Fokker FXX Zilvermeeuw ultra light

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Dopieman, 7 nov 2021.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Dat gaat inderdaad bijna richting deze modelletjes ...

    [​IMG]

    Die Boeing 777 vliegt beter, maar nog steeds zie je dat het nauwelijks massa heeft. Of dat mooi is? ... kwestie van smaak.

    Even los van de discussie, het is wel een prestatie van die Thomas Maier! En dat vind ik ook van een Push Moth van 2,5 meter met een gewicht van 3,1 kilo.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Zo moet het.

    De video wachten we nog even af.


    Die 777 kwam na 2,5 meter los.

    Geeeeeen gezicht.


    jan.
     
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De vraag is nu; hoe nu verder? Ik ben geen fan van CAD en ga dus geen uren achter een computer scherm doorbrengen. Dat doe ik de gehele dag al!
    Wat beter bij mij past is de potlood en papier benadering! Daarom laat ik de tekeningen van Bennie vd Zwaag maar gewoon afdrukken en ga ik daar mee aan de slag. Maar ik heb nog een vraag met betrekking tot het vleugelprofiel. De tekening laat volgens mij het orginele profiel zien. Dit is een profiel met 19,8 % dikte. De vraag is nu of het verstandig is om dit profiel over te nemen op het model of is het beter om ander profiel te kiezen? Dit onder andere vanwege de lage vliegsnelheden. (20 kmh) de vleugelkoorde aan de wortel is 63 cm! Wie kan hier in adviseren?
    AD2AF288-A171-4BC8-9947-AA415E0BF912.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2021
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Kun je mss wat info bij Thomas vandaan halen?
     
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Na enig speurwerk heb ik in een draadje van een 1:12 Fokker FXX een verwijzing naar het profiel "Gottingen 703" gevonden. Dit profiel heeft grote gelijkenis met het profiel op de tekening.
    CFCB65EE-F298-48BD-9F05-39972C6AFE84.jpeg
     
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik ga kijken of ik hem kan bereiken. Hij post niet zelf in RCnetwork. Ik heb alles nog eens nagelezen maar nergens wordt een profiel genoemd..
     
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Nog wat speurwerk gedaan. Op outerzone is een tekening van een vrije vlucht, rubber aangedreven FXX te vinden. Dit model heeft een Gottingen (GOE) 413. Dit profiel heeft veel meer welving als het GOE 703. Nu leek het mij wel interessant om beide profielen met elkaar te vergelijken.
    Een paar plaatjes; Ten eerste de tekening en het model op outerzone:
    IMG_0033.jpg
    IMG_0027.jpg
    Het profiel GOE 413 vergeleken met GOE 703:
    Dia1.jpeg

    Vervolgens de lift en weerstandscoefficient (Ca/Cd) van beide profielen. Ik ben geen aerodynamica expert maar dit verteld mij dat het GOE413 een beter profiel is voor de toepassing die ik voor ogen heb. (lage snelheid, hoge lift):
    Dia2.jpeg
    Blauwe lijn GO413 en groene lijn GO703, Re = 200.000
    Dia3.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2021
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Heb je literatuur om te raadplegen?

    Martin Simons?

    Andy Lennon?


    jan.
     
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb het boek "Model Aircraft Dynamics" van Martin Simons in de kast staan. Goede tip, had ik nog niet eens aan gedacht om nog eens in te gaan spitten! Wordt vervolgd!:cool:
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb begrepen dat die dikke profielen uitstekend geschikt zijn voor modellen en dat het dan niet zo kritisch is.
    Op de foto's zie je dat het profiel van de F.XX een bolle onderzijde had. GOE 413 lijkt daar helemaal niet op en dat ga je duidelijk zien aan de vorm van het vlak tussen vleugel en ramen.
    GOE 703 lijkt er wel goed op.
    GOE 617 zou je ook naar kunnen kijken, die is wat minder extreem van vorm.
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hier word een fout gemaakt bij het schaal gewicht , schaal 1/10 is gewicht delen door 1000 = 10 kg
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Het is geen rekenfout, Rene. Dopieman gebruikt hier de "hoch4 formule" om tot de exacte schaalsnelheid te komen, tot de vierde macht dus ... een opvatting waarover je van mening kan verschillen, maar die discussie hebben we al achter de rug.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    1/10 tot de macht 4 = 1/10 * 1/10 * 1/10 * 1/10 = 1/10.000

    10.000 kg * 1/10.000 = . . .

    2,6 m spanwijdte en 1 kg gewicht: dat gaat natuurlijk never nooit mooi vliegen, lijkt me.

    Vleugelbelasting = ?


    jan.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat heeft de schaal snelheid met het gewicht te maken ?
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Een (veel te) zwaar schaalmodel zal (veel te) hard moeten vliegen om in de lucht te blijven (genoeg lift te ontwikkelen).

    Een veel te licht model . . .

    Overigens zien die modellen van Maier er toch wel erg goed uit in de lucht.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2021
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat weet ik wel Jan, maar waarom ga je het dan veel te licht bouwen ?
    Voor mij is dat een ballon, die drijft door de lucht .
     
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik schrok al; heb ik dat nu toch fout uitgerekend??:mad:
     
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik streef geen hoge schaalgetrouwheid na! Mijn doel is om een model te realiseren dat klopt op 10 meter afstand , op schaalsnelheid voorbij vliegend! Ik ben het met je eens dat je daarom geen profielen met een (sterk) holle onderkant moet toepassen. Maar het GOE 703 heeft zelfs een s-slag en dat lijkt mij geen goed plan! Overigens ga ik waarschijnlijk ook niet de gehele vleugel indekken zoals bij het origineel.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Overigens, als je nou eens ipv. 'Hoch 4' 'Hoch 3,3' neemt.

    Levert al iets realistischer waarden . . .

    ;)

    Serieus: hoe komt Maier aan Hoch 4?


    jan.
     

Deel Deze Pagina