Stampe SV4

Sinds gisteren ben ik gelukkige bezitter van een dubbeldekker n.l. de Stampe SV4 schaal 1/4 spanwijdte, 208 cm.
Foto's volgen nog.
Er komt een 23 cc 2 takt op.
Er moet het e.e.a. nog aan gebeuren. De de dubbele cockpits bijvoorbeeld zijn omgebouwd naar een enkel cockpit. Dat wil ik weer orgineel maken.
Wie heeft nog een tekening om het weer orgineel te maken??
 
Laatst bewerkt:
Hey Arnold,
Ter info
Er vliegt ook minstens een SV4 rond met 1 cockpit de OO-GWD , staat in antwerpen in het SV museum
OO-GWD.jpg

Ben benieuwd naar de foto's
 
Foto's Stampe SV4

Hier dan de eerste foto's van de Stampe SV4.
De spanwijdte is 210cm

Vleugels

Romp

Stampe SV4-1

Stampe SV4



De cockpit is momenteel in de een persoons uitvoering zoals op de foto van jetpropdlx.
Ik wil de kist weer gaan uitvoeren met twee cockpits. Ook de vleugelstruts op de romp zijn te breed.
Er is dus nog wel wat werk aan maar dat is juist het leuke van de modelbouwhobby.

Een vraagje aan de experts.

De kist wordt veelal gevlogen met een 23 cc 2 takt (Super Tiger G 2300 bijv.)

Wat moet erop bij 4 takt........?
Of bij Benzine.........?

Graag wat advies??

HEEFT IEMAND NOG EEN TEKENING VAN DE ROMP?? De kist is schaal 1/4.
 
Laatst bewerkt:
De stampe is een prachtige kist(eigen mening),
ik heb er een in denemarken zien vliegen en toen gooiden ze wc rollen uit de cockpit en vlogen er even later door heen!
ik ga dit zeker volgen;)
 
Stampe wordt aangepakt.

Hier dan de eerste foto's van de ombouw van de cockpit naar twee cockpits.


52974799f445aea9f.jpg

De voorste cockpit is uitgesneden om zo de maat en de plaats van de tweede te kunnen bepalen. Ook is de beplating van de achterste cockpit verwijderd.
Duidelijk is het verschil in grootte te zien.

52974799f445d6f45.jpg

De versteving voor de plaat achter de cockpit is ingelijmd en het achterschot staat ook op zijn plaats.

52974799f4729632f.jpg

De plaatjes Balsa worden nat gemaakt in heet water, opgespannen op een bloemenvaas en boven de verwarming gedroogd.

52974799f472bdc5c.jpg

De beplaating is weer opgelijmd.

52974799f89e76b02.jpg

Zo moet het ongeveer worden. Ik ga ook de uitklapdeurtjes scharnierend maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke motor????

Mijn plan om een benzinemotor op de Stampe te zetten moet ik laten varen.
(De 23 cc 2 takt was allang geen optie meer vanwege een lompe uitlaat aan de zijkant.)

De ruimte in de motorkap (14 cm totaal, dat is dus 7 cm naar weerskanten vanuit het hart van het motorschot) Dit is te smal voor benzine motoren.

Nu zit ik te twijfelen tussen een Magnum XL 120 AR FS (2,2 Pk) of een XL 180 AR FS (3 Pk).
Wat is wijsheid, zijn er Forumleden die ervaring hebben met een Stampe SV4 (Spanwijdte 2,10 mtr.)??? Zij er uitlaatpotjes voor deze motoren te koop zodat er twee pijpjes onder uit de motorkap steken??

De bouw vordert niet hard omdat ik allerlij kleine details aan het veranderen ben.
Zoals het staartwiel en het landingsgestel.
 
Benzinemotoren op schaalmodellen, meestal een probleem. Ze zijn log, zwaar, passen nergens in of achter, koeling probleem bij volledige inbouw, enz. enz. Zijn ook niet ontworpen voor de modelvliegerij, maar voor kettingzagen, bosmaaiers e.d.

Ik zou voor de 20cc 4-takt gaan. Ik heb ervaring met een Tiger Moth van 2.05 meter spanwijdte, een 23cc Zenoah stak er ook aan alle kanten uit, hij heeft heerlijk gevlogen met een 20 cc SAITO FA 120. Power genoeg. Paste precies onder de kap, uitlaat met flexibele slang aan de zijkant van de motor uit laten monden.

Jan.
 
Dat is dan een goed alternatief om er een 20 cc 4 takt op te zetten.

Scheuren hoeft niet, wel mooi schaal vliegen. Anders hoef je ook moeite niet te doen om een mooi "schaalkist" te maken.

Ik ga dan ook voor een Magnum XL 120 AR FS. Op mijn Piper J3 staat een .80 Magnum en die loopt erg mooi. Wel bijgloeien in het onderste gedeelte (ongeveer vanaf 1/4 gas begint hij bij te gloeien). Dat verschil hoor je duidelijk.
 
Een Saito Fa 120 voor de Stampe.

Ik heb een mooie tweede hands Saito Fa 120 voor mijn Stampe op de kop weten te tikken.

529747b0c32a9e959.jpg


Dat wordt dus de krachtbron die de kist omhoog gaat brengen.

Ik zoek nog een mooie uitlaat ervoor. 4-stroke inverted.
Weet iemand waar deze uitlaten te koop zijn in Nederland??



Met deze uitlaat komen er mooi twee pijpjes onderuit de motorkap.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zoek nog een mooie uitlaat ervoor. 4-stroke inverted.
Weet iemand waar deze uitlaten te koop zijn in Nederland??



Met deze uitlaat komen er mooi twee pijpjes onderuit de motorkap.

Je kan die ook bestellen bij towerhobbies.com.
Heb er eentje met rook op een OS FS120 gezet, is niet echt aan te raden (die rook), maar geluid is wel mooi.
 
Hoogteroer en staartwiel.

Eindelijk weer wat tijd om aan de Stampe te werken.

Het hoogteroer ga ik van binnenuit aansturen. Tussen de twee helften van het hoogteroer loopt een 3 mm dik ijzeren verbindingsstaafje met eroverheen een messing busje. Door dat busje en dat staafje heb ik een gaatje van 2 mm geboord en hierin steekt (gesoldeerd) het draadeindje dat de verbinding met de servo vormt.
529747b8943f45bef.jpg


Een detail van de aansturing met het hoogteroer omhoog.
529747b8943f7fd92.jpg

Ook de aansturing van het richtingroer (te zien op de foto) wordt "schaal" uitgevoerd met kabeltjes.
529747b89fa04212e.jpg

Het staartwiel is aangepast naar voorbeeld van het Full-scale model.
529747b8943fbbe9b.jpg


Uiteindelijk 3 messing buisjes in elkaar; 3x4 mm-4x5 mm-5x6 mm. In het binnenste buisje het M3 imbus boutje. In het beugeltje van het wieltje een 3x4 en 4x5 busje gesoldeerd.
Het buitenste buisje wordt vast gelijmd in het schuine staartstuk. De kop van het boutje blijft net op het buitenste busje hangen. Een ringetje kan niet want dan past het geheel niet in het 6 mm gat!
529747b894579254a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeg Arnold,

zorg wel dat je knuffelberen als 'passagier' mee kunt nemen!
Richard Branderhorst heeft een SV4 met een 20 cc 4T en dat ding vliegt heerlijk. Volgens mij van dezelfde afmeting.
MBC Weert
 
Laatst bewerkt:
Stampe SVB

Hallo Frank,

Heb jij het telefoonnummer o.i.d.van Richard. Ik moet nog een oplossing hebben voor het voorste gedeelte van de motorkap.
 
Hoe staat het er nu mee?

Hoi,

Ik zie je draadje nu pas, en ben benieuwd hoe het met de Stampe is, ik zie geen vorderingen meet sinds juni2006???

Ik ben met de laatste fase bezig van een Precedent 1/4 stampe....
 
Stampe SV4B

Ik heb kort geleden nog een update gedaan. Het gaat niet zo hard omdat het allemaal van die kleine aanpassingen zijn om hem mooi op schaal te maken.
 
Laatst bewerkt:
Motormontage Stampe

Veel gebeurt er niet aan de Stampe omdat ik andere dingen te doen heb. Maar de Saito .120 motor is tijdelijk gemonteerd.

529747f7e5b96c33c.jpg


Ik ben nog steeds op zoek naar geschikte uitlaat die achter de motor onder de kap uit steekt. Hobby-In heeft niets wat geschikt is.

529747f7e471778cb.jpg


Heeft iemand ervaring met het zelf maken (hardsolderen) van een uitlaat. Moet er een schotje in etc.??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Zeeer mooie kist, veel succes met de restoratie, maar vooral veel plezier !

Ken je toevallig de v-stelling van de boven en ondervleugel? Ik heb over de echte dit terug gevonden: tweedekkers (onderaan)
Wat denk je dat het vliegklaar gewicht gaat worden?

MvG,
Dirk
 
Back
Top