Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

beste Hein,

De toren word een combinatie van plastic (nieuw) en messing.

Alleen de masten worden van holle messing buis met een op en neer beweegbare periscopen van messing gemaakt. De tussen liggende delen worden opnieuw van plastic nagemaakt. De reling wordt ook van messing gemaakt. Het kan zijn dat ik de top van de periscopen van RVS maak. Het gewicht zal meevallen. Het gaat mij er alleen om dat het geheel een beetje tegen ruw water cq omstanders en de kinderen kan. Ook wat kleine details aan de toren waar mogelijk worden van messing gemaakt. Aluminium kan je niet solderen en het buigt te snel.
Al het messing zilver-soldeer ik dat maakt het nog sterker. Niet alles kan ook van messing aangezien de verlichting ook nog gaat werken.
De periscopen op en neer kan ik met een balsa vlottertje doen in de toren of met een servo, weet het nog niet. Ook het draaien van het radar is nog in overweging. Al met al zal het gewicht wel toenemen maar al het lood e.d. onder waterlijn houd hem wel recht.

Voorlopig ben ik nog met de roeren bezig, vooral achter is priegelen......maar het werkt inmiddels!


mvg

Maarten

PS sinds mijn ervaring met de 1/72 Revell Flower class boot ben ik ervan overtuigd dat het beste is om al het plastic en dus ook
de binnenzijde flink in de verf te zetten. Het blijkt dat het plastic flink uithard waar in contact met water. Ik heb een tijdje wat proefstukjes gemaakt, en de ongeschilderde delen breken na een maand in water terwijl de geschilderde hetzelfde blijven.
Ook gelijmde verbindingen blijven beter. Ik vermoed dat het water de weekmakers oid uit het plastic trekt....geen idee
Over een eerdere reactie: gelijmd met matig thinner blijft ongeschilderd beter dan met normale lijm.
Ook een verschil is humbrol (thinner) verf of acryl (waterbasis) Nieuwe revell Aqua is beste Tamiya 2e en humbrol 3e.
Met een willekeurrige voor plastic geschikte grondverf is zo-wie-zo het best.

Iemand ervaring/verklaring over dit feneomeen............
PS tot nu toe alleen met Revell plastic, Trumpeter gaf bv.geen aantoonbaar verschil.
 
Hoi Maarten,

Kijk eens of je wat foto's kunt plaatsen. In ieder geval ik, maar ik denk de overige Gato-bouwers in spee ook, ben erg benieuwd naar hoe het er uit gaat zien. En jou tip met het verven is zeker al handig, zal ik meteen bij het begin mee beginnen!

Verder ben ik het met Hein eens, verkijk je niet op het gewicht dat bovenwater zit. Er zijn ook grotere subs van 160cm die in de problemen komen met een verkeerde gewichtsverdeling. Daar komt nog bij dat het plastic een redelijk grote wanddikte heeft. (dit even gebaseerd op mijn plastic modelbouwervaringen, en gezien op de foto's, correct me if i'm wrong!) Dat geeft dan op zich al redelijk veel gewicht boven de waterlijn. Hoe meer gewicht (metaaldelen) je op/aan de toren bouwt hoe groter het risico op een topzwaar model. Bedenk wel dat je het lood niet lager kunt leggen dan de kielbalk, en dat de boot zo goed als rond is. Bij subs werken deze zaken toch net even anders als bij oppervlakteschepen. :wink:

Uiteraard moet de periscoop sterk genoeg zijn. Als je echter een aanvaring met een tak / ander modelschip / 1:1 optimist krijgt kan beter de periscoop afbreken dan dat de hele toren van je model gerukt wordt! Ik zie het als een soort kreukelzone, een periscoop is normaalgesproken redelijk makkelijk te vervangen.
 
@Lex,
die kreukel zone is heel belangrijk bij je boot zoals je schrijft.

Uiteraard moet de periscoop sterk genoeg zijn. Als je echter een aanvaring met
een tak / ander modelschip / 1:1 optimist krijgt kan beter de periscoop afbreken dan dat de hele toren
van je model gerukt wordt! Ik zie het als een soort kreukelzone, een periscoop is normaalgesproken redelijk makkelijk te vervangen.


Mijn 206 is een redelijk sterke boot maar het roer is erg kwetsbaar.
Daarom is het roer ook niet vastgezet en kan makkelijk omklappen.
Maar breekt dus niet af als er iemand tegen aanvaart.
En ik ben ook liever een periscoop kwijt dan mijn toren.
Het gevaar schuilt er ook in of je de boot zeer gedetailleerd wilt maken.
Dan kun je niet echt niet te veel varen.
Er zijn veel mensen die niet zo opletten bij het varen en dan is je reling snel weg hoor.
Bv de stuurknuppel waar de snelheid mee bediend wordt vast hebben op de ratel in de zender.
Even staan praten met je buurman en dan is het ineens een schreeuw van kl*****k mijn boot.
En als je veel vaart zou ik niet te veel detail er op maken, ook al vanwege het transport.
Tijdens het treffen in Ekenstein was er ook een boot die topzwaar was.
Er lag teveel lood boven in en bij het wegvaren lag de boot wel plat.
Nu vaart hij prima nu alles naar onder gebracht is.
 
Als reactie op het gewicht van de toren.

De toren zal wel iets zwaarder zijn dan de plastic uitvoering maar niet meer dan 3 messing buisjes van 3mm dik 10cm lang en ze zijn hol.
De reling van messing staafjes is qua gewicht te verwaarlozen. Het buigt en breekt tenminste niet. Qua detail wil ik wel eigenlijk geen consessies doen.
Ik ga er van uit dat het zo sterk moet zijn dat elke andere modelboot schade heeft en ik niet........is toch de bedoeling van een sub?!!
Zo heb ik ook het roer vanbinnen versterkt met messing, evenals alle andere roeren. Daar ik het ook niet kan vervangen.

Ook ben ik van plan de gehele romp WTC te maken, zodat de gehele bodem lood en/of zware onderdelen kan bevatten. Alleen de neus en
staart zijn vrij t.o.v. het water alsmede een verticale buis in het midden die middels een balsahouten vlotter de periscoop bediend. Weet nog geen gewichten e.d. maar ik denk dat er een paar kilo op de bodem komt te liggen, dan kun je de 100 gram in de toren verwaarlozen. Ik schat in dat qua gewicht 80% onder de waterlijn zit bij oppervlakte vaart. Ben wel nieuw in de Sub wereld maar ik neem aan dat als het goed op de oppervlakte gaat het rederlijkerwijs ook onderwater goed gaat......toch!
Daarbij zal de onderste helft van de toren lucht bevatten en geen water.

Dus alleen de uitsteksels worden versterkt niet de complete toren.

mvg.
maarten
 
Puffin zei:
Ben wel nieuw in de Sub wereld maar ik neem aan dat als het goed op de oppervlakte gaat het rederlijkerwijs ook onderwater goed gaat......toch!
Daarbij zal de onderste helft van de toren lucht bevatten en geen water.

mvg.
maarten

Hoi Maarten,

Sorry, maar dat is een misvatting! Een sub die bovenwater vaart is iets totaal anders als wanneer hij onderwater vaart. Het heeft te maken met het verplaatste gewicht aan water, of beter, het verschil daarvan in boven- en onder- water toestand. Dat verschil moet de duiktank opvangen, ergo, het watervolume dat de duiktank in kan nemen moet gelijk (of beter een fractie groter) zijn aan het verschil in boven en onderwatervolume verplaatst water. In jou idee, hetzelfde trouwens zoals m'n Walrus geconstrueerd is, moet er bij de Gato een flink stuk romp boven water gedrukt worden. Als je dan nog lucht in je toren houd nog veel meer. Dan kan de duiktank snel te groot gaan worden. En dan hebben we het nog geeneens over uittrimmen, vreemd duikgedrag door onregelmatige rompvormen, en ingesloten luchtbellen die de trim in het honderd kunnen laten lopen.

Bovendien weet ik niet of het plastic van de romp, dat naar jou zeggen wat elastisch is, z'n vorm goed houd onderwater. Daar krijg je druk te verwerken, en als de romp maar ietsjes ingedrukt kan worden verkleint dit het volume, waardoor de boot dieper zakt, de druk wordt groter, hij zakt nog dieper, weer grotere druk..... zie je het eindresultaat al voor je??

Ik ben zelf van plan in de Gato een buis te zetten als drukromp. Bij bovenwater varen zou die dan net aan de oppervlakte moeten liggen. De ruimte onder dek, en in de toren, is dan vrijvloedend. Dat gewicht hoef je dan niet naar boven te drukken, dus kan een kleinere ballasttank volstaan. Bovendien ben je dan onafhankelijk van de sterkte van de buitenromp, en kan er makkelijk een banjonetsluiting in de buis gezet worden = makkelijk en snel open en dicht.

Zowieso is het uittrimmen van een sub nog een hele klus. Maar daar is natuurlijk bij deze Gato nog niets over te zeggen. Maar pas op met dingen vanuit een "bovenwaterschip-denken" zo 1 op 1 overzetten op een duikboot. Er zijn echt dingen die anders zijn, en waar je goed rekening mee moet houden. Begrijp me goed, ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen. Het is juist leuk dat je zo enthousiast bezig bent, maar ga niet te snel door de bocht. :wink:
 
@Lex en @Maarten,

Elke sub, gedeeltelijk- of compleet onderwater zal altijd aan de wet van Archimedes voldoen.
Lucht in je toren onderwater betekend dan eenvoudig een (nog) grotere ballasttank.

groet,

Paul
 
@Maarten,
op de foto's kun je zien wat Lex bedoelt.

foto op aanvraag ivm met ruimte gebruik

De buis waar alles inkomt wordt in de romp gemonteerd.
En zo bevestigd dat als het nodig is hij er helemaal uit kan.
Ik heb 2 bajonet ringen in de boot, zowel een voor als achter.
Let wel op met je boot met de overdruk.
Kijk maar eens als je de tank vol laat lopen en maak de boot dan maar eens open.
Die druk kan veel zijn hoor als je boot de duiktank vol met water heeft hoor.
En kan je boot van "Plastic"daar tegen?
(dit is niet minderwaardig bedoelt, voordat er een storm losbarst)
Zo sterk zijn die bouwdozen nu ook niet.
Er komt hier nog een artikel over van mij betreffende de overdruk in mijn 206.
En Lex en Paul hebben gelijk.
Zorg dat de lucht uit de toren is als je duikt.
En een duikboot is geen sleper, het vaarbeeld is veel anders.
Zowel boven als onder water.
Het gewicht is vaak geen probleem bij bovenwater schepen. en de stabieliteit ook vaak niet.
Trimmen is vaak het meeste werk bij een duikboot.
Hij moet boven water goed liggen maar halverwege en onderwater ook.
 
hallo


niet verkeerd begrijpen wat ik hier ga schrijven aub

de hervaring die opgedaan is met de revell VIIc is die verloren gegaan ??????

heeft norbert brugge dan die kleine wtc voor niets gebout toen

uit die hervaring is gebleken dat de plastiek door revell gebruikt niet druk vast is
er kwamen kleine barstjes in de rompen door de overdruk van de duikzak
toen is men aan die kleine wtc toestanden begonnen en is dat update setje ontstaan

wat gewicht betreft (er komen een paar kilo onder de waterlijn te liggen ?????
kilo lood is nog veel in massa
om ergens weg te stouwen

ik blijf volgen want ik vind dit wel een erg interesante ontwikkeling


groeten raf
 
Ahoi,

dat van het niet-druk-bestendige van de VIIc van Revell wat Raf verteld was mij niet bekend (heb ik iets gemist?). Echt 'spannend' (da's geen commentaar aan Raf's adres) vind ik het ook niet want ik wil sowieso met een losse WTC in het vooronder van de Gato aan het werk. Maar wat ik me wel n.a.v. de 'kwaliteit' plastic afvraag is of het niet verstandig is om de romp van de Revell Gato bij het afbouwen aan de binnenzijde even te lamineren met GFK.
Mijn gedachtengang: zwak plastic + lengte 1,32m + ballast hier + ballast daar + drijfvermogen hier + drijfvermogen daar + accuutje dérin ...zonnetje erop.....dropveter-effect???? En wat gaat dat standaard zwakke plastic op de lange duur doen als het geheel gevuld en wel de hele winter op de schoorsteenmantel mooi staat te zijn?
De hamvraag is natuurlijk: epoxy/glasvezel en Revell-Gato-plastic: is dit een passende combo?

Groetzen,

Jos
 
hallo jos

dat was toen het grote probleem met dat plastiek
op de amerikaanse forums is het ook gemeld
daar post ik wel niet op maar doe wel heel veel lezen

daarom ook het idee om eens met die rcabs te proberen in de nieuwe bootjes

groeten raf
 
@Jos,
dat probleem is al langer bekend.
Die boten houden het wel maar ga niet dieper dan 10 cm.
En dan lukt het wel als de vorm goed is.
En ik stelde ook niet voor niks die vraag.
Raf deed het ook voorzichtig.

En kan je boot van "Plastic"daar tegen?
(dit is niet minderwaardig bedoelt, voordat er een storm losbarst)
Zo sterk zijn die bouwdozen nu ook niet.


Het model is er niet voor gemaakt.
En ook als je in een zwembad vaart, zout - chloor reiniging.
Als je in Antwerpen op de Linkeroever bent in dat basin zit veel koper sulfaat.
Dat is goed te zien aan de boten.
En hoe dicht is de boot.
Als er overdruk opstaat komen er geen luchtbellen uit de romp.
Mijn ervaring is met die bouwdozen dat er wel eens een luchtbel inzit.
Ben voorzichtig ermee en plak alle naden goed dicht.
Norbert Brüggen heeft al buizen gemaakt voor dit soort boten.
En dat doet hij echt niet voor niks.
De ontwikkeling kost veel geld en hij wil ook verdienen.
Em om je boot meteen te riskeren uit zuinigheid???

Succes Hein
 
Mmmmmmm

Begint moeilijk te worden. Mijn probleem is met een verwijderbare WTC is een fikse naad door de romp, en hoe zorg je ervoor dat de servo koppelingen in het voorschip met elkaar verbonden worden?? in mijn geval twee servo's voor de duikroeren (1x inklappen 1x draaien roeren). Werk zelf met stoom en ken de effecten van druk. Ergo er is nog custom WTC voor de GATO en zelf bedenken is ook leerzaam (waarvoor ben ik anders op het forum).

Ik heb mijn ideeen al een beetje aangepast. Waar ik nu aan denk is een WTC buis met in de lengte richting deksels (vallen onder het dek.) Hoe?
Je hebt in de handel waterdichte electronica behuizingen met een deksel + schroeven en een rubber ring. Ze zijn gemaakt van een soort PVC en in verschilende maten verkrijgbaar. Zo kan ik bv 4 of 5 deksels plaatsen en daaronder diverse items plaasten. De bovenste helft van die behuizingen (+ de deksels) was ik eerst van plan in de Gato zelf te lijmen. Nu denk ik aan het bevestigen boven op de plastic buis en dat dan in z'n geheel plaatsen in de GATO. Het lastige is nu weer dat, dat gelijk moet met het lijmen van de twee helften en ik die naden niet meer van binnenuit kan versterken........we blijven denken....

Ik begrijp dat een verticale doorsnede handiger is maar waar haal je zo'n sluiting (zomaar bestellen lijkt me niks) heb er nooit een gezien.
En een modelwinkel in de buurt die daar iets van afweet is er helaas niet. En er blijft mijn servo probleem voor. Hoe kun je dat in vredesnaam
goed koppelen als je er niet bij kan?!....het luisterd daar erg nauw. De roeren moeten perfect waterpas zijn voor je ze kunt gebruiken tijdens het duiken.

Om het geheel simpeler te maken is een alternatief een systeem dat met perslucht werkt. Wel over gehoord maar geen idee
waar je dat kunt kopen/bestellen....iemand een adresje/website???

Nog even iets anders.... Ik moet zeggen dat ik alle hulp erg waardeer..........bedankt daarvoor!!

Voorlopig ben ik nog aan het stoeien met de roeren achter.........tijd genoeg om ideeen en tips op te doen over de romp zelf.

mvg

Maarten

PS is er iemand in de buurt van Amersfoort met een revell VII varend. zou dat welles willen zien??
 
Hoi Maarten,

Kijk eens op de site van Norbert Brüggen, die verkoopt de spullen waar we het steeds over hebben:
[web:fb2f32c8c2]http://www.modelluboot.de/[/web:fb2f32c8c2]

De ombouwset voor de VII die hij voert zou ook zomaar in de Gato kunnen passen misschien. Ik weet de exacte maten niet, maar dat is na te vragen natuurlijk. Al vind ik het zelf wel het leukste om dit soort dingen zelf uit te fröbelen. Een banjonet-ring zou je zelf ook kunnen draaien. mits je aan voldoende grote aluminium ringen / staven kunt komen. Maar een ander materiaal kan ook, ik heb geloof ik van Hein ooit een foto voorbij zien komen van een zelfgemaakte banjonetsluiting van kunststof. Ik ben zelf in ieder geval van plan om te kijken of ik er één zelf kan maken, en anders bestel ik er één bij Norbert.
 
De site van Norbert ken ik inderdaad. Ik denk ook wel dat de WTC in de GATO past, die is immers veel groter, misschien daarom toch zelf maken om de ruimte efficient te vullen. Ben er nog niet uit.
Ook zocht ik nog naar een link voor perslucht systemen e.d. Ik wil alle opties nauwkeurig bekijken voor ik ga zagen....! Waar ik ook overnadenk is om de romp toch als WTC te gebruiken met apparte ballast tanks en een drukvat voor de overdruk uit de ballast tanks. De geringe druk binnen de romp is dan beduidend lager, wat minder stress zet op het plastic van revell. uiteraard zal er hier en daar wat versterkt moeten worden om in iedergeval vervorming tegen te gaan.

Hopelijk heeft nog iemand een link voor de perslucht systemen, met name servo gestuurde lucht kraantjes
zouden welkom zijn.

mvg

Maarten
 
@Maarten,
je schrijft zo mooi," Begint moeilijk te worden".
Maar dat werd het al toen je koos voor een duikboot.
Persoonlijk zou ik die duikroeren voor maar vergeten.
Ik heb ze ook eens in de boot gehad, en eerlijk gezegd doen ze niets.
En voor je buis te maken is niet zo een probleem, even verder hier op het forum spitten.
Wat is de diameter van de Gato? 8, 9, 10 of 11 cm?
Er kan heel veel gemaakt worden en in de groep is hier veel kennis.
Waarom zou je die electronica buizen gebruiken terwijl er ook mooi plexiglas is?
Dan zie je ook nog wat er in zit.
Bekijk die foto's die ik gepaatst heb van de Walrus maar een goed met die buis.
Een winkelier moet je niet voor zijn voor een bajonet ring.
Daar moet je voor bij Werner of Norbert zijn.
Als je even wacht komt er een artikel over de nieuwe bajonet die voor mijn 206 gemaakt wordt.
Je kunt hem ook van kunststof maken, of kopen.
Er staan ergens foto's op het forum van mijn zelfgemaakte bajonet, Raf gebruikt dat systeem geloof ik nu ook.
En modelbouwwinkels................
Ga een naar een treffen van Sonar in Duitsland of een beurs, daar zie je veel hoor.
En vergeet die diepte roeren maar eerst eens.
Om het geheel simpeler te maken is een alternatief een systeem dat met perslucht werkt.
Wie zegt je dat dat dat simpeler is?
Kom naar een treffen als de vaargroep weer iets heeft.
Adressen zijn er genoeg, kijk maar eens bij Norbert Bruggen of bij www.sonar-ev.de
Wordt vervolgt.

ps voor perslucht moet je bij de handel zijn.
bv Festo, en heel veel plaats in je boot hebben voor ook bv de compressor en ventielblokken.
 
mdvn zei:
Waarom zou je die electronica buizen gebruiken terwijl er ook mooi plexiglas is?
Dan zie je ook nog wat er in zit.

Nou Hein....bijvoorbeeld omdat een beetje Plexiglas pijp schofterig duur is (zeker in verhouding met de plee-WTC aan de meter in kleur grijs van 'kanniezonderdeGamma'). Ik heb 's gekeken naar plexi-piep maar sloeg toch stijl achterover van de prijzen. Mocht je een adresje hebben met schappelijke prijzen, dan hou ik me aanbevolen.

Voor Maarten:

check 'ns http://www.robart.com onder "air-systems". Geheel compleet in diverse smaken en geuren. Voordeel: gewoon bij de gemiddelde vliegtuig-modelbouwwinkel te krijgen.

Jos
 
Hoi Maarten,

En om nog een duit in het luchtvaatje te doen, bij Hobby-in in Waalwijk hebben ze ventielen, leidingen en luchttanks op voorraad.
Snelle levering en ze weten waar ze over praten ook, wel helemaal geent op modelvliegen, maar over dat lucht assortiment van Robart hebben en weten ze heel veel.
Al zal jouw vraag wel nieuw zijn voor ze, altans dat denk ik :lol:
Maar ze helpen je wel, ik ben altijd uitstekend geholpen door hun.

Vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.
 
Hallo Jos,
waarom vindt jij die prijs van plexieglas buis schofterig duur?
Ik schrijf duidelijk;

Waarom zou je die electronica buizen gebruiken terwijl er ook mooi plexiglas is?
Dan zie je ook nog wat er in zit.

Nou Hein....bijvoorbeeld omdat een beetje Plexiglas pijp schofterig duur is (zeker in verhouding met de plee-WTC aan de meter in kleur grijs van 'kanniezonderdeGamma').


We praten hier wel over een hobby die duur is.
En het is wel heel makkellijk dat je kunt zien hoe alles werkt, en het ziet ook mooi uit.
En het oog wil ook wel wat.
In de Walrus die ik aan het bouwen ben zit een buis van 12 cm doorsnee en was 1 meter lang.
Die kost met de 2 bajonetten die ik zelf maak ook "maar" € 125,00, zonder de 4 O-ringen.
Maar als hij klaar is mag het resultaat er ook zijn, bouwtijd trouwens geschat op 2,5 / 3 jaar.
Ik weet nu wat voor materiaal ik gebruik en weet wat het aan kan.
Er zijn trouwens wel 2 soorten plexieglas buizen, getrokken en gegoten.
Een dure en een goedkopere, de eerste is spiegelglad en recht van binnen en de ander niet.
Een beetje boot kost toch zo tegen de € 1000,00 als je hem zelf bouwt.
Dus geen bouwpakket.
Dan maakt dat stukje buis niet veel meer uit op het totaal.
En perslucht, brand je vingers er niet aan zonder goede kennis.
En die kennis is er wel in Nederland.
Begin niet zomaar ergens mee.
 
hallo

die bajonet sluiting gebruiken we nu ook in de nieuwe bootjes(die van Hein)
we moeten ze nog testen want we hebben wat achterstand opgelopen door prive een prive reden (hein kent ze wel en dat is voldoende).

persllucht in een gato ????????????
ik heb er vroeger mee geexperimenteerd en ik was toen ook niet de enige (ronald bv)
want het moest echt zijn
vliegtuigen vliegen in de lucht en als er een lekje komt voor je ontspanner is er geen enkel probleem
je wielen blijven binnen en je land op je buik (dag prop)
duikboten zijn volledig dicht en stevig gebouwd
nu het zelfde probleem
lekje voor je ontspanner alles blijft normaal werken hopelijk
je romp is lekker stevig en kan de hoge druk best aan
wat denk je dat er gebeurt als je ook maar eventjes aan je bajonetsluiting gaat komen
als je ze al los krijgt zul je dus je boot onder je arm moeten klemmen om voldoende macht te zetten
dan bestaat de kans dat hele boot in je handen uitelkaar klapt
het is reeds gebeurt met plexy gelas deksels
resultaat twee handen kwijt
van toen af de leuze
je bent een rund als je met druk in een sub stunt

maar ja wie ben ik dus ga je gang en wij kijken toe vanaf een veilige afstand

ik volg dit draadtje nog steeds en ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen

ik zou voor rcabs gaan voor 19.95 drukpompje klepje en overdrukventieltje
plus een druksensor om je diepte te bepalen
is perslucht zoveel goed koper ??????????


groetjes raf
 
Loop ik me daar over de kerstmarkt in Dordrecht (overigens erg gezellig met twee jengelende kinderen lopend in de mensenmassa), zie ik de Revell doos van de Gato. Hoewel ik er al een bij Jos had besteld, kon ik hem toch niet laten liggen. Jos z'n leverancier kon pas in het nieuwe jaar leveren en je moet toch iets te doen hebben met de kerste dagen.

De doos opengemaakr en ik moet zeggen met de zachtheid van het plastic, valt het wel mee. Het is echter typische modeldoos plastic en met een model met dergelijke detailiering en schaal blijft het allemaal wel kwetsbaar bij een aanvaring. Misschien dat ik om die reden de uitstekende delen zoals perisocopen en relingen wel uit messing wil gaan maken.

Ik hoop overigens dat anderen mij gaan voorblijven dan wel inhalen met de ombouw van de Gato en hierdoor als eerste de probleempjes mogen ontdenken. Na het pionierswerk met mijn U177 zou dat een welkome afwisseling zijn :-) !!!

Wel ben ik er al uit dat ik de boot wil gaan voorzien van een tec-rack en een bajonet sluiting. Dat is volgens mijn de enige manier om in zo'n klein bootje, fatsoenlijk alle elektronica te proppen. Hebben er alal mensen ideeen over het voorste duikroer? Willen jullie dat werkend/uitklapbaar gaan maken? Hoewel het bij het vaargedrag waarschijnlijk overbodig is, lijkt het me wel mooi als de roeren kunnen uitklappen. Misschien is dit te maken met de cilinders van Lego Pneumatic?

Mijn grijze massa is bij deze aan het werk gezet en ik zal hier wat foto's posten over de voortgang.


Met vriendelijke groet:

Mathijs

Anyway, ik zal de rest van deze discussie in het Gato draadje opnemen zodat de discussies op gang kunnen komen.
 
Back
Top