Dat zou kunnen, maar dat weet ik niet. Dit korte vluchtje vind ik te weinig om daar een uitspraak over te doen.CG misschien een fractie naar achteren ?
Al was de hoogtestabiliteit op zich volgens mij goed, dus daar zou nog iets ruimte moeten zijn.
Maar ik wil dan toch echt éérst nog met ingetrokken pootjes kunnen vliegen, vóórdat ik die beslissing neem. Het intrekken van de pootjes verschuift het CoG namelijk ongeveer 0,5 cm naar voren.
Maar voor zover ik weet (kan terugredeneren uit alle beschrijvingen van de diverse vliegers gecombineerd) is er iets geks met dat High Alpha vliegen:
Afgaand op wat ik zelf in die korte 5 minuten gezien heb, en wat de diverse mensen mij vertellen, gebeurt er een beetje het volgende: als je snelheid kwijt wilt, moet je vlak en level aan komen vliegen, en domweg wachten tot de snelheid er uit is, want achterover trekken om de snelheid er uit te halen, resulteert onmiddelijk in een klim. En da's niet gewenst, in ieder geval NIET vlak voor de landing.
Dan, als de snelheid er uit gaat, en je trekt de neus omhoog om hoogte te houden, moet er gas bij want dan gaat ie opeens behoorlijk afremmen. En als je dan, gemoedelijk en met iets gas er op, in high alpha voorbij komt sukkelen, en je laat de neus wat zakken, dan zakt de kist niet maar gaat ie snelheid maken. Dus je moet de neus houden zoals ie staat, en voorzichtig met het gas omhoog of omlaag manouvreren. Tenminste, DENK ik...
Wat ik weet is dat in de beschrijving van die X1200 staat dat er terdege geoefend moet worden met langzaam vliegen.
Dus tegen die tijd gaan we dat maar eens doen, denk ik...
Ondertussen ligt het eerste bevestigingsbalkje te drogen. Ik heb iets ander hout wat wat sterker is, daar tegenover staat dat door het slijp, frees en steekwerk om de restanten te verwijderen, de lijmvlakken minder perfect zijn, dus hopelijk blijven nu de balkjes heel en komt ie los op de lijmvlakken...

En we gaan wat doen aan die poot. De vering ervan tenminste.