Depron mini 2D F16, FUN!!!

Voor mijn F16 bouwsel heb ik plastic onderdelen ontworpen en geprint op mijn printer.

Als iemand deze ook wil gebruiken, ik kan ze gratis voor je printen! :p
3D tekening verkrijgen kan ook, Privebericht me dan even.

Cb3lXo2.jpg

ocdmTwr.jpg

83zriEU.jpg

full

Bijna klaar, op de uitlaat en de canopy na.
En dan kunnen we dit weekend de hardware overzetten.

Ondertussen is ie klaar om te vliegen. Het idee om de originele setup uit de 100% versie over te nemen is - op de accu na - ook gebeurd. De originele 3s 800 mAh bleek uiteindelijk nogal zwaar. Er is een 3s 460 mAh voor in de plaats gekomen. Totaal gewicht is daardoor wat gedaald: uiteindelijk een kleine 135 gr. Hij zal vrij snel gevlogen moeten worden, maar dat is ook de bedoeling. Volgens m'n berekeningen minimaal 9 m/s, en hij zou 20 m/s moeten halen op topsnelheid.

Er zit een HK 3 assige gyro-ontvanger in ( waarvan uiteraard maar 2 assen gebruikt worden aangezien er geen richtingsroer op zit). Die zou oa het aanzienlijke torque effect moeten gaan compenseren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit een HK 3 assige gyro-ontvanger in ( waarvan uiteraard maar 2 assen gebruikt worden aangezien er geen richtingsroer op zit). Die zou oa het aanzienlijke torque effect moeten gaan compenseren.

Zo een vaart loopt het ook niet normaal gezien, maar aangezien hij verkleind is en met dezelfde set-up vliegt als de 100 % versie ???

Zo een vaart loopt het ook niet normaal gezien, maar aangezien hij verkleind is en met dezelfde set-up vliegt als de 100 % versie ???

Het valt anders echt niet mee. k Heb net de maiden achter de rug, buiten.. Bij de eerste keer opgooien ging hij letterlijk op z'n linkse zijde liggen. Maar alles onder controle gehouden :D

Je moet er door de hoge vleugel belasting wel de snelheid in houden. Deze kleine versie heeft wat meer aandacht nodig dan z'n grote broer en is wat venijniger.
Nu is het nog wat zoeken naar de juiste instellingen wat betreft D/R, expo en gyro gain voordat we er de zaal mee inkunnen.

Hoi,
Kan er iemand mij het bouwplannetje ( pdf ) bezorgen van deze F16 op ware grootte ?
Ik vind het nergens meer terug

alvast bedankt

Dirk

47 cm is goed. 32 cm wordt wel klein he?
Op mijn A4 printer de A4 tilled versie geprint en de tekeningen aan elkaar geplakt, klopte op de mm.
Schaal probleem kan printersetting zijn of pdfsoftware dingetje, altijd lastig om van een afstandje te zeggen.
Gokje: staat de setting op "afdrukken op normale/ware grootte ?" (en niet op "passend op papier" of zoiets?).

Hoi allemaal, na wat verzoekjes hier dan een draadje van m'n laatste ontwerp (kun je het bijna niet noemen...:-D) een mini 2D depron F16. Voor degene die me kennen, F16's liggen een beetje gevoelig bij mij, mooie bak die in alle formaten als model erg goed vliegen.

Tot een paar maandjes geleden interesseerde electro vliegen me eigenlijk helemaal niks, modelen moeten stinken, interessant geluid maken en na elke vlucht moet er natuurlijk vloeistof bijgetankt worden. Ik kom uit het schaal wereldje en vond electromotoren maar een beetje nep. Tot ik Han en z'n twin Beechcraft tegen kwam op meetings en zelfs ook op wedstrijden begon ik daar anders over te denken maar nog niet voldoende om het zelf te gaan doen.

Maar dus een paar maanden geleden hadden wij bij de club Gilze-Rijen een depron weekend in plaats van het jaarlijkse "uitstap etentje" en kon je voor 20 euries inschrijven, inclusief spullen als het motortje, propeller, ontvanger, 2 servo's, regelaar en een hoop depron. Doen dan maar! En uiteindelijk een héle gezellige dag gehad en de simpelheid van electro leren kennen. Veel plezier gehad. Bij die dag heb ik deze F16 gemaakt met wat hulp van Willen Bravenboer, de onovertreffende eenvoud en low-budget kan gewoon niet op tegen de hoeveelheid plezier je van zo'n model kan hebben. De tekening is vergroot bij een kopieshop van een kleine 3-zijde aanzicht die ik had uit een boekje "Lock-on". Deze is uitgeknipt en op de depron plaat geplakt met kleine stukjes plakband. Daarna met een scherp mesje de contouren uitgesneden en het model is al bijna klaar. Was nog effe een gepuzzel om de juiste zwaartepunt te vinden en dat is de reden dat prototype #1 al vrij snel gesneuveld was.....:rolleyes:. Maar eenmaal gevonden vliegt het super!

Effe wat gegevens:
Lengte: 70cm
span: 47cm
Massa: 180 gram
Motor: 28mm 2208 met 5x5 prop
Accu: Lipo 3s 850 mAh 20c

En hier wat foto's van de eerste twee prototypes:

GroteFoto-3QV4GSH7.jpg

Hier in kleuren van de Singapore "Black Knights", goede zichtbaarheid verzekerd!
GroteFoto-VXIYIBIZ.jpg

GroteFoto-M7Y6OUJP.jpg

GroteFoto-WIMSISQP.jpg

GroteFoto-L3WBTPLN.jpg

En hier een mooi exemplaar van Willem Bravenboer:
GroteFoto-QYU6SDWI.jpg

Het model vliegt werkelijk ontzettend goedmoedig ondanks de 2D vorm. Het is een snelle rakker maar ook erg langzaam goed te vliegen. Underpowered kun je er eigenlijk net zoveel plezier van hebben en ik vlieg er zelf dan ook meestal erg langzaam mee als de wind het toelaat. Maar ook bij windkracht 4 kun je met dit 180 gram ding goed vliegen, echt héél tolerant. Voor weinig geld zet je dit modellekke in een middag in elkaar en je kunt er bijna in elk park mee vliegen. Hij gaat in ieder geval altijd met me mee als ik jet ga vliegen, altijd een back-up als het andere model het af laat weten ha ha.

Mocht je interesse hebben, op mijn site kun je downloads vinden van deze mini F16, zie link onderaan. Ga dan naar modellen en dan "depron F16.

Groetjes,
Gerald
Hallot mensen ik heb nu ook een mini f16 van depron alleen ik kan nergens vinden waar het zwaartepunt zit.
Weet iemand mij dat mischien te vertellen ?
Bedankt alvast
mvg paul

Zo, dat is alweer een poosje geleden dat er hier gepost werd. Ik werd geattendeerd op dit draadje en heb inmiddels zelf een F16 gebouwd. Een daagje werk en ik hoop een hoop lol. Het toestel heeft nog niet gevlogen hoor. Maar omdat de maiden toch nog op zich liet wachten heb ik er "dit" mee gedaan(zie video). Wat denken jullie? Zou het zo ook vliegen? 2 servo,s die 4 roeren aansturen

Grt Helixer

Laatst bewerkt:
Mooi man! Maar hoe krijg je dat voor elkaar met 1 servo? De roeren tegengesteld kunnen laten bewegen (roll) en ook gelijkgesteld (up/down). Sorry als dit een noob-vraag is

Mooi man! Maar hoe krijg je dat voor elkaar met 1 servo? De roeren tegengesteld kunnen laten bewegen (roll) en ook gelijkgesteld (up/down). Sorry als dit een noob-vraag is
Foutje van mijn kant. Het zijn twee servo's. Ik heb het al aangepast in mijn post.

Back