202313.jpg IMG_20211123_202320.jpg
    Nu nog wat aan het interieur van de brug doen, dit is wel erg kaal bovendien wil ik er een camera in zetten.
     
    Broeckx Ronny, Ronk, P Voogt en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Voor mijn vorige baan olietankers in 3D moeten zetten t.b.v. computer animaties.
    Ik deel je "frustratie" m.b.t. de hoeveelheid details! ;)
    Kosten ons soms weken voor amper een minuut film.

    Ziet er prachtig uit.
    Ik neem aan ook verlichting erin?
     
  9. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Ha, ha, geen frustratie hoor, meer verbazing, er zit geloof ik 14 man op zo'n boot maar afgaande op het aantal ramen hadden het er ook 200 kunnen zijn. Verlichting twijfel ik over. ze zal waarschijnlijk nooit in het donker op het water zijn en anders staat ze in haar trailer.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Wow Marco, zelfs het transport pak je professioneel aan! Hoe ballast je haar om haar op de juiste diepgang te krijgen? En hoeveel weegt ze dan schoon aan de haak? Je mag wel lid zijn van de sport school om dat telkens met de hand in het water te krijgen....
    Maar nogmaals petje af voor jouw project hoor:thumbsup:
    gr. Eugène
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Prachtig glas Marco, kan je mij eens meegeven waar je dit hebt gevonden, het heeft een mooie correcte groene schijn die ik ook nodig heb...
     
  12. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Ik heb dat gekocht bij Hobma modelbouw in Elst. Ik had echter het gevoel dat dit plaatje daar al een poosje lag, het was de laatste die ze hadden. Ik heb zelf ook stad en land afgezocht naar dun transparante plaat met de juiste kleur. Ze hadden nog wel een andere plaat liggen die een fractie donkerder was.
     
  13. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Ik heb nog wel kunnen achterhalen dat het blauwe kunststof bij aeronaut vandaan kwam.
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok ben ik nu goed mee dat dat plaatje van Aeronaut is of zijn de ramen in iets anders gemaakt? Want het is inderdaad niet makkelijk het juiste groen te vinden...
     
  15. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    De ramen zijn gemaakt van lichtblauw pvc plaat van het merk aeronaut, gekocht bij Hobma modelbouw in Elst.
     
  16. fransiewaterbouwer

    fransiewaterbouwer

    Lid geworden:
    25 feb 2021
    Berichten:
    51
    Locatie:
    rotterdam
    Zou je misschien een stroomschema hiervan kunnen sturen. Ik krijg het niet voor elkaar...
     
    Eugène vindt dit leuk.
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bedankt Marco voor je reactie, ondertussen heb ik wat gesurft en verschillende groene platen besteld, we zien wel wat kan dienen, nogmaals bedankt, ik volg verbaast en begeesterd verder naar een van de meeste grootse modelbouwerken die ik heb gezien ;)
     
  18. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Eerste update in het nieuwe jaar.
    De opbouw is nu klaar en staat op de romp. Vandaag alle RC onderdelen nog een keer getest. 3 kanalen voor de opbouw: radar, rookgenerator en camera's. Er zijn drie camera's aan boord, eentje kijkt vanaf vanaf de brug door de ruien naar voren, een tweede staat op de opbouw, ook naar voren en eentje kijkt naar achteren.

    Een paar plaatjes: IMG_20220102_145830.jpg

    IMG_20220102_145937.jpg

    IMG_20220102_150009.jpg


    IMG_20220102_151117.jpg

    IMG_20220102_151151.jpg


    IMG_20220102_145926.jpg
    de camera die vooruit kijkt


    IMG_20220102_151219.jpg

    Nu de werkplaats opruimen en dan kan het voorste deel van de romp naar binnen voor verder afbouwen en detailering.

    Wordt weer vervolgt.
     
    Broeckx Ronny, P Voogt, Ronald Vis en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Groningen
    3 Kanalen? Hoe zit het met je verlichting etc dan.
    Stuurhuis verlichting binnen/buiten, navi/mast, evt zoeklicht, etc.?
     
  20. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Er komt geen verlichting aan boord. De Emma is toch een model dat je wat anders gebruikt dan kleinere schepen. Ze is veel te groot om gewoon neer te zetten en af en toe de verlichting aan te doen. Ze vaart enkele keren per jaar of staat opgeslagen in haar trailer. Ik probeer een detailniveau te halen wat recht doet aan de afmeting van het model en wat nog haalbaar is bij deze afmetingen. De brug die natuurlijk een eyecatcher is heb ik wat meer detail gegeven. Wat werkende functies beperk ik me tot zaken die je ook echt kunt zien als ze vaart, meer heeft geen enkele zin, vandaar.
     
    Stoompomp, Marc w, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina