Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Het sloopwerk is klaar en ik kan beginnen met de nieuwe boeg.

IMG_5111.JPG

IMG_5112.JPG

IMG_5114.JPG

IMG_5115.JPG

Maar eerst eens een hoogtemeter maken, kopen is me te duur voor die paar keer dat ik hem nodig heb en die dingen zijn prima na te maken. YouTube filmpjes genoeg te vinden.
En ik ga de bouw mal upgraden, ik ga die op een plank bevestigen zodat ik ook steuntjes kan monteren dat het schip niet meer kantelt op de kiel van bak naar stuur. Werk genoeg.

Ik had nog even gekeken hoe het overgebleven deel van de boeg bij het nieuwe past. Het deel dat er nu zit volgt de lijn nog zoals het hoort te zijn. Ik kan nu mooi een lijn vanaf de kiel doortrekken naar (vanaf boven gezien de vierde waterlijn) de KWL of 5e waterlijn. En dan met een mooie kromming omhoog gaan. Het gaat volgens mij goed komen. Het in elkaar passen van de huidgangen is een precies werkje wat ik inmiddels wel onder de knie heb. Gelukkig mag je op een Hollander flink variëren met de vorm en afmeting.

De hoogte schuifmaat is klaar. Ik kan er mee krassen (de kraspen heb ik van een rvs staafje gemaakt, dat vijlen in model heeft me wat tijd en leven gekast, wat een klus....) en er kan een potlood of stift in.
Ik heb het afgekeken van dit filmpje

Hij heeft een schaalverdeling gemaakt, ik ga een elektronische schuifmaat halen bij de Action. Die zijn best nauwkeurig en kan je makkelijk ombouwen en passend maken op iets anders. Ik heb het al eens gedaan om de hoogte te meten op mijn Proxxon freesmachientje (MF70). Daar zit er 1 permanent gemonteerd.

Mijn ontwerp nog zonder schuifmaat.

IMG_5116.JPG

IMG_5117.JPG

IMG_5118.JPG

IMG_5119.JPG

IMG_5120.JPG

IMG_5121.JPG

IMG_5122.JPG

Bedankt voor het kijken, nu ga ik verder met mijn ontwerp voor een bouwhelling. Kijken wat ik nog aan hout heb liggen en wat ik kan gebruiken.

Inmiddels is de bouwhelling klaar. Dat werkt een stuk beter met meten. Op mijn 3D printer heb ik klemmetjes gemaakt die het schip in haar positie houden. Idiaal om dat daarvoor te gebruiken. Je kan op de mm. in AutoCAD een ontwerp maken dat je dan uitprint. Een foto erbij gedaan van dat proces en van mijn 3D printer die inmiddels al wat upgrades heeft gehad en een mooie "enclosure" zoals dat in de gangen genoemd word. Een stofdichte behuizing die de temperatuur rondom de machine constant houd.
Nu kan ik beginnen met de boeg.

IMG_5123.JPG

IMG_5126.JPG

IMG_5127.JPG

IMG_5128.JPG

IMG_5129.JPG

IMG_5130.JPG

IMG_5131.JPG

Knap ding,die printer.
De voorlaatste foto lijkt momenteel wel een modern flatgebouw ;)
En handig ook, ik heb al heel wat huishoudelijke dingetjes gemaakt, maar ook voor de hobby. Is het rendabel voor wat ik ermee doe? Ik denk het niet, wel een leuke hobby om er mee te spelen. Misschien word hij een keertje rendabel.
Het flatgebouw is handig om de draaispanten uit te meten. Ze zijn gelukkig qua kromming identiek, alleen de passing is bij ieder draaispant iets anders, evenals de lengte. Het schiet op. Ik mag de boeg wel tot een moeilijkste deel torpederen. Aangezien het nu de derde keer is dat ik die opnieuw doe.
De stand tot nu toe met als laatste foto een ruw spantdeel dat alleen de kromming heeft, maar nog niet de passing.
Ze zijn ook breder dan de andere spantdelen. Ik had er eerst op dezelfde dikte als de andere spanten, maar het leek me veiliger ze dikker te maken voor de stevigheid. Beetje "foetelen" (Limburgs voor bedonderen) mag aangezien we er straks niks meer van terugzien.

IMG_5132.JPG

IMG_5133.JPG

IMG_5134.JPG

IMG_5135.JPG

IMG_5136.JPG

IMG_5137.JPG

Even een paar dagen niks kunnen doen, heel af en toe tussendoor een kleinigheidje wel kunnen doen. En dat kwam goed uit, want ik wilde eerst een paar gangen erop zetten voordat ik verder ga met het opvullen met hout aan de binnenkant. Ik had geen aanhechtingspunten meer, dus een paar gangen erop en dat is ook opgelost. Gisteren en vanmorgen iets meer tijd gehad en die heb ik besteed aan mijn hoogte meter. Een paar accessoires erbij gemaakt zodat ik een constructie kan maken om ook de binnenkant van de romp af te tekenen. En een schaalverdeling erop gemonteerd.
Klein fotootje hoe het schip in de klemmen staat.

IMG_5145.JPG

Aan de boeg is het improviseren om het er goed op te krijgen. Eerst plankje zo goed als op maat maken, dan weken in water, dan in vorm klemmen op het schip en laten drogen, dan na drogen passend maken en verlijmen tot slot. 1 plankje neemt dan veel tijd in beslag, prima om dit te doen als je druk met andere zaken bent.

De hoogte meter zoals hij er nu bij staat en ik ben er te vrede mee. Ideaal hulpstuk als je scratch bouw doet.

IMG_5140.JPG

IMG_5141.JPG

IMG_5142.JPG

IMG_5143.JPG

IMG_5144.JPG

Ik zag, bij het bestuderen van de bouw, achter in het het boek van N.H. Kamer - het VOC schip ook een beschrijving van zo'n tooltje staan. Eenvoudig met een goed bouwbeschrijving. Voor de liefhebbers, misschien interessant.

Dit:

IMG_5151.JPG

deugde om de een of andere manier niet. Hans had de foto van Willem Vos gedeeld met mij, was ik blij mee, want ik kreeg met deze manier van spanten wel de gewenste vorm in de onderste laag van de boeg. Maar nu blijkt dat dit niet echt de hollandse manier is om spanten te plaatsen, of beter gezegd: wrangen te plaatsen. Ik heb dit overlegd met Ab Hoving, hij wees mij hierop. En na overleg besloten om de juiste manier te gaan toepassen.

Ik heb wel eerst de onderste huidplanken geplaatst voordat ik die balkjes weer weg zou halen.

IMG_5157.JPG

IMG_5156.JPG

IMG_5164.JPG

En toen ben ik overnieuw begonnen met plaatsen van de laatste 4 wrangen tegen de voorsteven.

IMG_5162.JPG

IMG_5163.JPG

Op de bovenste wrang komen straks de apostelen. Maar dit zal nog even duren.

Ik heb nog 2 foto's geupload om te laten zien hou ik planken dwars buig. Ik laat ze een nachtje weken in water en span ze dan op de rand van mijn werktafel in vorm. Als ze bijna droog zijn dan buig ik ze verder in vorm op het schip en laat ze daar verder drogen voor ik ze verlijm.
IMG_5153.JPG

IMG_5154.JPG

Ik stop nu tijdelijk met deze bouw en ga verder met mijn Prins Willem. Ik ga een 4e poging doen om een manier te vinden om zeilen te maken. Ik hou jullie op de hoogte.

Back