Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
krimpkous

Dat zijn een soort pijpjes van kunsstof:rolleyes:
Die je in elke maat kan kopen wat betreffende diameter
Dat schuif je er overheen en dan met een warmtebron erlangs dan krimt het :arrow:zodat het dan waterdicht kan zijn:D
mvg
Frederik:D
 
@ Botter,

Gelukkig heb ik die zelf nog, maar heb jij een paar heerlijke warme handschoenen?
Anders krijg ik het nogal koud.
Kan ik eerst ook wat les krijgen....:smile smile smile.

Groetjes Josse
 
probleem ,met handschoenen blokfluit spelen ,tja niet bij nagedacht ???

mzzlss
erik
 
antennes

Hoi LBcaptain,

even over draden die als antenne gaan werken:
Elke draad werkt als antenne, zowel met als zonder antenne, tenzij er een aardedraad vlakbij zit of zelfs omheen.
De antenneaansluiting van je tv bijvoorbeeld is een coax-kabel, waarbij de draad die het signaal voert binnenin zit, dan een stuk isolatie er omheen, en dan een aardmantel er omheen.

Of de draad massief is of niet maakt daarbij niet uit.

In plaats van een aardmantel er omheen vlechten, willen ze tegenwoordig ook vaak in elkaar gedraaide draden gebruiken. Dat is veel goedkoper dan een aardmantel, en vaak goed genoeg. Zie bijvoorbeeld de netwerkkabels van tegenwoordig, dat is draad waarbij steeds twee draden in elkaar gedraaid zijn (twisted pair). Doordat de draad die de funktie van de aardmantel heeft dan weer aan de ene kant van de signaaldraad zit en dan weer aan de andere, levert dit ook een afscherming op. (Het effekt dat aan de ene kant wordt opgedaan wordt aan de andere kant weer teniet gedaan). Goede servodraden zijn dus ook getwist, in elkaar gedraaid. Om storingsinvloeden te voorkomen. Ook zo'n signaaldraad naar een servo heeft last van storende invloeden van buitenaf, oftewel een soort antennewerking.

Als je dus een antenne ergens anders wilt plaatsen dan waar de ontvanger is, dan moet de draad waarmee je het verlengt getwist zijn met een draad die aan de massa of de nul ligt(vaak hetzelfde als de min van je batterij). Ook verlengdraden van je servo altijd verlengen met getwiste draad, of de draden zelf twisten. En de draad die met de signaaldraad getwist wordt, kan het beste de massadraad zijn.

Als er nog vragen zijn, geef maar een gil hier, en ik doe mijn best :-) .

VrGr,


Theo
 
bijna duidelijk ,heb je een voorbeeltfoto van die servodraden ,moet je ze gewoon rondjes draaien ,of ligt het iets anders ??
misschien kan je het op een foto voordoen met 3 gekleurde draden ?of gewoon een servo draad ...

en zou je dan wel een stekkertje er tussen kunnen doen ,bij je ontvanger antenne???

mzzlss
erik
 
Op de meeste van mijn bootjes zit een inox sprietantenne met een stekkertje in een basis, die dan vastgesoldeerd is aan de verkorte ontvangerantenne. Werkt prima voor een paar honderd meter. Misschien nog verder, maar dat wordt al moeilijk testen met een modelbootje.
 
bijna duidelijk ,heb je een voorbeeltfoto van die servodraden ,moet je ze gewoon rondjes draaien ,of ligt het iets anders ??
misschien kan je het op een foto voordoen met 3 gekleurde draden ?of gewoon een servo draad ...

en zou je dan wel een stekkertje er tussen kunnen doen ,bij je ontvanger antenne???

mzzlss
erik

zo bijvoorbeeld:
http://content.answers.com/main/content/img/CDE/TWISTED.GIF

Met drie draden, waarbij twee slechts voeding zijn en er maar een signaal doorgeeft, zoals bij een servo, kun je ze allemaal om elkaar heen draaien. Stugge draad blijft dan natuurlijk iets beter zo zitten als multi-core, soepelere draden.

Om ook de andere vragen te beantwoorden:
Of LEGO-adapter draden getwist zijn? Geen idee, maar aangezien er waarschijnlijk geen data overheen ging maar alleen batterijvoeding, neem ik aan van niet.
Hoeveel storing er opgelopen wordt hangt natuurlijk ook heel erg af van wat er in de omgeving aan storingsinvloeden zijn (andere servodraden, motoren(zijn die "ontstoord? :-o ), spanningsconverters, dat soort dingen) en hoe lang de draden zijn.

VrGr,


Theo Baarslag
 
antenne

Ik heb een gewone Robber ontvanger met een enkele draad als antenne (niks te twisten) , ik wil wel een echte antenne op de boot zetten, is dan het simpel solderen van de ontvanger draad atenne op de vaste niet voldoende?
Groetend
Hawser
 
Antenne

Hawser,

een antenne is in optimale omstandigheden net zo lang als een kwart van de golflengte vna de radiogolven. (In principe moet dat dus voor elk kanaal net iets anders zijn, maar dat verschil zul je niet merken in de ontvangst).
Vaak worden antennes sowieso korter gemaakt, omdat de ontvangst dan nog voldoende is voor de funktie.
Ik geloof dat de antenne van een autoradio een achtste is van de golflengte, omdat een antenne van zo'n 1,5m altijd overal tegenaan komt (zwiept lekker uit in de bochten, je zult maar fietser zijn in de binnenstad!).
Dus mag een antenne langer worden dan wat de fabrikant eraan heeft gemaakt?
Vaak wel, zonder onmiddelijk kwaliteitsverlies te merken. Maar om zo zeker mogelijk te zijn van goede ontvangst, toch wel belangrijk bij een afstand bestuurd model, kun je beter in de buurt blijven van wat de fabrikant aan lengte eraan heeft gemaakt.
Dus als er een draad van 50cm of zoiets aan zit, en je wilt een vaste antenne maken van 30cm, dan kun je beter zo'n 30cm van de draad aan de ontvanger af halen. Of over die lengte er een mantel omheen doen die verbonden is met de massa van je ontvanger (- aansluiting van je batterij, maar zo dicht mogelijk bij de ontvanger).
Het beste is natuurlijk een vaste antenne met dezelfde lengte als de draad die aan de ontvanger zit, met vanaf de basis van die antenne een kabel die of getwist of nog liever een mantel erom heen heeft die dus verbonden is met die massa.

(Hoop dat je het begrijpt, het is niet de makkelijkste materie en ook niet echt mijn vakgebied)

VrGr,


Theo
 
Antenne

Theo,
Ik heb al bij andere onderwerpen/topics gezien dat je in deze materie erg thuis bent en voor mij ben je in iedergeval ook (bijna) duidelijk genoeg. Nog een vraag, de antenne zelf hoef ik dus niet te aarden evt. alleen de evt buis om de oude atenne draad .
Bedankt voor je support, ik zal me wel een keer melden, aleen dan via een PB-tje
groet
Hawser
 
Jan Vos, mijn bootjes zijn 35cm, op 200m zie je nog niet meer wat voor en achterkant is, hoe wil je dan dat ik verder ga, goed lezen aub.
 
@ Theo,

Het lijkt mij een leuk idee om de radioantenne's tussen de masten ook als antenne te gebruiken.
Is dit volgens u een geschikt plan?
De antennedraad is (gegokt, niet opgemeten) 60cm lang.
De masten zijn 34cm lang en de tussenafstand komt neer op zo'n 60- 70 cm.

Groetjes Josse
 
Hoi Hawser,

bedankt :-)
Een antenne aarden kun je inderdaad beter niet doen. Kijk bijvoorbeeld maar weer eens naar de autoradio's met hun antennes, die zitten ook altijd aan een rand van de auto en nooit midden op. Als ze al midden op het dak zitten, zoals bijvoorbeeld zend amateur antennes, dan zit er een grote rubberen sok tussen het autodak en de antenne. Ook antennes van mobiele telefoons ed. hebben eerst nog een stukje draad met mantel er omheen voor de echte antenne begint binnen in het rubber of kunststof. Om van die massa van de autocarosserie weg te komen voor betere ontvangst.
Dus de draad als hij niet mee moet doen met de lengte van je antenne aarden, maar die mantel zo dicht mogelijk bij de draad houden en NIET uitpluizen of aan een metalen plaat oid vastmaken onderaan de antenne.

VrGr,


Theo
 
Even een update,

De boeg is aan één kant bijna helemaal vlak.
De andere kant van de boeg heeft nooit echt veel plamuur nodig gehad, maar dit wordt waarschijnlijk het volgende wat ik ga plamuren.
het middenschip was erg hobbelig, maar dit is ook behoorlijk glad geplamuurd.

De binnenkant van de verschansing en de bolders zijn Lufthansa blauw (dezelfde kleur als de lierhut.) geschilderd.

Groetjes Josse
 
Hoi Hawser,

bedankt :-)
Een antenne aarden kun je inderdaad beter niet doen. Kijk bijvoorbeeld maar weer eens naar de autoradio's met hun antennes, die zitten ook altijd aan een rand van de auto en nooit midden op. Als ze al midden op het dak zitten, zoals bijvoorbeeld zend amateur antennes, dan zit er een grote rubberen sok tussen het autodak en de antenne. Ook antennes van mobiele telefoons ed. hebben eerst nog een stukje draad met mantel er omheen voor de echte antenne begint binnen in het rubber of kunststof. Om van die massa van de autocarosserie weg te komen voor betere ontvangst.
Dus de draad als hij niet mee moet doen met de lengte van je antenne aarden, maar die mantel zo dicht mogelijk bij de draad houden en NIET uitpluizen of aan een metalen plaat oid vastmaken onderaan de antenne.


Als je iemand wilt helpen, doe het dan wel goed en vertel geen l*lverhaal.

Een antenne moet juist wel geaard zijn omdat de aarde deel uitmaakt van het stralingspatroon van het zendsignaal.
Stonden autoantennes maar midden op het dak, dan had je ook altijd een goede ontvangst omgeacht welke kant je uitrijd met de auto.
Portofoons hebben een aanpassingsspoel en dat spoeltje onder de antenne is zo iets en is geen *massa om van de carrosorie weg te komen* (hoe verzin je het ?).
De *rubbererensok* is alleen om het dak van de auto niet te beschadigen, de antenne zit in de auto gewoon aan het carrosorie vast......de min van de 12 Volt is immers het carrosorie van de auto !!!

Voor het aarden van antennes gelden wel regels.
De lengte van de golflengte mag niet verstoord worden, maw.....wanneer de lengte van de antenne bv 100cm is, dan mag de aarde niet binnen deze 100 cm komen.
Antennes zonder aardvlak hebben een aanpassingsspoel onder de antenne zitten welke met de aardafscherming van de antennedraad uit de zender / ontvanger zijn verbonden, eea meestal ook nog voorzien van trimmers om de electrische aanpassing te maken om de antenne zgz 1:1 te laten lopen.
Antennes kan men inkorten door de antennedraad op te wikkelen, MAAR......daar zijn berekeningen voor en kan niet zomaar gedaan worden zonder verlies van ontvangst of zendbereik en / of het veroorzaken van storingen.

Mvg, PA1CBS
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top