Stoomafvoer

Ik weet niet of dit hier thuis hoort,maar probeer het
Ik heb een draaibankje van ferm de 350 (pas aangeschaft) Maar zou wel een iets grotere willen ,maar nu mijn vraag, die van mij weegt 110 kilo en een slag groter van hbm 76 kilo !!! Waar zit het verschil ?
Ik heb ooit een hbm gehad ook de 350, daar was niet op te draaien
 
Ben toch maar begon en met
De bakschuiven, maar waar is dat holle vierkantje voor ?
20220409_172640.jpg
 
Speciaal voor jouw.
De opening is voor het doorlaten van de afgewerkte stoom van de cilinders naar de uitlaat.
Lees bijgaand .pdf bestand en dan zie je, de standen van de bakschuif en ook de middelste stoompoort, waardoor de afgewerkte stoom afgevoerd wordt,
Succes. Henk.
 

Bijlagen

Speciaal voor jouw.
De opening is voor het doorlaten van de afgewerkte stoom van de cilinders naar de uitlaat.
Lees bijgaand .pdf bestand en dan zie je, de standen van de bakschuif en ook de middelste stoompoort, waardoor de afgewerkte stoom afgevoerd wordt,
Succes. Henk.
Hartelijk bedankt !!!!
Fijn weekend
 
Hoeveel overlap heeft de bakschuif ,of is dat verschillend ,heb nieuwe gemaakt en wil er nu niet weer teveel afhalen
Gr juki
 
Nieuwe gemaakt, met ijzerzaagje en vijlen,pff
Op hoop van zegen haha
 

Bijlagen

  • 20220415_114003.jpg
    20220415_114003.jpg
    216,3 KB · Weergaven: 149
Juki, het ziet er mooi uit.
Ik doe het je niet na.
Je had in bericht #66 gevraagd over de overlap.
Hierop kan ik je geen antwoord geven, ik heb geen Stuart machines.
Hopelijk heb je de tweede bakschuif(stoomschuif) niet aangepast en kan deze als model dienen.
In bericht #64 heb ik een .pdf, "Stoomschuiven, stand", bijgevoegd.
Hierin staan de standen van een stoomschuif met lappen en in 10 stappen de standen van de krukas over 360°
De stand 10 komt overeen met de eerste afbeelding stand 1.
Bij stand 3 zie je de opening aan de onderzijde van de bakschuif.
Deze heeft de breedte van de stoomkanalen en in de lengte van de schuifstang de opening van: de inlaatpoort, tussen dam , en de uitlaatpoort( de middelste poort).
Deze kan mag niet groter of kleiner zijn, een diepte van minimaal 2mm is aan te raden.
Indien de nieuwe schuif nog steeds botst aan de binnenkant van het schuifhuis, doe dan zoals ik, maak het schuifhuis inwendig groter.
Misschien mosterd na de maaltijd, maar, daar ik nieuwsgierig werd, even gekeken of er nog reserve delen van de twin Launch geleverd worden.
Onder "Stuart twin launch spare parts" vond ik: https://www.stuartmodels.com/product/twin-launch/
De bakschuif in Engels is: "slide valve".
Google is your friend.
Succes met je project.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Juki, het ziet er mooi uit.
Ik doe het je niet na.
Je had in bericht #66 gevraagd over de overlap.
Hierop kan ik je geen antwoord geven, ik heb geen Stuart machines.
Hopelijk heb je de tweede bakschuif(stoomschuif) niet aangepast en kan deze als model dienen.
In bericht #64 heb ik een .pdf, "Stoomschuiven, stand", bijgevoegd.
Hierin staan de standen van een stoomschuif met lappen en in 10 stappen de standen van de krukas over 360°
De stand 10 komt overeen met de eerste afbeelding stand 1.
Bij stand 3 zie je de opening aan de onderzijde van de bakschuif.
Deze heeft de breedte van de stoomkanalen en in de lengte van de schuifstang de opening van: de inlaatpoort, tussen dam , en de uitlaatpoort( de middelste poort).
Deze kan mag niet groter of kleiner zijn, een diepte van minimaal 2mm is aan te raden.
Indien de nieuwe schuif nog steeds botst aan de binnenkant van het schuifhuis, doe dan zoals ik, maak het schuifhuis inwendig groter.
Misschien mosterd na de maaltijd, maar, daar ik nieuwsgierig werd, even gekeken of er nog reserve delen van de twin Launch geleverd worden.
Onder "Stuart twin launch spare parts" vond ik: https://www.stuartmodels.com/product/twin-launch/
De bakschuif in Engels is: "slide valve".
Google is your friend.
Succes met je project.
Henk

Bedankt henk
Heb helaas alletwee ingekort ,maar had de maat in mij hoofd,ik heb nu 1,5 mm overlap, maar de middelste ( afvoer ,dat vierkantje ) Kan ik niet dieper maken ,dan ga ik er doorheen ( al gehad met eentje ) ,ik ga het zo proberen ,en anders bestel ik de originele
Gr en fijne paasdagen
Juki
 
Misschien een idee om de tekening bij Stuart aan te schaffen? Dan weet je wat de maatvoering moet zijn. Is een bewerkelijk dingetje zoals ik het zie
 
Misschien is de tekening duurder, dan de onderdelen.
Daarnaast, wat heeft het voor zin om reserve onderdelen aan te bieden, als deze nog bewerkt moeten worden?
In de lijst van reservedelen staat geen tekening genoemd.
 
Misschien is de tekening duurder, dan de onderdelen.
Daarnaast, wat heeft het voor zin om reserve onderdelen aan te bieden, als deze nog bewerkt moeten worden?
In de lijst van reservedelen staat geen tekening genoemd.

Ik heb er een klaar ,en eentje mislukt,teveel speling,maar we gaan met goede moed verder
 
Aanvulling, slide valve 24280 staat bij "castings" in gunmetal.
Waarschijnlijk onbewerkt, Stuart is hierin niet duidelijk.
 
Ja, daarom. Bijna niets uit die machine wordt vanuit staf gemaakt, heb me er aardig in verdiept gezien ik een dergelijke machine voor mijn sloep wil bouwen.
 
Nieuwe gemaakt, met ijzerzaagje en vijlen,pff
Op hoop van zegen haha
Waarom maak je jezelf het zo moeilijk?
Een simpel rechthoekig blokje met een gleuf en een gat voor de stang voldoet even goed.
Die "oortjes" die je er aan vijlt zijn helemaal overbodig.
Voor het rechthoekig gat ( uitlaat) kan je een plaatje van 1.5 -2 mm dik nemen waar je het vierkant uitvijlt en vervolgens in het midden op het blokje soldeert.
De overstekende randen vijl je dan gelijk met het blokje.
Dirk
 
Waarom maak je jezelf het zo moeilijk?
Een simpel rechthoekig blokje met een gleuf en een gat voor de stang voldoet even goed.
Die "oortjes" die je er aan vijlt zijn helemaal overbodig.
Voor het rechthoekig gat ( uitlaat) kan je een plaatje van 1.5 -2 mm dik nemen waar je het vierkant uitvijlt en vervolgens in het midden op het blokje soldeert.
De overstekende randen vijl je dan gelijk met het blokje.
Dirk
Haha
Daar was ik niet opgekomen, was wel een stuk makkelijker geweest
Bedankt ! Fijne paasdagen
Gr juki
 
Het idee van solderen lijkt eenvoudig.
Als je een machine maakt, die alleen op lucht gaat draaien, dan is zacht soldeer lood/tin : 40/60 geschikt.
De gebruikstemperatuur is tot 90°C.
Hierboven verliest de verbinding aan kracht.
Bij een onder stoom werkende machine machine bij 3 bar is dit geen optie.
De temperatuur van verzadigde stoom bij 3 bar is boven de 140°C.
Resultaat, het zacht soldeer smelt en alles valt uit elkaar.
Je kunt ook eventueel Resist 2 tin/zilversoldeer gebruiken geschikt voor een hoger temperatuur 175°c, zie bijgaand bestand "Resist 2, tin-zilver.
Het beste is en blijft het zilver hardsolderen geschikt tot 200°C, zie de tweede bijlage "Zilversoldeer".
Deze laatste is mijn favoriet voor alle hardsoldeer verbindingen.
Voor mij de reactie op solderen.
Maak gewoon nieuwe schuiven, koop deze als onderdeel.
Wel, indien je deze toch wilt maken lees dan de reactie @Gea:
Waarom maak je jezelf het zo moeilijk?
Een simpel rechthoekig blokje met een gleuf en een gat voor de stang voldoet even goed.
Die "oortjes" die je er aan vijlt zijn helemaal overbodig.
Bij mijn bakschuiven zitten er ook geen mooie oortjes op.
Het belangrijke is, de opening van de schuifmoer, deze moet passen in de sleuf in de bakschuif.
Succes met je project. Henk.
 

Bijlagen

Back
Top