[eigen ontwerp] Wing XXL (3,2meter)

profiel keuze?

Goed werk jongens!

Kunnen jullie mij zeggen waarom er voor een mh45 profiel is gekozen en niet voor bijv. sipkill?
Ben ook bezig met een mega wing en heb voor sipkill gekozen i.v.m de wendbaarheid en het dikke profiel.

Groet Johan
 
Hoi Johan,

Wij hebben wel meer vliegende vleugels gemaakt(kleintjes), en die waren vrijwel allemaal met MH45. Die vlogen eigenlijk altijd prima. Ik heb helaas zo weinig verstand van profielen, dat ik dus maar weer voor de mh45 gekozen heb.
Volgens deze MH profielen site: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/
zou een MH60 ook prima geschikt moeten zijn.

Ik heb net even in profili gekeken, daar staat alleen de Sipkill 1,7/10
Verder staat er bij specificatie bij: " is for Combat and nothing else!"
dus...
 
@sietse:

Ik vind het knap als je echt onder de 1kg uitkomt. Of zo'n grote wing met zo weinig gewicht goed vliegt weet ik niet. Maar een leuk/uitdagend project is het zeker.

Heb je al een idee hoeveel roeren erin komen?
 
Mooi werk, echt vakwerk:thumbsup: Ik ben benieuwd naar de first flight, en blijf dit uiteraard volgen!
 
update:

Maat van mij heeft 4 moeren op de draaibank gemaakt met kartels.
WingXXL132.jpg

Zo zijn ze ingelijmd met 5min epoxy:
WingXXL133.jpg

Zo zitten de tips erop. :)
WingXXL134.jpg

WingXXL135.jpg


Nog een foto van een tussenlaag wit. Wat is dat wit toch moeilijk dekkend te krijgen.... (4 lagen!)
WingXXL136.jpg

WingXXL137.jpg


Rechter tip in het rood:
WingXXL138.jpg


Middenstuk wordt wit gespoten:
WingXXL139.jpg


Er zijn kamers gemaakt voor de kabels in het middendeel. Zoals op de vorige bladzijde te zien is van balsa met 2 triplex zijkanten. De sleuven zitten alleen in het balsa.
WingXXL140.jpg


Hier gaan de draden naar buiten door de bovenkant van de vleugel. Hier komt dus de motor+ESC op.
WingXXL141.jpg


Accudraden die naar achteren gaan:
WingXXL142.jpg


Hierdoor lopen de servoraden door van de beide vleugelhelften:
WingXXL143.jpg
 
Afplakken met ietswat flexibele tape:
WingXXL144.jpg

WingXXL145.jpg


Rood spuiten van de tip:
WingXXL146.jpg


En de blauwe tip:
WingXXL147.jpg

Opvallend is wel dat blauw en rood is één goede keer spuiten al dekkend is... :)

Resultaat:
WingXXL149.jpg

WingXXL150.jpg

En in daglicht:
WingXXL152.jpg


Volgende keer letters en nog wat stippen erop spuiten
servo's inbouwen
En vleugelhoezen maken. (Daar ben ik namelijk vaak te laat mee..... :( )
 
Ziet er stoer en strak uit zeg! Mooi schema ook zo, dat golvende blauw en rood.

inmiddels al iets meer bekend over de exacte setup?

groeten,
niels
 
Bedankt :)

Waarschijnlijk gaat de Kontronik Fun500-27 erin met een vertraging van 5,2
Op 4 of 6s Lipo.
Regelaar de HXT 120A van united hobbies.

Maar deze motor zit nu nog in de hotliner/warmliner. Dus dan moet ik daar weer iets heftigers voor zoeken...

wordt vervolgd dus.... ;)
 
klinkt stevig!

Gaat denk ik goed vermogen hebben met dat gewicht en die setup!

Gaat vliegen als een grote, zieke swift ben ik bang! :evilbat:

gr,
niels
 
Idd mooi gebouwd maar voor de kleuren had ik toch een soort van fade out naar het wit gemaakt, ik hou niet zo van golfjes:-o
 
@wezze:
Een van de clubleden ;)
De eerste vluchten wordt die waarschijnlijk met elastiek afgeschoten. Aangezien zwaartepunt en motordomping niet in 1x goed hoeven te liggen is het wel handig dit met een goede start uit te proberen

@manuel:
Aangezien dit het eerste is wat ik spuit durf ik niet te faden...
En strakke lijnen vind ik misschien nog wel mooier. :)
 
zwaartepunt iets te ver naar voren zetten anders.. en dan de elevons ietsjes up alvast. doet ie het in ieder geval :). Kan je daarna nog gaan trimmen en het zwaartepunt naar achter gooien. De schuimpjes test ik meestal op het strand. Gewoon voor het duin weggooien. Zit het zwaartepunt stiekem verkeerd dan beuk je hem gewoon het zachte zand in :).
 
Hoi Michiel en Edwin,

Super bouwprojekt en een mooi verslag. Ik hoop dat ik hem nog eens in actie ga zien, misschien bij de Wasserkuppe.

Groeten,

Ron
 
Hoi Ron,

bedankt. Ik hoop ook dat deze kist goed gaat vliegen bij Wasserkuppe. Maar eerst maar eens afbouwen, en hier in NL maar invliegen.

Ik ben nu nog even aan het stoeien met een geleende stikkerplotter. Maar dat lijkt op gelost te zijn. Dus ik wil/hoop deze week er de laatste details op te spuiten.

Ik zal het hier posten.
 
Hebben jullie vol vertrouwen in de sterkte van de vleugel?
Als ik het goed heb begrepen heb je alleen het schuim met op de boven- en onderhuid een laag balsa en een laagje 25gr glas? Lijkt me wel een beetje weinig voor 3,2m span.
Of heb ik wat gemist? Beetje laat om hier uberhaupt nog wat aan te doen natuurlijk, maar hoe voelt de vleugel nu aan? Ik zag een foto waarbij hij op een trapleuning oid lag en een stuk uitstak. Ondersteund halverwege de linker- en rechtervleugelhelft moet hij toch zo'n 5x zijn eigen gewicht kunnen dragen, lijkt me (om een beetje stevige bocht of voorzichtige looping te vliegen). Ik hoop dat het mee valt!
 
Hoi Ron,

De vleugel is best wel dik. Zeker bij de wortel van de vleugel. De beplanking maakt de vleugel standaard al erg sterk. De glasmat erover maakt de vleugel ook nog wat stijver.
Verder zijn de neus en achterlijst ook balsa. Verder zijn er op zwakke punten(vleugelovergangen) ook nog liggers gezet.

Overigens is dit ook echt een (elektro)zwever, waarmee ik niet van plan ben het F3A programma te gaan vliegen.... ;)
 
Back
Top