zenuwen doen zo ontzettend veel..
zelfvertrouwen is 1 van de belangrijkste dingen.
dat krijg je door veel te vliegen.
door af en toe wat nieuws te proberen.
er achter komen dat het misschien niet altijd lukt, maar je wel de kist goed op kan vangen.
wat weer vertrouwen geeft voor het volgende.
hoog beginnen.. 3 foute correcties hoog.
Nog steeds: bouw eens een flite test modelletje..
is amper bouwen te noemen. vliegt leuk.
je kunt lekker testen, rommelen en prutsen.
vlieg hem plat. schade: 5 euro schuim.
servo's en troep hergebruik je weer..
Ik ging altijd vliegen met het idee:
Als ie stuk gaat is het jammer.
Ik was nooit gespannen voor het vliegen, ook niet tijdens wedstrijden of vliegshows.
Nou ben ik ooit wel eens getest op stressbestendigheid (zelfde test als piloten en luchtverkeersleiders krijgen) en ik was zeer stressbestendig, dus misschien ben ik een uitzondering.
Maar als je niet nerveus bent kan je ook genieten van je vlucht.
Ik had regelmatig als ik grote zwevers vloog dat ik niet eens in de gaten had dat ik aan het vliegen was maar gewoon stond te genieten van het vliegbeeld.
Vooral bij de landing, als ie dan binnenkwam hangend in de mooi gebogen vleugels, schitterend!
Die momenten kan ik me nog zo goed herinneren.
Maar ik was dan ook de laatste 8 a 10 jaar nooit meer gecrasht terwijl ik heel veel vluchten maakte, dat geeft ook wat zelfvertrouwen.
Dat zelfvertrouwen ging het putje in op de laatste sleepmeeting die ik gedaan heb.
Ik was al redelijk ziek en die ziekte taste mijn hersenen aan, wat ik niet wist.
Ik weet nog goed dat Bertus me achter zijn kist hangt, we gaan weg en op de een of andere manier koppelt mijn zwever af.
Die rolt een stuk door en gaat de greppel in.
Volgende 2 pogingen exact hetzelfde.
Eenmaal thuis alles gecontroleerd en nagedacht.
Toen bleek dat ik zelf onbewust de schakelaar om te ontkoppelen omgehaald had.
Dus dat was toen de reden om ook de grote zwevers de deur uit te doen omdat mijn zelfvertrouwen dat ik nog veilig zou kunnen vliegen weg was.
Na mijn transplantatie was de eerste vlucht, na jaren niet meer gevlogen te hebben, best eng.
En tot de dag van vandaag heb ik het idee dat ik veel minder goed kan vliegen dan dat ik vroeger deed, ik ben meer gespannen en dat is niet fijn vliegen.
Ik kan het nog wel maar het voelt anders.
GJ