Bouw 450 SE

DFC komt uit de 3d..
Er zijn een paar fabrikanten die het iets anders hebben gedaan, waardoor je wel de "schone" kop hebt, zonder het knalharde rubber probleem.
Maar dat is volgens mij niet op de 450..
Dacht mikado. staat me bij

Punt is, door enige vorm van demping in de rotor te hebben, lossen invloeden zichzelf op.
De heli kan tov de rotor een tik bewegen.
Hierdoor is niet iedere tik meteen een beweging.

Des te harder de dempers, des te enthousiaster de heli gaat reageren.
En daar komt dfc, die heeft in feite geen demping.
je ziet ook vaak dat deze heli's vlot een op en neergaande staart hebben (teken van laag toerental)
Staart komt wat omhoog, door een laag toerental wordt dit in de kop te laat uitgevlakt.
en krijg je overshoot en correctie.

2e punt waar ik altijd bang voor ben (maar waar je dan weinig over hoort) is dat ALS er dan beweging in de rotor tov de heli komt, de links breken.

Ander dingetje trouwens.
Ik heb ook een 450 zonder stabilisatie vliegen.
wel fbl kop.

Er zit een wereld van verschil in de bladen...
echt gigantisch.
hele lichte 3d bladen zijn niet fijn om in bedwang te houden
weinig centrifugaal effect, dus ieder tikje laat de heli een kant op gaan.
zwaardere 3d bladen heffen dit op, en gaat hij rustiger van vliegen.
meer gewicht in de rotor = heli wil minder snel van hoek veranderen
Ik had vrij zware 3d bladen, vloog goed.
op een gegeven moment naar a symmetrisch gegaan. die bladen waren best licht.. en toch vliegen die nog het beste.
toevallig is dit een mini titan met een schaalrompje..

zou je zeggen, wat maakt dit uit als je er met een stabilisatie op gaat..
Alles wat je de electronica hardwarematig kan helpen, resulteert in een veel beter vliegende heli..
 
Ok,

Ik ben weer helemaal bij.
Wist wel de verschillende benamingen, maar niet de functies ;)
En die zwarte oogt schoner zeg maar.

Voorlopig gaat die blauwe er straks in.

Groeten,

Arie
 
Yup... Wat Tbird en Student ook al zeggen... Voor schaalvliegen beter die blauwe kop gebruiken, en asymetrische bladen. Liefst zware bladen, al is "zwaar" op zich niet zaligmakend, wat van belang is, is dat de bladen een beetje een goede voorloop hebben (dan is er minder kracht nodig om ze te verstellen en draait de boel stabieler).
Dan is het zelfs met de hand nog wel enigszins vliegbaar.

Spinblades zijn in dat opzicht ERG goed, vind ik.

Wij hebben destijds ook wel gewone flybar koppen gebruikt, flybar er af gesloopt en het juk van de flybar vastgezet, en dat vloog ook alleszins acceptabel.

Dit is alweer een flink tijdje geleden zie ik...

Met de hand gevlogen, alleen rate gyro op de staart, verder niks.



 
En dit is de 4e 450 die ik al een poosje heb
t7z9nVy.jpg

Die was bijn afgebrand door een chinese soldering

Zit nu een HGLRC ESC (blheli32) in, die zijn echt klein.
samen met een externe BEC en een volt sensor

Daar ergens onder die stekker
JiKjaXg.jpg


En een 6 kanaals FrSky ontvanger
cdJFz3N.jpg


Met de BEC aan de S-port

Zo heb ik 4 verschillende combinaties, met zonder flybar, SE en PRO, belt en torque tube, met en zonder stabilisatie, we gaan het zien

Groeten,

Arie
 
Laatst bewerkt:
Yup... Wat Tbird en Student ook al zeggen... Voor schaalvliegen beter die blauwe kop gebruiken, en asymetrische bladen. Liefst zware bladen, al is "zwaar" op zich niet zaligmakend, wat van belang is, is dat de bladen een beetje een goede voorloop hebben (dan is er minder kracht nodig om ze te verstellen en draait de boel stabieler).
Dan is het zelfs met de hand nog wel enigszins vliegbaar.
Spinblades zijn in dat opzicht ERG goed, vind ik.

Ik heb een heel stapeltje bladen in de loop van de tijd verzameld
DGdW3ie.jpg

We gaan zien wat er tussen zit.

Groeten,

Arie
 
Dan moet je eigenlijk gaan uitwegen, op gewicht..
En daarna op zwaartepunt..

een gemiddeld zwaar blad met het zwaartepunt heel erg aan de buitenkant, zal in gebruik (centrifugaal gezien) vergelijkbaar vliegen als een relatief zwaar blad, met het zwaartepunt aan de binnenkant van de rotor.
leuke tests :D
Zeker zonder stabilisatie merk je serieus verschil...
Waarbij ik er eens HK china cheap ass bladen erop heb gehad, dat was zonder stab bijna niet te vliegen..
 
Inmiddels zit alles er weer in

4DcgRjk.jpg

Kwam nog een foto van het interieur tegen
rNAmQSc.jpg

Die ESC is echt klein

En alle draden zoveel mogelijk binnendoor
0r1QgCm.jpg

En ja, de motor hangt nog los.

De zender instellingen nagelopen, alles draait de juiste kant op.
Nu de bladen nog nakijken/afstellen.

Groeten,

Arie
 
Even als proef 5 bladjes er op

JuOpDHv.jpg


pnRc6IR.jpg

Dit zijn kortere bladen, geen idee of dat ahndig is.

Daar moet ik mij nog even goed op inlezen.
Je hebt 5 ipv 2 bladen, dus er zullen of minder toeren, of kortere bladen aan moeten neem ik aan.
Staat in ieder geval wel leuk zo

Groeten,

Arie
 
De hele vloot:
b6NAlyA.jpg

Allemaal een 450, van links naar rechts:
450 Pro, 450SE, 206 met 450 Pro FBL BeastX, MD500 met 450SE en 5 blad.

En nog allemaal verschillen, maar dat komt nog

8bdq4EY.jpg

De Pro (links) heeft zijn eerst hopje gedaan.

Dus de zender instellingen staan goed.

Nu nog afstellen, zat nog een bibber in.

Groeten,

Arie
 
Je hebt 5 ipv 2 bladen, dus er zullen of minder toeren, of kortere bladen aan moeten neem ik aan.
Niet korter, maar het kan wel smaller.
Je wilt die rotordisk niet verkleinen (kost "stabiliteit", of eigenlijk beter "rust"), maar je kunt met minder oppervlak per blad toe.
Spinblades heeft hele mooie smalle en dunne semi-symetrische setjes die érg goed vliegen (vind ik).
 
Ok

Had ik ook gezien, maar zijn overal uit voorraad volgens mij.

Ik zoek nog verder

Groeten,

Arie

staan inderdaad op backorder, vorig jaar ontving ik na bestelling 6 weken later de bladen, ze worden op bestelling gemaakt… contacteren is alleen lastig, de whatsapp reageren ze niet/amper op, ik heb ze maar gewoon gebeld voor nog een setje 4blads en 2 blads… het vliegt wel gigantisch stabiel!
 
Back
Top