Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Voor mijn F16 bouwsel heb ik plastic onderdelen ontworpen en geprint op mijn printer.QUOTE]
Dat zijn regelrecht prachtige toepassingen voor zo'n 3D drukbeest.
Knap!
![]()
Bijna klaar, op de uitlaat en de canopy na.
En dan kunnen we dit weekend de hardware overzetten.
Er zit een HK 3 assige gyro-ontvanger in ( waarvan uiteraard maar 2 assen gebruikt worden aangezien er geen richtingsroer op zit). Die zou oa het aanzienlijke torque effect moeten gaan compenseren.
Zo een vaart loopt het ook niet normaal gezien, maar aangezien hij verkleind is en met dezelfde set-up vliegt als de 100 % versie ???
Hallot mensen ik heb nu ook een mini f16 van depron alleen ik kan nergens vinden waar het zwaartepunt zit.Hoi allemaal, na wat verzoekjes hier dan een draadje van m'n laatste ontwerp (kun je het bijna niet noemen...:-D) een mini 2D depron F16. Voor degene die me kennen, F16's liggen een beetje gevoelig bij mij, mooie bak die in alle formaten als model erg goed vliegen.
Tot een paar maandjes geleden interesseerde electro vliegen me eigenlijk helemaal niks, modelen moeten stinken, interessant geluid maken en na elke vlucht moet er natuurlijk vloeistof bijgetankt worden. Ik kom uit het schaal wereldje en vond electromotoren maar een beetje nep. Tot ik Han en z'n twin Beechcraft tegen kwam op meetings en zelfs ook op wedstrijden begon ik daar anders over te denken maar nog niet voldoende om het zelf te gaan doen.
Maar dus een paar maanden geleden hadden wij bij de club Gilze-Rijen een depron weekend in plaats van het jaarlijkse "uitstap etentje" en kon je voor 20 euries inschrijven, inclusief spullen als het motortje, propeller, ontvanger, 2 servo's, regelaar en een hoop depron. Doen dan maar! En uiteindelijk een héle gezellige dag gehad en de simpelheid van electro leren kennen. Veel plezier gehad. Bij die dag heb ik deze F16 gemaakt met wat hulp van Willen Bravenboer, de onovertreffende eenvoud en low-budget kan gewoon niet op tegen de hoeveelheid plezier je van zo'n model kan hebben. De tekening is vergroot bij een kopieshop van een kleine 3-zijde aanzicht die ik had uit een boekje "Lock-on". Deze is uitgeknipt en op de depron plaat geplakt met kleine stukjes plakband. Daarna met een scherp mesje de contouren uitgesneden en het model is al bijna klaar. Was nog effe een gepuzzel om de juiste zwaartepunt te vinden en dat is de reden dat prototype #1 al vrij snel gesneuveld was...... Maar eenmaal gevonden vliegt het super!
Effe wat gegevens:
Lengte: 70cm
span: 47cm
Massa: 180 gram
Motor: 28mm 2208 met 5x5 prop
Accu: Lipo 3s 850 mAh 20c
En hier wat foto's van de eerste twee prototypes:
![]()
Hier in kleuren van de Singapore "Black Knights", goede zichtbaarheid verzekerd!
![]()
![]()
![]()
![]()
En hier een mooi exemplaar van Willem Bravenboer:
![]()
Het model vliegt werkelijk ontzettend goedmoedig ondanks de 2D vorm. Het is een snelle rakker maar ook erg langzaam goed te vliegen. Underpowered kun je er eigenlijk net zoveel plezier van hebben en ik vlieg er zelf dan ook meestal erg langzaam mee als de wind het toelaat. Maar ook bij windkracht 4 kun je met dit 180 gram ding goed vliegen, echt héél tolerant. Voor weinig geld zet je dit modellekke in een middag in elkaar en je kunt er bijna in elk park mee vliegen. Hij gaat in ieder geval altijd met me mee als ik jet ga vliegen, altijd een back-up als het andere model het af laat weten ha ha.
Mocht je interesse hebben, op mijn site kun je downloads vinden van deze mini F16, zie link onderaan. Ga dan naar modellen en dan "depron F16.
Groetjes,
Gerald
Foutje van mijn kant. Het zijn twee servo's. Ik heb het al aangepast in mijn post.Mooi man! Maar hoe krijg je dat voor elkaar met 1 servo? De roeren tegengesteld kunnen laten bewegen (roll) en ook gelijkgesteld (up/down). Sorry als dit een noob-vraag is