BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Op de Bluenose Main Support van het SoS had ik dit gepost:

With my BN I am at the point for looking to the shrouds on the lower masts. And collecting information about those shrouds on the schooners.
As mentioned by other items, the different drawings shows different options.

Reading Howard Chapelle's 'The American Fishing Schooners' I found on page 614 this interesting lines. The underlining and bold's are mine:
"The lower shrouds were usually three a side on fishing schooners over 70' reg. length. The forward shroud on each mast, the "swifter", was made with a cut-eye-splice. This eye went over the masthead first, with a leg on each side, the lower ends of which were turned over the upper deadeyes of the foremast shroud on each side.
If four lower shrouds were required, the shifters were put on first and last. The shrouds abaft the swifter (fore) were the starboard pair which were cut in one piece, seized to form a loop at the masthead, with the resulting two legs become the second and third shroud on then starboard side. The port second and third shrouds were made the same way and this pair was placed over the masthead last, for the three chain plates.

I don't know yet if I'm going to apply the shrouds in this order, apart from whether it will eventually show. But that in itself is not an issue, because there are more details on my BN that are (almost) not visible. But it's just an interesting detail. Because all the drawing I now know, shows 2x2 pair of shrouds on each side.
I've been looking for information about those 'swifter' with the 'cut-eye-splice' but haven't gotten very far, in relation with the schooners.
Hence the question if someone can provide clarity. An illustration would be nice.

Niet veel later kwam ik deze afbeelding tegen in een boek van Orazio Curti:
905 Swifter.jpg

De bovenste afbeelding zou de swifter wel eens kunnen zijn.

En als je niet weet of het wel zal staan op het model, dan rest een test.
Als test heb ik 2 swifters gemaakt:
906 Swifter.jpg

De rechter zijde zou ik pas dicht kunnen maken als deze is aangebracht, want de topmast staat al op de ondermast.

De 4 shrouds aan stuurboord op deze manier aan de mast gehang, langs de romp. De puttingijzers een stukje in de verschansing gestoken zodat de draden er achter blijven hangen in ongeveer de positie zoals ze worden aangebracht:
904 Shrouds.jpg

Die aan bakboord vertekenen het beeld een beedje, maar het gaat om de mastkop.

De 2 variaties uitgeprobeerd:
903 Shrouds.jpg

Linker afbeelding:
Uiterste rechts (voorzijde) en uiterst links (achterzijde) een swifter. In het midden het om de mast lopende dubbele want touw, uit 1 stuk. De linker swifter moet nog iets opgetild worden.
Rechter afbeelding:
2 stuks om de mast lopende dubbele want touwen. Let even niet op het afgezakte knoopje bij de rechter. Het is een test en moet ook weer los kunnen.

Links is conform de beschrijving van Chapelle en geeft 'body' aan het geheel. Rechts zoals het op de tekeningen van Jenson, Elsnor en MS/Lankford getekend is en geeft een meer open beeld. Daar komen dan nog wel de 2 dubbele want touwen / shrouds op de mast tussendoor. En wordt het ook een iets voller beeld.

Bij definitieve plaatsing wordt ze natuurlijk veel netter geplaatst.
Ik zelf kan nu 2 kanten op redeneren, maar weet nog niet wat het wordt. Het is wel leuk om de linker variant te maken. Ik sta open voor jullie mening.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ik zou voor 4 wanttouwen gaan. Die enkele is eenmaal moeilijk mooi te krijgen. Je hebt eenmaal het voordeel van keuze om voor een even aantal te gaan.
Hoi Stephan. Ik wordt steeds meer bedreven in het maken. Ben al een keer opnieuw begonnen want had de 2 geknoopt helften verkeerd aan elkaar vastgezet. Bij een definitieve keuze ga ik de puntjes op de i zetten en alles precies op maat maken, aan de hand van wat nu net niet klopt.
Enne: het blijven er 4, een even aantal … ;)
Maar ik begrijp dat jij voor 2x2 gaat.
Gr. Peter

Mijn bestelde 1, 2, 3 schijfs blokken en jufferblokken in div. maten zijn (eindelijk) binnen:
907 Blokken.jpg

Die zien er allemaal prachtig uit. Dank Zoltan voor de levering. Ik had ze hier besteld, hij is lid van SoS:
https://drydockmodelsandparts.com/

Dat het zolang duurde lag niet aan hem:
29 juli: besteld
31 juli: ze zijn onderweg
09 augustus 20:22: bericht dat ze in Nederland zijn bij Douane Inklaringen
Daarna ............ niets ............ niets ............... niets ...........
05 september 12:32: of ik de inklaringskosten wil betalen
05 september: per omgaande betaald
05 september 12:55: je hebt betaald
06 september: 04:15: pakket is nog niet ontvangen door PostNLlevering vermoedelijk binnen 6 dagen
Daarna ............ niets ............ niets ............... niets ...........
16 september: chat met PostNL: kennelijk druk bij de Douane, verwacht binnen 6 dagen;
23 september 11:30: pissige chat met PostNL: als er 30 dagen niets is gebeurd, kan een onderzoek worden ingesteld. Nou: 8 augustus is meer dan 30 dagen. Nee: nieuwe termijn na betalen op 5 september, GGGGRRRRRR
23 september 18:08 zending is ontvangen door PostNL
23 september 18:09: zending wordt gesorteerd
24 september 12:15: zending bezorgd.

Goh, wat een toeval dat na het pissige telefoontje het pakket opeens in beweging kwam. Dus Douane op Schiphol is ook een zootje.
Kan ik nu de romp af gaan werken met de jufferblokken en puttingsijzers.
Gr. Peter

Gelijk aan de slag gegaan om te kijken of het hier ook lukt wat ik uitgedacht had.

De puttingsijzers en beugels had ik al gemaakt en gezwart:
908 Putting.jpg

De ijzers zijn gemaakt van messing strip uit de kit.
Rechts de rij voor de hoofdmast met tussen de 2x2 langste een kortere voor de topmast zijstag (als die zo heet?).
Links de rij voor de voormast die iets korter zijn.
De stukjes met de 2 ogen zaten ook in de kit. Dat worden de beugels om de jufferblokken.

Alle delen die per stuk nodig zijn, met het 7 mm jufferblok:
909 Putting.jpg

Met uit mijn voorraad het boutjes M0.8x5 en moer.

Aangedraaid past valt de YQ-beugel mooi in de groef van Dry-Dock jufferblok.
910 Putting.jpg

Als proef dry-fit geplaatst.
Op de blanke stuurboord zijde:
911 Putting.jpg

Op de gelakte bakboord zijde:
912 Putting.jpg

Voor de kleinere 5 mm blokken voor de topmast zij-stag heb ik ondertussen kleinere M0,6 boetjes besteld. Met ook schroefdraad van 6 mm lang i.p.v. 5 mm. Die 5 mm past net, maar ik heb alweer 2x op mijn knieen gezeten om het wegspringende moertje te zoeken. Met ook weer pijnlijke vingertoppen van het klemmen.

Hoe de puttingijzers geplaatst worden moet ik visueel nog even bekijken. De ene auteur plaatst ze haaks op de waterlijn. De andere in lijn met de want touwen.
Gaat dus ook hier (weer) goed komen.

Jouw puttingijzers zijn wel top, ingenieus

In lijn met de wanttouwen is het meest correct om ze te monteren.
Betere verdeling van krachten.

Springmoertjes, die bestaan net als springblokjes. Eigenlijk alles wat klein is heeft de neiging argens heen te springen wat veel moeite kost om te bereiken. Ik heb een gladde vloer in mijn kamer en ik gebruik zo'n veger met blik op lange steel. Veeg dan en kijk in het blik waar de onderdeeltjes zijn. Tja met die horeca bult is het moeilijk bukken. Maar ook werkt het sneller dan op de knieën kruipen en zoeken.

In lijn met de wanttouwen is het meest correct om ze te monteren.
Betere verdeling van krachten.
Hoi Stephan. Dat zie je bij alle grote zeilschepen. Maar de bouwers van de schooners dachten daar kennelijk anders over.
Hier 2 beelduitsnede van de BN-II, qua kleur / contrast een beetje uit zijn fatsoen getrokken om de romp te tonen:"
upload_2022-9-24_19-7-44.png
upload_2022-9-24_19-10-25.png

Ze zitten evenwijdig aan elkaar, recht op de waterlijn. Ze lopen ook over de 'scuppers' heen en zijn in het hout ingelaten.
Dat laatste gaat mij een beetje te ver. Het zijn al hele dunne messing strips.
Gr. Peter

Lang moeten wachten voor deze mooie blokken.
Wat was toeslag douane op deze zending, mogelijk op termijn ook eens bestellen aangezien dit nu (nog) de enige is die deze levert

Gestopt met het aanbrengen van de jufferblokken!
Ik ben de mist in gegaan met de afmetingen. Ik keek nog eens naar de 2 proef blokken in verhouding met mijn want touwen en het gehele plaatje.

Bij het bestellen van de touwen en schijf-blokken heb ik deze terug gerekend naar een aanvaardbare schaal. Ook n.a.v. de maten die MS op hun tekeningen vermeld. Ook de masten naar schaal op maat gedraaid.
En dan heb ik gewoon de maat van de 7 mm en 5 mm van de YQ blokken overgenomen bij mijn nieuwe bestelde.
7 mm in schaal 1:72 is dus 50,4 cm ......... De slager vraagt vaak " Mag het ietsje meer zijn?" maar dit is 'far out of scale'.

Chapelle en Jenson hebben het over blokken van 7" en 5,5 ". Dat is 17,8 en 14 cm. MS vermeld 1/8" en 3/32" in schaal 1:68. Dit alles in 1:72 zou 2,82 en 2,46 mm zijn. Da's klein. "Mag het ietsje meer zijn?"

Deze foto kwam ik tegen in The Nova Scotia Archives " Crew on deck of Bluenose":
914 Deadeyes.png

Als die jufferblokken rond de 50 cm zijn ........ dan ........

Hier heb ik de 7 mm jufferblokken vervangen door 5 mm:
913 Deadeyes.jpg

Dat toont al iets beter.
Voor de zekerheid heb ik jufferblokken van 4 mm en 3 mm besteld. Als die weer binnen zijn ga ik verder kijken.
Moet ik nog een oplossing vinden voor de 2-ogen beugels. Maar daar zal ik best een creatieve oplossing voor vinden. De lange knippen en solderen?
Gr., Peter

Peter, Zou je die 2-ogen beugels kunnen maken door een paar strengen dun koperdraad om een paar1 mm of iets dunnere stiften te wikkelen en dan het koperdraad tussen de stiften in elkaar te draaien. Wel een beetje "klooien" om de juiste lengte te bepalen en het aantal te wikkelen slagen. Dan vormen de oogjes één geheel met de beugels. Solderen van zulk klein spul is ook zo wat. Kijk maar of mijn kromme gedachtenspinsels ergens toe leiden. Succes verder! Gr. Klaas.

Peter, Zou je die 2-ogen beugels kunnen maken door een paar strengen dun koperdraad om een paar1 mm of iets dunnere stiften te wikkelen en dan het koperdraad tussen de stiften in elkaar te draaien. Wel een beetje "klooien" om de juiste lengte te bepalen en het aantal te wikkelen slagen. Dan vormen de oogjes één geheel met de beugels. Solderen van zulk klein spul is ook zo wat. Kijk maar of mijn kromme gedachtenspinsels ergens toe leiden. Succes verder! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaar. De zwarte beugel boven in de ondermast heb ik op die manier gemaakt. Die optie zal het wel worden. Ik heb 0,5 messing draad en nog dunner van ijzer. Dus qua schaal komt dat ook wel goed. Dan komen de bestelde M0,6 ook weer goed uit.
Gr. Peter

Weer verder gegaan waar ik gebleven was voor de jufferblokken: nu gelijk maar 'Swifters 2.0".

Na het opnieuw maken heb ik nog even gewacht met het aanbrengen.
Eerst de blokken gereed gemaakt die op de hoofdmast komen. Ze voorzien van de beugels met ogen en/of haken, gemaakt van gezwart 0,4 mm ijzerdraad dat ik nog vond in de voorraad:
915 Blokken.jpg

Links, van links naar rechts:
-5 mm 3-schijfs blok, voor het ophijsen bij de vork van de gaffel van het hoofd-zeil;
-5 mm 1-schijfs blokken, voor het omhoog hijsen van de gaffel en bovenin schuin houden. De buitenste ogen staan nog open. Knijp ik dicht na het aanbrengen.
-3,5 mm 1-schijfs blokken, voor het omhoog houden van de giek van het hoofdzeil op +/- 3/4 van de achterzijde. Idem voor de open ogen.
-3 mm 1 schijfsblok, voor het omhoog trekken van het hoofd top-zeil. Komt aan de achterzijde bovenin de topmast;
-2,5 mm 1 schijfsblok, voor het omhoog trekken van stag-zeil, tussen de hoofd- en voor mast. Komt aan de voorzijde bovenin de topmast.
Rechts: 3 mm 2-schijfs blok aan een lijn met oogsplits, voor het omhoog houden van de giek van het voor-zeil.

Daarna de blokken aangebracht en de swifter en wand touwen aangebracht:
916 Main.jpg

In de top tevens de 2 vlaggen lijnen aangebracht. Deze lopen geheel tot op de spreilaten.

Ik moet nog wachten met het definitief plaatsen tot ik de nieuwe jufferblokken heb. Want de want touwen worden rond de bovenste jufferblokken nog bekleed. En dan moet ik de grootte van de blokken en de afstand tussen onderste en bovenste weten.

Ik ben wel blij met het resultaat van mijn keuze voor de swifters.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
En dan toch nog maar de 'onvergeeflijke macro':
917 Swifters.jpg

Ziet er toch wat netter uit dan de 1e dry-fit poging. Het linkse part van de linkse 'swifter' komt nog bovenop te liggen. Net als aan de rechter zijde. Als de andere zijde ook strak getrokken en afgebonden wordt.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back