robitronic scalpel

die cellen zien er erg netjes uit !

heb je die erop gezet met dubbelzijdige tape ?

heeft jouw esc een lipo bewaking erop zitten ?
Hehe, ze zitten nog niet vast. Ik heb ontdekt dat er bijna 8mm verloren gaat aan een dik stuk plastic en het twee keer heen en weer vouwen van de draden binnen de krimpkous van de cellen. Dus daar kan ik wat ruimte-winst boeken. ;) Maar uiteindelijk gaan ze wel vast met dubbelzijdig kleeftape. Ik gebruik hiervoor altijd van die tape waarmee je binnenspiegels van auto's vast zet. Da's heel dun, warmtebestendig en kleeft waanzinnig goed (als de oppervlakten schoon zijn).

Mijn ESC is maar een eenvoudige GM Racing SX3R en die heeft geen LiPo stand. Maar ik heb wel een micro-LiPo-saver-LED-ding-gevalletje wat ik erop ga zetten. Die heeft een knalblauwe LED en als die netjes voor het raampje zit, is het niet te missen dat-ie brandt.

Ik ben erg content met dat LiPo-spul. Tegen de tijd dat je merkt dat het vermogen in gaat storten, gaat ook binnen een minuut de LiPo-saver in werking. Het is echt rijden tot het licht aan gaat en niet na 3 minuten langzaam wegzakken qua snelheid en prestaties.

Omdat deze packs maar $7,95 per stuk waren, ga ik ook eens proberen ze met 1,5C of misschien wel 2C te laden. Uiteraard wel in een brandvast bakje. 8O ;)
 
Helaas staat dat bij die goedkope cellen meestal gelijk aan zelfmoord. De goedkope cellen kunnen daar helemaal niet tegen. Uiteraard wel te proberen, de kosten zijn h et niet.

Als je het vergelijkt met normale cellen is het trouwens niet eens duurder om met LiPo's te gaan rijden...
 
had je die ib cel en 3 vtec cellen in 1 pakket of waren ze dood in een ander pakketje?
Ik heb tot dusver geen problemen ondervonden met de cellen alleen de EP1500 die niet op wilde laden in het begin :D
Die werkt nu ook prima. Morgen is er weer een rijdag in de dars in wervershoof uds kan ik weer een paar rondjes maken. Ga de yellow dot banden eens voor proberen kijken of ik de rondetijden kan aanscherpen in vergelijking met de standaard bandjes ;)
Ik ben al even wezen kijken voor de LRp fusion in combinatie met het 6cellen chassis. denk dat dat leuk gaat worden :D.

bono
 
Helaas staat dat bij die goedkope cellen meestal gelijk aan zelfmoord. De goedkope cellen kunnen daar helemaal niet tegen. Uiteraard wel te proberen, de kosten zijn h et niet.

Als je het vergelijkt met normale cellen is het trouwens niet eens duurder om met LiPo's te gaan rijden...
Nog los van de kosten heb je met hetzelfde gewicht wel 7,4V i.p.v. 4,8V bij een enorme ontlaadstroom (15C continu, 25C piek en dat bij 1700mA!!!). :thumbsup: En mocht je overstappen naar brushless, dan is het toch wel makkelijker om 6 cellen NiMH (of 2S LiPo) te rijden.


had je die ib cel en 3 vtec cellen in 1 pakket of waren ze dood in een ander pakketje?
Hehe, natuurlijk zaten die allemaal in een ander pack. ;) Sowieso moet je geen merken gaan combineren, zelfs niet verschillende series (high-voltage en standaard).

De eerste paar keer laden gaat alles goed en ineens tijdens het rijden stort de accupack in. Bij controle blijkt er dan gewoon een cel helemaal 0,04V geworden te zijn. 8O Opladen lukt dan niet meer (vol sluiting voor de lader). Even een opdonder met een paar Ampère en dan gaat het wel weer goed. En een week later pieft een andere cel er zomaar uit. Ondertussen al 4x gebeurt met verschillende cellen in verschillende packs en ik ben niet de enige die hier last van heeft.
 
Ok, dan heb ik dus tot nu toe nog geluk gehad, ik heb pas in de afgelopen 2 jaar 3 sub-c cellen weten te killen. (toevallig 3 cellen Ib4200 uit 1 pack) meer nog niet. Ik ben vast voorzichtiger met me cellen dan jij sleurhutje ;) haha.

Ik stap zo in de auto opweg naar wervershoof. Even blazen met de scalpel :D
 
Ok, dan heb ik dus tot nu toe nog geluk gehad, ik heb pas in de afgelopen 2 jaar 3 sub-c cellen weten te killen. (toevallig 3 cellen Ib4200 uit 1 pack) meer nog niet. Ik ben vast voorzichtiger met me cellen dan jij sleurhutje ;) haha.

Ik stap zo in de auto opweg naar wervershoof. Even blazen met de scalpel :D
Met de grote dikke cellen heb ik ook geen problemen. Ik heb 3 setjes IB3800, een setje IB4200 en een setje GP3900. Die doen het gewoon altijd en goed en worden tussen de 7 en 10 maanden gebruikt. Maar het zijn vooral de kleine 2/3A cellen die veel problemen geven. En het probleem zit niet alleen bij mij. De hele groep die met de TamTech Bitterballenwintercompetitie mee doet, heeft last van dit verschijnsel. Packs worden netjes teruggestuurd naar de leverancier en er komt wel een nieuw setje retour maar dat lost het probleem niet op want ook daar zitten gewoon beroerde cellen tussen.

Enige tijd geleden las ik op de site van Spektrum RC een artikeltje over False Peak Detection waarbij de lader afslaat door een onjuiste delta peak reactie van een cel. Maar wat nu als één zo'n cel in die situatie verstrikt raakt, zichzelf spontaan begint te ontladen (tijdens het laden! 8O) om uiteindelijk op het absolute nulpunt uit tekomen (met alle gevolgen van dien). Want dat is de constatering die ik gedaan heb: Tijdens het laden begint een cel spontaan zichzelf te ontladen. :cry:
 
De hele groep die met de TamTech Bitterballenwintercompetitie mee doet, heeft last van dit verschijnsel. Packs worden netjes teruggestuurd naar de leverancier en er komt wel een nieuw setje retour maar dat lost het probleem niet op want ook daar zitten gewoon beroerde cellen tussen.

terugsturen? Kan dat dan? Hoeveel garantie geven ze op een cel qua levensduur dan?
ik zit nu op ongeveer 6 ladingen per pack met 2 keer volledig ontladen tot 1v per cel.
Dat is intresant voor als het pack het wel verdacht snel mocht begeven.
Met welke lader laad jij deze packs btw sleurhutje?

Vandaag begon de auto steeds zenuwachtiger te sturen. (lees: omslaan bij uitgaan van bocht) terwijl dit met de standaard banden nog goed te controleren was. even de yellow dot banden vooraan geprobeert maar geen reactie. achter ook yellow dots en na die een beetje warm werden prima te rijden maar nog steeds niet zoals met de sandaard bandjes. Moest nog steeds erg uitkijken bij de krappere bochten en na het rechte stuk. wat voor banden raden jullie mij aan?

btw. hebben er nog meer mensen last van de dikke (2mm) kabels van het transponder systeem ? ;)
word gewoon gelanceerd daardoor...
 
terugsturen? Kan dat dan? Hoeveel garantie geven ze op een cel qua levensduur dan?
ik zit nu op ongeveer 6 ladingen per pack met 2 keer volledig ontladen tot 1v per cel.
Dat is intresant voor als het pack het wel verdacht snel mocht begeven.
Met welke lader laad jij deze packs btw sleurhutje?

Vandaag begon de auto steeds zenuwachtiger te sturen. (lees: omslaan bij uitgaan van bocht) terwijl dit met de standaard banden nog goed te controleren was. even de yellow dot banden vooraan geprobeert maar geen reactie. achter ook yellow dots en na die een beetje warm werden prima te rijden maar nog steeds niet zoals met de sandaard bandjes. Moest nog steeds erg uitkijken bij de krappere bochten en na het rechte stuk. wat voor banden raden jullie mij aan?

btw. hebben er nog meer mensen last van de dikke (2mm) kabels van het transponder systeem ? ;)
word gewoon gelanceerd daardoor...
Ja, gewoon geregeld via de winkel waar ze vandaan komen. Als een cel na een paar weken al de geest geeft en er vanuit gegaan kan worden dat ze normaal en conform de specs geladen worden, dan mag je wel enige garantie kunnen claimen. :yes: En voor wat betreft de lader, zie vorige pagina. ;)

Je moet even controleren of de velgen in de bochten niet de a-armpjes of stuurarmpjes raken. heb ik ook gehad, was op te lossen door een ringetje aan de binnenkant van de wielen op de wielas te plaatsen. Net genoeg ruimte om bij snelle bochten niet meer aan te lopen (lees vastslaan).

En de transponderkabel ligt in Heemskerk in de vloer zodat het tapijt mooi vlak blijft. :thumbsup:
 
in heemskerk hebbe ze het goed geregeld dus :D
Is in de dars in wervershoof niet te doen. We rijden daar op tapijt tennisbanen en je kan niet zomaar even de slijptol erin gaan zetten ;)

Ultramat 14 heeft me rc buddy ook maar die is er niet erg tevreden over. vooral omdat hij geen ontlaad functie heeft. :S

Zal de draagarmpjes problematiek vanavond even controleren.
Anders zal ik een zachtere compound banden bestellen.
 
Zo, de scalpel even voorzien van de servo.... dacht ik. Ik heb de alu servo mounts erbij om een kleine servo te plaatsen, de FS61BB Speed Carbon. De servo past prima in de auto maar de hevel past niet op de as, het asje is te smal voor de drie bijgeleverde hevels.

Weet iemand hier een goede oplossing voor? Nu meen ik dat er van die opzetstukjes zijn voor servo's om een grotere maat hevel te gebruiken maar ik kan ze nergens vinden.

Een andere universele is ook goed, zolang hij maar op het asje past.
 
Omdat het zo lang duurt hier voor je antwoord krijgt heb ik zelf maar wat verzonnnen :mrgreen:

Eerst een ronde hevel (!) op maat gemaakt gelijk aan de buitenzijde van de hevel. Het mooie is dat het kleine ronde gedeelte precies in de hevel past.

Foto-S47N3NV3.jpg


Deze met superlijm vastgemaakt in de hevel.

Foto-IXYPOPPY.jpg


Daarna de hevel die op de servo past ook op maat gemaakt.

Foto-PEMD8QB8.jpg


Deze omgekeerd op de ronde hevel geplakt.

Foto-GZOTSUGL.jpg


Daarna het geheel op de servo geplaatst. Ook het gaatje voor het schroefje iets groter gemaakt zodat je de hevel er simpel af kan halen als dat nodig is.

Foto-MJ6BKJIQ.jpg


Zit nu in de auto en werkt feiloos. Nu de ontvanger en regelaar nog plaatsen. Komt de volgende keer wel. Nu eerst een nieuwe 1:1 kopen :mrgreen:
 
Standaard heeft de Scalpel geen servosaver in de kit zitten.

Maar is wel een aanrader om de optionele servosaver voor de scalpel te kopen.
 
Er wordt een standaard servo saver gebruikt. Als je een beetje kan rijden is het niet nodig maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Zonde als je de tandjes van je servo aan gort help.
 
Standaard wordt er gewoon een servohevel gebruikt en niet een standaard servosaver.

Als je kan rijden is een servosaver idd niet zo belangrijk maar ben je nog aan het leren is ie echt wel makkelijk. Collega van mij heeft zonder servosaver al aardig wat hubs gesloopt aan de voorkant van de scalpel. Er zit nu een servosaver op, kijken of hij hem dan kan heel houden.
 
Er wordt een standaard servo saver gebruikt. Als je een beetje kan rijden is het niet nodig maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Zonde als je de tandjes van je servo aan gort help.
Dat kleine hoekje is voor zo'n klein autootje wel een enorme knal. :? Als je een dopje meeneemt (in Heemskerk) dan geeft dat al een behoorlijke klap. Ik heb mijn MPX Tiny-S stuk gereden doordat een pluk tapijt in een voorwiellager vastsloeg en het autootje op volle snelheid onbestuurbaar de kant in knalde. :evil:

Dus een servo-saver is geen overbodige luxe. :cool:
 
na lang nadenken peinzen wikken en wegen en dit alles nog een keer gedaan te hebben ben ik toch tot het besluit gekomen de scalpel weer te verkopen nu hij nog zo goed als nieuw is.
Reden: 1: Er komt geen 1:18 of 1:12 klasse bij mij op de club voorlopig. 2: Ik ga niet weer tussen de 1:10 auto's rijden. (servo armpje gebroken vorige keer = weer nieuwe servo kopen)
Vind het een heel leuk ding en vorige week zondag heb ik hem weer knap rijdend gekregen (andere banden en vloog er weer over) maar ik wil hem niet voor peanuts af gaan rijden.

Bij deze in dit topic gezien hier de meest geintreseerden zijn te koop aangeboden:
Robitronic scalpel
In nieuwe staat. Geen slijtage delen te ontdekken (behalve de banden). Nagenoeg rijklaar dus ontvanger erin en rijden maar. Amper zichtbare schaafplekken op de bodem.

komt inclusief:
- yellow dot banden voor, orginele banden achter.
- yellow dot achterbanden nieuw in verpakking erbij.
- 2 nagenoeg nieuwe accu packs => 1x IB1400 (ongeveer 8 keer geladen) en 1x EP1500 (ongeveer 5 keer geladen)
- 2 scalpel body's. 1 heeft scheurtje (ong. 3mm) bij antenne gat verder zijn ze kras/deuk/scheur vrij.
- Robitronic ESC voor micro auto's (alle 300 size motoren kunnen hierop)
- Orginele motor op het chassis
- nieuwe Graupner 300 motor erbij
- 2x GM 81 servo's waarvan 1 nieuw in verpakking en 1 op de auto.
- Alle standaard bijgeleverde onderdelen zoals servo bevestiging en 6 pinions.
- Orginele 'lucifer' doos en handleiding erbij.
- en ik zal vast nog wat dingetjesd vergeten zijn.

Ik vraag hier €120,00 voor of €125,00 inclusief verzendkosten.
PB me maar bij intresse.
na het weekend zal ik hem ook in het te koop topic zetten en volgen er uiteraard wat foto's.
 
na lang nadenken peinzen wikken en wegen en dit alles nog een keer gedaan te hebben ben ik toch tot het besluit gekomen de scalpel weer te verkopen nu hij nog zo goed als nieuw is.
Reden: 1: Er komt geen 1:18 of 1:12 klasse bij mij op de club voorlopig. 2: Ik ga niet weer tussen de 1:10 auto's rijden. (servo armpje gebroken vorige keer = weer nieuwe servo kopen)
Vind het een heel leuk ding en vorige week zondag heb ik hem weer knap rijdend gekregen (andere banden en vloog er weer over) maar ik wil hem niet voor peanuts af gaan rijden.

Bij deze in dit topic gezien hier de meest geintreseerden zijn te koop aangeboden:
Robitronic scalpel
In nieuwe staat. Geen slijtage delen te ontdekken (behalve de banden). Nagenoeg rijklaar dus ontvanger erin en rijden maar. Amper zichtbare schaafplekken op de bodem.

komt inclusief:
- yellow dot banden voor, orginele banden achter.
- yellow dot achterbanden nieuw in verpakking erbij.
- 2 nagenoeg nieuwe accu packs => 1x IB1400 (ongeveer 8 keer geladen) en 1x EP1500 (ongeveer 5 keer geladen)
- 2 scalpel body's. 1 heeft scheurtje (ong. 3mm) bij antenne gat verder zijn ze kras/deuk/scheur vrij.
- Robitronic ESC voor micro auto's (alle 300 size motoren kunnen hierop)
- Orginele motor op het chassis
- nieuwe Graupner 300 motor erbij
- 2x GM 81 servo's waarvan 1 nieuw in verpakking en 1 op de auto.
- Alle standaard bijgeleverde onderdelen zoals servo bevestiging en 6 pinions.
- Orginele 'lucifer' doos en handleiding erbij.
- en ik zal vast nog wat dingetjesd vergeten zijn.

Ik vraag hier €120,00 voor of €125,00 inclusief verzendkosten.
PB me maar bij intresse.
na het weekend zal ik hem ook in het te koop topic zetten en volgen er uiteraard wat foto's.

Ben erg benieuwd naar de foto's... ;) :D
 
Back
Top