De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Electrisch of brandstof...
ik ben zelf een voorstander van brandstof. vind ik leuk.
en daarom doen mensen brandstof. omdat ze het leuk vinden.

Het punt "electrisch is beperkt" hoor ik eigenlijk niet in de club voorbij komen.
dan neem je een paar accu's mee.
neem je een lader mee, eventueel aangevuld met een aggregaat of accu (mijn club heeft geen stroom)
Ik zie zelden laders op het veld, maar als het gebeurt is dat 1 persoon, en de rest sluit zijn accu's daar weer op aan.

Meeste mensen komen voor een paar uur, vliegen hun 2 a 3 accu's per kist, en gaan weer.
wil je een volle dag met 1 kist.. 10 a 15 vluchten, ja..
dan wordt brandstof makkelijker.
maar voor velen die niet een hele dag weg kunnen zijn, is dit ene nadeel van electro geen probleem.


@GJVO
Verbeteren..
tuurlijk, ik heb ook altijd wel iets wat aan de grens van mijn huidige vliegskills zit, wat ik graag doorontwikkel.
maar, dat kan alleen als ik lekker in mijn vel zit, een die dag een echt goede dag heb.
tussendoor vermaak ik me met het vliegen zelf.

En alles heeft zijn lol.
ik heb nu een schuim dingetje in elkaar geflanst, ding vliegt verbazingwekkend leuk.
zit een veel te zware motor op, uitslagen veel te groot.
maar ik sta iedere keer met een grote grijns op dat veld.
ik heb ook een bakbeest van 11 kilo, en dat is ook gigantisch leuk. kippevel. en vliegt geweldig.
maar ja. ook anders leuk. voor ff lekker gedachteloos alles doen waar de sticks heen kunnen, dat doet de andere dan weer leuker.
ieder toestel zijn lol...

als de lol eraf is..
dan wordt het inderdaad tijd om de hobby aan te passen voor jezelf:D


Nu werd er een paar draadjes terug/ vorig topic zelfs, een plan gemaakt om ook jongeren aan het vliegen te krijgen.
Zijn hier nog plannen om naast oudjes ook nog wat jonkies warm te krijgen voor het vliegen?

Via de club proberen we wel eens wat.
De "anti zelfbouw bende" hebben we nu overgehaald om mee te doen aan een combat wedstrijd.
maar ja, dat doe je niet met je nette dure toestel.
dus we hebben nu (ik denk) een man of 16 die een supersimpel toestelletje bouwen op de clubavonden.
voor iedereen even de investering van ontvanger en een paar simpele servo's en motor/regelaar setjes..
verder wat schuim en tijd.
als ik mijn bouwuren achter elkaar plak, ik denk dat een vlotte bouwer zo'n ding in 4 uur heeft staan. al dan niet eerder.
ikzelf zat in totaal misschien eerder op 8 uur, maar ik wordt er nog wel eens tussenuit gehaald door klein jeugdig gespuis:D

simple stick van flitetest..
nu hebben ze nog een grote en iets kleinere versie.. ik heb de kleine
https://www.flitetest.com/articles/simple-stick
Is ook niet kritisch.
 
ja dat met schuim bouwen en "wegwerp" ontvanger en servo's, combat "sociaal" vliegen zou voor mij ook wel goed zijn, ga ik nog doen in de toekomst.
ik neig historisch tot zuinig en duurzaam zijn. maar ook wel echt vliegen met vliegtuigen. functioneel. niet crashen. (soortvan ernst)
mss gezonde afwisseling.
 
Nee, inderdaad geen schaal.
Daarvoor vond ik mezelf niet goed genoeg vliegen.
Ik had de Skyfox en de X-treme.

GJ
 
ik ben ook erg anti crash...
ook 1 van de redenen dat ik qua vliegen nog lang niet alle door mij gewenste figuren in de duimen heb

een schuim kun je netjes maken, dan heb ik nog steeds een hekel aan crashen..
maar ja, een toestel wat je in zeer korte tijd bouwt.. als toestel geen fluit kost..
dan bouwen we er gewoon 2 of 3, en zetten de boel over als er wat kapot gaat :D
 
In de 10 jaar dat ik wedstrijden vloog ben ik nooit gecrasht door eigen schuld.
2 crashes, 1x omdat de vleugel in de lucht brak en 1x door een stekkertje van Hobbyking dat niet goed was.
En naast die F5B modellen vloog ik ook grote zwevers en andere motormodellen, nooit gecrasht.
En het ware geen simpele ouwe lullen modellen.
3 jaar gedwongen gestopt.
Toen een kistje gebouwd en even tussen neus en lippen afgesteld.
Eerste vlucht.. crash.
Dus dat was de eerste crash in 13 jaar...

GJ
 
Nee, inderdaad geen schaal.
Daarvoor vond ik mezelf niet goed genoeg vliegen.
:D dat heeft niet zo veel met "goed vliegen" te maken... Dat komt vanzelf, en je gaat vanzelf "anders" vliegen...
Ik ben min of meer begonnen met "schaal" (groot woord, in die tijd) omdat er nog niet echt trainers zoals de SkyFox beschikbaar waren, in ieder geval niet voor mijn beurs.
Ik had de Skyfox en de X-treme.
Allebei hele fijne machines, en ondanks verder dezelfde "vliegende componenten" (identieke rotorkop en hekrotor) een wereld van verschil qua vlieggedrag.

Maar de lol van schaal zit hem voor mij toch in de gradaties van technische uitdaging: een SkyFox mechaniek in een simpele Bell 47G of jetranger hangen is zo'n punt nog niet.
Maar de wat veeleisender rompen zoals BO105, Cobra, EC135 en dergelijke, waarbij je grotendeels zelf mag verzinnen hoe je e.e.a. voor elkaar moet krijgen (Vario vertelt je feitelijk alleen hoe het eindresultaat er ongeveer uit zou moeten zien), dat heb ik altijd toch wel als heel erg uitdagend gezien.
 
Hoi Willy,
In feb dit jaar was er een draadje gestart om nieuwe leden te werven. Is daar nog wat uitgekomen?

Bij de Hawks in Vught willen wij binnenkort beginnen, met het het werven van nieuwe (jeugd)leden.
Inmiddels is er een commissie van vier personen gevormd, die daar de schouders onder willen zetten.

Zijn er verenigingen, of personen, die ervaring hebben met het werven? En die dit met mij/ons willen delen.
Dat kan hier openlijk of via p.m.

Zodra Corona afdoende onder controle is, zouden wij graag willen starten.
Op voorhand hartelijk bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

Wil
 
Laatst bewerkt:
Electrisch of brandstof...

Via de club proberen we wel eens wat.
De "anti zelfbouw bende" hebben we nu overgehaald om mee te doen aan een combat wedstrijd.
maar ja, dat doe je niet met je nette dure toestel.
dus we hebben nu (ik denk) een man of 16 die een supersimpel toestelletje bouwen op de clubavonden.
voor iedereen even de investering van ontvanger en een paar simpele servo's en motor/regelaar setjes..
verder wat schuim en tijd.
als ik mijn bouwuren achter elkaar plak, ik denk dat een vlotte bouwer zo'n ding in 4 uur heeft staan. al dan niet eerder.
ikzelf zat in totaal misschien eerder op 8 uur, maar ik wordt er nog wel eens tussenuit gehaald door klein jeugdig gespuis:D

simple stick van flitetest..
nu hebben ze nog een grote en iets kleinere versie.. ik heb de kleine
https://www.flitetest.com/articles/simple-stick
Is ook niet kritisch.

Voor combat heb je wel al heel wat vliegervaring nodig, het bouwen met hulp zou voor een beginneling wel leuk kunnen zijn.
Maar combat (met dezelfde toestellen) is zekers leuk te doen. Ik hoor hier op de club ook verhalen over een vliegende vleugel, heeft maar 2 servo's nodig, motor en prop veilig aan de achterkant en gaan.
 
Hoi Willy,
In feb dit jaar was er een draadje gestart om nieuwe leden te werven. Is daar nog wat uitgekomen?

Dat klopt Arjan.
In die tijd heb ik, met hulp van anderen, een compleet wervingsplan gemaakt.
Al tijdens de eerste ideeën meldden zich de eerste nieuwe leden. Misschien zochten mensen een hobby in de Corona periode.
De meeste wevingsplannen hebben we niet eens uit hoeven of kunnen uitvoeren. Er melden zich nog steeds nieuwe leden. De instructeurs moeten het wel aan kunnen.

Concreet hebben we een prachtige brochure uitgebracht en is er een wegbewijzering gerealiseerd.

De rest van de plannen liggen klaar. In het voorjaar wil ik samen met het bestiur bezien, welke te gaan realiseren.
 
Prop aan de achterkant vind ik juist onveilig met werpen.
En bij combat vliegen heb je juist een prop aan de voorkant nodig om het lint van de competitie door te hakken.
Een club in Noord Holland deed het regelmatig met modellen van schuim gesneden, materiaal kost niks en de electronica kan je gewoon daarna in een volgend model gebruiken.
En moet je veel vliegervaring hebben, nee niet echt.

Wat betreft het leden werven.
Bij de ACK hebben we toen leden geworven, ik heb Wil verteld hoe we dat deden.
We waren met 3 instructeurs maar als je dan in een korte tijd 10 nieuwe leden erbij krijgt die je moet lessen dan betekent dat voor de instructeurs in de avond en in het weekend lesgeven en zelf amper vliegen.
En je moet een goed lessysteem hebben en daar schort het bij de Hawks aan.

Nog even het combat vliegen, ik vond een filmpje uit Oisterwijk.

GJ
 
Een gestructureerde opleiding moedig ik ook aan.
Daartoe is een nauwe samenwerking tussen bestuur, wervingscommissie en opleidingscommissie bevorderlijk.
Ik ga de zaak in januari aanzwengelen .
 
Tipje..
Zorg ook dat de instructeurs echt instructie kunnen geven, dus vanaf de basis en niet zoals bij jou, kloot maar raak voor een knaak.
Je ziet dat dat tegen je gaat werken.

GJ
 
Wordt hier nu negatief over The Hawks gesproken? Dat vind ik jammer.
Er is altijd ruimte voor verbetering, waar niet.

Maar goed, er wordt weer over The Hawks gesproken.
Er heeft zich inmiddels weer een nieuw lid gemeld.
 
Ja, er word weer over de Hawks gesproken omdat ik weet dat er nog niets veranderd is en je ziet nu hoeveel ellende de oude instructeur aangericht heeft, mede omdat er geen goed beleid is wat betreft instructie.
Deze man had destijds bij ons op de club nooit zomaar les mogen geven.
Daar werd goed gekeken of men wel les KON geven.
Dat je goed kan vliegen wil niet zeggen dat je dingen over kan brengen.
En als je dat wel kan moet dat ook gestructureerd, volgens een bepaald systeem zodat als instructeur 1 uitvalt men naadloos bij instructeur verder kan.
Dat is bij jullie zeker niet het geval.
En ik heb daar ook al tools voor aangegeven bij Wil maar er word naar ik hoor niks mee gedaan.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top