De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelfvertrouwen is denk ik het sleutelwoord.
Maar ik ga door en op een gegeven moment, dan lukt het allemaal.
Ik heb er alleen nog wat hulp bij nodig.
Ach ja, er zijn ergere dingen.
 
Langzaam grenzen verleggen, ik heb 5 jaar geleden leren RC vliegen was toen 72 , een campioen zal ik nooit worden maar ik kan wel mijn nieuwe zelf ontworpen en gebouwde zwevers invliegen en afstellen.
Eenmaal die zwevers goed afgesteld durf ik ook te vliegen met harde wind , vlagen van 30 Kn , 3 m span en 2500 gr
Wat mijn vermogen om alles onder controlle te houden veel heeft verbeterd is de Cataract operatie, 3 Jaar geleden , beter zicht op de orientatie van je kist
 
In mijn geval is het geen stress...
Ik sta ook gewoon lekker gedachteloos te vliegen, vliegbeeld te bewonderen.

Maar, in de regel ben je geen uitdagende nieuwe dingen aan het uitproberen als je gedachteloos vliegt.
ga je dat doen, moet je ff de keuze maken.
ben ik vandaag scherp genoeg?
heb ik er zin in?
2x ja, knallen.
maar het komt ook voor dat ik me niet scherp genoeg voel om zo'n nieuw figuur te proberen.
Of om een nieuw, volledig onbekend toestel de lucht in te gooien in weersomstandigheden die niet 100% zijn.
dan maak ik de keuze, ik doe het ff niet.

en dan sta ik nog steeds lekker te vliegen.
maar dan doe ik wat anders.

Ik heb wel het punt dat ik met een heel mooi, net toestel misschien een tikkie eerder "nee" zeg dan met een klein rommelkistje..
maar dat zullen de meesten hebben.
 
  • Like
Reactions: jve
Ik heb Wil een paar maanden geleden als advies gegeven:
Je HOEFT niet te vliegen.
Als het niet goed voelt of je twijfelt, niet doen.
Dat heeft ie laatst ook gedaan.
Hij heeft dus wel iets geleerd.
Een schuimpie de grond inrammen is niet zo erg maar je mooie model is zonde plus dat je dan meteen weer een paar weken niet kan vliegen.
En het is ook niet goed voor zijn zelfvertrouwen.
Ik vloog altijd, ook al voelde het niet fijn.
Op wedstrijden ook, je kan niet zeggen, de zon staat niet goed, de wind staat verkeerd, je moet gewoon vliegen.
Dat is op zich wel heel goed want je leert onder vreselijke omstandigheden te vliegen.
Clubwedstrijdjes kunnen daarin enorm helpen, je leert bepaalde taken te doen onder niet altijd ideale omstandigheden.
Maar het zijn gewoon vriendschappelijke wedstrijdjes, geen druk, de winnaar krijgt eind van het jaar een bekertje, eeuwige roem en een leverworst.
Alleen zijn er volgens mij bij Wil zijn club geen clubwedstrijdjes, tijd om iets te organiseren?
Electrozweef en een soort minimale aerobatic wedstrijd voor motorkistjes op de zomeravonden?


GJ
 
Ik heb Wil een paar maanden geleden als advies gegeven:
Je HOEFT niet te vliegen.
Als het niet goed voelt of je twijfelt, niet doen.
Dat heeft ie laatst ook gedaan.
Hij heeft dus wel iets geleerd.
Een schuimpie de grond inrammen is niet zo erg maar je mooie model is zonde plus dat je dan meteen weer een paar weken niet kan vliegen.
En het is ook niet goed voor zijn zelfvertrouwen.
Ik vloog altijd, ook al voelde het niet fijn.
Op wedstrijden ook, je kan niet zeggen, de zon staat niet goed, de wind staat verkeerd, je moet gewoon vliegen.
Dat is op zich wel heel goed want je leert onder vreselijke omstandigheden te vliegen.
Clubwedstrijdjes kunnen daarin enorm helpen, je leert bepaalde taken te doen onder niet altijd ideale omstandigheden.
Maar het zijn gewoon vriendschappelijke wedstrijdjes, geen druk, de winnaar krijgt eind van het jaar een bekertje, eeuwige roem en een leverworst.
Alleen zijn er volgens mij bij Wil zijn club geen clubwedstrijdjes, tijd om iets te organiseren?
Electrozweef en een soort minimale aerobatic wedstrijd voor motorkistjes op de zomeravonden?


GJ
Goed plan.
We hebben 1x per jaar een clubdag. Daar zie je een opkomst van leden die vertrouwd zijn met vliegen. Je merkt dat ze anders staan te vliegen met al die priemende ogen in de rug. Maar idd, ook dat is goed voor je skills.
Allerlei oefeningen worden er gevlogen, en het gaat vooral om de lol. Niet de beste wint maar diegene die het meest bij de gemiddelde score zit.
En idd allemaal Just for fun.
We proberen natuurlijk ook de beginners mee te laten doen maar zij kijken graag even de kat uit de boom, meestal doen ze n 2de jaar wel mee.

We hebben ook n zweefduurcompetitie maar dat is weer wat anders. Dus er is ruimte genoeg voor andere initiatieven. Iemand moet het ff organiseren, alles kan.
 
Langzaam grenzen verleggen, ik heb 5 jaar geleden leren RC vliegen was toen 72 , een campioen zal ik nooit worden maar ik kan wel mijn nieuwe zelf ontworpen en gebouwde zwevers invliegen en afstellen.
Eenmaal die zwevers goed afgesteld durf ik ook te vliegen met harde wind , vlagen van 30 Kn , 3 m span en 2500 gr
Wat mijn vermogen om alles onder controlle te houden veel heeft verbeterd is de Cataract operatie, 3 Jaar geleden , beter zicht op de orientatie van je kist

Leuk om te lezen/horen.
Langzaamaan vorderen, zo gaat het bij mij ook.
Doorzettingsvermogen is ook belangrijk.
Maar voorlopig heb ik een brevet en ik doe mee.
 
Ik heb Wil een paar maanden geleden als advies gegeven:
Je HOEFT niet te vliegen.
Als het niet goed voelt of je twijfelt, niet doen.
Dat heeft ie laatst ook gedaan.
Hij heeft dus wel iets geleerd.
Een schuimpie de grond inrammen is niet zo erg maar je mooie model is zonde plus dat je dan meteen weer een paar weken niet kan vliegen.
En het is ook niet goed voor zijn zelfvertrouwen.
Ik vloog altijd, ook al voelde het niet fijn.
Op wedstrijden ook, je kan niet zeggen, de zon staat niet goed, de wind staat verkeerd, je moet gewoon vliegen.
Dat is op zich wel heel goed want je leert onder vreselijke omstandigheden te vliegen.
Clubwedstrijdjes kunnen daarin enorm helpen, je leert bepaalde taken te doen onder niet altijd ideale omstandigheden.
Maar het zijn gewoon vriendschappelijke wedstrijdjes, geen druk, de winnaar krijgt eind van het jaar een bekertje, eeuwige roem en een leverworst.
Alleen zijn er volgens mij bij Wil zijn club geen clubwedstrijdjes, tijd om iets te organiseren?
Electrozweef en een soort minimale aerobatic wedstrijd voor motorkistjes op de zomeravonden?


GJ

Jij was ook veel jonger toen je begon en je hebt meer aanleg voor alles dan ik.
Wedstrijden zoals F5B, is ook meteen de Formule 1 van het vliegen.
Dan had je allerlei professionele mensen om je heen, waar je mega veel van geleerd hebt.

Bij mij is alles meer hobbysfeer-achtig gegaan. Ik ben altijd blij met iedereen die mij helpt.
De daardoor ontstane vriendschappen staan bij mij hoog in het vaandel.
 
op het eind, wat is nu belangrijker?

volgens mij is dat lol hebben met de hobby.
niet perse het eindigen in een specifieke klasse.
of het exact volgen van een ander
 
Goed plan.
We hebben 1x per jaar een clubdag. Daar zie je een opkomst van leden die vertrouwd zijn met vliegen. Je merkt dat ze anders staan te vliegen met al die priemende ogen in de rug. Maar idd, ook dat is goed voor je skills.
Allerlei oefeningen worden er gevlogen, en het gaat vooral om de lol. Niet de beste wint maar diegene die het meest bij de gemiddelde score zit.
En idd allemaal Just for fun.
We proberen natuurlijk ook de beginners mee te laten doen maar zij kijken graag even de kat uit de boom, meestal doen ze n 2de jaar wel mee.

We hebben ook n zweefduurcompetitie maar dat is weer wat anders. Dus er is ruimte genoeg voor andere initiatieven. Iemand moet het ff organiseren, alles kan.

GJ en ik hebben het al een paar keer gehad over een dag(je) met speeders. Maar dan moet ik er wel eerst zelf mee om kunnen gaan.
Naast mij beginnen er ook andere leden belangstelling te krijgen voor dit soort kisten. GJ is daartoe iets aan het ontwerpen.
Het is allemaal nog heel pril, maar er gebeuren al dingen achter de schermen. Ik weet niet of GJ al een tipje van de sluier op wil lichten?
De laatste plannen zijn pas 2 dagen oud.
 
Goed plan.
We hebben 1x per jaar een clubdag. Daar zie je een opkomst van leden die vertrouwd zijn met vliegen. Je merkt dat ze anders staan te vliegen met al die priemende ogen in de rug. Maar idd, ook dat is goed voor je skills.
Allerlei oefeningen worden er gevlogen, en het gaat vooral om de lol. Niet de beste wint maar diegene die het meest bij de gemiddelde score zit.
En idd allemaal Just for fun.
We proberen natuurlijk ook de beginners mee te laten doen maar zij kijken graag even de kat uit de boom, meestal doen ze n 2de jaar wel mee.

We hebben ook n zweefduurcompetitie maar dat is weer wat anders. Dus er is ruimte genoeg voor andere initiatieven. Iemand moet het ff organiseren, alles kan.

Bij de ACK hadden we een zomeravond competitie voor electrozwevers.
Alles kon meedoen en alles kon winnen.
Er was een soort "handicap" ingebouwd dat de mannen die F3J wedstrijden vlogen met de glasbakken niet steeds met de eer streken maar dat iemand met een houtbouw greatplanes Spirit met motortje ook nog een wedstrijdje kon winnen.
En dat was vrij simpel, beetje F5J achtig, stijgen, zweven, doellanding en dat allemaal op de seconde.
En op zaterdag was er 1 keer in de zoveel tijd een soort RC3 wedstrijd, simpele kunstvlucht voor motormodellen, ietsje meer dan de brevetfiguren maar niet heel lastig.
Op de jaarvergadering werd dan de winnaar bekendgemaakt en die kreeg een beker en eeuwige roem.

Jij was ook veel jonger toen je begon en je hebt meer aanleg voor alles dan ik.
Wedstrijden zoals F5B, is ook meteen de Formule 1 van het vliegen.
Dan had je allerlei professionele mensen om je heen, waar je mega veel van geleerd hebt.

Bij mij is alles meer hobbysfeer-achtig gegaan. Ik ben altijd blij met iedereen die mij helpt.
De daardoor ontstane vriendschappen staan bij mij hoog in het vaandel.

Ik was inderdaad 12 toen ik mijn eerste model crashte en de eerste jaren waren dat er heel veel.
Geen club in de buurt, vader had geen rijbewijs, er was geen internet alleen een modelbouwwinkel om de hoek.
Dus na een paar vliegtuigen gecrasht te hebben ben ik weer teruggegaan naar auto's, stockcars met 3,5cc brandstofmotor, daarna 1:8 brandstof en toen naar de boten.
Ergens rond mijn 16e ben ik weer verder gegaan met vliegtuigen en ging het beter, ik had mezelf geleerd te vliegen (mode 2).
Toen ik bij Muco in Alkmaar ging werken kwam Gerben binnenlopen, die nodigde me uit bij de ACK.
Ik heb daar op Mode 1 leren vliegen, dat was verplicht.
En na een paar lesjes ging dat wel.
Maar de club was heel streng, alles werd gecontroleerd, alles via de regels, totaal anders dan het wildvliegen dat ik deed.
Maar ik heb er wel heel goed leren vliegen en ook heel veel kennis opgedaan omdat er oude gepensioneerde ex-fokker en andere zeer technische mannetjes rondliepen die overal mee hielpen.
Dus ik heb een enorme basiskennis die Wil mist en dat zal ie zijn hele vliegcarriere missen.
Als je eenmaal kan vliegen en zelf ook niet bouwt (wie bouwt er nu nog tegenwoordig) zal dat ook niet beter worden.
Als je bouwt ben je wel verplicht je in iets te verdiepen.
Een ARF schud je in een avond in elkaar en als je de plaatjes volgt dan kom je tot een vliegend model.
Helaas, zo is de hobby nu eenmaal geworden.
Ik hoorde net nog iemand in een youtube filmpje zeggen, de modellen die ik zelf bouw heb ik veel meer binding mee, en ja, zo is het.
Ik zie het op veel clubs... ook op die van Wil.
Mensen vliegen hun model (ondanks de geweldige stabilisatie systemen) in het hek of in de grond.
Ze gooien het model in de kliko, rijden naar Hobbyin en halen een nieuwe a 400 Euro.
Slaat echt helemaal nergens op maar OK, zo is het tegenwoordig.
Ik word oud denk ik.

GJ
 
Ik weet niet of GJ al een tipje van de sluier op wil lichten?

Een tipje van de sluier?
Ja hoor.
Dit is het model dat ik nu ontworpen heb en op stapel staat voor Willy.
Er is sinds 2 dagen ook nog een andere aanvraag van iemand, dat word een soort van clubspeeder van ongeveer 140cm span.
Die moet goedkoop, snel en simpel te bouwen zijn.
Daar ben ik nu ook mee bezig, vooral een aandrijving vinden is lastig.
De schuimsnijder staat klaar alleen had ik van de man van de software 2 maanden geleden al een mailtje ontvangen dat hij ziek was.
En nu ik de software wilde upgraden bleek dat de man overleden is.
Dus nu ben ik weer aan het kijken naar andere software, wat ook inhoud dat ik een andere stappenmotordriver en interface moet bouwen.
Maar OK, de oude software doet het nog.

Het tipje van de sluier.
Supersnel vleugelprofiel.
140cm spanwijdte.
De kern is EPS en er komt dan door vacuumbagging een glasweefsel huid op.
Als dat allemaal gebeurd is word er een mal van de vleugel getrokken en word het een vol gfk/carbon vleugel.
Mocht het crashen bouw je voor een paar tientjes een nieuw model.
CIMG4845.JPG


CIMG4846.JPG




GJ
 
Vanmiddag bleek dat de nieuwe lipo al krachtiger is geworden.
Deze en de andere vrij nieuwe lipo staan ze nu op circa 3,8 volt per cel.
Dat is dan meteen mooi op storage. Niks meer aan doen.
 
Vanmiddag bleek dat de nieuwe lipo al krachtiger is geworden.
Deze en de andere vrij nieuwe lipo staan ze nu op circa 3,8 volt per cel.
Dat is dan meteen mooi op storage. Niks meer aan doen.

Zie je wel dat ik altijd (nu weer) gelijk heb.
Heel veel mensen denken dat het onzin is dat lipo's door het conserveringsmiddel op gang moeten komen maar nu blijkt uit de praktijk dat ik (en ook de fabrikanten waar ik de info van heb) het bij het rechte eind hebben.
En het mooiste is... het is nu koud buiten, als het warmer is blijft de interne weerstand lager en krijg je meer vermogen, kan je dus met minder gas vliegen.

GJ
 
Zie je wel dat ik altijd (nu weer) gelijk heb.
Heel veel mensen denken dat het onzin is dat lipo's door het conserveringsmiddel op gang moeten komen maar nu blijkt uit de praktijk dat ik (en ook de fabrikanten waar ik de info van heb) het bij het rechte eind hebben.
En het mooiste is... het is nu koud buiten, als het warmer is blijft de interne weerstand lager en krijg je meer vermogen, kan je dus met minder gas vliegen.

GJ

Is het niet vervelend om altijd maar weer gelijk te hebben? :D :p :D
 
Kou is de pest voor lipo`s . De C waarde gaat ook omlaag en je zal je lipo overbelasten als je al een beetje op de rand zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top