Een Formule One Reno racer ontstaat.

Bij mij lag de bouw aan de mal een paar dagen stil.
Storm... stuk dat eraf gewaaid... bezig met dingen in huis..
Komend weekend ga ik weer verder.

GJ
 
Zo, ik heb weer wat energie gevonden om verder te gaan.
Spant 11 en 12 gezaagd en spant 11 op het schuim gelijmd.
CIMG4922.JPG



Na drogen, ja, dat duurt lang als je gaat zitten wachten, het volgende blok schuim gelijmd en hem even mee naar buiten genomen voor de foto.
Vol in de lijmklemmen.
CIMG4923.JPG





Ik ben nu op het deel bezig waar het turtledeck achter de cockpit komt.
Ik denk dat ik morgen een schrobzaag ga kopen, denk dat dat nu handiger om de vorm erin te maken dan een snijdraad.
Nadeel is dat ik dan weer 50 km moet rijden en met de huidige benzineprijzen word dat een duur zaagje.
Maar zo staat ie er nu bij, nu laten drogen.
CIMG4924.JPG




GJ
 
Schrobzaagje gehaald.... geen succes.
Mijn sweater zat na 1 zaagsnede al onder het schuim, er staat een vrij harde wind en het spul waaide echt overal naartoe.
Als ik vanavond naar bed ga lig ik denk ik in het schuim.
Dit is het resultaat van de schrobzaag.
CIMG4929.JPG



Toch maar de regelbare voeding in de tuin gezet en met het snijdraadje aan de gang gegaan.
Dat werkt fijner.
Enige is dat ik 2 schuimdelen (24 cm totaal) geplakt had en dat was niet zo slim.
Het is makkelijker en sneller om per deel van 12cm te snijden omdat de snijboog maar 15cm breed is.
Dus nu moest ik ook vanaf de zijkant gaan snijden, normaal volgde ik de contouren van het triplex.
Zie hieronder hoe het er nu uitziet.
CIMG4930.JPG




Het snijboogje dat nu net even te klein is...
Maar dit is leergeld, volgende doe ik weer 1 deel per keer.
CIMG4931.JPG




Na een half uurtje snijden ligt ie er zo bij.
Redelijk maar nog wel een hoop schuurwerk.
Kan er nu toch niks meer aan veranderen dus dan maar schuren...
CIMG4932.JPG





Kwartiertje aan de gang met een strook korrel 40 op een stuk aluminium profiel geplakt en het word alweer wat.
Ik kwam er wel achter dat het het makkelijkste gaat als je 1 kant op schuurt.
Dus niet de lat heen en weer halen maar steeds naar je toe of van je af schuren.
Om de een of andere reden trek je als je heen en weer gaat vellen schuim los.
En als je 1 kant op schuurt gaat het wel goed, dan trek je geen gaten.
Ach, zo leer je elke keer wat.

CIMG4933.JPG



Laatste voor vandaag...
De rondingen krijg je met een 4 kante schuurlat niet mooi.
Dus een stuk schuurpapier, weer korrel 40, om een stuk rondhout (bezemsteel) gedaan en dan schuren.
Ook weer 1 kant op en dat gaat prima.
Nu mezelf even afstofzuigen en dan verder met de zonnepanelen en accu's, voor als de stroom nog duurder word.
Misschien morgen verder met de romp, anders zondag.
CIMG4934.JPG




GJ
 
Ik kom net thuis van de Edeka (de duitse Albert Heijn, dus met alles te duur) staat er een doos voor de deur.
Hmm, volgens mij had ik alles wat ik besteld had al in huis.
Helemaal ingeseald in plastic, geen afzender erop, ongeveer 50cm lang...
Snel openmaken zat er ook niet in, helemaal gewikkeld in folie en dan nog een kartonnen doos en die was ook weer geseald.
Maar na wat worstelen (ik heb gewonnen) kwam de verrassing tevoorschijn.

Tataaaaa.
Mijn vrienden bij Fiala hebben de props gestuurd.
Speciale maat en zoals altijd bij Fiala, af fabriek gebalanceerd.
Voor een prijsje waar je geen APC voor kan kopen
En wat zijn ze mooi!!!
Nu moet ik dit model wel afbouwen....

Van links naar rechts:
15x15, 15x18, 15x20

fiala.jpg



GJ
 
Vandaag niet veel aan het model gedaan.
Ik ben een beetje voor de toekomst bezig, de electrische bekabeling in de kelder vervangen want het is ergens uit 1980 en zit met kroonsteentjes aan elkaar geknoopt.
Dus nieuwe kabels en alles goed verbinden, dan worden daar de zonnepanelen op aangesloten.
Maar ergens in een hoekje stonden 2 busjes naar me te roepen, het PU gietschuim PU70 van Polyservice naar me te roepen.
Dus maar even wat schuim aangemaakt en in wat gaatjes in de romp gegoten.
Als het uitgehard is dan is dat ongeveer net zo hard als het XPS schuim en ook goed schuurbaar.
CIMG4938.JPG



CIMG4939.JPG



En tja.. dan wil ik toch ook zien hoe de prop erop staat.
Dus even met dubbelzijdig tape de prop op de voorkant geplakt.
De maat klopt!
Moet ook wel want het is op schaal.
Alleen wel hopen dat de motor het trekt.
CIMG4940.JPG



CIMG4941.JPG




GJ
 
Als ik jou zo bezig zie: respect. :worship:

Ook dit mag er zijn. ;)

Maar dan ben ik toch zoooooo blij dat er balsa bestaat. :)


jan.
 
Haha..
Ik ga een soortgelijk model ook in triplex en balsa opbouwen.
Schaal 1:4

GJ
 
En hele krappe bochtjes!

Dit geeft een heel nieuw niveau aan zender meldingen.
"Warning, power cable length short." "Warning, power cable length critical!"

;-)
 
Zou je dit ding ook op electro kunnen vliegen, en zo ja hoeveel heb je dan ongeveer nodig qua cellen / vermogen?

In theorie kan alles op electro, zelfs een echt vliegtuig.
Zoals alle electro, altijd met een zo hoog mogelijke spanning gaan vliegen, dus altijd zoveel mogelijk cellen.
Je stroom blijft dan laag zodat je wat vliegtijd overhoud.
Deze zal iets van 2500 a 3000 Watt nodig hebben om leuk te vliegen.
Dan zit je bij 10S al rond de 100A.

GJ
 
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5268915/rolls-royce-claimt-snelste-elektrische-vliegtuig
Bestaat al..
Er zijn er nog wel meer.

alleen de vliegtijd is nog veel te kort om een werkelijk practische toepassing te hebben, als ik het me goed herinner.
Dan kun je natuurlijk wel domweg meer accu's erin frommelen, maar op een bepaald punt zal er toch echt nog wat lading bij moeten...
anders betaald het ding zijn rekeningen niet :D

datzelfde probleem heb je nu in de meeste vermogens vragende machines.
o.a. vrachtwagens..
of materieel waar de boer mee rondrijd.
dat blok staal voorin en die tank aan de zijkant, in datzelfde volume passen gewoon de accu's niet om rendabel en logisch hetzelfde te doen.
Als je het al opgeladen krijgt in 1 avond/nacht

heeeeel snelle berekening, je zou per grote machine zo'n 110kw snellader nodig hebben, om de boel in een nacht vol te krijgen..
een grote transporteur met een aantal vrachtwagens trekt dan toch al vlot het stroomnet plat.
en dat is dan 1 bedrijf..

andere opties komen..
we shall see
 
Nee hoor, in Nederland vliegen al electrische vliegtuigen.
Je kan er ook les in krijgen, de Pipistrel.
https://www.eflight.nl/
Die vliegtijd is heel behoorlijk.

Alleen is het verplaatsen van het probleem.
Stroom komt niet uit de lucht vallen, zoals water.
Je verplaatst in veel gevallen je uitlaat naar een andere plek.
En over een tijdje krijgen we een accu afval probleem, je ziet nu al bepaalde auto-accus het opgeven, dat riep ik al vanaf het begin want dat werd al door de fabrikanten gezegd, een accu gaat 7 tot 10 jaar mee en dan moeten ze vervangen worden.

GJ
 
Ja zeg, maak er even een klimaatdraadje van. Dan kan ik niet meer meelezen! :eek:

Ik wou alleen even polsen of ik straks ook zo'n romp moet bestellen ... heb nog wat 10s en 12s
pakketten liggen van het slepen! :cool:
 
Laat me eerst even bouwen..
Er komt ook een schaal 1:4 versie maar dan de nieuwste klasse, E racing.
Dus Reno racers maar dan electrisch.
Dan heeft ie niet van die bolle wangen aan de voorkant want er hoeft geen boxer in maar gewoon een ronde electromotor.
Eerste race is volgend jaar en ze zijn al druk bezig.
Er doet ook een nederlands team mee.

GJ
 
Ik zou haast overwegen om 'm electro ook met die wangen te maken, ziet er tof uit.
Ben benieuwd naar het resultaat straks!
 
Ik zou hem misschien in 2 uitvoeringen kunnen maken.
Ja, ik ben zelf ook fan van die wangen, is een jeugdtrauma.
Destijds een lijnbesturingmodel gehad, dat was een renoracer met enorme wangen.
Maar ik heb inmiddels het ontwerp gehad van die amerikanen van de E racer.
Die heeft geen wangen maar dan word het wel bijna een modelvliegtuig...
Ding heeft wel een contra rotating prop, dat is in model weer wat lastiger te maken (lees duur).

GJ
 
Back
Top