Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
'Beetje' kort door de bocht deze stemmingmakerij, laten we dat soort uitspraken uit de discussie houden a.u.b.
Begrijpend lezen is een kunst, en blijkbaar heb ik de beheersing daarvan verkeerd ingeschat. Dus laat ik mijzelf even verduidelijken:
Beschuldig MIJ niet van stemmingmakerij a.u.b; mijn post deed niets meer of minder dan er op wijzen dat de geciteerde posts nu juist stemmingmakerij zijn, maar dat ontging je blijkbaar...
 
Willy, dat is toch juist wél een reden om dan zelf mee te doen met zo’n club?

Als je zelf meedoet, kan je dat soort voorstellen ook ombuigen of helpen tegenhouden.

Juist door niets actiefs te doen, laat je dit soort praktijken in stand.

Daarom: doe iets, in plaats van te hopen of verwachten dat een ander het wel zal gaan oplossen.

Op zich een goed idee, maar ik laat het liever aan wat jongere mensen over.
Bovendien ben ik al actief bij een paar vliegclubs.
Ik kan alleen niet tegen oneerlijkheid, daarom reageer ik hier soms wat fel.

Tot slot: Veel respect voor mensen die, op een positieve manier, een bijdrage leveren aan de nieuwe regelgeving.
Uit betrouwbare bron, is bekend dat het anders heel erg fout was gegaan met onze mooie hobby.
 
Dus de kubus lucht waar het modelvliegveld zich in bevind kan vrij bevlogen worden en staan op iedere kaart van de burgerluchtvaart waardoor die hier nooit in mogen komen?

op een paar km afstand van ons veld ligt een MLA vliegveld, de havenmeester en alle piloten weten dat ze niet boven ons veld mogen komen, ik ben echt verbaasd hoe vaak wij toch waarnemen dat er toch recht over ons veld word gevlogen, daar maken we melding van en het verbaasde me tijdens een bezoekje aan de havenmeester hoe nonchalant daar mee om word gegaan.
Onze f3a-x piloot moest pas geleden zelfs een start afbreken omdat er ineens een deltaglider over de bomenrij kwam en doodleuk bij ons kwam landen…. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren
 
Haha dan wordt het toch chips want het waait hier best stevig.
Of helling zweven maar ik weet dan weer niet of dat binnen de regelgeving past.;)

Natuurlijk valt hellingzweven ook onder de wetgeving. Namelijk die voor onbemande luchtvaart. De discipline waarin dat valt, doet er niet toe.

Dus: onder de A1/A3 regels, behalve als het een evenement of buiten-activiteit is die door een vergunninghoudende club wordt verzorgd.
 
{mod}
Mensen,

Regels zijn een bron van discussie.
Zo zijn de meeste ook ontstaan, en zullen sommigen ook weer veranderen.
Laten we de discussie weer terug brengen naar wat deze ooit was: De regels.

Enige discussie eromheen is logisch.
Maar houdt het een discussie, dus zonder namen te beschadigen.
 
en meen jij nou werkelijk dat die binnen die 10 a 15 minuten ergens ter plaatse kunnen zijn om zo een cowboy aan te pakken????
 
Het is alleen jammer dat zo'n melding lastig te verifiëren is, hoe zeker is de piloot dat het idd een drone was en geen ballon of ander object. Er zullen vast geen beelden van zijn die e.e.a. bevestigen. 1400 meter hoogte met een drone is wel heel erg hoog en als iemand zo hoog gaat dan moet dat wel heel bewust worden gedaan (overrulen ingestelde hoogte-beperking, enz)... Vraag me verder af hoe de weersomstandigheden waren ter plaatse...
 
En maar vol blijven houden dat de drones niets met de regelgeving te maken heeft.
 
Mafkezen genoeg: 10km hoog
9km

Dat zijn beelden van een ander geval, niet vanuit het vliegtuig op 1400 meter hoogte. Het is de vraag of je zo'n racequad, zoals uit het filmpje, kunt waarnemen vanuit een vliegtuig op 100 meter afstand en dat bovendien vele malen sneller vliegt. Ik ontken niet dat het kan hebben plaatsgevonden, maar vraag me gewoon af of het verifieerbaar is. Er zijn genoeg gevallen dat er berichten in de media kwamen dat uiteindelijk toch iets anders is geweest (ballon, etc) dan dat de piloot dacht te hebben gezien. Mag toch best kritisch zijn?

De reden om kritisch te zijn is dat dat soort berichten weer meer roep om strengere wetgeving veroorzaakt, maar het probleem is niet dat de wetgeving niet streng genoeg is maar dat mensen de wetgeving naast zich neerleggen en er veel te weinig gehandhaafd wordt. Met weinig handhaving is de pakkans zeer klein en dat weten zulke gasten ook...
 
handhaving is naderhand.
grote problemen rond het gedrag van mensen komen in de regel voort uit een gebrek aan kennis.
maakt in feite niet uit waar het over gaat.

officieel heb je de volgende volgorde om zo'n probleem op te lossen:
- Instrueren
- draagvlak maken
- handhaven
- strafmaatregel

Vanuit de wet hoort iedere inwoner zich op de hoogte te stellen van de wet.
maar dat is bijna onmogelijk. los van het punt dat velen niet door de tekst heen komen
Dus moet men (wetschrijver) een manier verzinnen om de gebruiker te instrueren.
dat lukt tot nu toe niet.

omdat mensen het niet weten, en er toch wel wat rompslomp achter zit, is er ook geen draagvlak.
alleen in verenigingen in de regel, daar wil men de vliegplek houden.
daaromheen weet men de regels niet, of wil ze niet weten.
geen wil om de regels op te zoeken.
mede omdat er geen kans is dat er controle komt.
zodoende ook geen strafmaatregel

Waarschijnlijk wordt het straks normaal dat een trauma helicopter gewoon een storingsapparaat meeneemt,zodat alle drones in de buurt gewoon neer gaan..

dan nog, je kunt je met een wet of regelgeving niet wapenen tegen iemand die gewoon niet wil volgen..
die mensen moet de handhaving gewoon vinden..
 
handhaving is naderhand.

In principe wel, maar als er voldoende handhaving is met meer kans dat overtreders gepakt worden dan is de kans dat men zich aan de wet gaat houden ook groter. Alleen kost handhaving veel geld en personeel en aan beiden is een tekort, dus ik zie dat niet zo snel doorgevoerd worden...
 
dan vinden ze blijkbaar het probleem nog niet groot genoeg :D
meestal als ze willen, gooien ze in no time heel wat mensen erop

kunnen ze de wet wel wijzigen, maar dan wordt dat weer zo'n "dode letter"
 
Je ziet ook niet heel veel politie meer, alleen als er wat is dan staan er opeens heel veel wagens bij elkaar. Herrie makende auto's (knalpijpen o.a.) zouden ze ook wel eens wat meer aandacht mogen schenken, dat is ook schering en inslag tegenwoordig. Misschien heeft het aandacht, maar zichtbaar is het niet.
 
kunnen ze de wet wel wijzigen, maar dan wordt dat weer zo'n "dode letter"
Zoals dat nu al is.
Daar heb je wel een punt.
Het zal dan een totaal verbod moeten worden maar ja hoe handhaaf je dat?
Dat zou dan al minimaal met 2 jaar gevangenisstraf moeten wil dat afschrikken.
Ik zie het niet zo rooskleurig in.
Zolang er geen ernstige incidenten plaatsvinden zal dat zo nog wel door rommelen.
 
Toch merkwaardig deze somberte en negativiteit.
Er ligt een prachtige regeling voor modelvliegclubs. Een digitale aanvraagprocedure die heel goed te doen is, bescheiden kosten en je mag 300 meter hoog en een een halve mijl rond het clubveld vliegen (ja ook met vrije vlucht en lijnbesturing ;-)
Oke, wildvliegen is aan wat meer regels gebonden en die worden wellicht nog aangescherpt, maar zo gek is dat toch ook niet in ons steeds drukker wordende land.
 
Ik zou het meer realistisch noemen.
Bij 300 meter ging ik altijd al zo'n beetje kijken of het veld leeg was om te landen.
 
  • Like
Reactions: alm
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top