ASK-13 van APModels

Maandag kan ik pas weer opnieuw een opstelling maken en (betrouwbaarder) gaan meten.

Tot nu toe heb ik de verschillende gemiddelden per plaats op de vleugel gewoon bij elkaar opgeteld en gedeeld (ongewogen gemiddelde).

Is dat terecht, of zou je met weegfactoren moeten werken?

Tip heeft grote hefboomwerking, maar de koorde aan de wortel is ruim twee keer zo groot, schat ik.

Anyway, stel nu dat ik maandag constateer dat de ene vleugel echt een grotere instelhoek (en EWD) heeft dan de andere, dan is het, los van wat dat dan veroorzaakt (rol of weerstand), toch hoe dan ook het beste om dat verschil terug te brengen naar nul?

Gaatje in de wortelrib waar het pennetje in gaat, een stukje verplaatsen.


jan.
 
jazeker. De instelhoek van de wortelrib zou links en rechts zo identiek mogelijk moeten zijn.
Als dat niet zo is zou ik dat absoluut aanpassen. Wel opletten dat die correctie niet de verkeerde
kant op werkt met wat je qua sturen merkte.

Ik zou dit wel eerst controleren door op het oog en met een lineaal te meten aan beide kanten. Van voren kan
je vrij nauwkeurig zien of de wortelribben dezelfde instelhoek hebben. Als dat klopt, niks aan doen. Waarschijnlijk
is je oog nauwkeuriger dan de hoekmeter. Als het echt anders lijkt, nameten met een lineaal tot het tafelblad.
Natuurlijk eerst de kist precies rechtzetten, en dan zowel voor als achter afstand tot tafelblad zo nauwkeurig mogelijk
meten. Dat moet binnen zeg 1-0.5 mm gelijk zijn.
 
Misschien een domme vraag.
Als je de vleugels met de beide achterlijsten tegen elkaar op je vlakke bouwtafel legt.
Dan kan je al meten of er eventueel tip verdraaiing is zit en of ze beide hetzelfde zijn.
Dan de vleugels op de romp plaatsen en meten of ze beide dezelfde instelhoek hebben.
Dan weet je het toch, of denk ik te moeilijk?
 
Als je de vleugels met de beide achterlijsten tegen elkaar op je vlakke bouwtafel legt.

Ik heb geen bouwtafel van 3,2 m. . . .

Maar wel een vlakke vloer!

Alleen is het daar weer lastiger om langs de lijsten te kijken . . .

Ik ga (denk morgen) m'n best doen.


jan.
 
Maar je hebt toch wel een tafel van 1.6 m of zoiets? Je hoeft alleen de losse vleugels op tafel te leggen voor wat Bertus voorstelt. Naast elkaar, achterlijsten naar elkaar toe.
Je drukt de neus/ligger vlak op tafel en je zorgt dat de wortel ribben vlak liggen. Dan staat als het goed is de achterlijst bij de tip een stukje omhoog (washout).

Je kunt zo direct zien of het bij beide vleugels gelijk is.

Maar misschien had je dat allang gedaan en is er een spraakverwarring.
 
Ik zei de achterlijsten tegen elkaar Jan.
Dan heb je de helft nodig .;)
 
Ah!

Ik dacht dat Bertus bedoelde: wortels tegen elkaar, en dan de achterlijsten tegen elkaar aan fixeren.

Ik ga kijken.


jan.
 
Bij twee getordeerde vleugel kan je zomaar de achterlijsten netjes tegen elkaar aan hebben, terwijl je toch een groot probleem hebt.
Beide vleugels op een platte plank/tafel, is de enige methode
 
Bij twee getordeerde vleugel kan je zomaar de achterlijsten netjes tegen elkaar aan hebben, terwijl je toch een groot probleem hebt.
Beide vleugels op een platte plank/tafel, is de enige methode
Dat bedoel ik ook.
Ik weet niet of er tipverdraaiing in zit en of hoort te zitten.
Maar je ziet wel gelijk of de vleugels hetzelfde zijn.
Dan heb je in iedergeval al een uitgangspunt.
Dan aan de romp monteren en vlak op de vloer leggen.
Dan zelf een meter of 2 voor de romp met je kin op de grond en even zichten.
Dan kan je al aardig een eventuele fout uitsluiten al blijft meten zuiverder maar dan is een vlakke vloer belangrijk.
 
........
Maar je ziet wel gelijk of de vleugels hetzelfde zijn.
..........

Juist niet.

Wanneer de ene vleugel een mooie gelijkmatige wash-in heeft en de andere een heel mooie gelijkmatige wash-out heeft zullen de achterlijsten netjes op elkaar vallen.
Je maakt een mooie rol.
Neem maar eens twee propbladen en leg die tegen elkaar aan, dan zie je wat ik bedoel.
Een ander voorbeeld, wanneer je twee vleugels met de onderkanten tegen elkaar legt en je geeft een rolroer uitslag zulle (afgezien van differentiaal) de roeren ook tegenelkaar blijven.
 
Je moet ze niet tegen elkaar leggen maar op een vlakke tafel dan met de lijsten tegen elkaar.
Dat is wat ik heel de tijd zeg.
 
Linkervleugel instelhoek root: 2.3 en vleugeltip: 2.9, dat geeft een wash-in van 0.6 graden.
Rechtervleugel instelhoek root: 1.7 en vleugeltip: 1.4, dat geeft een wash-out van 0.3 graden.
Dat is twee keer een getordeerde vleugel, maar in tegengestelde richtingen met 50% verschil.

EWD linkervleugel ("gemiddeld") 2.3
EWD rechtervleugel ("gemiddeld") 1.7

Dan zou de linkervleugel naar mijn idee en een grotere EWD dan de rechtervleugel en significante wash-in i.p.v wash-out hebben.

Vandaar mijn opmerking dat de linkervleugel daardoor meer weerstand geeft (en de vleugel gaat haken?).
Jij hebt er veel meer verstand van Dirk dan ik dus verbeter me waar ik het verkeerd zie, ik leer er graag van!
Ik weet nog steeds niet of de kist naar links rolt, of naar links giert (richtingroer).

De lift van een vleugel is een factor 10-20 groter dan de weerstand (binnen normale vliegstand grenzen).
Aangezien je naar links gaat, zou ihgv. rollen de rechter vleugel een grotere invalshoek moeten hebben.
Of je Ri-roer staat helemaal scheef, je romp is krom, of de romp staat helemaal niet haak om de dwars-as, ...

Eea. is zo ontzettend tegenstrijdig dat ik vermoed dat je een meetfout hebt gemaakt bij het meten van de instelhoeken.
Li-Re verwisseld?
Links en rechts gemeten terwijl je voor de vleugel zat? ...
 
Moeten ze nu wel of niet tegen elkaar? :hammer:


jan.
Volgens mij leg ik het niet zo moeilijk uit maar ga het nog een keer nog duidelijker uitleggen.
Neem een vlakke tafel.
Leg beide vleugels met de onderkanten naar beneden en met beide wortelribben naar rechts.
Zorg dan dat de achterlijsten tegen elkaar leggen.
De voorlijsten liggen dan dus van elkaar af.
Kijk dan hoe de voorlijsten tov de tafel liggen en de achterijsten tov elkaar.
Zit er tipverdraaiing in zou de voorkant tot best ver naar voren vlak op de tafel moeten liggen.
Onder de achterlijst kan je dan in het verlengde een spie schuiven tot waar de eventuele tipverdraaiing begint.

Verder ben ik het met Dirk eens
Is het nu rollen of gieren.
Het kan zelfs nog zo zijn dat je model goed is en dat je met richting en rol tegen elkaar getrimd staat.
 
Je moet ze niet tegen elkaar leggen maar op een vlakke tafel dan met de lijsten tegen elkaar.

:hammer:


k weet nog steeds niet of de kist naar links rolt, of naar links giert (richtingroer).

Ik ben geneigd te zeggen: rolt, aangezien de correctie met de rolroeren effectief is?

Zou mooi zijn als mijn testpiloot er zijn licht over wil laten schijnen; zal nog eens vragen.


Of je Ri-roer staat helemaal scheef, je romp is krom, of de romp staat helemaal niet haak om de dwars-as, ...

Ik ben geneigd te zeggen dat eea. behoorlijk recht is.

Zal morgen nog eens kijken.


Li-Re verwisseld?
Links en rechts gemeten terwijl je voor de vleugel zat? ...

Iedere keer die incidence meter opschuiven op de vleugel: dat heeft met 'zitten' niets te maken.

Heb er nog spierpijn van . . .


Links - rechts verwisseling: ja, tijdens het vliegen, maar nu?

Volgens mij niet.

Morgen . . .


jan.
 
Zet de kist in elkaar op een echt vlakke ondergrond (niet een houten vloer van de woonkamer).
Controleer die met een rij.
Meet dan de hoogte tot de grond van de voorlijst en achterlijst zo nauwkeurig mogelijk (beide punten in vliegrichting/parallel aan het rompmidden, 0,5mm nauwkeurig) en de koorde tussen die twee.
Doe dat voor beide wortels en tippen.
Het verschil tussen hoogtes voor-/achterlijst gedeeld door de koorde is de sinus van invalshoek (tov. de grond).
De hoek die daarbij hoort kun je mbv. een rekenmachine of Excel opzoeken.
 
Je vraagt wel veel Dirk.
Een grote vlakke vloer.
Een laser is denk ik wel zuiverder.
 
Een grote vlakke vloer.

Waar ik woon is de vloer denk ik wel vlak . . .

upload_2024-8-25_21-5-11.png


Op de 14e! :)

Heeft op metingen met de incidence meter in ieder geval geen invloed.


jan.
 
Back
Top