P Voogt
Vriend van modelbouwforum.nl
Op de Bluenose Main Support van het SoS had ik dit gepost:
With my BN I am at the point for looking to the shrouds on the lower masts. And collecting information about those shrouds on the schooners.
As mentioned by other items, the different drawings shows different options.
Reading Howard Chapelle's 'The American Fishing Schooners' I found on page 614 this interesting lines. The underlining and bold's are mine:
"The lower shrouds were usually three a side on fishing schooners over 70' reg. length. The forward shroud on each mast, the "swifter", was made with a cut-eye-splice. This eye went over the masthead first, with a leg on each side, the lower ends of which were turned over the upper deadeyes of the foremast shroud on each side.
If four lower shrouds were required, the shifters were put on first and last. The shrouds abaft the swifter (fore) were the starboard pair which were cut in one piece, seized to form a loop at the masthead, with the resulting two legs become the second and third shroud on then starboard side. The port second and third shrouds were made the same way and this pair was placed over the masthead last, for the three chain plates.
I don't know yet if I'm going to apply the shrouds in this order, apart from whether it will eventually show. But that in itself is not an issue, because there are more details on my BN that are (almost) not visible. But it's just an interesting detail. Because all the drawing I now know, shows 2x2 pair of shrouds on each side.
I've been looking for information about those 'swifter' with the 'cut-eye-splice' but haven't gotten very far, in relation with the schooners.
Hence the question if someone can provide clarity. An illustration would be nice.
Niet veel later kwam ik deze afbeelding tegen in een boek van Orazio Curti:
De bovenste afbeelding zou de swifter wel eens kunnen zijn.
En als je niet weet of het wel zal staan op het model, dan rest een test.
Als test heb ik 2 swifters gemaakt:
De rechter zijde zou ik pas dicht kunnen maken als deze is aangebracht, want de topmast staat al op de ondermast.
De 4 shrouds aan stuurboord op deze manier aan de mast gehang, langs de romp. De puttingijzers een stukje in de verschansing gestoken zodat de draden er achter blijven hangen in ongeveer de positie zoals ze worden aangebracht:
Die aan bakboord vertekenen het beeld een beedje, maar het gaat om de mastkop.
De 2 variaties uitgeprobeerd:
Linker afbeelding:
Uiterste rechts (voorzijde) en uiterst links (achterzijde) een swifter. In het midden het om de mast lopende dubbele want touw, uit 1 stuk. De linker swifter moet nog iets opgetild worden.
Rechter afbeelding:
2 stuks om de mast lopende dubbele want touwen. Let even niet op het afgezakte knoopje bij de rechter. Het is een test en moet ook weer los kunnen.
Links is conform de beschrijving van Chapelle en geeft 'body' aan het geheel. Rechts zoals het op de tekeningen van Jenson, Elsnor en MS/Lankford getekend is en geeft een meer open beeld. Daar komen dan nog wel de 2 dubbele want touwen / shrouds op de mast tussendoor. En wordt het ook een iets voller beeld.
Bij definitieve plaatsing wordt ze natuurlijk veel netter geplaatst.
Ik zelf kan nu 2 kanten op redeneren, maar weet nog niet wat het wordt. Het is wel leuk om de linker variant te maken. Ik sta open voor jullie mening.
Gr. Peter
With my BN I am at the point for looking to the shrouds on the lower masts. And collecting information about those shrouds on the schooners.
As mentioned by other items, the different drawings shows different options.
Reading Howard Chapelle's 'The American Fishing Schooners' I found on page 614 this interesting lines. The underlining and bold's are mine:
"The lower shrouds were usually three a side on fishing schooners over 70' reg. length. The forward shroud on each mast, the "swifter", was made with a cut-eye-splice. This eye went over the masthead first, with a leg on each side, the lower ends of which were turned over the upper deadeyes of the foremast shroud on each side.
If four lower shrouds were required, the shifters were put on first and last. The shrouds abaft the swifter (fore) were the starboard pair which were cut in one piece, seized to form a loop at the masthead, with the resulting two legs become the second and third shroud on then starboard side. The port second and third shrouds were made the same way and this pair was placed over the masthead last, for the three chain plates.
I don't know yet if I'm going to apply the shrouds in this order, apart from whether it will eventually show. But that in itself is not an issue, because there are more details on my BN that are (almost) not visible. But it's just an interesting detail. Because all the drawing I now know, shows 2x2 pair of shrouds on each side.
I've been looking for information about those 'swifter' with the 'cut-eye-splice' but haven't gotten very far, in relation with the schooners.
Hence the question if someone can provide clarity. An illustration would be nice.
Niet veel later kwam ik deze afbeelding tegen in een boek van Orazio Curti:
De bovenste afbeelding zou de swifter wel eens kunnen zijn.
En als je niet weet of het wel zal staan op het model, dan rest een test.
Als test heb ik 2 swifters gemaakt:
De rechter zijde zou ik pas dicht kunnen maken als deze is aangebracht, want de topmast staat al op de ondermast.
De 4 shrouds aan stuurboord op deze manier aan de mast gehang, langs de romp. De puttingijzers een stukje in de verschansing gestoken zodat de draden er achter blijven hangen in ongeveer de positie zoals ze worden aangebracht:
Die aan bakboord vertekenen het beeld een beedje, maar het gaat om de mastkop.
De 2 variaties uitgeprobeerd:
Linker afbeelding:
Uiterste rechts (voorzijde) en uiterst links (achterzijde) een swifter. In het midden het om de mast lopende dubbele want touw, uit 1 stuk. De linker swifter moet nog iets opgetild worden.
Rechter afbeelding:
2 stuks om de mast lopende dubbele want touwen. Let even niet op het afgezakte knoopje bij de rechter. Het is een test en moet ook weer los kunnen.
Links is conform de beschrijving van Chapelle en geeft 'body' aan het geheel. Rechts zoals het op de tekeningen van Jenson, Elsnor en MS/Lankford getekend is en geeft een meer open beeld. Daar komen dan nog wel de 2 dubbele want touwen / shrouds op de mast tussendoor. En wordt het ook een iets voller beeld.
Bij definitieve plaatsing wordt ze natuurlijk veel netter geplaatst.
Ik zelf kan nu 2 kanten op redeneren, maar weet nog niet wat het wordt. Het is wel leuk om de linker variant te maken. Ik sta open voor jullie mening.
Gr. Peter
Laatst bewerkt: