Bouwverslag: M1200

CG misschien een fractie naar achteren ?
Dat zou kunnen, maar dat weet ik niet. Dit korte vluchtje vind ik te weinig om daar een uitspraak over te doen.
Al was de hoogtestabiliteit op zich volgens mij goed, dus daar zou nog iets ruimte moeten zijn.
Maar ik wil dan toch echt éérst nog met ingetrokken pootjes kunnen vliegen, vóórdat ik die beslissing neem. Het intrekken van de pootjes verschuift het CoG namelijk ongeveer 0,5 cm naar voren.

Maar voor zover ik weet (kan terugredeneren uit alle beschrijvingen van de diverse vliegers gecombineerd) is er iets geks met dat High Alpha vliegen:
Afgaand op wat ik zelf in die korte 5 minuten gezien heb, en wat de diverse mensen mij vertellen, gebeurt er een beetje het volgende: als je snelheid kwijt wilt, moet je vlak en level aan komen vliegen, en domweg wachten tot de snelheid er uit is, want achterover trekken om de snelheid er uit te halen, resulteert onmiddelijk in een klim. En da's niet gewenst, in ieder geval NIET vlak voor de landing.
Dan, als de snelheid er uit gaat, en je trekt de neus omhoog om hoogte te houden, moet er gas bij want dan gaat ie opeens behoorlijk afremmen. En als je dan, gemoedelijk en met iets gas er op, in high alpha voorbij komt sukkelen, en je laat de neus wat zakken, dan zakt de kist niet maar gaat ie snelheid maken. Dus je moet de neus houden zoals ie staat, en voorzichtig met het gas omhoog of omlaag manouvreren. Tenminste, DENK ik...

Wat ik weet is dat in de beschrijving van die X1200 staat dat er terdege geoefend moet worden met langzaam vliegen.
Dus tegen die tijd gaan we dat maar eens doen, denk ik...

Ondertussen ligt het eerste bevestigingsbalkje te drogen. Ik heb iets ander hout wat wat sterker is, daar tegenover staat dat door het slijp, frees en steekwerk om de restanten te verwijderen, de lijmvlakken minder perfect zijn, dus hopelijk blijven nu de balkjes heel en komt ie los op de lijmvlakken... :D

En we gaan wat doen aan die poot. De vering ervan tenminste.

Aan die neuspoot zit toch een spiraalveer ? Ik heb een bak vol veertjes (trek en druk) als je een maat weet dan kijk ik even of ik iets heb voor je
Of een stootblokje maken van een stuk brandstofslang

Aan die neuspoot zit toch een spiraalveer ? Ik heb een bak vol veertjes (trek en druk) als je een maat weet dan kijk ik even of ik iets heb voor je
Of een stootblokje maken van een stuk brandstofslang
Ja... Heb ik ook, zo'n bakje...
Er zit een spiraalveer IN de poot, en hoewel de poot heel zacht geveerd lijkt, blijkt die veer extreem stug te zijn, van heel erg dik draad gewikkeld, ik heb in mijn bak niets zitten wat daar op lijkt. Blijkbaar is de hevelverhouding van de schommelarm dusdanig groot dat er van die veerkracht maar weinig overblijft.

Ik heb twee keuzes, een extra veer aan de buitenkant van de poot zetten, maar geen enkele van de veren die ik heb, doet gevoelsmatig iets om die poot stugger te maken.
Wat ik nu gedaan heb, is een aantal strak passende O-ringen om de poot geschoven.
20221107_213427[1].jpg

Die O-ringen laten in het eerste stuk gewoon vrij veren toe, zodra het wiel ongeveer half ingeveerd is stuiten die O-ringen de boel. Bij een grotere belasting schuiven de O-ringen over elkaar, maar in eerste instantie verstevigen ze de vering.
Ik denk dat dit de oplossing zou moeten zijn. Indien nodig kan ik er meer plaatsen.

Tevens bleken de draaipunten vrij zwaar te lopen, en dat maakt dat er minder veerkracht beschikbaar is voor het uitveren, dat leidt ook tot een poot die niet goed "strekt". Daar hebben we en passant ook maar wat aan gedaan.

Verder zitten beide balkjes er weer in:
20221107_212855[1].jpg

Morgen, als de lijm uitgehard is gaatjes boren en dan zit die poot in principe ook weer binnen tien minuten op zijn plek...

En dan moeten we toch écht het huis op gaan ruimen...

De mijne kon erg langzaam vliegen.
Je kon hem bijna lopend bijhouden.(met redelijk wat vermogen lekker achterover hangen)
Het zwaartepunt zal wel ver naar achteren moeten.
Ik had de wielen er al snel afgehaald.
Ik pakte hem bij de het kielvlak.
Als je dan rustig gas gaf ging de neus omhoog en rond de 60 graden liet ik hem los.
Dan vloog hij lekker rustig uit de hand weg.

Zoveel vermogen heb ik niet, dus de luxe van een handstart is niet aanwezig, en de luxe van "op het gas lekker achterover hangen" is er ook niet.

Maar ik kan dan weer wel lekker die wieltjes intrekken... :D

dat omhoog als je een tikkie trekt om te remmen..
zo heb ik er een heel stel

ver weg al laag zitten, laag en vlak binnenkomen
hoogte is snelheid, zeker in het laatste stukje richting de baan
als je het goed doet, zit ie bij de baan zodanig langzaam, dat je wel iets omhoog kan trekken zonder dat hij meteen de hoogte in schiet.
wel eerst even je test doen wat hij doet rond stall, en vooral wanneer dat punt zit.

Ik hoor net van Rob (die de vleugel voor me getekend en de ribben gefreesd heeft) dat de originele Barracuda ook een onding is om precies te landen. Willekeurig aankomen en kort indraaien is er niet bij blijkbaar, je mschijnt dat ding ook van lang laag en ver binnen te moeten hengelen.

Bert, zijn dat E-flite pootjes die je er onder hebt ?
Volgens mij Freewing, niet E-flite, maar het kan best dat ze onder beide namen verkocht worden hoor.

Wat ik er van begrepen heb, zijn deze pootjes redelijk degelijk, al kunnen de hoofdpootjes volgens de geleerden niet heel goed tegen op hoge snelheid genomen bochtjes, dan schijnen de swingarms wel eens te willen verbuigen.
Verder zie ik bij ons op het veld een enkele keer wel eens een Avanti rondvliegen met de neuspoot nog buiten...

Mooi dat de maiden (grotendeels) gelukt is.
Ik was verrast van het filmpje hoe ver hij opstuitert, had dat niet verwacht omdat hij al vrij langzaam ging.
Moet een beste windvlaag geweest zijn?

Verder een superfraai model geworden! Hopelijk veel vliegplezier van.

Ik was verrast van het filmpje hoe ver hij opstuitert, had dat niet verwacht omdat hij al vrij langzaam ging.
Moet een beste windvlaag geweest zijn?
Ik heb géén idee... Ik stond er bij, keek er naar, en was vrij zeker dat als ik gas gegeven had, dat het motorkoppel dan de kist ondersteboven gegooid zou hebben.
Maar hoe dan ook, de wind kwam er onder, en ik denk nog steeds dat met iets meer snelheid en een wat meer "greased" landing, er niks aan de hand geweest zou zijn.
Ik kwam aan, de kist wilde niet echt van harte zakken, totdat hij opeens WEL wilde zakken, en dat zal komen door de windscheer vlak boven de grond (daar neemt de windsnelheid, en dus ook de airspeed van het toestel fors af). daardoor kwam hij hard neer, stuiterde op en kwam weer in een luchtlaag met grotere windsnelheid terecht en tsja...

Maar verder kreeg ik de indruk van een redelijk gemoedelijk vliegende kist.

het leek allemaal goed te gaan.
Toch een windsheer... of sneer... dat verratste de landing.
Seconde werk.

Woensdag wordt niks. Zaterdag lijkt nu milder...
maar dan monster je weer aan.

Dat verschil in windsnelheid de laatste 2 meter boven de baan gaat altijd moeilijk met een traag vliegende kist, bij windkracht 3BF is dat bijna de helft van je landing snelheid.
Als de wind dan nog turbulent is :hammer:, doordat mijn zwever geen wielen heeft wijk ik dan uit naar de zone met hoog gras naast de baan en door het CG vrij achterlijk te plaatsen ploft die dan horizontaal in het gras.

door het CG vrij achterlijk te plaatsen ploft die dan horizontaal in het gras.
Nu je het zegt: hoewel ik actief de kist vlak drukte toen ie zijn neus omhoog stak, heb ik natuurlijk NIET die neus daarna dom en lomp doorgedrukt, en toch kreeg ik die neus niet meer vlak of omhoog. Dat ZOU kunnen aangeven dat het zwaartepunt vermoedelijk nog wel iets naar achteren mag?

Als het CG ver, te ver ? naar voorligt, duikt de neus snel naar beneden en door de lage snelheid zal up trekken weinig effect hebben , als je daar dan al de tijd voor hebt.
Door dat plat neerkwakken neemt ook de snelheid niet toe.
Met wielen gaat dat natuurlijk niet, maar als je kist vlakker blijft heb je minder kans dat je de voorpoot beschadigd.

Ondertussen had ik vanmiddag een kleine brainwave, en nu wéét ik dat deze motoren en alles wat daar bij hoort (dus ook de uitlaat) ondertussen van "unobtanium" gemaakt zijn, maar dat hield mij niet tegen om toch de zaag in het uitlaatje te zetten. 10 minuten in de draaibank om e.e.a. wat uit te kameren en te vlakken (zaagsnedes zijn nu eenmaal nooit 100% recht), en een flinke klodder Belzona 1111 erbij en voilá:
20221109_165258[1].jpg

Opeens ben ik niet alleen de enige ter wereld met een Wankel op benzine, ik ben oók de enige met een OS fabrieks pusherpipe... :D :D :D

IMG-20221109-WA0005[1].jpeg

Het leven is mooi...

En nu weer als een dolle verder met het opruimen van het huis...

Laatst bewerkt:
Back