Stephan Kertész
Forum veteraan
Mijn eerste echte scratch bouw vanaf het begin af aan.
Iedereen kent het boek van Heinrich Winter over het Hohenzollern model dat gedurende de wereldoorlog verloren is gegaan. Gelukkig hebben we het onderzoek op het model en de vele foto's nog.
Het wordt mijn 3e lopende project, gezien mijn vrije tijd is het wel leuk om af te wisselen tussen alle drie de bouwprojecten. Met deze ben ik inmiddels al een aantal maanden bezig met het uitwerken van de tekeningen. Niet makkelijk om deze naar een POF te vertalen, aangezien er van dit schip alleen een lijnen plan beschikbaar is, dat ook nog niet erg correct is.
Dit heeft zich al in een aanzienlijk resultaat ontwikkeld in AutoCAD. Het programma dat ik gebruik om het ontwerp uit te werken. Op MSW kan je documenten vinden hoe dit gaat. HIER en HIER
Eerst dus maar eens volgens de handelwijze de scans van het lijnenplan negatief gemaakt in fotoshop
Hierboven zie je wat ik bedoel. Rechts het origineel en links het negatief.
Dat negatief open je dan in AutoCAD. De lijnen zijn nu wit en de rest van de tekening is zwart, net als de achtergrond in het programma. Eerst de tekening uitlijnen en op het juiste formaat brengen. Het leek mij het beste dit op ware grootte van het schip te doen. 1 op1 dus. Na verkleinen zullen kleine fouten dan niet meer opvallen.
Het eerste ontwerp is de kiel natuurlijk, best moeilijk bij een Hollander, omdat die er eigenlijk uitziet als een banaan. Ja als een banaan. In het midden hangt hij door naar onderen en is hij ook dikker dan de uiteindes. Het recht toe recht aan bouwen gaat dan niet hellemaal op. Voor het ontwerp heb ik ook het boek van Ab Hoving gebruikt over Witse. En de tekeningen van Blom en Dik van de 7P om het een en ander te kunnen begrijpen wat ermee bedoeld word. Lastige klus die veel studie tijd inneemt maar tevens ook leuk is om te doen.
De kiel:
Met het lijnen plan is het mij gelukt om er een 3D ontwerp van te maken. Dit is handig om te zien waar de knelpunten in de bouw van de romp te vinden:
Vervolgens ga je naar het ontwerp van de spanten kijken. Waar het eerste spant bij de spiegel wel wat meer studie nodig had.
In tussen ben ik nu bezig met alle frames te tekenen. Veel werk want het zijn er een stuk of 140. Maar of ik verder ga in die weg om het conventioneel te doen met een mal en zo het schip op te vullen. Of dat ik toch naar de oude bouwmethode uitwijk en het schip freehand met centen (zoals in Witse beschreven) ga bouwen. Of een combinatie van beide. Ik zie wel waar ik terecht kom. Eerst maar eens de kiel, de stevens en de achterspiegel en boeg bouwen.
Ik ga het schip van kersenhout bouwen. Ik heb een behoorlijke stapel op voorraad
Eerst maar eens een hulpstuk maken waarop de kiel komt en ik zo alle afstanden kan uitmeten volgens de eerder gemaakte tekeningen.
Hierna ben ik aan de moeilijk te vormen kiel begonnen. Zie volgende post
Iedereen kent het boek van Heinrich Winter over het Hohenzollern model dat gedurende de wereldoorlog verloren is gegaan. Gelukkig hebben we het onderzoek op het model en de vele foto's nog.
Het wordt mijn 3e lopende project, gezien mijn vrije tijd is het wel leuk om af te wisselen tussen alle drie de bouwprojecten. Met deze ben ik inmiddels al een aantal maanden bezig met het uitwerken van de tekeningen. Niet makkelijk om deze naar een POF te vertalen, aangezien er van dit schip alleen een lijnen plan beschikbaar is, dat ook nog niet erg correct is.
Dit heeft zich al in een aanzienlijk resultaat ontwikkeld in AutoCAD. Het programma dat ik gebruik om het ontwerp uit te werken. Op MSW kan je documenten vinden hoe dit gaat. HIER en HIER
Eerst dus maar eens volgens de handelwijze de scans van het lijnenplan negatief gemaakt in fotoshop
Hierboven zie je wat ik bedoel. Rechts het origineel en links het negatief.
Dat negatief open je dan in AutoCAD. De lijnen zijn nu wit en de rest van de tekening is zwart, net als de achtergrond in het programma. Eerst de tekening uitlijnen en op het juiste formaat brengen. Het leek mij het beste dit op ware grootte van het schip te doen. 1 op1 dus. Na verkleinen zullen kleine fouten dan niet meer opvallen.
Het eerste ontwerp is de kiel natuurlijk, best moeilijk bij een Hollander, omdat die er eigenlijk uitziet als een banaan. Ja als een banaan. In het midden hangt hij door naar onderen en is hij ook dikker dan de uiteindes. Het recht toe recht aan bouwen gaat dan niet hellemaal op. Voor het ontwerp heb ik ook het boek van Ab Hoving gebruikt over Witse. En de tekeningen van Blom en Dik van de 7P om het een en ander te kunnen begrijpen wat ermee bedoeld word. Lastige klus die veel studie tijd inneemt maar tevens ook leuk is om te doen.
De kiel:
Met het lijnen plan is het mij gelukt om er een 3D ontwerp van te maken. Dit is handig om te zien waar de knelpunten in de bouw van de romp te vinden:
Vervolgens ga je naar het ontwerp van de spanten kijken. Waar het eerste spant bij de spiegel wel wat meer studie nodig had.
In tussen ben ik nu bezig met alle frames te tekenen. Veel werk want het zijn er een stuk of 140. Maar of ik verder ga in die weg om het conventioneel te doen met een mal en zo het schip op te vullen. Of dat ik toch naar de oude bouwmethode uitwijk en het schip freehand met centen (zoals in Witse beschreven) ga bouwen. Of een combinatie van beide. Ik zie wel waar ik terecht kom. Eerst maar eens de kiel, de stevens en de achterspiegel en boeg bouwen.
Ik ga het schip van kersenhout bouwen. Ik heb een behoorlijke stapel op voorraad
Eerst maar eens een hulpstuk maken waarop de kiel komt en ik zo alle afstanden kan uitmeten volgens de eerder gemaakte tekeningen.
Hierna ben ik aan de moeilijk te vormen kiel begonnen. Zie volgende post