Bouwverslag: M1200

:D

DE5AB9FE-1BF2-4E21-971F-A7163A8F97C0.jpeg
 
Dan ben ik daar om 11 uur, om die window van 18 km/u rond de middag te kunnen pakken.
 
Dan laten we het schieten... Te ver rijden voor een kleine kans en een hoop miezerweer, De wereld is niet razend gemaakt, dan moeten we gewoon nog even geduld hebben.
 
Verders gaat het veld pas om 12.30 open. Afspraken met gemeente en buren!

Guur weer, windkracht 4
3 tot 4
Wind dwars op het veld, dus korte baan. Maar geeft dan wel kans op korte start.

Motregen lastig in te schatten.
Veld zit nèt op de grens van het regendrond.
 
Laatst bewerkt:
Verders gaat het veld pas om 12.30 open. Afspraken met gemeente en buren!
Ha! dan is het maar goed dat ik afgeblazen heb...

Ik was sowiso niet van start gegaan zonder dat er iemand van de club bij geweest was (is nu eenmaal heel onbeleefd) en dan had ik dus heel lang moeten wachten... :p
 
Ik kan het niet inschatten. Daarstraks een kort pisbuitje, maar wel met zonnetje.

Op onze vliegapp. Zijn mannen op het veld, tot 16.40 droog schijft ‘de baas’.
Daarna wordt het toch al snel donker.
Ons huis staat in de luwte van het dorp.
Maar er zit wel beweging in de bomen.

Mocht je gaan, klim ik in de wagen.
Maar voor vliegen protesteert mijn lichaam te veel.
 
Het beste ga je even kijken, weersverwachting en apps geven soms een vertekend beeld.
Gisteren werd er bij ons op het veld windkracht 4 opgegeven. 4 was het zeker niet, hooguit 3.

Mocht de M1200 gaan vliegen, heel veel succes !

Grt,

Arnoud.
 
Nou... de maiden is geweest. Niet schadevrij afgelopen, maar ook weer niet heel ernstig. Niks structureels, alleen de neuspoot losgerukt en dat is wel weer te fixen.

Het had wel voeten in aarde, want op het veld van Odoorn was er géén plakgras, maar toch kwam de kist aanvankelijk niet los, Blijkbaar zakt de neus ook op non-sticky gras te ver in, en is de veer gewoon te zwak.
Dus een paar tie-rapjes om de onderpoot gebonden waarmee de vering sterk begrensd werd, en tsja, toen verraste hij me een beetje en vloog ie voor ik er erg in had.
Hij lijkt een beetje neuslastig en ik moet nog even wennen aan het stickgevoel.
Ik heb niet heel veel volgas rond gejaagd, en de pootjes niet ingedraaid, dus ik heb niet echt een indruk van de snelheid (ik was om eerlijk te zijn ook veel te gespannen om daar op te letten). Ik kreeg verder niet de indruk van een moeilijk vliegende kist, maar 4 Bft is nu ook weer niet de meest gunstige wind voor een maiden...

De eerste landingspoging zat ik te hoog, en ben ik doorgestart, de tweede poging liet ik de snelheid er te veel uitzakken denk ik, want hij zakte de laatste meter vrij onverwacht nogal vlot door, de kist stuiterde weer op waardoor de wind er onder kwam, en toen had ik gewoon niks meer in te brengen.
De enige schade zijn de twee balkjes waaraan de neuspoot vastgeschroefd zat. die zijn min of meer uit elkaar getrokken, en verder is er nul komma nul schade.
Helaas is dat weer wel een heel lastig toegankelijke plek,,, dat is dan wel weer balen.

Enfin, zo kwam hij dus naar beneden, maar dat hij naar beneden komt betekent wel dat hij óók wilde vliegen, en dat moet ik dan maar voor ogen houden...

Helemaal vergeten te melden, de video is geschoten door Bas (Micropropsport).
 
Laatst bewerkt:
Was er ook even bij. Bar weertje, dus snel weer terug naar huis, windjekker en gevoerde ballet tuinlaarzen. Dat voelde beter.
Maar Brutus was reeds opgewekt gestart. Kist handhaafde zich heel behoorlijk zo op het oog.

De landing werd een beetje getorpedeerd door een ruige windvlaag. Moest rennen om nèt nog even te filmen.
Op dat moment flitsbeslissingen, werd de landing wat ruw. Edoch op een vreemd veld?

De tie-rips hadden dus zeker invloed. Bij doorveren haakte te poot iets, met de begrenzing werd het voorkomen.
Advies van collega was het pootje nog iets te verlengen.
Eerst maar eens wat civieler weer. Woensdag lijkt nog een aardig dagje te worden. Wellicht lukt het dan nog even op Roden, anders Odoornerveen.

De reparatie is te doen, en het gekozen hout ook de juiste. Daardoor bleef de rest heel.

Errug mooi toestelletje geworden, motortje zeer dapper op benzine. En mooie loop.
Complimenten Brutus!
 
Laatst bewerkt:
Dank, Bas! Ook voor het filmen, en echt een beetje dom dat ik helemaal niet in de gaten had dat je nog niet weer terug was toen ik hem van de grond trok...
Hoeveel heb je nog meegekregen van het vliegen?
 
Hulde en gefeliciteerd !
Echte modelvlieger, niet al te best weer en toch vliegen. (Ik ken het gevoel, als het model af is wil je er graag mee vliegen)
Vliegt netjes, dat zie je op de video.
Eigen ontwerp, vlot gebouwd en vliegt ook goed. Petje af, dat zie je niet zo vaak meer.
Neuspootje is best te herstellen, kleinigheidje.

Grt,

Arnoud.
 
Gefeliciteerd Bert,
Mooi vliegbeeld zo :thumbsup: en sluit mij aan bij wat Arnoud zegt.:)
Ik wens je er vele mooie vluchten mee.

Groet,

Peter
 
Ondertussen weet ik al wel, dat ALS ik hem nog een keer bouw, dat ik dan een aantal dingen anders doe. De dwarsligger in de vleugel moet dan verplaatst worden om de main gear een paar cm naar voren te kunnen halen, en de neuspoot komt er dan andersom in te staan (verder naar voren en naar achteren inklappend). Dat laatste scheelt ballast, is makkelijker te repareren, en vermindert het probleem met het inveren doordat er minder gewicht op de neuspoot rust.

Maar vliegen doet ie, en dat is een heel erg geruststellende gedachte :D
 
Back
Top