Pokkebootje deel twee

Het brandstofverbruik is blijkbaar tamelijk consistent, met de naald twee klikjes rijker voor een wat stabieler motorgedrag ging 16 ml er in precies 62 minuten doorheen, nagenoeg continue volle kracht.

Waarschijnlijk heb je de foto's gemaakt met je telefoon rechtop.
De software van je telefoon herkent dat en kantelt de foto als je hem bekijkt.
Ook die van opslag doet dat, maar zet dat niet in de link die je hier plaatst.
En dus staat de foto hier weer rechtop.

Het ligt dus niet aan dit -censored- forum.:D

Heu, dat zou betekenen dat het WEL aan dat forum ligt, want als mijn telefoon het plaatje rechtop weergeeft, en mijn computer ook, dan is het toch echt dit forum wat niet herkent wat de bovenkant van het plaatje is en het op zijn zij gooit als een Biereco-verbouwing...

Om een of andere reden plaatst dit forum al mijn foto's in "landscape", óók als ze in protrait genomen en opgeslagen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nou Tja. Zo is het mij een keer uitgelegd.
En ik geef het maar door.
Hoe dat allemaal gaat met die nulletjes en eentjes op de opslag en wat er hier dan weer mee gebeurt weet ik ook niet.

Ik maak de foto's altijd in landscape.
Dan weet ik zeker dat het goed gaat.
 
Dat probeer ik ook zo veel mogelijk te doen, maar soms gaat dat niet, omdat er dan te veel niet-gerelateerde dingen op de foto komen waar sommige tere zieltjes niet tegen kunnen.
Gewoon nog beter je best doen.
Of doe wat hobby doet, kiekje maken, deze naar de pc transporteren.
Op dat machien het kiekje draaien mocht het niet goed staan.
Vervolgens met (als het een windoos computer is) de 3 toetsencombinatie shift + windowslogo + s een uitsnede maken van het kiekje met alleen de gerelateerde dingen in beeld.
Zo'n uitsnede komt dan meestal automagisch op het digitale prikbordje terecht.
Opent het nieuw nog te schrijven of al in bewerking zijnde forum bericht, en mik daar met de toetscombinatie ctrl v de beeld uitsnede in het berichtje.

Nu is dat allemaal best wel wat werk en geklungel met een laptop.
Maar zo doe ik dat meestal, maar dan niet met een laptop en bij voorkeur op of met een pc met meer dan 1 beeldscherm.
 
Het brandstofverbruik is blijkbaar tamelijk consistent, met de naald twee klikjes rijker voor een wat stabieler motorgedrag ging 16 ml er in precies 62 minuten doorheen, nagenoeg continue volle kracht.

En vandaag in buitenwater, flink veel volle kracht rondgerost (niet continue, maar toch wel veel), 9,5 ml in plm 40 minuten en toen kreeg ik het koud, ondanks dat we koffie bij ons hadden.
Maar geen kláp verkeerd, het lijkt wel of het machientje steeds beter gaat lopen. En mischien is dat ook wel zo, want laten we wel wezen: het ding heeft pak hem beet 40~
50 tamelijk laag belaste uren, en nu mischien Een uurtje of 5 a 6 "redelijk belast", maar...
Normaliter is de inloop periode een uur of 10~20 bij 5 tot 10 duizend toeren (benzine, en ASP gebruikte behoorlijk hard materiaal voor de zuigerveren), maar dit machientje draait er maar 1500. Dus die 5 a 6 uur "redelijk belast" is het zuigertje onngeveer even vaak op en neer geweest als bij 1 uurtje "normaal gebruik". Daar doe ik natuurlijk niet aan, aan normaal gebruik, maar het valt me wel op dat het ding iedere keer méér compressie lijkt te hebben...

Hoe dan ook, het is een leuk bootje geworden, met een tof geluidje.
 
pop pop pop pop pop :yes:
Leuk project wat je zo onder handen had.
Ik heb dit met veel genoegen mogen volgen.
Zo leert iedereen van jou ervaringen.

Grt John
 
Dank je, altijd fijn om te horen dat mensen het graag lezen en er wat van opsteken.

Ik heb het bootje ook met plezier gebouwd, en hoewel de basis-ontwikkeling van het torretje alweer 7 jaar geleden was, moest ik toch een aantal dingen weer terug uitzoeken (geheugen en zo) en sowieso heeft "voortschrijdend inzicht" daar ook nog wat nieuwe dingen opgeleverd.

Het is een leuk varende boot geworden. Zal zo even de filmpjes van vanmiddag aan elkaar plakken en uploaden.

 
Laatst bewerkt:
Maandag weer naar zee, vanmiddag heeft pokkebootje haar laatste draaiuren gemaakt van dit jaar (denk ik, je weet nooit).De draaiurenteller heeft destijds, 7 jaar geleden, slechts de 8 uurtjes die de machine in het eerste rompje gedraaid heeft geregistreerd, en niet de 40+ op de testbok, maar...
In de 8 dagen sinds de maidenvoyage, zijn er 5 draaiuren bijgeschreven... Wat betekent dat het ding wel 75 hele mililiters benzine weggestookt heeft...

Het was in bepaalde opzichten een volledig kloteverlof, maar in technisch opzicht, zijn de laatste 3 weken behoorlijk geslaagd.
 
Bert, Bedankt voor het delen van je ervaringen met Pokkebootje II. Wens je een goede vaartijd met voldoende water onder de kiel en ongetwijfeld treffen we elkaar weer hier op het Forum. Gr. Klaas.
 
Dank je wel, Peter! Hoe is het met de BigLift?

Op verzoek van Eric Laermans (in het electronica subforum) dit filmpje geschoten:


Terwijl ik daar mee bezig was, en aangezien ik de motor toch even warm moest draaien, ook even met een luisterbuisje de fansnelheid gechecked, meer bepaald of de fan harder en langzamer loopt aan de hand van de belasting.
Het fannetje heeft een snelheidsregelaartje wat van koud tot plm 70 graden minimum snelheid draait, en van 70 naar plm 100 graden naar volle snelheid regelt.
Ik had geen flauw idee of dat effectief was of niet, want geen idee welke temperatuur dit ding nu eigenlijk precies draait. Voor het zelfde geld zou de motor OF te koud blijven, OF door de beperkte koeling gewoon continue boven het regelbereik draaien.

Het was erg leuk om vast te kunnen stellen dat e.e.a. blijkbaar redelijk middenin het regelbereik valt: Als de motor belast wordt, gaat het fannetje gestadig sneller draaien, en als ik de belasting er af haal, daalt na een aantal seconden het fantoerental weer. Dat had ik gehoopt, maar niet verwacht. Aangezien het maar een héél klein fannetje is, had ik eigenlijk verwacht dat die regeling er gewoon voor spek en bonen zou zitten en het fannetje na verloop van tijd gewoon voluit zou blijven draaien. Maar dat doet ie dus niet, het regelt ECHT...

Dat is dom geluk, maar stiekum WÉL heel erg leuk...
 
Back
Top