Veron | de Havilland Tiger Moth

.
Dank je!
Ik ga nog een blast tube van papier maken.
Die aluminium versie welke ik nu heb is wellicht wat 'overkill' inderdaad.

full


Tot de 17e!
Zin in :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het al een paar keer getypt, maar nu ben ik echt klaar voor Velp!
Nou maar hopen dat, als is het er maar eentje, een rondje vliegt in de zaal...
Maar ik verwacht vier lessen van hoe het de vogende keer anders kan/moet.
En daar is zo`n testdag ook voor, zin in :thumbsup:

Gisteren was dan eindelijk de indoormiddag in Velp, ik had er naar uitgekeken!
Nog snel op de valreep via marktplaats een campingtafeltje gescoord en de spullen ingeladen voor de rit naar Velp:

full


Ik moet bekennen dat ik best wat spanning voelde, dit indoor free flight vliegen is nieuw voor me en ik wist niet wat te verwachten.
Ik was iets voor drieën in Velp en Erik was er ook al, gelijk m`n spulletjes uitgeladen en opgesteld.
Geheel bleu en onwennig de motor van de Tiger Moth opgewonden (eerst met weinig windingen) en de Tiger Moth in het midden van de zaal gezet.
Op hoop van zegen en de Moth losgelaten... van een van de eerste pogingen had ik een filmpje gemaakt:


Dat gaf me enigzins moed, de Tiger Moth wil vliegen en ook naar links draaien.
Door de tips van Erik (@crins ) lukte het om de Tiger Moth een paar keer steeds wat hoger zijn rondjes te laten draaien, nogmaals bedankt Erik!!
De Tiger Moth helde wel behoorlijk over in de bocht en heb dat geprobeerd op te lossen met een tiploodje.

Daarna gelijk hetzelfde gepoogd met de Hurricane, Chipmunk en Triplane.
De Hurricane wilde vooral hard rondscheuren maar vliegen wilde die niet echt...
De Hurricane is al niet de lichtste en ik heb er waarschijnlijk ook nog teveel lood in de neus geplaatst.
Dat lood kan ik thuis met een dremel verwijderen, maar niet in de hal nu.
De Chipmunk trok in een bocht naar rechts i.p.v. links,.. dat had ik niet verwacht!
Aangezien de Chipmunk vele roeren heeft (incl. flaps) om te trimmen is dat een klus op zich.
Voor de Triplane bleek dat ik een te korte en zwakke motor had gemaakt...
Het leek me na deze testvluchten verstandiger om in plaats van alle vier de kisten een beetje proberen te trimmen in de beschikbare vier uur, ik beter die vier uur aan één kist kon besteden.

[edit]: Ik heb alle vluchten R.O.G. (rise off ground) gedaan.
Niels gaf me het advies om eerst eens uit de hand te starten.
De grondstart vergt immers behoorlijk veel energie van de rubber motor.
Toch voelde dat nog niet goed voor me, sorry, beetje eigenwijs, en ben verder gegaan met alle vluchten R.O.G.
Wellicht de volgende keer in Velp ook testen vanuit de hand.
Bedankt ook jij voor de tips Niels!

Ik ben daarna behoorlijk intensief met het trimmen van de Tiger Moth verder gegaan.
Ik heb daardoor ook verder geen foto`s of video`s meer gemaakt van het vervolg die middag helaas...
Als een van de andere aanwezigen wel nog foto`s of filmpjes hebben gemaakt, zou ik die graag ontvangen.

In de tussentijd was Henk (@stunthenk ) ook gearriveerd met zijn mooie modellen én ruime kennis en ervaring.
Die kennis en ervaring heeft hij de volgende vier uur met mij willen delen, ik heb veel geleerd en uitgeprobeerd.
Ook kreeg ik verschillend rubber van hem om mee te experimenteren, nogmaals ontzettend bedankt voor alles Henk!!

Hoe en wat betreffende het trimmen van de roeren, het werken met lood (klei), de down- en sidethrust, de motorlengte, de motordikte, etc. etc, maar vooral ook het effect van het één weer op het ander.
Ik heb geprobeerd per stapje te trimmen zodat het effect duidelijk bleef.
Maar ook tips voor de bouw en constructie van deze modellen, de motoren, de neusblokken, de peg, de haak, etc.

Soms maakte de Tiger Moth een mooie ronde, de keer daarna klom en overtrok deze ineens, de vluchten waren niet consistent...
Dat bleek te liggen aan wat mechanische aandachtspunten voor mijn kisten, er zaten wat fouten bij mijn motor(ophanging).
De peg zat bijvoorbeeld te los en de gaten daarvoor waren te zacht, de peg moet meer klemmen in de romp, bij mij schoot hij er wel eens uit.
Maar vooral de bevestiging (klemming) van het neusblok liet te wensen over...
Ik dacht dat de trekkracht van het elastiek de boel strak op z`n plek zou houden, maar die trekkracht wordt uiteraard steeds minder.
Gevolg is dat het neusblok kon bewegen, wat wisselende side- en downthrust opleverd waardoor je niet consistent kan trimmen.

Er leek meer dan een ruime ronde in te zitten voor de Moth, maar toch maakte hij die niet...
Op een gegeven moment zagen we waarom niet.
In de rompspanten zaten gaten (vogens de kit) maar die bleken niet groot genoeg.
Ik had een langere motor gemaakt om te proberen, maar de vluchtduur werd niet langer?
We zagen dat na de vlucht/motorloop ca. 1/3 van de motor nog opgedraaid en klem achter een rompspant zat!

Ik ga de peg bevestiging en motorophanging aanpassen en daarbij de tips van Henk gebruiken.
Uiteraard ook de gaten in de rompspanten ruimer maken en wat opgelopen beschadigingen repareren.
Tevens ga ik wat rubber motoren maken en testen zodat ik die kant en klaar mee kan nemen naar de volgende indoor dag in Velp.
Ik heb er nu al weer ontzettend zin in :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Jan!

Nou maar hopen dat, als is het er maar eentje, een rondje vliegt in de zaal...

De Tiger Moth heeft wat mooie rondjes gevlogen (welke ik niet verwacht had) dus ben best tevreden voor deze 'eerste keer'.
Het is inderdaad bij lange na niet wat het zijn moet, er valt nog heel veel te leren en oefenen.
Maar dat is juist het leuke vind ik, de weg er naartoe en de ontwikkeling die daarbij hoort.

Heel fijn ook is de hulp die je van alle kanten krijgt, het is een leuke groep bouwers/vliegers!

Waarschijnlijk komt het uiteindelijk goed.
Uiteindelijk komt het altijd goed. :thumbsup:

Of het uitendelijk goed komt weet ik niet, maar ik geniet nu enorm van deze voor mij nieuwe tak van de hobby :thumbsup:
Heb zojuist een nieuw bouwverslag gestart van een Veron Auster A.O.P. 9.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Na de eerste trimdag in Velp had ik m`n Veron modellen aangepast v.w.b. de neusblokjes en de motorpegs.
Ook wat tissue beschadigingen etc bijgewerkt, ze waren er weer klaar voor:

full


Tijdens de afgelopen trimdag op 13 april ben ik vooral met de Tiger Moth en Chipmunk bezig geweest.
Ik had een andere grotere prop op de Tiger Moth gezet, er zat eerst een 6" prop op, nu een 7" prop.

Na de eerste trimdag in Velp vloog de Tiger Moth haar rondjes linksom.
Ik heb niet veel aan de Tiger Moth veranderd, maar toen ik haar losliet in de zaal draaide ze ineens rechtsom?!
Zou dat alleen door het verschil van propellor zijn, ik had er geen verklaring voor...
Henk stelde voor verder te gaan met trimmen in een rechter bocht, vond ik een goed idee:


De Tiger Moth wilde wel, maar de cirkel werd kleiner en ze draaide steeds verder naar binnen.
Na een tijdje toch ervoor gekozen de Tiger Moth weer linksom te trimmen.
Dat ging opzich niet slecht, de Tiger Moth is in mijn ogen goed geslaagd als test model, heb er veel mee geleerd!

Omdat ik de volle vier uur wil benutten heb ik verder weer geen foto`s of filmpjes deze middag gemaakt.
Te druk bezig met trimmen en met genieten van de andere aanwezige modellen.

Groeten, Ramses
.
 
.
Afgelopen vrijdag heeft de VERON Tiger Moth een outdoor maiden- en wat trimvluchten gevlogen:


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
De Tiger Moth blijkt het buiten ook prima te doen! Hij pompt echter nogal sterk. Wellicht wat meer gewicht in de neus (of het hoogteroer een fractie naar beneden) en als dat niet helpt een beetje domping. Zeer veelbelovend!
Groeten,
Henk
 
.
Dank je!

Ik denk dat de Tiger Moth buiten inderdaad wat extra neusgewicht had mogen hebben.
Deze Tiger Moth is m`n favoriete Veron kistje, zowel binnen als buiten veel plezier mee.
Inmiddels al behoorlijk wat keer gerepareerd (drie vleugelhelften zijn al afgebroken geweest).
Ze wordt er niet lichter en mooier op, maar blijft erg leuk om te vliegen :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Ze wordt er niet lichter en mooier op, maar blijft erg leuk om te vliegen :thumbsup:

.... en toen kwam ik anderhalve week geleden dit bouwdoosje tegen op marktplaats:

full


Met op de achterzijde een afbeelding van de gehele Tru-Flite-Kits range:

full


Ik zou ze allemaal wel willen bouwen... in ieder geval nog een keer deze Tiger Moth met de kennis die ik inmiddels heb opgedaan.
Maar eerst de bouwzolder afmaken en beginnen aan m`n modellen voor de IIFI 2024!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top