Aeromodelling in India

Hoi Jpedi (want ik zie je voornaam nergens..)
Mooi dat je dit allemaal schrijft en ons laat zien hoe het ergens anders gaat in de werkelijkheid. Zowel voor de Nederlanders(aarts mopperaars) zowel politici eens goed zijn daar een tijdje te wonen...keeps You humble!

Vanwege mijn beroep als verkeersvlieger ben ik vaak ik Delhi en af en toe in Mumbai geweest, en die ene keer Calcutta (Kolkata) wil ik het liefst vergeten.
Het sluit volledig aan bij mijn herinneringen van India, nou ja, is ook niet moeilijk, er verandert ook niet zoveel...

De tourtjes naar Agra (Taj Mahal) en Jaipur waren onvergetelijk. Ik ruik nog het stof.

Inia verwelkomt ons altijd met de lucht van de door jouw genoemde mannetjes(waar doen vrouwtjes het eigenlijk :) ) die in de ochtend langs de weg met hun broek naar beneden zitten als we op 500 voet in de approach de "dikke lucht" induiken van India....ff later, op weg naar het luxe hotel kunnen we deze dagelijkse show nog weer eens van dicht bij bekijken......je kunt er niks anders mee als er hartelijk om lachen.

Je beschrijft goed het dubbele gevoel wat je hebt bij het zien van alle ellende daar en het feit dat jij daar rondloopt met een portemonnee met een beetje geld wat voor de meeste Indiërs in een heel leven niet bij elkaar te verdienen is. En dat je er als individue maar dan ook helemaal geen z%k aan kunt doen, gezien de massaliteit van de armoe. En dat bedelaars helpen(idd ook de kinderen) alleen maar een averechts effect heeft, zoals:
dat van de kinderen als ze jong zijn de benen gebroken worden zodat ze later als bedelaar meer kunnen verdienen dan als werkende mens...

Zoals in iedere grote stad moet je altijd alert zijn, maar echt onveilig heb ik me nooit gevoeld, ook niet die ene keer dat ik dwars door Delhi gelopen ben (iets van 20km) langs weet ik niet veel wat voor ellende buurten. Nooit problemen gehad.

Weet alleen niet of ik er ook op een brommer zou kruipen, petje af voor je moed!

Leuk dat het modelviegen daar nu ook op gang komt, mijn enige, maar bijzonder leuke hobby-vliegervaring in Delhi was een liftje in een Sedbergh (zéér oude houten zwever) op een klein veldje MIDDEN in Delhi !

India zal je veranderen, je zult niet meer dezelfde Nederlander zijn als je terugkomt....

Blijf ons aub op de hoogte houden van je wel en wee daar, veel plezier! (en succes met je werk....)
 
Hoi Richard,

Mijn naam is JP (Jean-Pierre) om dat maar gelijk te verduidelijken.

Ik zal volgende week wat meer op je verhaaltje ingaan Richard maar ik zit nu in Amhedabad, (India tegen grens met Pakistan) voor het bezoeken van een grote klant en heb eigenlijk weinig tijd al zal deze post ongetwijfeld te lang worden. haha.

Wel heb ik vanwege een discussie een vraag voor je. Hoeveel mag je als piloot meenemen en wat betaal je aan heffing? De discussie richt zich om precies te zijn op de vraag of je als piloot een iphone kan kopen in Amerika en zonder heffing kan en mag invoeren. (max waarde) Ook heb ik vernomen dat niet aangeven tot ontslag kan leiden?

Verder alles goed hier. Eerder deze week was ik in Mumbai en ben ik in de winkel geweest van Pay Less Fly More. We hebben met een lokale chauffeur een half uur gezocht en toen bleek de winkel in een schoolgebouw te zijn gevestigd om onverklaarbare reden. Ze hadden erg veel op voorraad en ik heb dan ook 4 hitec servo`tjes gescoord, oracover, kabeltjes, brandstofslang en niet te vergeten balsahout. Oftewel ik ben een gelukkig man.

De shop houdt werkelijk niets in en is een hokje achter het podium in de aula. :hammer: Raar dat je toch een heel ander beeld kan hebben van een webshop.

Bij het afrekenen aan de schoolcounter (Wat doet vermoeden dat de eigenaar van de shop heel wat te vertellen heeft in die school) ontmoette ik een lokale meneer die modellen bouwt voor marine en voor architecten. Hij moest toegeven dat nu het beroepsmatig is geworden hij het plezier in bouwen wat was kwijtgeraakt. Hij vliegt zelf ook fanatiek op een van de twee lokale RC vliegveldjes. Hier zijn een aantal Franse techreps lid die in Mumbai verblijven als expat. Een van deze Fransen gaf hij op het moment vliegles en hij kwam voor deze meneer dan ook een trainer kopen.

We hebben mailadressen uitgewisseld en hij zal me contact info geven van een vriend uit Bangalore die een rc shop schijnt te runnen! Zal wel weer wat zijn aangezien ik nog geen enkele modeller in Bangalore hierover heb gehoord. De saga zet zich voort!
 
Laatst bewerkt:
Hallo JP,

Wat betreft spullen invoeren... Of je werkt in de luchtvaart of niet , er zijn geen uitzonderingen. Aan goederen maximaal 175 euro, max 200 cigaretten en wat sterke drank (1 liter denk ik). Dus mevrouw mag voor een 175 euro kralen invoeren, daarboven zal er belasting op moeten worden betaald.

Een iphone kopen en niet invoeren, mag dus niet ...

cor
 
Laatst bewerkt:
Zo weer terug 'thuis' in Bangalore en morgen weer een dagje naar de vliegclub. Hoop dat mijn pasje klaar is en dat degene die me zou trainen via de kabel tussen de controllers er ook is natuurlijk. Het zijn een stel aardige gasten en ik heb er al weer zin in.:cool:

Raghavendra met zijn vierkant hok gaat zijn 2e maiden wagen dus we nemen de video camera mee.
 
Verpakking weggooien, en dan is het toch gewoon persoonlijk spul dat je op de heenweg 'ook' al mee had? ;)

Het kan.Ne maat van mij ging op uitnodiging naar USA voor professionele doeleinden kocht er een Iphone voor ongeveer 240€.Gooide alle verpakkingen weg.Hier is hij er zonder problemen mee gepasseerd aan de douane.Hj heeft de Iphone gekraakt.En belt nu met een gegeerde Iphone.

Raghavendra met zijn vierkant hok gaat zijn 2e maiden wagen dus we nemen de video camera mee.

Hopelijk nu wel een geslaagde maiden.
 
Was weer een heerlijk dagje. Het was druk op het vliegveld en ik heb weer nieuwe mensen ontmoet. Ook ben ik weer een stuk wijzer over waar bijvoorbeeld methanol en Nitro te kopen plus dat 2 gasten voor mij wat gaan halen deze week. Als olie gebruikt men castor olie wat een plantaardige olie is en in Europa een beetje buiten gebruik is geraakt zoals ik het goed heb begrepen. Het heeft iets mindere temperatuur eigenschappen en heeft enorme lage viscositeit. Ook is het iets vervuilender voor je model.

Zodoende toch eens op zoek gegaan op het internet en heb dit forum grijs gezocht naar info en ben al een hoop wijzer. Echter Castrol is hier niet te koop, Motul heb ik een mail gestuurd maar ik verwacht weinig goeds en dus blijft de enige andere optie over en dat is Shell helix synthetic. Geen idee of dat gaat werken dus ik ben al aan het posten geweest in een brandstof-topic.

Helaas had niemand van de mensen waar ik wat meer contact mee heb een trainer bij om wat te oefenen en ik wacht dan ook met smacht op mijn calmato!

Prahlad heb ik nu wat meer contact mee en hij vloog vandaag zin mustang 2 maal. PRACHTIG geluid kan ik je zeggen en natuurlijk een prachtig toestel. Zijn vader was er ook bij en het was een interessant gesprek kan ik je melden. Beide heren zijn civiel helipiloot en vliegen op de booreilanden voor de kust van Mumbai. Zijn vader vloog al 18 jaar en heeft veel ervaring op de Alouette II & III. Ze vliegen nu beide op de Eurocopter Dauphin.

Ook was er iemand met een enorme Cessna 4-takt. Prachtig mooi model en Adarsh mocht hem invliegen vandaag. Raghavendra liep er wel rond maar had zijn 'vierkant hok' niet bij helaas.

[URL="
[/URL]van vandaag featuring de mustang, 3D heli met Adarsh, Cessna en wat losse momenten.

Mooi dagje weer.

ps: Op verzoek van Prahlad stopt de film net voor dat de mustang in het bosje schiet... Niet erg heftig en geen schade gelukkig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, die Mustang zou je hier op de doorsnee velden in NL nog niet eens stationair mogen laten draaien...wat een p...ke herrie...Mja, daar kan het nog dus geniet er maar van!
 
Was dat toevallig de eerste vlucht van die mustang? Het zag er hier een daar een beetje waggelig uit en hij had ook wat moeite om hem op de grond te krijgen...
Erg leuk om de verhalen zo te lezen!

Stefan
 
... Nitro te kopen ...
Nitro is niet nodig. Maakt brandstof onnodig duur, aggressieve verbrandingsresten (kogellagers & longen). Maarrrr ... misschien dat het daar wel nodig is vanwege erg hoge temperaturen?

... Als olie gebruikt men castor olie wat een plantaardige olie is en in Europa een beetje buiten gebruik is geraakt zoals ik het goed heb begrepen. Het heeft iets mindere temperatuur eigenschappen en heeft enorme lage viscositeit. Ook is het iets vervuilender voor je model....
Castor olie is hetzelfde als wonderolie en heeft uitstekende smeereigenschappen, en zeker als de motortemperatuur te hoog wordt. Nadeel: motor moet af en toe gereinigd worden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Leuk om je verhalen te lezen en je filmpjes te bekijken, beleef er veel plezier aan.

Op naar volgende week en ik blijf je volgen, succes !

Rido
 
Was dat toevallig de eerste vlucht van die mustang? Het zag er hier een daar een beetje waggelig uit en hij had ook wat moeite om hem op de grond te krijgen...
Erg leuk om de verhalen zo te lezen!

Stefan

Nou het is een phoenix model en bijvoorbeeld die console op de buik hing nog maar aan een schroefje vast. Er zaten kieren aan alle kanten van de motor beplating en hij kon naar eigen zeggen het toestel niet trimmen met de uitlaat erop. Tja als je dan alles zo bij elkaar optelt krijg je nou niet echt het ideale vliegtuig. Het motortje is een .91 zo dat zou toch voldoende power moeten geven.



Nitro is niet nodig. Maakt brandstof onnodig duur, aggressieve verbrandingsresten (kogellagers & longen). Maarrrr ... misschien dat het daar wel nodig is vanwege erg hoge temperaturen?


Castor olie is hetzelfde als wonderolie en heeft uitstekende smeereigenschappen, en zeker als de motortemperatuur te hoog wordt. Nadeel: motor moet af en toe gereinigd worden.

Nitro gebruiken de meesten wel omdat je meestal vliegt met een graad of 35C. De mustang vliegt bijvoorbeeld zonder nitro en zijn raptor vliegt hij ook zonder nitro. Tja doen of niet.... En after run olie? Op RCU lees ik wel eens dat het erg slecht kan zijn en soms lees je hier op het forum dat het essentieel is. Kan ik gewoon wat druppeltjes motorolie in de carb mikken na het vliegen als hij nog loopt? Of denk ik dan weer te simpel?

Hier in India gebruikt werkelijk niemand afterrun en veel motortjes zijn gewoon bruin uitgeslagen... Ik zal mijn vader eens vragan om WD 40 op te sturen. Toen ik thuis woonde heb ik wet oude legervoertuigen opgeknapt en had altijd wel een toepassing voor dit magische spul. Lijkt me ook geschikt als afterrun.



Hallo,

Leuk om je verhalen te lezen en je filmpjes te bekijken, beleef er veel plezier aan.

Op naar volgende week en ik blijf je volgen, succes !

Rido

Thanks! leuk om te horen dat jullie dit draadje volgen. Ik heb een redelijk druk bestaan door de week maar ik beloof ten minste 1 update per week.
 
WD-40 niet gebruiken, dat trekt water aan. (is al redelijk vele over geschreven op dit forum).

Afterrun olie kost geen drol, heb laatst voor een 200 ml nog geen 5 euro betaald. Essentieel, ik denk het wel, bij een vorige stop hebben sommige motoren een jaar of 4 stil gestaan , zonder iets van afterrun olie. Ik heb alle motoren nog wel kunnen starten , maar van zeker de helft waren alle lagers kapot geroest :-/

Nu bij mn laatste stop van 3 jaar heb ik netjes overal wat afterrun olie in gedaan en alles is goed gebleven.

Dus ik denk dat afterrun olie erg zinvol is.

Cor
 
WD 40 kun je rustig gebruiken hoor ! Ook erg handig.
Uiteraard kun je ook gewoon een paar druppels motorolie in de carb laten vallen en de motor een paar keer ronddraaien.

Wonderolie(castor) is nog steeds het beste smeermiddel voor modelmotoren omdat het bij zeer hoge temperaturen blijft smeren waar synth. olie verbrand.
Het enige nadeel van deze olie is dat je wat meer koolvorming krijgt en dat de motor een bruin jasje aankrijgt.
 
Tja WD-40 wel of niet..:rolleyes: Ik heb het hier ook niet dus tja ik laat die maar ff zitten. Bij twijfel, enfin jullie vatten hem wel.

Op basis van nuchtere mechanische kennis moet een paar druppeltjes motorolie minstens zo goed zijn om hem te preserveren voor de volgende volucht en die routine ga ik maar eens proberen. Kwaad kan het in ieder geval niet!

Ik ga dan de Castrol proberen en ook eens wat testen met castor oil. Ook hier verschillende meningen over natuurlijk maar 80% van de meldingen op rcgroups en RCU geven aan dat castor oil onder doet voor syntethisch dus en dus neig ik daarna. Ik zie inderdaad al die bruine motoren hier en bruine sporen op de toestellen. Adarsh gebruikt synthetisch en heeft alles brandschoon. Hij heeft al tig vlieguren zonder enige motorstoring...praktijk bewijst het in dit geval vind ik.
 
Jean Pierre,
After run is écht alleen nodig als je je motor een héél lange tijd niet gebruikt. Zoals Cor aangeeft, 3 jaar. Dan moet je echt gaan "conserveren"
Maar enkele maandjes kan heus geen kwaad, eea is wel afhankelijk van het nitro gehalte, vlieg je 30% met 4 takten (tandwielen!) dan zou het zinvol zijn dat eerder te doen. Maar die vlieg je nog niet, dus boeien...
Precieze tijd valt niet te geven, faktoren zoals hoe hoog de vochtigheid en temperatuur zijn in je storage van de modellen zal zeker een rol spelen.

Mijn goede ervaring is bovendien het model aan de neus op te hangen, zodat er alles uitloopt, mja, deze opmerking kan wel weer een nieuwe welles/nietes oorlog veroorzaken....

Btw ik vlieg met synthetische olie en heb idd vrijwel geen last van aanslag.
 
WD-40 niet gebruiken, dat trekt water aan. (is al redelijk vele over geschreven op dit forum).

Cor

Dit is onzin, WD-40 staat zelfs in de AMM beschreven als corrosion preventive en mag daarom zelfs op het chroom van de shockstruts gebruikt worden. (zelfs die van een G4)
 
Dit is onzin, WD-40 staat zelfs in de AMM beschreven als corrosion preventive en mag daarom zelfs op het chroom van de shockstruts gebruikt worden. (zelfs die van een G4)


Ik weet niet of het onzin is of niet , er zijn al een paar topics hierover verschenen. Er wordt beweerd dat het na verloop van tijd water aantrekt.

ff snel gezocht:
afterun-olie-wd40

Je moet er maar mee doen wat je wil...... ik neem het zekere voor het onzekere, zeker voor die paar euro's.

cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top