Lesro Airboat

Je hebt bij mijn weten ook nog geen vraag gesteld over de elektronica ;)
mocht er geen antwoord komen kan je ze nog altijd in de groep elektronica stellen.
Marc w
heb op jou verzoek een paar uur aan het schema besteed In de beschrijving aangegeven dat het aansluiten van de module mij onduidelijk is
En het verzoek aan de techneuten
Maar je antwoord is duidelijk
 
Wat je nu schrijft begrijp ik niet zo goed :(
Met wat je tot nu hebt laten zien op vraag van mij is het enige antwoord, " plug alles in op de ontvanger en klaar.
Als je gerichte antwoorden wil ga je gerichte vragen moeten stellen, maar je kan altijd op een ander stuk van het forum je geluk beproeven.
 
Wat je nu schrijft begrijp ik niet zo goed :(
Met wat je tot nu hebt laten zien op vraag van mij is het enige antwoord, " plug alles in op de ontvanger en klaar.
Als je gerichte antwoorden wil ga je gerichte vragen moeten stellen, maar je kan altijd op een ander stuk van het forum je geluk beproeven.
Lijkt me niet handig om alles op de ontvanger in te pluggen als je niet weet wat het gaat doen (althans ik niet)
Heb inmiddels iemand gevraagd om te kijken en hiermee schade te voorkomen :D
 
Ik zou even wachten tot de 'gloeier' binnen is.

Ik geloof dat je een externe accu kunt gebruiken voor de gloei installatie.

Welk voltage ga je gebruiken voor de elektro motor van de starter?

Niels
 
Ik zou even wachten tot de 'gloeier' binnen is.

Ik geloof dat je een externe accu kunt gebruiken voor de gloei installatie.

Welk voltage ga je gebruiken voor de elektro motor van de starter?

Niels

Niels,
Bedankt voor het meedenken :yes:
Dit is de accu die ik denk te gaan gebruiken Lipo 50c 7,4 volt 6700mah
Voor het aansturen van de BEC wou ik deze ertussen zetten. (Als dat kan althans.)
Robbe 8792 BEC 5-6-7,4V, BEC 8A-12A max 2-6S, XT60/Jr
De Gloei installatie
gloei.jpg
komt als het goed is 1 maart
 
Het aansluiten van de module ligt in de week :D
Gisteren en vandaag bezig geweest voor steun (nylon) en steun (alu) brushless
De V8 om het geheel op te leuken is ook binnen :thumbsup:
steun plus motor.jpg
 
Wat ik uit je tekening en uit dit draadje haal is dat je met een motor een set gewichtjes wil kunnen verplaatsen om de boot te kunnen trimmen.
Je gebruikt daar een ompoolmodule voor.
Heb je die module al en wat voor module is dat, hoe werkt die?
Heb je die nog niet dan is die heel simpel, en goedkoop, zelf te maken. Je kan dan direct daar ook de eindschakelaars in verwerken.
Een voorbeeld schakeling daarvan zie je hieronder. Dit is al een heel oud schema dat ik al veel eerder heb gebruikt hier op het forum maar het werkt prima.

View media item 231320
 
Laatst bewerkt:
Wat ik uit je tekening en uit dit draadje haal is dat je met een motor een set gewichtjes wil kunnen verplaatsen om de boot te kunnen trimmen.
Je gebruikt daar een ompoolmodule voor.
Heb je die module al en wat voor module is dat, hoe werkt die?
heb je die nog niet dan is die heel simpel, en goedkoop, zelf te maken. Je kan dan direct daar ook de eindschakelaars in verwerken.
Een voorbeeld schakeling daarvan zie je hieronder. Dit is al een heel oud schema dat ik al veel eerder heb gebruikt hier op het forum maar het werkt prima.

View media item 231320


Beste Ernst,

Allereerst bedankt voor je moeite :yes:
Maar krijg jammer genoeg een forum fout ik ga nog even handmatig zoeken
ik laat het nog even weten
Groet Albert.

Is dit hem Ernst?
tvrails.GIF




En deze heb ik al
ompool_multiswitch-800x800w.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor de kleur hoef ik niet lang na te denken :cool:
Aangezien ik fan ben van Formule 1 ga ik hem in de Red-Bull kleuren spuiten.
En natuurlijk een tintje van Max
273029647_282322647168686_4530931228729032810_n.jpg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Sorry dat ik wat laat en weinig reageer. Ik zit helaas in isolatie omdat ik dat #$@*T^ virus heb opgelopen. Ik ben een paar dagen niet lekker geweest en knap nu weer op. Ik heb het gelukkig niet erg zwaar te pakken maar toch is het vervelend waardoor je eigenlijk nergens zin in hebt. :(
Het schema heb ik in m'n eerste reactie al gegeven en dat is inderdaad precies hetzelfde als jij tekende. De locatie van de eindschakelaars in mijn tekening is iets anders maar dat maakt voor de werking geen fluit uit.
Verder kan ik er niet veel van zeggen want de ompool module en dat printje links onderin je tekening zeggen mij eerlijk gezegd helemaal niets. Heb je er een typenummer en een merk van? Zo ja dan kan ik er misschien iets van opzoeken zodat ik je er wel wat meer over kan vertellen.
 
Sorry dat ik wat laat en weinig reageer. Ik zit helaas in isolatie omdat ik dat #$@*T^ virus heb opgelopen. Ik ben een paar dagen niet lekker geweest en knap nu weer op. Ik heb het gelukkig niet erg zwaar te pakken maar toch is het vervelend waardoor je eigenlijk nergens zin in hebt. :(
Het schema heb ik in m'n eerste reactie al gegeven en dat is inderdaad precies hetzelfde als jij tekende. De locatie van de eindschakelaars in mijn tekening is iets anders maar dat maakt voor de werking geen fluit uit.
Verder kan ik er niet veel van zeggen want de ompool module en dat printje links onderin je tekening zeggen mij eerlijk gezegd helemaal niets. Heb je er een typenummer en een merk van? Zo ja dan kan ik er misschien iets van opzoeken zodat ik je er wel wat meer over kan vertellen.

Ernst,

Fijn dat jij weer iets opknapt kerel. Hoop voor jou dat de zin om iets te doen snel weer terug komt.
Zit zelf alweer een paar weken in de immuuntherapie 2 x in de week En moet zeggen dat de momenten om in mijn kamertje te hobbyen
erg dierbaar zijn . Het is wel erg oppassen met draai en freesbankje maar mijn gedachten zijn dan heerlijk bij het knutselen :yes:
En hoop nog vele projectjes te mogen en te kunnen doen ;)
Ik denk dat ik er zonder schema niet uitkom Ernst op 1 of andere manier snap ik het gewoon niet sorry Kan de schema hierboven niet vertalen naar wat ik graag wil.
Heb wel NC schakelaars en alles wat er nodig is. Alleen de relais in mijn hoofd staan allemaal in de verkeerde stand .
:stupid
 
Leuk dat er weer een topic over de Lesro airboot is, ik ga hem zeker volgen, ben heel benieuwd naar je resultaat.
Een best poosje geleden ben ik ook met een Lesro boot aan het stoeien geweest, maar kreeg hem toen niet knap varend, dus hij is op de plank komen te staan.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/lesro-airboat.270765/

Door jou topic heb ik dit weekeinde toch weer eens een lipo er in gedrukt en ben weer met hem naar het water gegaan.
Helaas stond er vrij veel wind en redelijke golven, maar goed, als ik er dan toch ben moet er ook maar gevaren worden.
Was eigenlijk best leuk, onverwachts deed hij het niet slecht op het ruwe water, ik heb er zelfs wat sprongetjes op de golven mee kunnen maken.
Echter helaas nog steeds hetzelfde probleem (is niet over gegaan door stil staan, raar…..) hij trekt heel erg 1 kant op, en op snelheid schiet hij opens de andere kant op in de ronte, is dus eigenlijk niet normaal mee te varen.

Wellicht is dat een overweging voor je, een simple boot (op electro) is al niet netjes varend te maken.
Hoewel er mensen zijn die zeggen er perfect recht mee gevaren te hebben zijn er ook redelijk wat forum posts of you-tube filmpjes waar uit blijkt dat hij niet te controleren is.

In jou geval wil je ook nog eens geen normale boot maken, maar redelijk wat speciaaltjes er op aanbrengen, wat ik zo lees:
brandstof en electro, beide moet mogenlijk zijn
4 takt ipv 2 takt
Brandstof zelf starter
Gewicht op spindels in de boot

Ik weet dat er veel mensen zijn die bouwen en expirimenteren leuker vinden als varen/rijden/vliegen, dus de keuze is jou, maar als je ook werkelijk wilt varen zou ik simpeler beginnen.

De 4 takt met zelfstart lijkt me vrij zwaar, het extra gewicht komt ook hoog op de boot.
Voor de zelfstart heb je een redelijke batterij en een motor nodig (gewicht), en dan wil je ook nog gewicht op spindels zetten, die ook weer een motor nodig hebben, lijkt me allemaal nogal zwaar worden.
Brandstof en electro, leuk maar waarom? kies gewoon wat je leuk of makkelijk vind en ga daarvoor.
Gewicht op spindels is toch niet nodig, je kunt altijd gewich bij plaatsen of verschuiven 1x goed blijft goed, is toch geen ingewikkeld spindel meganisme voor nodig?

Het zou jammer zijn als je heel veel “speciaaltjes” in de boot bouwt, en hij dan uiteindelijk toch niet vaart.
Als je hem eerst eens leuk aan het varen krijgt kun je later altijd leuke dingen toevoegen, moet je alleen het bovendek niet vast lijmen op de romp, dan kan je er later nog prima bij.

Maar success met je project, ik ga het volgen.

PS1 mijn boot staat weer terug op de plank, mischien later nog weer dingen proberen als het water wat strakker is.

PS2, ik weet niet of je een ervaren “varer” bent, ik dus niet, de beste tips die ik heb gekregen zijn:
Doe een aantal tampons in de romp, die voorkomen water wat heen-en-weer gaat klotsen als er water in de boot komt.
Neem een werphengel met gewicht en drijver mee, ideal om de boot “terug te vissen” als er iets mis gaat.
 
Ik had ooit een Scen airboat. Kleiner maar kwa ontwerp vrijwel gelijk aan dit model.
Had er een kleine OS Max 10FP op gezet, wat met de afmetingen van 500x250mm en rond 1kg best vooruit wilde.

Echter exact hetzelfde vaarbeeld als wat hierboven beschreven wordt.
Nu is het zo dat iedere propeller de luchtstroom ook een forse draaiing geeft, welke de stroom a-symmetisch maakt. Bij een vliegtuig moet je dat altijd compenseren met een hoekinstelling van de motor.
Ook hier later op toegepast, maar hielp niks helaas.

Uiteindelijk over gegaan op een waterroer, omdat hij zelfs omging van zo'n onverwachte pirouette. Gedoe met een zuigermotortje!

Echter de lol van het driften is er dan wel af. Kan me wel herinneren dat het enorm veel plezier was op ijs en sneeuw!
 
Leuk dat er weer een topic over de Lesro airboot is, ik ga hem zeker volgen, ben heel benieuwd naar je resultaat.
Een best poosje geleden ben ik ook met een Lesro boot aan het stoeien geweest, maar kreeg hem toen niet knap varend, dus hij is op de plank komen te staan.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/lesro-airboat.270765/

Door jou topic heb ik dit weekeinde toch weer eens een lipo er in gedrukt en ben weer met hem naar het water gegaan.
Helaas stond er vrij veel wind en redelijke golven, maar goed, als ik er dan toch ben moet er ook maar gevaren worden.
Was eigenlijk best leuk, onverwachts deed hij het niet slecht op het ruwe water, ik heb er zelfs wat sprongetjes op de golven mee kunnen maken.
Echter helaas nog steeds hetzelfde probleem (is niet over gegaan door stil staan, raar…..) hij trekt heel erg 1 kant op, en op snelheid schiet hij opens de andere kant op in de ronte, is dus eigenlijk niet normaal mee te varen.

Wellicht is dat een overweging voor je, een simple boot (op electro) is al niet netjes varend te maken.
Hoewel er mensen zijn die zeggen er perfect recht mee gevaren te hebben zijn er ook redelijk wat forum posts of you-tube filmpjes waar uit blijkt dat hij niet te controleren is.

In jou geval wil je ook nog eens geen normale boot maken, maar redelijk wat speciaaltjes er op aanbrengen, wat ik zo lees:
brandstof en electro, beide moet mogenlijk zijn
4 takt ipv 2 takt
Brandstof zelf starter
Gewicht op spindels in de boot

Ik weet dat er veel mensen zijn die bouwen en expirimenteren leuker vinden als varen/rijden/vliegen, dus de keuze is jou, maar als je ook werkelijk wilt varen zou ik simpeler beginnen.

De 4 takt met zelfstart lijkt me vrij zwaar, het extra gewicht komt ook hoog op de boot.
Voor de zelfstart heb je een redelijke batterij en een motor nodig (gewicht), en dan wil je ook nog gewicht op spindels zetten, die ook weer een motor nodig hebben, lijkt me allemaal nogal zwaar worden.
Brandstof en electro, leuk maar waarom? kies gewoon wat je leuk of makkelijk vind en ga daarvoor.
Gewicht op spindels is toch niet nodig, je kunt altijd gewich bij plaatsen of verschuiven 1x goed blijft goed, is toch geen ingewikkeld spindel meganisme voor nodig?

Het zou jammer zijn als je heel veel “speciaaltjes” in de boot bouwt, en hij dan uiteindelijk toch niet vaart.
Als je hem eerst eens leuk aan het varen krijgt kun je later altijd leuke dingen toevoegen, moet je alleen het bovendek niet vast lijmen op de romp, dan kan je er later nog prima bij.

Maar success met je project, ik ga het volgen.

PS1 mijn boot staat weer terug op de plank, mischien later nog weer dingen proberen als het water wat strakker is.

PS2, ik weet niet of je een ervaren “varer” bent, ik dus niet, de beste tips die ik heb gekregen zijn:
Doe een aantal tampons in de romp, die voorkomen water wat heen-en-weer gaat klotsen als er water in de boot komt.
Neem een werphengel met gewicht en drijver mee, ideal om de boot “terug te vissen” als er iets mis gaat.


Tbird.

Vriendelijk bedankt voor jouw info. Ben ik zeer content mee :yes:
Ik had jou post ook gelezen en gevolgd. Dus ook een beetje dankzij jou topic mijn Lesro tot de kast uit gerukt :cool:
Zelf had ik geschreven dat ik mijn Airboat goed vond varen ± 40 jaar geleden, echter is dit ook wel een beetje lang geleden en vond ik hem toen misschien goed varen terwijl het bagger was :eek:
Wat betreft Brandstof of Brushless is alleen een kwestie van een appendage op de bestaande steun plaatsen.
deze steun staat nu in de plamuur en als het meezit morgen of overmorgen in kleur.
Wat jij zegt qua experimenteren klopt als een bus. Ik zit net zo vol ideeën als een bok vol keutels :p
Wil sowieso de brandstof motor incl zelfstart proberen maar neig net als je zei ook naar Brushless
Laat ook de spindels even wat ze zijn en doe een vaste opstelling.
Qua ligging in het water kan ik hem in jacuzzi testen.

PS. Ik ben geen ervaring met varen van RC boten dus werphengeltje en vrouwtje gaan mee;)

Soms heb je even bepaalde duwtjes nodig Bedankt daarvoor Tbird2 :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had ooit een Scen airboat. Kleiner maar kwa ontwerp vrijwel gelijk aan dit model.
Had er een kleine OS Max 10FP op gezet, wat met de afmetingen van 500x250mm en rond 1kg best vooruit wilde.

Echter exact hetzelfde vaarbeeld als wat hierboven beschreven wordt.
Nu is het zo dat iedere propeller de luchtstroom ook een forse draaiing geeft, welke de stroom a-symmetisch maakt. Bij een vliegtuig moet je dat altijd compenseren met een hoekinstelling van de motor.
Ook hier later op toegepast, maar hielp niks helaas.

Uiteindelijk over gegaan op een waterroer, omdat hij zelfs omging van zo'n onverwachte pirouette. Gedoe met een zuigermotortje!

Echter de lol van het driften is er dan wel af. Kan me wel herinneren dat het enorm veel plezier was op ijs en sneeuw!

Unusual RC

Misschien domme gedachten maar doet de grote van de luchtroeren er ook veel toe ?

Groet Albert
 
Dag Albert,


Er zat een fors luchtroer op!
Ik had een uitvoering met een enkel roer. Het origineel had er twee. Wilde ik ooit ook proberen, maar niet meer aan toe gekomen.
Met twee roeren kun je ook toe-in en out proberen (zie RC auto instellingen voor de hoeken van de wielen)
 
Ik had ooit een Scen airboat. Kleiner maar kwa ontwerp vrijwel gelijk aan dit model.
Had er een kleine OS Max 10FP op gezet, wat met de afmetingen van 500x250mm en rond 1kg best vooruit wilde.

Echter exact hetzelfde vaarbeeld als wat hierboven beschreven wordt.
Nu is het zo dat iedere propeller de luchtstroom ook een forse draaiing geeft, welke de stroom a-symmetisch maakt. Bij een vliegtuig moet je dat altijd compenseren met een hoekinstelling van de motor.
Ook hier later op toegepast, maar hielp niks helaas.

Uiteindelijk over gegaan op een waterroer, omdat hij zelfs omging van zo'n onverwachte pirouette. Gedoe met een zuigermotortje!

Echter de lol van het driften is er dan wel af. Kan me wel herinneren dat het enorm veel plezier was op ijs en sneeuw!

Hey Unusual,
Heb even zitten Googelen op de Scen Airboat ik moet zeggen een gaaf ding :yes:
Die is zeker geschikt voor alle terreinen :cool: Heb je hem nog ?

Groet Albert.
 
Back
Top