Three Dee MP-XL-V91

Aankomende week komen de canopy stickers binnen, en
dan is hij echt klaar:-D

4650 gram schoon aan de haak en een klein beetje neuslastig
zonder extra gewicht :thumbsup:



















 
Hoi,

Een vraagje,
Waarom vlieg je op 4 cellen? is het niet beter meteen op 5 cellen te vliegen? Aangezien dat je zoveel electronica erin hebt!!
Lipos (2s) zou niet zinvol zijn omdat je toch het zwaartepunt bepaalt met die heli door het akku pack.

Wat ik nog nooit van gehoord heb is die temp-regelaar op de drosselnaald? Heb je daar dan een extra servo op zitten? (OK HEB HEB HET GEZIEN OP DE FOTO),,

Groeten
Roel
 
Hoi,

Een vraagje,
Waarom vlieg je op 4 cellen? is het niet beter meteen op 5 cellen te vliegen? Aangezien dat je zoveel electronica erin hebt!!
Lipos (2s) zou niet zinvol zijn omdat je toch het zwaartepunt bepaalt met die heli door het akku pack.

Wat ik nog nooit van gehoord heb is die temp-regelaar op de drosselnaald? Heb je daar dan een extra servo op zitten? (OK HEB HEB HET GEZIEN OP DE FOTO),,

Groeten
Roel

Hoi Roel,

Ik zou echt niet weten waarom 5 cellen beter is als 4, het is zwaarder, spanning voor de giro wordt te hoog, stroomverbruik gaat omhoog, servo's slijten sneller oké de servo's worden sneller en sterker maar als je geschikte servo's koopt heb je dat niet nodig.

CarbSmart is voor mij ook nieuw, maar ik zie er wel voordelen in.
Het is overigens een op zich zelf staand systeem, het heeft alleen wat spanning nodig en als alles goed werkt draait de motor ten alle tijden op één instelbare vaste temperatuur.

Gr,

Mario
 
Mario,

Wat voor servo'tje heb je achter die Carb-Smart hangen. Hou wel in de gaten als dat ding het begeeft net nadat de motor armer is gezet, dat de gevolgen dan wel eens minder prettig kunnen zijn.
Meestal zijn die mini/micro servo's niet echt bestand tegen de trillingen van een brandstof-heli. En op de montage-plaats kunnen deze best wel eens aanwezig zijn, een paar cm verderop hangt aan dezelfde carbonplaat een 90-size 1-pitter.
Heb wel meer verhalen gehoord dat een mini-servo op de gas was geplaatst uit gewichts-oogpunt en deze na enkele vluchten de geest gaf en er dan toch maar iets degelijks geplaatst werdt.

Rick
 
...
Waarom vlieg je op 4 cellen? is het niet beter meteen op 5 cellen te vliegen? Aangezien dat je zoveel electronica erin hebt!!...
Roel, met veel electronica moet je zorgen voor dikkere draden en een accu met grotere capaciteit, niet een hogere accuspanning. Dat leidt namelijk tot nog grotere stromen.
 
Mario,

Wat voor servo'tje heb je achter die Carb-Smart hangen. Hou wel in de gaten als dat ding het begeeft net nadat de motor armer is gezet, dat de gevolgen dan wel eens minder prettig kunnen zijn.
Meestal zijn die mini/micro servo's niet echt bestand tegen de trillingen van een brandstof-heli. En op de montage-plaats kunnen deze best wel eens aanwezig zijn, een paar cm verderop hangt aan dezelfde carbonplaat een 90-size 1-pitter.
Heb wel meer verhalen gehoord dat een mini-servo op de gas was geplaatst uit gewichts-oogpunt en deze na enkele vluchten de geest gaf en er dan toch maar iets degelijks geplaatst werdt.

Rick

Servo is een Graupner C121.
Ik besef dat het een beetje tricky is om een mini servo te gebruiken, maar een dikke jongen gaat hier echt niet lukken, servo is dan ook geplakt met 2 lagen dubbelzijdig tape van 3M om de meeste trillingen tegen te gaan, en ik zal hem zeker in de gaten houden, verder denk ik ook dat het niet zo'n heel erg groot probleem is als hij het begeeft ik zal dat snel genoeg in de gaten hebben vermoed ik.
Zijn er trouwens mini servo's die echt bestand zijn tegen trillingen?

Gr,

Mario
 
he mario .
heb je de 601 bovenop de ontvanger geplaatst ?
heb je zowiso nog ruimte over op een mp xl ? hij heeft wel iets meer 'componenten'ruimte dan een 3dnt of lijkt dat zo?
en al die ruimte voorin achter het accupaket is zeker niet bruikbaar ??
mvg ferry
 
mooie machine.

is dat neusdeel wel star genoeg met die carbon plaatjes en dat zware pakket er voorop dan ?
 
he mario .
heb je de 601 bovenop de ontvanger geplaatst ?
heb je zowiso nog ruimte over op een mp xl ? hij heeft wel iets meer 'componenten'ruimte dan een 3dnt of lijkt dat zo?
en al die ruimte voorin achter het accupaket is zeker niet bruikbaar ??
mvg ferry

Hoi Ferry,

Klopt de ontvanger zit er onder.
De ruimte voor de elektronica is bij beide heli's ongeveer gelijk, alleen bij de XL is alles veel compacter bij elkaar gebracht, en bij de XL heb je natuurlijk het voordeel dat je in de neus sectie een grotere accu kwijt kan.
De ruimte voorin is wel bruikbaar maar dat komt het zwaarte punt niet ten goede.

Gr,

Mario
 
Wat foto's van het sticker werk, ik ben er niet echt tevreden over
omdat volgens de beschrijving evt. luchtbellen verwijderd kunnen worden
met een föhn maar helaas is dat niet gelukt en de aparte vlamen sticker
gaat meer van bruin naar rood in plaats van zwart naar rood.
Ik ben al bezig met de leverancier hierover en waarschijnlijk worden
het nieuwe sticker, dus het aflakken met blanke lak zal nog even moeten wachten:(



 
mario , kun je op de plek waar je gasservo zit , ook je servo kwijt voor je carbsmart? als ie over dwars zit , kan ie toch ook in de lengte zitten en dan die ander ernaast? of wil dat niet? hoeveel stelkracht hebben die servos voor de kop eigenlijk? meer dan 5 kilo ?
ik vind de sticker eigenlijk niet zo slecht hoor !
mvg ferry
 
Ferry,

Die CarbSmart servo kan ook prima daar geplaatst worden, je zal dan alleen iets van een steun moeten maken, ik vond het alleen wat simpeler om hem met tape aan de zijkant te plakken.
De BLS451 servo's zijn 8kg bij 4,8V en 10.6kg bij 6V

De stickers zou je in het eggie moeten zien!! op de foto's komt dat er niet echt goed uit.

Gr,

Mario
 
Vandaag heeft de XL zijn first flight gehad, als eerste heb ik de CarbSmart afgesteld (temp 90 graden) net zo lang aan de hoofdsproeier gedraaid totdat de servo op 90 graden bleef staan bij het hoeveren op zo'n 1650 toeren.
Ik heb het ook nog op 100 graden geprobeerd maar kreeg de indruk dat met de goede koeling van de motor dit toch wat te arm was, en ik moet zeggen dat apparaatje werkt echt perfect, als je de motor iets meer of minder belast zie je dat meteen terug in het verstellen van de servo:D

Ik heb ondanks de zeer stevige wind van vandaag ook nog een vlucht gemaakt en de heli geeft een goede indruk licht erg direct aan de knuppels
en geeft de indruk dat hij alles erg makelijk aan kan.

Nu maar hopen dat het morgen beter weer is!!

Gr,

Mario
 
hehe , ik heb ook de hele dag in de lucht staan kijken of t nog beter werd . morgen droog maar wel veel wind.
moet je nou als t een stuk warmer weer word de hevel van je sproeier verzetten ?, of de smartcarb op een hogere temperatuur instellen ? want t lijkt me zo dat weersverschil mss iets invloed heeft op de optimale mengverhouding , maar je ontkomt er niet aan dat de werktemperatuur omhoog gaat in de zomer . o ja [oftopic] die dubbelzijdige tape waarmee de jocky revmax vastzat , welk merk is dat ? shit wat zat dat vast!
mvg ferry
 
Ferry ik denk inderdaad dat dat de SmartCarb een standje hoger moet
als het warmer wordt.
De tape is inderdaad super sterk, ik haal dat bij de ga ma, het zijn vrij kleine rolletjes met een groene dek folie van 3M.

Gr,

Mario
 
Back
Top