Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Jan,.. geen probleem,.. dat is ook karakter ;). Vond zelf ook wel wat minder die houten prop.

Deze bladen van Ramoser komen het dichtst bij die originele bladvorm van de mkIX Spitfire. Leek me zo van de foto's op de site van Ramoser. Maar toen ik ze kreeg, zag het toch wat anders uit. Voor een MkV (of MkI/II) zijn mooiere te krijgen...
 
Laatst bewerkt:
ze zijn al gebruikt. En deze vind ik prima. Detail dat niet echt opvalt tijdens het vliegen :D
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ook alweer 2 vluchten gemaakt met de spoed op 21". Gaat al wat beter, maar nog niet zoals ik wil. voor de leuk hieronder de Kontronik telemetrie uitgelezen en in een grafiek gezet:

Flight-002.png

Flight-003.png


tussen de vluchten door NIET geladen, omdat ik dacht dat de eerste vlucht wel erg kort was (geland omdat de wielen niet in gingen). Fout hersteld. Had de servo van het landingsgestel uit gebouwd gehad en helaas het servo-armpje verkeerd om op de servo gezet, waardoor de lucht eraf ging in plaats van dat de wielen ingingen. Geluk gehad dat ze in de lock bleven en dus goed kunnen landen. Domme fout van mij, maar was niet opgevallen bij de pre-flight check.
Tweede vlucht dus meteen gemaakt en lekker gevlogen.
Daarna de accu's opgeladen en er ging tot mijn verbazing 4700 mAh in de accu van 4500mAh. OEI!!! geluk gehad, een extra rondje had aardig wat anders uit kunnen zien. Tweede fout die dag..... goed moment om in te pakken en naar huis te gaan.
 
Daarom altijd telemetrie gebruiken.
Dan weet je wat je gebruikt heb.
Ik vroeg me af of het zwaartepunt wel klopt.
Hij reageert zo erg op hoogteroer.
 
Laatst bewerkt:
Telemetrie gebruik ik ook. Maar akkucapaciteit/verbruik kwam niet betrouwbaar door. Inmiddels juist ingesteld, klopt nu wel. Ik zal nog wat gegevens hier posten binnenkort.
Zwaartepunt klopt, maar ik had wat veel uitslag en geen expo op het hoogteroer (en wat spanning van de eerste vlucht). Is nu ook goed ingesteld.
 
Mooi om te horen.
Het is echt een prachtig model geworden.
Hopelijk mag je er lang van genieten.
 
Dat is niet stom, dat is pech! Natuurlijk schrik je je de !@#$%^&* als er een wesp achter je zonnebril bij je ogen zit.
 
Zoiets ja.

Model is 2.56m, weegt ong. 18.5 kg. Heb zelfs nog wat lood voorin. Hoeveel weet ik niet. Maar vind ik ook niet interessant. Zwaartepunt is goed daarmee. Vroeger, 30 jaar terug vloog ik m met een ZG62, met heeel veel lood voorin, 16,5 kg. En dat ging goed. Hier en daar vliegen wat CARF spitfires rond (vreemd genoeg dezelfde schaal....o_O) en daar zie ik soms zelfs meer dan 19kg bij de specs staan.....

Geen idee van vleugelbelasting, zal wel goed zijn, want ik kan hem behoorlijk langzaam maken.
 
Laatst bewerkt:
Dat was even schrikken bij het zien van die foto! Gelukkig heb je het perfect kunnen herstellen.

Mvg,

Bart
 
Back
Top