L-Spatz 55 van Mario Raab

Voor een zwever als deze zou ik geloof ik gewoon 1 degelijke, forse accu nemen.
Al helemaal als het zonder BEC kan is er vrij weinig risico. Pas als je er een ESC
aan hangt wordt dat kritisch (risico op doorbranden en daarmee verlies van je ontvanger
accu).
inderdaad! Qua ruimte en gewicht (zwaartepunt) zal er toch wel een 3000 mah Nimh accu in passen. Op zich ben ik nog niet zo bang voor het doorbranden van een BEC, maar ik heb wel meerdere keren gezien dat in een extreme situatie tijdens het slepen de servo van de ontkoppelhaak zoveel stroom trok dat de BEC uitschakelde en de zwever gecrasht was. na resetten van de BEC deed alles het weer…… Nou blijft de wijze les ook zonder BEC dat de ontkoppelhaak mechanisch goed ingesteld moet worden (bijvoorbeeld door het binnenste gaatje op de servo-arm te gebruiken) maar het voordeel van een accu direct aan de ontvanger is dat deze in de lucht niet gereset hoeft te worden, dus misschien iets meer kans op herstel voor de ontmoeting met moeder aarde…..
 
Dat is zeker geen slecht ding, maar je moet je afvragen of het uberhaupt extra zekerheid brengt.

- 1 degelijke 4S NimH accu met XT?? stekker -> kan eigenlijk niet fout tenzij de accu sterft of er een draad smelt.
- powerbox switch met 2 accus: de switch kan zelf stuk gaan of overbelast worden (12A). Het ondervangen risico is dat 1 van de twee accus sterft.
- 1 degelijke lipo met BEC - kan fout gaan als de accu sterft of de BEC overbelast wordt.

Volgens mij is optie 1 dus en het goedkoopst en het veiligst.
Maar als je je er beter bij voelt is die schakelaar van powerbox een prima ding. Wel even overwegen of je inderdaad
servo stekkers wilt of iets degelijkers voor je accu aansluiting.
 
Maar als ik het goed begrijp was/is dit voor mijn doeleinden dus helemaal geen slecht ding

https://www.lindinger.at/en/RC-Elec...STEMS-SWITCH-BATTERY-SWITCH-POWERBOX-12/51882

Geen BEC . . .


jan.
Zeker een prima ding, en inderdaad geen BEC dus waarschijnlijk zoals ISOLA al schrijft een schakelaar met een paar diodes. Zoals we allemaal weten is de ketting zo sterk als de zwakste schakel. Dus goed dat accu’s redundant worden uitgevoerd, maar vreemd dat de piloot nog steeds enkelvoudig in de keten zit:hammer:In het algemeen bedoeld hoor! Niet in relatie tot de topicstarter:bye:
 
Wees maar blij dat modellen nog ongestraft mogen neerstorten. Anders krijg je 10-jarige trajecten voor het certificeren van een nieuwe sensor zoals in de grote luchtvaart (misschien iets overdreven).

Dan maar liever af een toe een model gesneuveld o_O
 
Dit was wat er in zat.

upload_2022-1-27_14-49-8.png


upload_2022-1-27_14-49-57.png


309 gram . . .


Dit snap ik vooralsnog niet.

upload_2022-1-27_14-50-49.png



upload_2022-1-27_14-51-26.png


Wat zijn dat, en waarvoor kan dat gediend hebben?


jan.
 
Dat zijn Y-kabels in een instrumentenpaneel weggewerkt, en waar ze voor gediend kunnen hebben is anyones guess...
 
Waarschijnlijk heeft hij ooit met die twee 'domme' Y-kabels gevlogen.

Voor de ailerons en de kleppen.

Gelukkig hoeft dat nu niet meer . . .


jan.
 
Okay, een dikke accu dus.

Nou wil ik liever geen aan-uit schakelaar op de buitenkant van de romp (die zou dan echt pontificaal op de neus komen te zitten).

Wat is een alternatief?

Op het stoeltje leggen en iedere keer de kap er af en er weer op is geen optie: schroefjes, fragiel, beter van niet.

(Waarom die plaat balsa op het stoeltje gelijmd is: geen idee. Kijken of die er af kan.)

upload_2022-1-28_10-47-48.png


Kom je hier op uit?

https://www.jetimodel.com/katalog/magnetic-switch.htm

Duur, maar wel mooi . . .

Of deze

https://www.hyperflight.co.uk/produ...-rc-on-off-switch-for-batteries-with-rc-plugs

Of denk ik helemaal verkeerd?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Wat is een alternatief?

Op het stoeltje leggen en iedere keer de kap er af en er weer op is geen optie: schroefjes, fragiel, beter van niet.
Een snelsluiting in de kap? Of simpelweg magneetjes? Dan pak je hem er zo af. Zo zit het tankdeksel van mijn Spacewalker, en ook van mijn FW190, en dat is nog nooit los gekomen.

En als je helemaal LOMP te keer wilt gaan: een ontvanger trekt in rust enkele mA's, servo's ook. Moderne ontvangers vallen in fail-safe als je de zender uitzet, dus je servo's staan stil en je houdt een reststroom over van ergens tussen de 30 en 50 mA, beetje afhankelijk van het aantal en de kwaliteit van de servo's.
Dat is bij (ik noem maar een domme zijstraat) 10 uur lang ongebruikt aan staan wel 300~500 hele mAh's

Met die 2200 mAh accu kun je dat ding de hele middag (5 uur)aan laten staan, en heb je nog steeds tussen de 1950 en 2050 aan beschikbare capaciteit voor het vliegen.
Ik heb 2000 mAh nog nooit leeggekregen, en bij mij hangt er naast die servo's ook nog een brandstofsysteem van plm 100 mA en een ontsteking van 400 mA aan diezelfde accu.

Ik weet dat "domweg aan laten staan" voor de meesten een absoluut :eek: idee is, maar als je er logisch over nadenkt, heb je die hele schakelaar niet nodig voor een zwevert...
 
Nee, maar wat nu als je tussendoor met een ander model gaat vliegen? Ha denkt de ontvanger dan, ik ontvang weer een signaal, weliswaar uit een ander modelgeheugen maar dat merkt een Futaba ontvanger niet.

Voor mij is het dus geen optie om de accu verbonden te houden. Met elk E model zou ik sowieso al niet willen. Voor een zwever met afneembare nosecone (met schroefjes) heb ik een dual Pico magnetic switch besteld. Dus nog geen ervaring mee.

Erik
 
maar dat merkt een Futaba ontvanger niet.
Heeft Futaba geen selective model memory???? :eek::eek::eek: Wat een kutzenders... :D :D :D

Ik kan al mijn kisten aan laten staan, de hele middag, en er beweegt alleen het model waarmee ik vlieg...

Maar in alle eerlijkheid: "aan laten staan" was natuurlijk niet echt serieus bedoeld. Meer een beetje een oefening in "thinking outside the box"...
 
Een snelsluiting in de kap? Of simpelweg magneetjes? Dan pak je hem er zo af.

Nee. Ga ik eerdaags plaatjes van posten, hoe het zit.

Ik weet dat "domweg aan laten staan" voor de meesten een absoluut :eek: idee is,

Dat leerde je vroeger met die 'power pack' wel af . . .

Is dit wat?

https://www.reichelt.nl/nl/nl/schak...WJTtlhf8KVSy3qMDEmu0E2NBmhkwcBqEaAgtoEALw_wcB

https://www.modelbouwforum.nl/threads/pichler-power-switch-c7486.229409/


jan.
 
Jeti heeft wel modules waarmee je, vanaf de DC of DS zender, de ontvanger aan en uit kan zetten.
https://www.jetimodel.com/katalog/rc-switchs/
Ik heb het idee dat deze met een Low Power Bluetooth verbinding werken.
Nee is een korte afstands ontvanger welke ook gebonden is met je zender ,dus niemand anders kan hem bedienen . Je moet ook binnen 1,5 meter staan om hem te kunnen activeren .deactiveren gaat op 5 meter nog .
 
Back
Top