Robbe Rasant

View media item 244573
De vleugels inmiddels geheel ingedekt met 1,5 mm balsa en de ailerons passend gemaakt.

View media item 244574
Op de plaats , waar de bevestigingsbout komt, opening versterkt met een dun rondje van triplex, ter voorkoming van een deukje

View media item 244575
Let op, bij het plaatsen van de scharnieren, dat de plaatsen van de ribben en die van het aileron niet gelijk zijn, dus even goed kijken waar ze komen.
Hou ook rekening met het plaatje triplex in de ailerons voor de bevestiging van het heveltje.
 
Afgelopen weekend heb ik die v mij weer eens gevlogen. Volgens mij zit dezelfde motor erop. Gaat als de brandweer. Zweeft ook heel mooi uit v de landing. Ik heb er een 7 x 7 prop opzitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Weer wat kleine dingetjes gedaan, vervang de ailerons omdat die niet echt strak te bevestigen zijn. De Rasant is bouwtechnisch zo goed als klaar op de eindmontage en het bespannen met uiteindelijk toch met oracover, want ik vond ergens nog voldoende materiaal om te doen.
Er zullen binnenkort nog enkele foto geplaatst worden.
 
Ik heb je topic net pas ontdekt en al met veel plezier doorgelezen. Wat is het een mooie kist geworden zeg! Helaas heb ik nog twee kisten af te maken dus voor mij gaat hij het niet worden. Succes met verkopen!
 
20211129_213436.jpg


Verandering van spijs doet eten en zo liep ik een tijdje geleden tegen dit bouwdoosje aan.
Wat plakt dit lekker weg zeg!
 
20211217_064414.jpg


Ik heb gisteren weer een uurtje met lijm gegooid. Ik ben de laatste tijd hoofdzakelijk met minimalistische zwevertjes bezig geweest en dan is dit even wat anders hoor. Die romp is gigantisch! en dat voor een kistje van 90cm spanwijdte.
 
Tussen het werk door kan ik een beetje met de Rasant verder

20220107_001100.jpg


Ik ben nog steeds onder de indruk van de bouwdoos! 1 multiplex plankje met gelaserde ribben was niet helemaal perfect dus daar moest ik 2 ribbetjes zowaar echt los snijden en verder heb ik nog helemaal niets hoeven bewerken behalve de contacvlakken schoonwrijven van koolresten.

Oh nee, 1 dingetje: het motorkruis van mijn motortje past niet op de gaten in het schot van de kit dus daar heb ik nieuwe gaten voor geboord en moet ik zelf nog iets verzinnen om de moeren in de romp vast te zetten.

Ik verwacht nog 1 werkweekje met ca en houtlijm op mijn vingers

20220107_000657.jpg


En dan kan hij mee naar huis voor servo's, schuurstof en folie
 
Geinig Justus. Die Rasant vloog ik 45 jaar geleden ook. Was een speed. Met een taps lopende vleugel. Met een 3.5 cc Webraatje.
 
Het is ook een beetje jeugdsentiment dat ik hem nu ga bouwen Henk. Ik was op zoek naar eens wat anders toen ik tegen de bouwdoos aan liep en toen herinnerde ik hem mij van vroeger, hoogstwaarschijnlijk Kabbelaarsbank. Tussen de zweefsessies door een accutje leeg vliegen met een beetje badkuipvliegen lijkt mij wel lollig!
 
Ik ben uitgeplakt:(

Want met nog 4 houtjes te gaan (de neuslijsten en tipblokken) ben ik door m'n witte houtlijm heen:confused::confused:

De enige afwijking op de bouwdoos die ik ga doen is dat ik het neuskapje niet ga bouwen want het is een heerlijk lomp en vierkant ding en daar moet dan een mooi afgerond spits toelopend neusje op en dat vind ik niet passen.
Het vrije zicht op de motor past ook wel bij het het lompe van de rest. En als ik hem later op 4S wil vliegen kan de koeling ook geen kwaad dus het neusje schuur ik alleen het beetje rond wat nu nodig is om op het motorschot aan te sluiten
20220115_181339.jpg


Ik ga nog 1 keer enthousiast doen over de kit want dit is echt de meest uitgebreide doordachte constructie die ik ooit gemaakt heb.
Élk houtje heeft een vorm of functie waar over na gedacht is en zelfs de hele bouwvolgorde is daar op ingericht. Ik vind het eeuwig zonde dat dit soort kits de das om zijn gedaan door de ARF en piepschuim ontwikkeling van de laatste jaren:(:(

En zo staat hij er nu bij
20220115_174756.jpg
20220115_174722.jpg


Volgende week ga ik er wat schuurpapier tegenaan gooien en kan ik mijn folieverzameling inventariseren voor wat ik heb liggen om er iets van te maken.:thumbsup:
O
 
Laatst bewerkt:
1 goede middag met schuurpapier gegooid en toen een middag met folie

20220120_172033.jpg
20220120_172053.jpg


Ik houd niet van die hele wilde folieontwerpen en had om de een of andere reden 3 rollen transparant blauw dus dat heb ik lekker veel gebruikt. Mijn laatste reststukjes signaal oranje heb ik gebruikt voor details aan de onderkant en op de vleugeltips voor een beetje extra herkenbaarheid en nu is hij klaar om af te monteren: alleen nog servo's, roerhoorntjes en stuurstangen...dan ontvanger en accu...balanceren en vliegen!

Gaat het ooit geschikt vliegweer worden? Voor mijn gevoel mag ik op de momenten dat ik kan vliegen kiezen tussen wind, regen of dikke mist:confused:
 
En dat is de 3de van deze winter
20220129_154029.jpg
20220129_154000.jpg
20220129_153944.jpg


Vliegklaar 1025 gram en daar ben ik dik tevreden mee. De bouwdoos geeft "..vanaf 960 gram.." dus daar zit ik redelijk in de buurt.

Met een 9x7 klapprop en een 3S2200 trekt het hele spul 50A en dik 530W......dat moet voldoende zijn:rolleyes:
(Op de foto staat hij met de 8x8 die bij e2k wordt gebruikt, maar ik wil eerst het model in de vingers hebben en daar helpt een deels overtrokken prop bij start m.i. niet mee)
 
IMG-20220302-WA0006.jpeg


De Rasant heeft z'n eerste vluchtjes inmiddels achter de rug:yes:

Een paar klikjes trim op de rolroeren was voldoende en hij vliegt heel erg grappig!
Heel neutraal op gaswisselingen, vliegt recht daarheen waar je de neus naartoe stuurt en heb hem nog niet kunnen overtrekken. Langzaamvliegend zakt hij gewoon omlaag als je steeds meer up trekt, heel makkelijk te landen dus

Met de 9x7 trekt hij heel makkelijk uit de hand weg en wil hij heel graag recht omhoog, maar met de 8x8 zakt hhijalleen de eerste 10 meter een heel klein beetje door en gaat daarna net zo makkelijk omhoog en logischerwijs net dat beetje sneller waardoor ik de 9x7 er niet meer terug op heb gezet.

En hij doet precies wat ik er mee wil: laag voorbij jagen, rollend als een ventilator omhoog en al dan niet looping trekkend weer terug om de andere kant op hetzelfde te doen:thumbsup::thumbsup:

Tot nu toe alles op 3S, als deze aan vervanging toe zijn zal ik naar 4S kijken want het hele probleem met dit soort kistjes is denk ik dat het nooit snel genoeg gaat? In ieder geval kan ik aan de eigenschappen wennen voordat er meer vermogen in gaat en het is precies lang genoeg lollig om de accu's van de andere modellen weer vol geladen te krijgen.

De Oranje vlakken doen hun werk uitstekend, de saaie bovenkant wat minder dus ik heb mijn sponsor benaderd en een paar stickers op de bovenkant geplakt in de hoop dat hij hoog in rugvlucht iets beter te zien is.
20220314_165441.jpg


Ik vind stickers nog steeds niet mooi, maar de Rasant valt voor mij ook niet echt onder de noemer mooi dus vind ik een paar stickers wel weer passen o_Oo_O
 
Deze toch ook maar weer eens onder de aandacht brengen!

IMG-20240802-WA0008.jpeg


In plaats van een andere romp voor de Rasant bouwen en hem op 4S vliegen heb ik er een andere kist bij gekocht die het op 4S doet: een 'echte' E2k racer (geen idee welke het precies is).

Ze hebben precies dezelfde aandrijving en prop maar de Rasant vlieg ik op 3S, de e2k op 4S.
Ik heb weinig ervaring met dit soort kisten dus als ik ze mee heb begin ik, tijdens de verplichte laadpauze van de zweefaccus, eerst met een accutje leeg knuppelen met de Rasant en vlieg er daarna eentje leeg met de e2k. Afhankelijk van hoe succesvol het zweven verder gaat doe ik dat tijdens een volgende laadpauze van de zweefaccutjes nog eens dunnetjes over en zo vind ik ze voor er bij hartstikke grappig!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top