Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Puffin zei:
Begrijp ik het nu goed dat vragen oplossingen tips e.d. in dit draadje blijven en rapportage van de bouw in een bouwverslag draadje. Lijkt mij onhandig, meestal al bouwende los je wat op en heb je een nieuwe vraag. Lijkt mij makkelijker dan alles appart. Ik heb geen ervaring met forums, maar ik heb een hekel aan te veel zoeken.

PS op het andere draadje werd ook gesproken over een GATO "bouw" club.... oid
Hoe gaan we dat organiseren?? wie neemt het voortouw....?

Ik sluit me helemaal aan bij Lex. Misschien dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn posting maar dat was wel mijn bedoeling:
Alle bouwtechnische vragen, tips, oplossingen etc. over de Gato van Revell in het 'bouwverslag-draadje'. Tot het moment dat dit draadje is ontstaan kunnen we hier doorkletsen over dit model. Zodra het 'bouwverslag-draadje' geopend is kunnen we een moderator in de arm nemen om nog's wat dingen eventueel over te hevelen.

En over die bouwclub: ik denk dat dat ook een 'virtueel clubje' gaat worden, mogelijk ook via dat bouwverslag. Niet dat ik er geen zin in zou hebben om een aantal zaken gezamenlijk te doen maar kijk 's effe naar de lokatie van de diverse bouwers...nou gaat Friesland 't op dit moment winnen maarru 't is af en toe wel een stukkie rijden. Houdt niet weg dat we natuurlijk bij elkaar kunnen komen voor wat sessies; dit lijkt een beetje op de manier waarop Jan en ondergetekende aan de XXI bezig zijn: regelmatig een sessie, dingen bespreken, bekijken en eventueel bouwen maar toch ook ieder op zich aan het model bezig. Daarnaast veel telefonisch contact.
Ik wil best meewerken aan een 'bouw de Gato-club' maar het moet géén verplichting worden...

Jos
 
Snap het nu van de diverse draadjes, lijkt me goed plan.

Over de club lijkt me ook goed, geen verplichtingen, komt er een meeting.....mooi meegenomen.
Zal proberen te kijken of ik plaatjes in het forum kan krijgen.

Ben inmiddels met kleine onderdelen begonnen, wat wel opvalt is de kwaliteit plastic...vrij zacht (buigzaam).
Andere merken zoals bv Trumpeter e.d hebben een hardere plastic. Vooral bij de kleine onderdelen is het vervelend.
De bewapening is daardoor zeer kwetsbaar, ben metalen lopen e.d. aan het maken. Een vervanging op den duur door derden op de markt zal beter zijn. White Ensigns komt met een 4" ipv van de nu 5" op het dek. De toren top e.d. zal zeker zwaar versterkt moeten worden.
Ook denk ik er over om een display bewapening en vaar bewapening te maken die je kunt verwisselen. Toch zonde als je photo-etch gunsight in de maag van een eend verdwijnt. Ook ben ik al begonnen met een soldeermal voor de reiling. Niets is te gebruiken, veel te zwak.

PS een tip - mischien al eerder gepost maar toch - Ik lijm met pure thinner en een kwastje.
Het werkt als je het matig aanbrengt als een secondelijm en is binnen minuten volledig gehard.
Ook vloeit het goed in de dunste naden, dus onderdelen kun je al voorgemonteerd alsnog lijmen.
Gezien de kwaliteit plastic raad ik lijm met weekmiddel af, de onderdelen smelten waar je bijstaat en het drogen duurt uren.
Experimenteer maar eens met wat oude onderdelen! Enig nadeel het riekt ietwat.......!

MVG

Maarten
 
Maarten,

pas op met die Thinner!!! Dan bedoel ik niet dat je er high van wordt ofzo, maar afhankelijk van de plastic-soort kan het 'hardingsproces' zich voortzetten. Dit kán betekenen dat er steeds meer delen van de boot verharden en dat hij op een gegeven moment bros wordt! Helaas is dit per soort plastic verschillend, en er valt nooit te voorspellen hoe erg dat dit wordt.

Je idee over de 'display' en 'active' bewapening is een goeie. Mijn U96 is voorzien van een 20mm Flak 'einzellaffette' van Accurate Armour (1:40) en als bouwer ben je eigenlijk te bang om te varen met dit soort super-fijn materiaal.

Jos
 
@Maarten,
als ik je berichten lees vraag ik me zo af hoe zwaar de toren cq bovenbouw gaat worden.

De relingen zijn zeer kwetsbaar (vervangen door messing) ook de toren zelf is kwetsbaar. De diverse "uitsteeksels" waarvan sommige meer dan 6 cm ga ik van messing maken, echter dan moet de hele topsectie opnieuw. Dit heeft Revell niet slim gedaan, door staafjes in soms 3 fasen op elkaar te willen lijmen. De duikroeren voor zijn erg intressant ik zie mogelijkheden die ook opklabbaar te maken.
PS het mooiste zou zijn de masten e.d. van de toren te draaien van staal ipv van messing. Kan iemand dat??
Een andere oplossing is het geheel in messing te laten gieten (dus ook te vermenigvuldigen) echter is het dan wel redelijk zwaar.


De Gato is nou niet zo'n breedschip dat hij "topzwaar" kan worden.
Ben je niet bang dat hij omvalt als er zoveel messing cq gewicht boven water komt?
En waarom zou je staal gebruiken voor de masten en dergelijke, dan zou ik alluminium gebruiken.
Is makkelijker te draaien en lichter dan staal en messing.

Hein

ps. welke Gato gaat het worden?
 
Heren Gato-ers,

Ik kwam deze nog tegen. Eindelijk eens een keer geen grijs ............

[web:7579c590e6]http://www.steelnavy.com/Revell72SeaTigerCH.htm[/web:7579c590e6]
 
Hoi Roel,

Tja, waar het hart van vol is! Dan hebben die paar weekjes ziekenhuis toch meer indruk op je gemaakt dan ik had gedacht.... :wink: :roll:
 
hallo

als je deze gaat bouwen denk er dan wel aan om hem niet helemaal rose te maken
alleen boven de waterlijn was het verf werk voor de bemanning de rest was voor de werf

maar waterlijn bij een sub ???????das relatief denk ik niet ????
of staan der ook van die cijfers op en een plimson merk ???
ergens moeten er toch merktekens opgestaan hebben want hoe weten ze anders hoe vol hij geladen is geworden met munitie en voedsel en dergelijke
en of hij horizontaal in het water licht (helling hoek meter)

groeten raf
 
Hallo Gato bouwers,

Hier een link waar ook een bouw verslag opstaat of het wat toevoegd weet ik niet.

Rays Gato

als het niet goed is dan hoor ik het wel.

succes verder.
 
Harrie,

Leuke link naar een perfect geweathered gato model. Ik he de link met veel interesse doorgelezen.


Groetjes:

Mathijs
 
Môgge Harry,

Niks aan toe te voegen , hier kan ik wel wat mee

Een leerzaam artikel.
Hoe is het met de de U-2540?
Ik heb het klinknagelsetje besteld, is toch mooi.

Gr. Rob
 
Ben al aardig opweg in de bouw, althans met problemen oplossen.
Zodra ik onderdelen verder klaar heb zet ik wel foto's en beschrijving in een bouwverslag.

De duikroeren achter constructie werkt en zit op z'n plek, echter het roer is een groter probleem. De as daarvan loopt op 3mm afstand van het torpedo deuren schot. Met een servo arm kun je hem dus niet bedienen.
De constructie waaraan ik nu werk is met een tandwieltje waarvan 2/3 is wegesneden, daarvoor komt een volledige as met een tandwiel en de servo arm.

FF een paar vraagjes aan de ervaren bouwers.
-Het achtercompartiment wordt niet waterdicht en is niet meer toegangkelijk. Hoe kan je ervoor zorgen dat kalk en vuil er niet in ophoopt en de besturing ontregeld??

- Waar kun je het beste online waterdichte servokabel afdichtingen bestellen, Ik zag dat sommige fietsen
op de handrem zo'n rubber hoesje hebben bij het wiel...is dat te gebruiken??

- Ik mis op het model veel detail onder de waterlijn. Zou een Gato anodes hebben op de romp en roeren.
Iemand daar info over?? Een U-boot, heeft die dat?? Of wordt dit wat detail op de gok. Ik heb geen foto's gezien van een Gato in bv een dok.

Tot zover maar weer!

MVG

Maarten
 
hallo

wat de afdichting voor de servo kabels betreft
twee O ringetjes in een krimpkous met daartussen een laagje vaseline waar de stuurstang door schuift
die doen het reeds een jaar of 10 in een skipjack waar geregeld wordt mee gevaren
de andere kant komt op je wand doorvoer natuurlijk

siloconen slang (geel)over een stuurkabel voor vliegtuigen
rode mantel witte stuurstang (moet wel een staaldraadje binnen in)om het wat meer stevigte te geven en je kwicklinks op te kunnen schroeven

aan de kant van de roeren het oude vertrowde systeem (haakje plooien)
of het nieuwe dat ik gezien heb op amerikaanse websites
siliconen slangetje onder een hoekje plooien
dus stangetje op de roer as solderen (boutje)dat geeft meer grip
en een draadeinde gebruiken op de kant van je stuur stang
de siliconen plooit de as draait mee kan je heel klein maken en geen slijtage.

hoop wat te hebben kunnen helpen
anodes op een sub ????nooit gezien

groeten raf
 
Ik heb besloten om de Gato uit te voeren zoals onderstaande foto:



Hr. Ms Zeeleeuw S 803

De Gato-klasse is opgevolgd door de Balao-klasse, beide klasses zijn praktisch identiek, de Balao-klasse is veelal na 1945 omgebouwd tot Guppy,
en inderdaad ook bij de Guppy heb je veel uitvoeringen.

groet,

Paul
 
Hallo Paul,

Grappig, ik heb datzelfde idee opgevat! Ik ben wel van plan met de uitvoering ervan even te wachten. Er staan nog wat dingen op de werf op afbouw te wachten. Bovendien zullen er ongetwijfeld heel wat after-market-producten voor deze bouwdoos verschijnen, want de mogelijkheden zijn inderdaad bijna ontelbaar. Relatief eenvoudige modificaties ( de GUPPY's inderdaad ), boten met geleide wapens, zelfs een tanker- en vrachtonderzeeboot!

Maar alvast je gedachten erover laten gaan en de nodige voorpret hebben is natuurlijk altijd leuk....

Groeten,

Rob
 
@Puffin,

Maarten, ik heb eerder in dit topic de vraag gesteld hoe zwaar gaat de toren van je boot worden?
Weet je nu al iets?

Geplaatst: Vr December 08, 2006 10:23 pm Onderwerp:
@Maarten,
als ik je berichten lees vraag ik me zo af hoe zwaar de toren cq bovenbouw gaat worden.
De relingen zijn zeer kwetsbaar (vervangen door messing) ook de toren zelf is kwetsbaar. De diverse "uitsteeksels" waarvan sommige meer dan 6 cm ga ik van messing maken, echter dan moet de hele topsectie opnieuw. Dit heeft Revell niet slim gedaan, door staafjes in soms 3 fasen op elkaar te willen lijmen. De duikroeren voor zijn erg intressant ik zie mogelijkheden die ook opklabbaar te maken.
PS het mooiste zou zijn de masten e.d. van de toren te draaien van staal ipv van messing. Kan iemand dat??
Een andere oplossing is het geheel in messing te laten gieten (dus ook te vermenigvuldigen) echter is het dan wel redelijk zwaar.

De Gato is nou niet zo'n breedschip dat hij "topzwaar" kan worden.
Ben je niet bang dat hij omvalt als er zoveel messing cq gewicht boven water komt?
En waarom zou je staal gebruiken voor de masten en dergelijke, dan zou ik alluminium gebruiken.
Is makkelijker te draaien en lichter dan staal en messing.
Hein
ps. welke Gato gaat het worden?


Pas op dat de toren niet te zwaar wordt.
Voorkomen is beter dan weer verbouwen
En je zult niet de eerste zijn die alles heel mooi wil afwerken en zich vergist in het gewicht.
Maak je het nu van messing, staal of alluminium?

Hein
 
Back
Top