[eigen ontwerp] Wing XXL (3,2meter)

Michiel hoe ga je de vleugels naar elkaar trekken?
Misschien is het al vermeld maar ik kan het niet vinden

de vleugelbuizen klemmen ten eerste ook al goed. In mijn eentje krijg ik de vleugeldelen niet uit elkaar. :(

Maar ze worden uiteraard wel geborgd. Zit wordt zeer waarschijnlijk een triplex zadel op de achterlijst. Deze wordt dan met bouten vastgezet in de vleugel.

Oké ik vind dit zelf altijd een lastig op te lossen probleempje bij grotere kisten.
Ik bedoel dan een mooi makkelijk en snel te bevestigen systeem

Na vele avonden schuren en plamuren......... Lijkt het einde van dit klusje in zicht. Op zich vind ik dat niet echt vervelend werk, maar het is precisiewerk dat maar weinig resultaat laat zien. Het is dan ook een behoorlijk oppervlak :mrgreen:

WingXXL89.jpg

WingXXL90.jpg

WingXXL91.jpg

Zoals op de eersten foto's te zien is(op pagina1 nog het piepschuim in het vacuüm.)Was daar een makkelijke insparing gemaakt voor de accu's dmv een stuk plastic. Nu kan dat stuk piepschuim er dus zo uit getrokken worden. :)
WingXXL92.jpg

WingXXL93.jpg

WingXXL94.jpg

Nu nog één keer schuren, dan de laatste keer g4 erover. (hopelijk...)

Overzichtsfoto's tot nu toe.
WingXXL95.jpg

WingXXL96.jpg

WingXXL97.jpg

Ha die Michiel.

Dit is toch een lekker stukje modelbouw.
Onder het motto van niet moeilijk doen.
Maar gewoon doen.:worship:

Ziet er heel goed uit.
En wat leuke tips.

Groeten Han.

Beeldkwaliteit valt mij tegen. Oudere digi-cameras met minder pixels geven een beter beeld.
Ik zet dus eigenlijk alles op automatisch, omdat ik er geen verstand van heb. (en dan hoop ik dat die camera alles zelf goed instelt...)
Ik zag dit stukje over je camera nu pas.
De reden van die korrelige foto's is simpelweg dat er kennelijk erg weinig licht was; dde camera heeft dus een hoge ISO waarde gekozen, en net als vroeger met een camera met een filmpje erin, leidt dat tot korrel. Het zou geen zin hebben om 'm van de automatische ISO-instelling af te halen, als er voldoende licht was dan koos-ie zelf wel een hogere setting.
Zet er een stevige lamp bij... of gewoon flitsen natuurlijk, is niet heel mooi maar altijd scherp en afdoende belicht!
Kennelijk is er op je bouwzolder ook nog ergens een raam (nooit te zien op de foto's) want andere foto's zijn inderdaad wél goed, ik vermoed dat er toen gewoon meer daglicht binnenkwam.

Mooi hoor, die vleugel...

Bart

Leuke reactie's.
Dat is altijd motiverend :)

Over het licht op zolder. Deze is eigenlijk wel altijd gelijk, want er is inderdaad geen buitenlicht.
Aangezien de latere foto's wel weer netjes zijn. Ben ik bang dat ik een te hoge ISO hebt ingesteld. Normaal staat deze op auto, maar er zit een sneltoetsfunctie op naar hoge ISO. Dus ik denk dat ik die per ongeluk aangezet heb toen.
Bedankt voor de verhelderde uitleg.

Leuke reactie's.
Dat is altijd motiverend :)

Over het licht op zolder. Deze is eigenlijk wel altijd gelijk, want er is inderdaad geen buitenlicht.
Aangezien de latere foto's wel weer netjes zijn. Ben ik bang dat ik een te hoge ISO hebt ingesteld. Normaal staat deze op auto, maar er zit een sneltoetsfunctie op naar hoge ISO. Dus ik denk dat ik die per ongeluk aangezet heb toen.
Bedankt voor de verhelderde uitleg.

Probeer met je camera zo dicht mogelijk bij je onderwerp te staan. M.a.w. zoveel mogelijk groothoek (zoveel mogelijk UITgezoomd). De diafragma word namelijk als snel kleiner (minder licht) wanneer je gaat zoomen, dan past het toestel ook automatisch zijn (hogere) ISO waarde aan.
Vooral de Ixus (dit zijn luxe/mooie/mode toestellen) hebben hier wat last van, een powershot of natuurlijk SLR met leuke lens hebben iets minder "last" hiervan (lichtsterkere lenzen).

Greetz van Aldert

Kijk, dat is nieuw voor mij. Ik ging juist zo ver mogelijk optisch inzoomen. Zodat ik met de camera ver van het object stond. En zo de flits niet spiegelde....

Na wat twijfelen hoe de roeren nu eigenlijk uitgezaagd moesten worden, zijn we er toch maar mee begonnen.
De roeren aan de onderzijde van de vleugel afgetekend. 2 lijnen parallel hieraan worden de scharnierlijsten.
Er komen nu 2 strips balsa in van elk 4mm. Deze komen dus tot de beplanking bovenlijst. Deze strips mogen niet aan elkaar gelijmd worden, dus komt wordt er op een strip plakband geplakt. Daarna met PU bruis/contructielijm gelijmd. Dus tegen het piepschuim, en de beplanking van de bovenkant vleugel.

Hier dus het uitsnijden van de vleugel voor de 2 strips balsa:
WingXXL098.jpg

Aandrukken. Ze moeten natuurlijk goed de boven-beplanking raken.
WingXXL099.jpg

De PU lijm komt er al uit :)
WingXXL100.jpg

Met de rasp de overtollige lijm en balsa eraf:
WingXXL101.jpg

WingXXL102.jpg

WingXXL103.jpg

En nog eens met een fijn schuurblok erover:
WingXXL104.jpg

En de zaag erin. Door met een lang dun mes door de balsa strips te snijden, snij je precies op de juiste plek de boven-beplanking door.
WingXXL105.jpg

De plakband er af halen:
WingXXL097.jpg

En het resultaat:
WingXXL106.jpg

WingXXL107.jpg

Door nu simpelweg een van de balsa strips te schuren, kan het roer bewegen.

Hoop dat het duidelijk is, met deze foto's. Anders hoor/lees ik het wel.

roeren geschuurd, zodat ze kunnen scharnieren. Ook nog balsa aan de kopse-kanten gelijmd.
WingXXL108.jpg

WingXXL109.jpg

WingXXL110.jpg

WingXXL111.jpg

En dit wordt de middenrib. In het balsa komt er ruimte voor de kabels.
WingXXL112.jpg

WingXXL113.jpg

strak! Ben nu eindelijk ook begonnen. samen met Kees 2 sets gesneden. vleugel van 3.6m span is het geworden, mh60 met tipverdraaing. Ga hem in 3 delen maken, maar verder qua opbouw gewoon als een zagi met plakband bespannen :). zal binnenkort eens een fotootje schieten (buiten.. binnen is geen plek :) )

thanks. Ik ben erg benieuwd naar jullie wing. :)
En dan vooral naar de pijlstelling en tipverdraaiing. Hoeveel graden hebben jullie?
Er komt toch wel een bouwverslag van hè? ;)

Volgende Update:

CA-scharnieren voor de roeren uitsnijden:
WingXXL114.jpg

Even de linker en de rechter roer naast elkaar gelegd. Zodat de scharnieren op dezelfde plek komen.
WingXXL115.jpg

En zo aftekenen voor de juiste plek in de vleugel.
WingXXL116.jpg

Resultaat:
WingXXL117.jpg

Vol down:
WingXXL118.jpg

Detail:
WingXXL119.jpg

Overzichtfoto: Wing samen met bouw/vlieg collega :D
WingXXL120.jpg

Weer even op de weegschaal:
WingXXL121.jpg

Geeft:
WingXXL122.jpg

Gaat toch wel ruim over de 3kg heen....

ziet er al strak uit!
kan eventueel wel een klein verslagje maken, al is het niet veel :). beetje piep met plakband. Word ook een licht dingetje hoor, zeker geen 3 kilo! brute ragbak heb je dan :).
zal ff tekeningetje zoeken enzo.

leuk ding, maar een landingsgestel op een vliegende vleugel vind ik geen gezicht eerlijk gezegd...
Die van mij word ook iets hogere A/R.

1268477657af62a13.jpg

1268477657af766da.jpg

nog lastig op de foto te krijgen :).
Heb hem opgedeeld in 3 delen. Zo kan ik het middenstuk makkelijker met motor en RC uitrusten. komen denk ik nog skyshark vliegerstokjes in met koppelingen 85gr buitenlopertje, 3S2200mah. word wel lache gok ik. (geen speedzwever).

Op de achtergrond trouwens mijn 1m span glas vleugeltje voor een miniDLG. 74.4 gram, net uit de vacuumzak :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ding Sietse!
Ik ben benieuwd hoe jullie die wing sterk gaan maken. Enig plan van het gewicht?

@Han,
Leuke link. Ik vind zo'n lange koorde er wel stoer uit zien.

Nu gestart met de tips. Eerst maar wat tekenen op papier. Dit uitknippen, en daarna uit balsa snijden.
WingXXL126.jpg

Even voor het idee het paper langs de vleugel houden.
WingXXL127.jpg

Uitgesneden uit 6mm balsa.
WingXXL128.jpg

Aangezien de tips afneembaar moeten worden, gaat er 3mm triplex in. Met deze "onder-frees" is dan erg makkelijk ;)
WingXXL129.jpg

WingXXL130.jpg

En nu triplex erin. He triplex komt aan de vleugelkant. De schroeven kunnen dan mooi in het balsa wegvallen.
WingXXL131.jpg

En nu weer 25grams glasmat met g4 erover.
WingXXL123.jpg

Alles in de grondlak: (behalve de tips, die zijn nog niet geheel klaar.)
WingXXL124.jpg

WingXXL125.jpg

begint erop te lijken :).

Die van mij word niet zwaar. hooguit 600-800 gram ofzo gok ik. puur als lichtweer zwever.
sterk maken ga ik doen door met plakband te bespannen (zoals een zagi) en misschien skyshark liggers erin lijmen.

Back