De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmiddag complimentjes gekregen voor de landing. Erg leuk!

Vanwege de lockdown vlieg ik voorlopig door. Dubbele kleding op, berenmuts aan en gaan met die sinaasappel.
Dan wordt het tijd voor de figuren [emoji6].
Overigens geen verplichtingen hè!
Halve looping en door naar rugvlucht al geprobeerd? Zorg dat je voldoende hoogte pakt, kies n veilige hoogte.
Of de halve Cubaanse acht?
Of anders de basisfiguren van je brevet.
Tis maar dat je weer wat oefent en je grens verlegd.
Succes!
 
  • Like
Reactions: Cnn
(kan ik met schnitzels en braadworsten betalen?)

De Cola en Fanta heb ik al.
Is in de aanbieding.
2 literfles 95 cent.
Normaal is het rond de 1,20 (ja Duitsland is veel goedkoper).
Maar we moeten op de kleintjes letten he.. dus morgen nog een fles of 10 halen, dan halen we de zomer wel.

n.jpg



GJ
 
Dan wordt het tijd voor de figuren [emoji6].
Overigens geen verplichtingen hè!
Halve looping en door naar rugvlucht al geprobeerd? Zorg dat je voldoende hoogte pakt, kies n veilige hoogte.
Of de halve Cubaanse acht?
Of anders de basisfiguren van je brevet.
Tis maar dat je weer wat oefent en je grens verlegd.
Succes!

Daar moet het inderdaad naar toe. Op dit moment durf ik dat nog niet in mijn eentje.
En lang niet iedereen kan mij daarmee helpen. Je moet elkaar ook vertrouwen.
Zodra een geschikt iemand zich inschrijft, wil ik er mee beginnen.
Ik ben net zo zuinig op de Tucano als op mijn vrouw.
 
Vergif in de aanbieding :mad:
Altijd nog beter dan alcohol...
En lekkerder.

Daar moet het inderdaad naar toe. Op dit moment durf ik dat nog niet in mijn eentje.
En lang niet iedereen kan mij daarmee helpen. Je moet elkaar ook vertrouwen.

Dan moet je behoorlijk op hoogte zitten en iemand hebben die heel snel over kan pakken.
Makkelijkst voor dit soort dingen is aan de kabel.

GJ
 
Haha, nee, elke keer word er geprikt en ook op suiker omdat er diabetis op de loer ligt door mijn medicijnen maar dat is allemaal perfect.
Dus een dieet van kroketten, schnitzels en cola of fanta doet het prima.
Vanavond voor de afwisseling maar ongezond gegeten, bloemkool met aardappels zonder vlees.

GJ
 
Ik zie dat nog niet zo.
Een polonaise met suikerklontjes onder de tong in plaats van bierglazen aan de lippen? :beer:
 
  • Like
Reactions: Cnn
Dan wordt het tijd voor de figuren [emoji6].
Overigens geen verplichtingen hè!
Halve looping en door naar rugvlucht al geprobeerd? Zorg dat je voldoende hoogte pakt, kies n veilige hoogte.
Of de halve Cubaanse acht?
Of anders de basisfiguren van je brevet.
Tis maar dat je weer wat oefent en je grens verlegd.
Succes!

@WillydeWoofer
Beste tip die ik ooit heb gekregen (vanuit het vliegen met de heli):
- bedenk vooraf wat je gaat doen.
- bedenk wat er mis kan gaan.
- bedenk wat je moet doen om weer controle te krijgen.
dan hoef je er tijdens het vliegen niet zo lang over na te denken.

heli's hebben de rottige nuk dat het heel vlot, heel mis kan gaan.
dan moet je vlot zijn.. en hoogte hebben..

rugvlucht?
ergste: ff zicht kwijt, ding gaat neus omlaag.
oplossing: - elevator andere kant op bewegen ( dan gaat de neus niet meer omlaag, maar omhoog)
- omdraaien op de aileron, pootjes omlaag. en weer normaal vliegen.

Bedenk vooraf..
scheelt stress :D
 
rugvlucht?
ergste: ff zicht kwijt, ding gaat neus omlaag.
oplossing: - elevator andere kant op bewegen ( dan gaat de neus niet meer omlaag, maar omhoog)
- omdraaien op de aileron, pootjes omlaag. en weer normaal vliegen.
En bij rugvlucht als het kistje ondersteboven vliegt, absoluut niet luisteren naar het geblaat uit de omgeving.
Die zijn dan alleen maar uit op spektakel.:stout:
 
Helivliegen is zo anders dan vaste vleugel.
Ik heb het ook zeer fanatiek gedaan.
Bij een heli moet je echt plannen en vooral ook zorgen dat echt alles om je heen vrij is.
Ik stond ooit eens op een weilandje naast de politieschool te vliegen, dat was altijd helemaal vrij.
Op een gegeven moment zie ik in mijn ooghoek 2 kinderen aan komen rennen.
Ik kon niet echt goed zien waar ze nu precies waren dus oplossing, de heli landen en helaas was dat in de sloot.
Nou was het brandstof dus minder erg.

Een vliegtuig zit meestal hoog, dus heb je minder last van dingen die opeens opduiken.
Rugvlucht is niet moeilijk, het is alleen anders.
Als je genoeg hoogte hebt dan is het prima te oefenen.
Bij mij was het standaard lesstof, voordat mensen hun brevet haalden had ik al rugvlucht en rollen met ze geoefend, dat geeft ze als ze vrij vliegen meer zelfvertrouwen.
Het beste om de vlieghoogte in te schatten of om de rugvlucht te starten is:
Je vliegt op een meter of 50 hoogte, dan begin je een looping en bovenin de looping blijf je in rugvlucht doorvliegen.
Mocht je het niet meer weten tek je weer up, gaat van het gas en maak je de looping af.
Omdat je al op een meter of 50 hoogte begint en de halve looping al gemaakt hebt weet je zeker dat je genoeg ruimte boven de grond overhoud om de kist niet de grond in te rammen.

GJ
 
@WillydeWoofer
Beste tip die ik ooit heb gekregen (vanuit het vliegen met de heli):
- bedenk vooraf wat je gaat doen.
- bedenk wat er mis kan gaan.
- bedenk wat je moet doen om weer controle te krijgen.
dan hoef je er tijdens het vliegen niet zo lang over na te denken.

heli's hebben de rottige nuk dat het heel vlot, heel mis kan gaan.
dan moet je vlot zijn.. en hoogte hebben..

rugvlucht?
ergste: ff zicht kwijt, ding gaat neus omlaag.
oplossing: - elevator andere kant op bewegen ( dan gaat de neus niet meer omlaag, maar omhoog)
- omdraaien op de aileron, pootjes omlaag. en weer normaal vliegen.

Bedenk vooraf..
scheelt stress :D

Eigenlijk is het best een beetje vreemd. Alle brevet oefeningen gingen probleemloos met de Wot Trainer. Vervolgens haal ik het brevet.
Ik crash een paar keer. En nu ben ik bang de Tucano te verliezen.
Dan denk ik: die figuren moet ik toch kunnen vliegen met de Tucano, wat is dat toch nou!
Samen met een goede vlieger(ik heb er drie) zou ik het wel durven, maar er is al een poosje niemand.

Gelukkig komt volgende week GJ langs met een gooi-en-smijt kistje. Daar durf ik dat wel mee.
 
Ik ben begonnen met heli's..
voor mij zit er niet zoveel verschil in.
ja, een vliegtuig vliegt verder in de regel.
en je hebt meer gelegenheid om even om je heen te kijken wat er gebeurt, wat er op je af komt

Ik plan mn vliegtuigen net zo goed vooruit als ik dat met de heli doe. is een automatisme geworden.
Maar, zoals met veel dingen.. alles heeft 2 kanten.
mijn voorzichtigheid houdt me ook tegen in het vooruitkomen.
tegelijk heb ik dat er weer graag voor over, als de boel iedere dag heel mee terug kan

Qua leerlingen/lesstof: ik oefen rugvlucht dan weer niet.
tenzij de leerling het graag wil. maar in de basis niet.
Ik laat ze in het kabel stadium goed aanmodderen, zelf hun problemen oplossen.
te snel ingrijpen leren ze ook niets van.
In de regel zijn ze dan na het examen niet bang om wat te proberen..
 
Waar gebeurd;
Ik vraag gisteren aan een vlieger: heb jij toevallig nog een oud kistje staan? Nee, pas verkocht.
Even later vliegt de beste man frontaal tegen het hek.
Ik: nou zeker wel?
 
zenuwen doen zo ontzettend veel..
zelfvertrouwen is 1 van de belangrijkste dingen.

dat krijg je door veel te vliegen.
door af en toe wat nieuws te proberen.
er achter komen dat het misschien niet altijd lukt, maar je wel de kist goed op kan vangen.
wat weer vertrouwen geeft voor het volgende.

hoog beginnen.. 3 foute correcties hoog.

Nog steeds: bouw eens een flite test modelletje..
is amper bouwen te noemen. vliegt leuk.
je kunt lekker testen, rommelen en prutsen.
vlieg hem plat. schade: 5 euro schuim.
servo's en troep hergebruik je weer..
 
zenuwen doen zo ontzettend veel..
zelfvertrouwen is 1 van de belangrijkste dingen.

dat krijg je door veel te vliegen.
door af en toe wat nieuws te proberen.
er achter komen dat het misschien niet altijd lukt, maar je wel de kist goed op kan vangen.
wat weer vertrouwen geeft voor het volgende.

hoog beginnen.. 3 foute correcties hoog.

Nog steeds: bouw eens een flite test modelletje..
is amper bouwen te noemen. vliegt leuk.
je kunt lekker testen, rommelen en prutsen.
vlieg hem plat. schade: 5 euro schuim.
servo's en troep hergebruik je weer..

Een jaar of vier geleden had ik een zwaar-overpowerde AcroWot. Die stuurde ik recht omhoog en daar de gas dicht.
Vervolgens keek ik hoe hij omlaag kwam, legde de vleugels recht en ik vloog vrolijk verder. Denk je dat ik dit met de
Tucano durf? Nog niet misschien.

p.s. GJ brengt een GES-kist mee. (gooi-en-smijtwerk).
 
zenuwen doen zo ontzettend veel..
zelfvertrouwen is 1 van de belangrijkste dingen.

dat krijg je door veel te vliegen.
door af en toe wat nieuws te proberen.
er achter komen dat het misschien niet altijd lukt, maar je wel de kist goed op kan vangen.
wat weer vertrouwen geeft voor het volgende.

hoog beginnen.. 3 foute correcties hoog.

Nog steeds: bouw eens een flite test modelletje..
is amper bouwen te noemen. vliegt leuk.
je kunt lekker testen, rommelen en prutsen.
vlieg hem plat. schade: 5 euro schuim.
servo's en troep hergebruik je weer..

Ik ging altijd vliegen met het idee:
Als ie stuk gaat is het jammer.
Ik was nooit gespannen voor het vliegen, ook niet tijdens wedstrijden of vliegshows.
Nou ben ik ooit wel eens getest op stressbestendigheid (zelfde test als piloten en luchtverkeersleiders krijgen) en ik was zeer stressbestendig, dus misschien ben ik een uitzondering.
Maar als je niet nerveus bent kan je ook genieten van je vlucht.
Ik had regelmatig als ik grote zwevers vloog dat ik niet eens in de gaten had dat ik aan het vliegen was maar gewoon stond te genieten van het vliegbeeld.
Vooral bij de landing, als ie dan binnenkwam hangend in de mooi gebogen vleugels, schitterend!
Die momenten kan ik me nog zo goed herinneren.
Maar ik was dan ook de laatste 8 a 10 jaar nooit meer gecrasht terwijl ik heel veel vluchten maakte, dat geeft ook wat zelfvertrouwen.
Dat zelfvertrouwen ging het putje in op de laatste sleepmeeting die ik gedaan heb.
Ik was al redelijk ziek en die ziekte taste mijn hersenen aan, wat ik niet wist.
Ik weet nog goed dat Bertus me achter zijn kist hangt, we gaan weg en op de een of andere manier koppelt mijn zwever af.
Die rolt een stuk door en gaat de greppel in.
Volgende 2 pogingen exact hetzelfde.
Eenmaal thuis alles gecontroleerd en nagedacht.
Toen bleek dat ik zelf onbewust de schakelaar om te ontkoppelen omgehaald had.
Dus dat was toen de reden om ook de grote zwevers de deur uit te doen omdat mijn zelfvertrouwen dat ik nog veilig zou kunnen vliegen weg was.
Na mijn transplantatie was de eerste vlucht, na jaren niet meer gevlogen te hebben, best eng.
En tot de dag van vandaag heb ik het idee dat ik veel minder goed kan vliegen dan dat ik vroeger deed, ik ben meer gespannen en dat is niet fijn vliegen.
Ik kan het nog wel maar het voelt anders.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top