Henri Kaper
verslagschrijvers
Hier is wel iets van een uitleg: https://www.rc-network.de/threads/thomas-maier-boeing-777-200-im-maßstab-1-16-2.800043/#post-7631630
Even vertaald met Google:
Maar het lijkt mij nog steeds een aanname. Ik zou in zo'n uiteenzetting iets met het Reynolds nummer verwachten, toch?
Even vertaald met Google:
m-model = m origineel: k ^ 4
Reden:
De beslissende factor voor het vliegen is de liftkracht.
Het is evenredig met het vleugelvolume en het kwadraat van de snelheid.
In het model is de vleugel een factor k ^ 2 (2 dimensies) kleiner, de snelheid van het model is een factor k (1 dimensie) kleiner voor prototypisch vliegen. Vanwege het snelheidskwadraat resulteert hier ook de factor k^2.
De opwaartse kracht van een model zou daarom een factor k ^ 4 kleiner moeten zijn bij het vliegen als een prototype.
Aangezien het drijfvermogen van het model slechts het k ^ 4 -de deel van het origineel is, moet de massa van het model ook het k ^ 4 -de deel van de originele massa zijn (drijfvermogen = gewicht).
De benadering met k^3 in de noemer is op het eerste gezicht aannemelijk vanwege de 3 dimensies van een lichaam, maar resulteert niet in een modelachtig vliegen. Zo'n model zou te zwaar en dus te snel zijn om als prototype te kunnen vliegen.
Maar het lijkt mij nog steeds een aanname. Ik zou in zo'n uiteenzetting iets met het Reynolds nummer verwachten, toch?