Mick Reeves Sopwith Camel

Ralf,

Gewoon schitterend, baal er steeds meer van dat je geen zin hebt in wedstrijden had je daar graag tegengekomen.

Zoals je weet ben ik met het weatheren van de Spitfire's bezig mijn vraag is dan ook ga kij ook weatheren en hoe.

Heb foto's van de Camel gezien en dat vraagt om een hele andere aanpak en opbouw van de vlekken.

Ton
 
Allen dank voor de bemoedigende woorden! :oops:
Wat een response om zo’n klein rood manneke

@ Jan 4-stroke, vliegen durf ik er wel mee straks, ALS ie ’t maar doet ;)

@ Ton, je praat me haast een schuldgevoel aan…… :rolleyes:
Misschien verras ik je nog eens een keer op een mooie zonnige wedstrijddag met niet al te veel wind (1 ½ Strutter?) :banana:

P1010055~0.JPG


Op het achterdek zitten 2 vulopeningen voor de petrol en de olie
(eentje extra aanmaken voor evt. mishap :rolleyes:)

P1010057~1.JPG


Deze maak ik van 1.5mm triplex, hoop schuur,- en vijlwerk

P1010059~0.JPG


Tja, je zult toch wel moeten in je gebeitste dek…. :-?

P1010061.JPG


Cockpitrand al voorzien van brandstofslang, deze wordt nog bekleed met leer en gestikt
@ Frank: hoe kreeg jij die mooie naad in de leren rand precies in het midden bij jouw Pup?

P1010063.JPG


Detail van de rand, vastgezet met 8 kleine schroefjes (niet helemaal schaal maar wel leuk)
Binnenzijde van stukje triplex voorzien, grijze tank
Later komen hier nog messing vuldoppen op

P1010068.JPG


5mm plugs in de epoxy en wachten tot deze droog zijn dan kan mr. Devil erin

P1010066~0.JPG


Zo moettie komen! :twisted:

Groeten, Ralf
 
Zoals je weet ben ik met het weatheren van de Spitfire's bezig mijn vraag is dan ook ga kij ook weatheren en hoe.

Heb foto's van de Camel gezien en dat vraagt om een hele andere aanpak en opbouw van de vlekken.

Hoi Ton,

Weatheren doe ik nog even niet, eerst maar eens vliegen met dat ding en dan zien we wel weer :p
Deze kisten zagen er niet uit aan het front destijds
Besmeurd met olie en gehavend door de strijd, vlug opgelapt om weer aan de ochtend patrouille te beginnen....

Wie weet later...:rolleyes:
Maar het vergt zeker een heel andere aanpak dan WW2 kisten
(hier hadden ze nog geen klinknagels die mooi geaccentueerd kunnen worden :p )

Ralf
 
Ralf,

@ Ton, je praat me haast een schuldgevoel aan……
Misschien verras ik je nog eens een keer op een mooie zonnige wedstrijddag met niet al te veel wind (1 ½ Strutter?)
Komt mooi uit denk probeer het gewoon op deze manier:hammer: misschien heeft dat effect. Nee hoor grapje je moet gewoon doen wat je zelf wil.:bye:

Ga je toch zeker weer tegenkomen op de schaalmeetings want ik moet de Camel toch zeker in het echie bewonderen en natuurlijk ook in de lucht.

Als ik je zo bezig zie krijg ik ook steeds meer zin in mijn VK Cameltje is dan wel kleiner maar zeker niet minder leuk.

Heb je al wat foto's verzameld voor het weatheren.

Ton
 
P1010072~1.JPG


Epoxy uitgehard, gaten pasgemaakt en gun zwart bijgewerkt

P1010073~0.JPG


Sorry hoor, kon het ff niet laten… :evilbat:

Groeten, Ralf
 
Puik werk Ralf!!!!!!
Bijna, helemaal echt!!!!

Van mij hoef je hem niet te weatheren, is gewoon zonde.
Hij is zo toch echt mooier.

Han.
 
Hoi Ralf,

Hij gaat goed. Steeds dichter bij een eerste vlucht. :bday:

Waar heb je trouwens de piloot vandaan? Ik zoek er nog één van pak weg 45 a 50 centimeter.

Groeten,

Bert
 
Ah, Teus is me weer voor ;)

Juist, de mijne is 55cm (?)
Ze hebben er verschillende maten, ruime keuze
en een redelijke prijs
Je moet er wel een balsa stok o.i.d. in steken ter versteviging, want ruggegraat hebben ze niet (schuim)
Wel erg licht (1/3 is 220 gram)

Steeds dichter bij de eerste vlucht ja, maar steeds nog VEEEEEEL te doen hoor

Ralf :bye:
 
Van mij hoef je hem niet te weatheren, is gewoon zonde.
Hij is zo toch echt mooier.
Han.

Hij is inderdaar eeeerrrrrrrggggg mooi, maar een devil , met GUNs die nog nooit gebruikt zijn :confused:
Persoonlijk zou ik toch een kleinbeetje Wheatheren.
Dan wordt hij net een beetje echter (en geen op gepoetst museum toestel)
Maar hij is echt prachtig
 
Tussen

a. een opgepoetst museumstuk, dat zo hard glanst dat het pijn doet aan de ogen 8O, en

b. een met modder besmeurde, met touw bij elkaar gehouden doodskist :( :

daar zit natuurlijk ook nog wel wat tussenin. ;)

Ik ben het wel met jetpropdlx eens: een klein beetje gebruikssporen maakt het helemaal af. :p

En denk eraan (zeker in dit geval): less is more!

(Wat weet ik het toch altijd weer goed te vertellen . . . :hammer: )

;)


jan.
 
Vooruit dan, nog wat foto’s
Deze dag vrij dus de ganse ochtend bezig geweest met het blikwerk om en rond de neus
(wat een klus! 6x in elkaar/uitelkaar pasmaken enz, enz..)

P1010086.JPG


Tinplate (blik) plaatjes gemaakt voor de cowlbevestiging
Scharniertje erin gebogen en gefreesd

P1010090~2.JPG


Bevestiging van de cheekplate met een kabel en M2 draadeindje erop gesoldeerd
Hoeksteuntje gemaakt waar het M2 doorheengaat en vastgetrokken kan worden

P1010092~0.JPG


Well, you can’t have em all :mad:
Ik moest de cabane sectie losneembaar hebben i.v.m. transport
Had bedacht: 4 stuks M3 boutjes met niloc moertjes en vast
Helaas blijkt er te weinig ruimte te zijn voor de moer!
Dus de ‘lip’ die je ziet is een blijvertje, deze is echt nodig om de moer te positioneren met je hand
Achteraf had ik beter een stukje staal op de cabane-lug kunnen zilversolderen en M3 tappen
Maar ja, achteraf kijk je die koe in z’n … :lol:
(Moer opgeruwd met vijl en op messing lipje gesoldeerd)

P1010093.JPG


Hier nog beter te zien….sonde he...:evil:

P1010096~1.JPG


Het gat wordt nog gevuld door een alu pijpje wat de carb. inlaat moet voorstellen
Dit komt ca. 2 mm buiten het plaatwerk te vallen

P1010100~0.JPG


Geniet ervan, doe ik wel in ieder geval :banana::banana::banana:
Ben blij dat deze klus geklaard is, nu de andere kant nog….


Groeten, Ralf
 
Bevestiging van de cheekplate met een kabel en M2 draadeindje erop gesoldeerd

Ter overdenking Ralf,

Ik gebruikte ook zeer vaak M2 draadeinden en/of soldeerhulzen (hardgesoldeerd) voor b.v. mijn stuurstangen in vorige modellen, tot ik twee maal toe achtereen een "ongelukje" kreeg met mijn oude Big Lift!

Wat bleek, beide keren was het M2 draad gebroken door waarschijnlijk de trillingen van de ZG-22 die op het model zat. Beide keren gelukkig relatief weinig schade, maar sinsdien gebruik ik M3 en heb er geen problemen meer mee gehad.

Wat een eer van je werk Ralf, blijft heerlijk om deze bouw te volgen :cool:

Gr. Teus
 
Dus de ‘lip’ die je ziet is een blijvertje, deze is echt nodig om de moer te positioneren met je hand
Dat had je niet moeten zeggen, geen hond die het opviel! :nooo:

Nu kijkt iedereen er naar . . . :(

(Net zoiets als dat je tegen iemand zegt die binnenkomt: "Let niet op de rommel!"

Het enige waar ze naar kijken is . . . etc. )

Maar dit terzijde. ;)

Ik snap het probleem denk ik wel, hield in dergelijke gevallen (Pupje) de moer (m1) met een pincet met hele scherpe, dunne punten vast.

En dan maar proberen . . . :bad-words:

Dat wilde hier niet?

(Enne, hij is mooi hoor. Prachtig! :p )


jan.
 
Back
Top