Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Discussie in 'Duikboten' gestart door Puffin, 7 dec 2006.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Beste Mathijs,

    Ben al een week bezig......erg priegelig allemaal.

    De voorste duikroeren gaan werken, ik heb de stang vervangen door een messing staaf met een kogel op het eind. twee standdaard modelbouw kogelgewrichten heb ik op de de bewuste plek in de roeren gelijmd en dus het gat van vierkant naar rond, gemaakt. twee tandwielen binnen in gaan de roeren optrekken.
    Wel moet je een korte knik maken in de stang, aangezien de kogel niet zover kan draaien bij een volledig uitgeklapt. Bijkomend voordeel is dat de roeren nu ook soepeler bewegen met een minder schuine kogel.
    Ik hoop foto's te hebben van alles in de loop van de week. De roeren achter werken al. Ook heb ik al de toren nagemaakt van messing, althans de staande buizen en een paar liggers. Nu het detail aanbrengen met plastic. ps de periscopen gaan ook werken. De zachtheid van het plastic valt inderdaad wel mee, maar ik heb betere plastic bouwdozen in m'n handen gehad. De grote delen zijn in orde maar het kleine spul is heel erg teer.

    Mvg

    Maarten
     
  2. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Maarten,

    Ik ben erg benieuwd naar je foto's. Je ideeen m.b.t. het duikroer komen aardig overeen met die van mij. Wil jij ook gaan werken met een pijpvormig WTC met bajonet aansluiting?
    Als ik de roeren werkend ga maken (ben er nog niet helemaal uit) dan zal ik een constructie moeten verzinnen waarbij ik het tec-rack eruit kan halen door de servo's voor de voorste duikroeren los te koppelen. Dit zou kunnen met behulp van twee in elkaar passende (niet ronde) "pen-gat" verbindingen. Eventueel wil ik de cilinders van lego pneumatic gebruiken welke gemakkelijk los gekoppeld zouden kunnen worden. Nadeel is dan wel dat ik een soort servo besturing moet gaan ontwikkelen op een luchtpompje.

    Nogmaals, ik ben erg beneiwud naar je vorderingen en foto's.


    Met vriendelijke groet:

    Mathijs
     
  3. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Geen idee over de WTC....ik ben nog nieuw in de sub-wereld.

    Wat mij nog niet duidelijk is hoe het een en ander aansluit, eerst maar eens kijken of alles wil werken.
    Ik wil ook eerst eens een techrack zien en begrijpen hoe een en ander werkt. De voor roeren ga ik denk bedienen met vierkante assen die geleiden in bussen op een wtc. Over de WTC blijf ik nog twijfelen, een topdeksel lijkt me voorals nog ook mogelijk, ook een ovaalvormige WTC met sluiting is een optie.......hoe geen idee. Het voordeel van een topdeksel is dat behalve de voorplaat je de gehele top eraf haalt, zoadat je nog bij de constructie kan van de voor roeren en je de besturing boven langs kan laten lopen, net onder het dek (tot bij het trapetje bv). Een combinatie van top en bajonet zou ook nog kunnen en in feite 2 wtc's bouwen is ook een optie. Wat jou idee over lego cilinders e.d. lijkt me wat groot en lomp. Als je de knik hebt in roer arm is de beweging erg gering hooguit 15mm of in mijn geval ±1/4 omwenteling van een tandwiel. Ook moet je er aan denken dat de servo van het draaien niet wag werken als het roer niet perfect is uitgeklapt.

    Groetjes

    en bouw ze.... foto's volgen z.sm.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi maarten,

    Ik heb dat bij mijn U2540 (ook inklappende voorste duikroeren) als volgt gedaan. Op het klapservo zit een micro-switch die in de uiterste uitgeklapte stand schakelt. Hij zit in de puls-draad (wit of geel) voor het roerservo (draaien van de roeren). Zolang de roeren ingeklapt of onderweg naar buiten zijn krijgt het roerservo signaal uit een servotester. Die is dan zo afgestelt dat de roeren op "nul" staan. Zijn ze uitgeklapt dat schakelt de microswitch over naar de puls uit de ontvanger, en kunnen de roeren dus normaal bedient worden. Zodra ze in gaan klappen krijgt het roerservo weer het tester-signaal, gaat op "nul", en kunnen de roeren veilig inklappen.
     
  5. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @ Lex,

    Erg simpele en daarmee zeer slime oplossing!! Ga ik zeker gebruiken als ik de roeren ga aansturen.


    Bedankt,

    Mathijs
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Wat is een goede servo tester ik heb er verschillende maar de nul waarde is vaak erg afwijkend t.o.v. de ontvanger en erg storings gevoelig. liefst zelfbouw-pakket oid

    mvg
    Maarten
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Maarten,

    Ik gebruik deze van Conrad, maar er zijn meer fabrikanten. de nulwaarde kun je gewoon met dat kleine schroefje in stellen op wat je maar wilt.

    [​IMG]

     
  8. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Thanks voor de conrad tip,

    Ben nog iets tegengekomen......

    Er zit %#$%$^$% een bezemsteel boven op m'n toren, althans de bouwdoos versie dan!

    Voordat dat ik die in messing ga namaken, wat doet dat ding daar (zat ie er ook met duiken...lijkt me niet)
    En als ie er niet zit wat hoort daar dan.......een vlaggenstok oid???

    Kan iemand mij uitleggen wat de sybolische waarde is van dat atribuut boven in.....Lijkt me iets van een veilige thuiskomst oid.

    mvg

    Maarten
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Sorry Maarten,

    Ik zit verkeerde informatie te verstrekken !! :oops: Hierboven is een Failsafe, ik bedoelde deze:

    [​IMG]

    Of de SMD kant en klare uitvoering:

    [​IMG]

    Maandagochtend ........ :hammer:
     
  10. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Puffin,

    Die bezemsteel op de toren is een draaibare SD radar die de Amerikanen ongeveer in 43 ontwikkelden, en ja deze blijft gewoon buiten en is eigenlijk een karakter trek van de Gato klasse, uit die periode.
    Dus ik denk dat je er aan vast zit, en daar een oplossing voor moet verzinnen :D

    Groeten,

    Jan Huizenga.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    kunnen jullie mij eens zeggen hoeveel de max diameter van buis is die je in de gato kan krijgen

    de reden is dat ik hier de krick heb liggen die ook met een wtc buis is uitgerust en als ik daar dan een paar foto's van post kan het mischien helpen om problemen op te lossen die jullie gaan ntegen komen met de inbouw van de besturings onderdelen

    groeten raf
     
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Nog even doorzeuren over mijn "bezemsteel"

    Het rare item zit op een dwarsstuk tussen de twee periscopen en ziet er (ook in het plastic) uit als een bezem met zelfs borstel detail.
    Het is toch echt een bezem en hij staat in een soort helmstokhouder..................een SD radar zier er volgens een boekje heel anders uit.
    Bovendien is de uitvoering van Revell (waarschijnlijk de Cobia) een hele late uitvoering. Op veel foto's van alle uitvoeringen, als de toren al in het juiste tijdperk gefotografeerd is, staat dat hele dwarsstuk (met totaal 3 items) er nergens op.

    ik zal proberen een foto van dat minescule "bezempje te maken

    mvg

    Maarten
     
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Hein,

    Ik vergiste mij ook, omdat ik dacht dat Puffin het over die achterste mast had en dat is een SD Radar, die toestand daar tussen in om de statiche energie weg te geleiden wist ik ook niet.

    Groeten,

    Jan.
     
  15. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Raf,

    Een grijze hemelwaterafvoer buis met een buiten diameter van 75 mm past het beste in de gato. Je kan op deze manier een WTC creeeren van ca. 77 cm.

    Onderstaand de afbeelding van de "bezem" uit de installatie handleiding van de Gato. Voor de duidelijkheid het gaat om onderdeel 94 welke licht grijs geverft dient te worden.

    [​IMG]


    M.v.g. Mathijs
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de buis diameter isdezelfde als ik in de kriek heb gebruikt
    maar jullie hebben maar evntjes 17 cm meer in de lengte
    gelukzakken
    er gaan 3 servo's naast elkaar in de wtc
    maar met de motoren moet je oppassen
    deze hebben haast geen spel tussen de wtc en de techrek
    dat is ook de reden dat ik twee maxon motoren besteld heb
    deze zijn een paar mm dunner maar hebben haast geen stroom nodig om een mooi vaarbeeld te krijgen.

    17 cm langer weet je wel hoeveel plaats dat da is
    jonge jonge hebben jullie mazel
    mooi plaats voor de accus en ruimte genoeg voor een duiktank inplaats van een duik zak
    dat kleine graupner pompje er in en de stuurprintjes van conrad met nog wat van mezelf

    neeeeeeeeeeeeeeeee ik ga geen gato bouwen helpppppppppp
    ik heb nog genoeg opstapel staan
    eerst dat afwerken
    wel een mooie boot

    groeten raf
    als jullie foto's willen van het tech rek laat maar horen
    tenvroegste morgen kan het dan heb je een idee van hoe alles er bij mij in zit
     
  17. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Raf,

    Foto's als bron voor inspiratie zijn altijd welkom. De 17 cm extra ruimte fotoshop ik er wel bij :lol: .


    Groetjes:

    Mathijs
     
  18. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Raf,

    dat je geen Gato van Revell gaat bouwen is wel duidelijk nu :lol: maar mijn volgende opmerking is volgens mij meer 'algemeen'.
    'Wij modelbouwers' blijven vaak hangen op 'door ervaring verkregen constructies'...je kent dat wel: "deed ik altijd zo", "zo doen we dat" en vaak gewoon dingen doen zonder erbij na te denken 'omdat je het zo gewend bent'. Nou ben jij niet bepaald 'een verstokte bouwer' want je bent zeker niet de laatste als het gaat om experimentele constructies MAAR....wie zegt er dat motoren altijd náást elkaar moeten????
    Lijkt mij toch dat het geen probleem oplevert als je de motoren wat uit de verticale lijn zet (dus eigenlijk meer achter elkaar) waarbij je de motor aan boegzijde van de WTC wat naar de hartlijn van de WTC verschuift t.o.v. de motor aan stevenzijde. Je motoren kunnen dan volgens mij de helft van de diameter min diameter schroefas min een heel klein beetje speling dichter bij elkaar. Kan veel of weinig schelen, maar dat kan net genoeg zijn. Lijkt misschien wat vreemd als je het voor het eerst ziet 8O maar het kan wel handig zijn. Offfffuuuh zie ik hier wat over 't hoofd???

    :pim:

    Jos
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Past daar in/om die buis een standaard bajonet (ja Jos, ik leer het al....) van Norbert, of heb je er één (laten) maken?

    Motoren: in die VII van Krick zitten standaard 12volt motoren, maatje 400. Die zijn 28mm in doorsnede, twee naast elkaar hebben dus 60mm nodig. Dat gaat dan zonder problemen lukken. En vermogen hebben ze zat, de VII loopt er in ieder geval véél te hard mee, met de Gato romp zullen ze denk ik ook geen moeite hebben. OK, met een ongetwijfeld hoger stroomverbruik dan die Maxon motoren, maar ze kosten ook stukken minder. Nou zijn 12 volt 400'tjes lastig te krijgen, dus twee 7,2 volt Speed 400'tjes op 6 volt lijkt mij voor in de Gato een leuke opzet. Dan heb je ook niet zo'n grote accu nodig.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo jos
    hahaha dat is inderdaad waar
    ik heb zelfs al eens twee motoren op 1 as gezet achterelkaar
    maar het probleem met de kriek
    is lengte van de wtc
    er is geen plaats voor de twee motoren achter elkaar te zetten met de opzet die we gedaan hadden.
    foto's volgen van het tech rek

    groeten raf
     

Deel Deze Pagina